Laivan sähköjärjestelmät ja automaatioLaajuus (3 op)
Tunnus: 5031333
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee laivan sähköjärjestelmien erityispiirteet, sähköntuotanto- ja jakelujärjestelmien toiminnan yleisellä tasolla. Lisäksi opiskelija ymmärtää laivan mittaus- ja säätömenetelmät, navigointi- ja valvontajärjestelmien toimintaperiaatteet sekä hajautetun automaation perusteet ja siihen liittyvän säännöstön merkityksen.
Opiskelija osaa laivan sähköjärjestelmien rakenteen ja keskeisten komponenttien toiminnan – mittausten ja säätöjen erityisvaatimukset sekä osaa myös tulkita sähkönjakelukