Siirry suoraan sisältöön

PimiötyöLaajuus (5 op)

Tunnus: KU00CW30

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee mustavalkotyöskentelyn peruskäsitteet ja materiaalit.
- kehittää mustavalko- ja värifilmejä.
- osaa valmistaa sävykkäitä ja säilyviä mustavalkoisia valokuvia pimiössä.
- tunnistaa mustavalkokuvan ilmaisulliset mahdollisuudet ja osaa hyödyntää niitä omassa työskentelyssään.
- tuntee pimiötyöskentelyn työturvallisuusasiat ja kestävät toimintatavat.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään mustavalkoiseen filmikuvaukseen ja mustavalkokuvien vedostamiseen käytännön työskentelyn ja teorian kautta. Jakson aikana pohditaan mustavalkovalokuvan ilmaisullisia mahdollisuuksia sekä sovelletaan tietoa omassa valokuvailmaisussa.

Ilmoittautumisaika

27.10.2024 - 25.11.2024

Ajoitus

26.11.2024 - 17.01.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 11

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Jenni Haili
Ryhmät
  • PKUVAS24
    Kuvataiteen koulutus S24

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee mustavalkotyöskentelyn peruskäsitteet ja materiaalit.
- kehittää mustavalko- ja värifilmejä.
- osaa valmistaa sävykkäitä ja säilyviä mustavalkoisia valokuvia pimiössä.
- tunnistaa mustavalkokuvan ilmaisulliset mahdollisuudet ja osaa hyödyntää niitä omassa työskentelyssään.
- tuntee pimiötyöskentelyn työturvallisuusasiat ja kestävät toimintatavat.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään mustavalkoiseen filmikuvaukseen ja mustavalkokuvien vedostamiseen käytännön työskentelyn ja teorian kautta. Jakson aikana pohditaan mustavalkovalokuvan ilmaisullisia mahdollisuuksia sekä sovelletaan tietoa omassa valokuvailmaisussa.

Oppimateriaalit

ItsLearning-oppimisympäristössä sekä monisteet

Opetusmenetelmät

Kurssilla on pakollinen läsnäolo etenkin kahden ensimmäisen viikon aikana, muutoin 80 % läsnäolo ja annettujen tehtävien suorittaminen.

- Luennot ja demoesitykset
- Harjoitustehtävät
- Omien filmien ja kuvien kehittäminen itsenäisesti ja opetustilanteissa. Kurssin perusmateriaalit koululta, omia valokuvapapereita/filmiä voi myös tuoda.
- Oman pimiöpäiväkirjan aloittaminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kurssilla on pakollinen läsnäolo etenkin kahden ensimmäisen viikon aikana.

Perehtyminen kemiatyöskentelyn ympäristövaikutuksiin ja työturvsallisuusriskeihin, joista tentti, joka on läpäistävä.
Yhdessä ja itsenäisesti työskentely, viikoittaiset yhteiset keskustelut. Itsenäinen työskentely on kurssin edetessä mahdollista iltaisin ja viikonloppuisin aloitusviikon jälkeen, mikäli osoittaa hallitsevansa pimiötyöskentelyn ja työturvallisuuden perusteet.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kemiatyöskentelyn ympäristö- ja työturvallisuus - tentti
Mustavalkoisten ja värifilmien kehittäminen
Mustavalkovalokuvien vedostaminen pimiössä
Mustavalkovedosten kontrastin hallinta
Paikalliset valotuskorjaukset, hunnutus
Valokuvavedoksen jälkityöt

Sisällön jaksotus

Mustavalkokuvan taianomaiselle ilmestymiselle valokuvapaperille pimiön hämärässä ei ole korvaavaa tunnetta. Digitaaliset tulostusmenetelmät eivät päihitä taidokkaasti vedostettua mustavalkovedosta laadullisesti, säilyvyydellisesti eikä varsinkaan kokemuksellisesti. Hopeagelatiinivedoksen valmistaminen on näkemyksen, luovuuden ja taidon yhteispeliä. Onnistunut vedos on taiteilijan valmistama tietoinen tulkinta negatiivin sisällöstä.

Kurssilla opitaan vedostamaan aitoja hopeagelatiinivedoksia omista mustavalkoisista filminegatiiveistasi pimiössä. Keskitymme viimeistellyn mustavalkovedoksen valmistamiseen arkistokelpoisesti. Kurssilla teemme kuvia myös kuitupaperille ja käymme lävitse vedoksen viimeistelyn työvaiheita, kuten: heikentäminen, sävyttäminen ja prikkaaminen.

Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa vedostaa hopeagelatiinivedoksia mustavalkoisista filminegatiiveista arkistokelpoisesti. Hän osaa etsiä perusvalotusajan testiliuskoja käyttäen, hallita kuvan kontrastia sekä tehdä paikallisia korjauksia lisävalottamalla, varjostamalla ja hunnuttamalla. Opiskelija hallitsee viimeistellyn vedoksen jälkityöt: heikentäminen, sävyttäminen ja prikkaaminen. Kurssin aikana kehitetään myös värifilmiä, mutta niistä ei vedosteta.

TYÖTURVALLISUUS käydään huolellisesti läpi ja tentataan kurssin alussa, pakollinen! On tärkeää ymmärtää kemiatyöskentelyn riskit, sekä itselle että ympäristölle. Painotamme ekologista työskentelytapaa.

Kurssilla on pakollinen läsnäolo etenkin kahden ensimmäisen viikon aikana.
Mukaan suojavaatteet, työtakki (ei villapusero), mielellään myös omat kemiankestävät kumihanskat.
Huom. Ei piilolinssejä! Mikäli olet raskaana, ota yhteys ennen kurssia opettajaan tai mikäli sinulla on esim. astma, keskustele opettajan kanssa.

OHJELMA:
ti 26.11.
klo 10 – 16 Intro & Kemiatyöskentelyn ympäristö- ja työturvallisuus

ke 27.11.
klo 11 – 12 Kemiatyöskentelyn ympäristö- ja työturvallisuus -tentti
klo 13 – 16.30 mustavalkofilminkehitys

to 28.11.
klo 10 – 16 värifilminkehitys

Vkot 49-50 sekä 2 - 3 mustavalkoinen pimiötyöskentely, aikataulu tarkentuu

to 16.1.2025
klo 10 – 16 Loppukatselmus

Helmikuu 2025: Seinä-galleria näyttely

Viestintäkanava ja lisätietoja

ItsLearning-oppimisympäristö, sähköposti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaisuus arvioidaan 1–5
Opintojako arvioidaan osallistumisen ja tehtävien suorittamisen perusteella:
- aktiivisuus 33 %.
- ympäristö- ja työturvallisuus tentti 33 %.
- pimiötyöskentely 33 %.

Hylätty (0)

Yli 20% poissaoloja.
Tehtäviä palauttamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin ja suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin sekä osoittanut omaksuneensa pääpiirteittäin kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä omassa työskentelyssään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin aktiivisesti ja muut huomioiden sekä on osoittanut omaksuneensa kurssilla käsitellyt asiat erinomaisesti ja osaa soveltaa niitä omassa työskentelyssään. Opiskelija kykenee esittämään työskentelynsä lopputulokset perustellusti.