Siirry suoraan sisältöön

AutokoritekniikkaLaajuus (3 op)

Tunnus: TE00CP77

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee auton korin rakennemateriaalit, liittämistekniikat, korroosioneston ja korin keventämismahdollisuudet. Opiskelija myös osaa valita oikeat korinkorjausmenetelmät ja osaa käyttää Cabas-ohjelmistoa vauriokorjausten kustannusten määrittämiseen.

Sisältö

- Korin mitoitus, lujuus ja kolariturvallisuus
- Tavalliset ja suurlujuusteräkset
- Ei-teräksiset korimateriaalit
- Eri materiaalien hitsattavauus, liimaaminen sekä muut liittämismenetelmät
- Korin keventämismahdollisuudet
- Modernien materiaali- ja rakenneratkaisujen kolarikorjattavuus ja korjauksissa vaadittavat menetelmät
- CABAS-laskentaohjelma vauriokorjausten kustannusten määrittelemiseksi

Ilmoittautumisaika

03.08.2024 - 16.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 14.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
  • Rami Wahlsten
Ryhmät
  • PAUTOS22AT
    Ajoneuvotekniikka
  • LIPATAjoneuvotekniikkaI
    Ajoneuvotekniikka I

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee auton korin rakennemateriaalit, liittämistekniikat, korroosioneston ja korin keventämismahdollisuudet. Opiskelija myös osaa valita oikeat korinkorjausmenetelmät ja osaa käyttää Cabas-ohjelmistoa vauriokorjausten kustannusten määrittämiseen.

Sisältö

- Korin mitoitus, lujuus ja kolariturvallisuus
- Tavalliset ja suurlujuusteräkset
- Ei-teräksiset korimateriaalit
- Eri materiaalien hitsattavauus, liimaaminen sekä muut liittämismenetelmät
- Korin keventämismahdollisuudet
- Modernien materiaali- ja rakenneratkaisujen kolarikorjattavuus ja korjauksissa vaadittavat menetelmät
- CABAS-laskentaohjelma vauriokorjausten kustannusten määrittelemiseksi

Oppimateriaalit

Mahdollinen luentomateriaali on saatavilla OneDrive pilvipalvelusta (tekijänoikeudet rajoittavat joiltakin osin materiaalin jakamista). Opiskelija saa materiaalit luennon päätyttyä.

Opetusmenetelmät

Aiheeseen johdattelevia luentoja, useita laajoja harjoitustöitä sekä käytännönharjoituksia liitos- sekä maalaustekniikan osa-alueella.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- CABAS-laskelma, tehtävä koostuu CABAS laskentajärjestelmällä tehtävästä ajoneuvon vaurion / vahingonmäärän arvioinnista, tehtävässä käytetään CABAS-normistoja (sovellutusohjeet – maalaus, muovikorjaus, pintaoikaisu, vetotyöt, liimattulasi- ja kiveniskukorjaus) ja ohjeita. CABAS laskelmassa (vaurion arvioinnissa) käytettävät ajoneuvontiedot, työmenetelmät ja varaosat annetaan oppimistehtävässä tarkemmin.
- Autokoritekniikka-tehtävä, jolla syvennetään luennoilla käsiteltävien asioiden ja saatavilla olevan tiedon soveltamista autokoritekniikassa. Tehtävässä tulee huomioida lähdemateriaalin viittaukset sekä mahdolliset tekijänoikeudet.

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee auton korin rakennemateriaalit, liittämistekniikat, korroosioneston ja korin keventämismahdollisuudet. Opiskelija myös osaa valita oikeat korinkorjausmenetelmät ja osaa käyttää Cabas-ohjelmistoa vauriokorjausten kustannusten määrittämiseen.
- Korin mitoitus, lujuus ja kolariturvallisuus
- Tavalliset ja suurlujuusteräkset
- Ei-teräksiset korimateriaalit
- Eri materiaalien hitsattavauus, liimaaminen sekä muut liittämismenetelmät
- Maalaustekniikkaan liittyvät asiat
- Korin keventämismahdollisuudet
- Modernien materiaali- ja rakenneratkaisujen kolarikorjattavuus ja korjauksissa vaadittavat menetelmät
- CABAS-laskentaohjelma vauriokorjausten kustannusten määrittelemiseksi

Viestintäkanava ja lisätietoja

Oppimistehtävät opiskelijat palauttavat sähköpostilla osoitteeseen riku.kangastie@vauriokoulutus.com

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana määräytyy yksittäisten harjoitustöiden arvosanojen keskiarvon perusteella. Arviointi tapahtuu kuukauden kuluessa kurssin päättymisestä, mikäli opiskelija on luovuttanut kaikki vaadittavat suoritukset.
- CABAS-laskelma, arviointi 1 – 5, tehtävässä huomioidaan laskelmantekninenrakenne, että normistoja ja ohjeita on käytetty oikein vahingonmäärän määrityksessä – laskelman / vahingonmäärän oikeellisuus.
- Autokoritekniikka-tehtävä, arviointi 1 – 5, tehtävässä huomioidaan oppimistehtävän kattavuus ja asiasisällön oikeellisuus.

Hylätty (0)

Harjoitustehtävät palauttamatta

Ilmoittautumisaika

03.08.2023 - 18.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 20.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
  • Timo Turtiainen
  • Rami Wahlsten
Ryhmät
  • PAUTOS21AT
    PAUTOS21AT
  • LIPATMODjälkimarkkinointi
    LIPAT jälkimarkkinointi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee auton korin rakennemateriaalit, liittämistekniikat, korroosioneston ja korin keventämismahdollisuudet. Opiskelija myös osaa valita oikeat korinkorjausmenetelmät ja osaa käyttää Cabas-ohjelmistoa vauriokorjausten kustannusten määrittämiseen.

Sisältö

- Korin mitoitus, lujuus ja kolariturvallisuus
- Tavalliset ja suurlujuusteräkset
- Ei-teräksiset korimateriaalit
- Eri materiaalien hitsattavauus, liimaaminen sekä muut liittämismenetelmät
- Korin keventämismahdollisuudet
- Modernien materiaali- ja rakenneratkaisujen kolarikorjattavuus ja korjauksissa vaadittavat menetelmät
- CABAS-laskentaohjelma vauriokorjausten kustannusten määrittelemiseksi

Oppimateriaalit

Mahdollinen luentomateriaali on saatavilla OneDrive pilvipalvelusta (tekijänoikeudet rajoittavat joiltakin osin materiaalin jakamista). Opiskelija saa materiaalit luennon päätyttyä.

Opetusmenetelmät

Aiheeseen johdattelevia luentoja, useita laajoja harjoitustöitä sekä käytännönharjoituksia liitos- sekä maalaustekniikan osa-alueella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- CABAS-laskelma, tehtävä koostuu CABAS laskentajärjestelmällä tehtävästä ajoneuvon vaurion / vahingonmäärän arvioinnista, tehtävässä käytetään CABAS-normistoja (sovellutusohjeet – maalaus, muovikorjaus, pintaoikaisu, vetotyöt, liimattulasi- ja kiveniskukorjaus) ja ohjeita. CABAS laskelmassa (vaurion arvioinnissa) käytettävät ajoneuvontiedot, työmenetelmät ja varaosat annetaan oppimistehtävässä tarkemmin.
- Autokoritekniikka-tehtävä, jolla syvennetään luennoilla käsiteltävien asioiden ja saatavilla olevan tiedon soveltamista autokoritekniikassa. Tehtävässä tulee huomioida lähdemateriaalin viittaukset sekä mahdolliset tekijänoikeudet.

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee auton korin rakennemateriaalit, liittämistekniikat, korroosioneston ja korin keventämismahdollisuudet. Opiskelija myös osaa valita oikeat korinkorjausmenetelmät ja osaa käyttää Cabas-ohjelmistoa vauriokorjausten kustannusten määrittämiseen.
- Korin mitoitus, lujuus ja kolariturvallisuus
- Tavalliset ja suurlujuusteräkset
- Ei-teräksiset korimateriaalit
- Eri materiaalien hitsattavauus, liimaaminen sekä muut liittämismenetelmät
- Maalaustekniikkaan liittyvät asiat
- Korin keventämismahdollisuudet
- Modernien materiaali- ja rakenneratkaisujen kolarikorjattavuus ja korjauksissa vaadittavat menetelmät
- CABAS-laskentaohjelma vauriokorjausten kustannusten määrittelemiseksi

Viestintäkanava ja lisätietoja

Oppimistehtävät opiskelijat palauttavat sähköpostilla osoitteeseen riku.kangastie@vauriokoulutus.com

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana määräytyy yksittäisten harjoitustöiden arvosanojen keskiarvon perusteella. Arviointi tapahtuu kuukauden kuluessa kurssin päättymisestä, mikäli opiskelija on luovuttanut kaikki vaadittavat suoritukset.
- CABAS-laskelma, arviointi 1 – 5, tehtävässä huomioidaan laskelmantekninenrakenne, että normistoja ja ohjeita on käytetty oikein vahingonmäärän määrityksessä – laskelman / vahingonmäärän oikeellisuus.
- Autokoritekniikka-tehtävä, arviointi 1 – 5, tehtävässä huomioidaan oppimistehtävän kattavuus ja asiasisällön oikeellisuus.

Hylätty (0)

Harjoitustehtävät palauttamatta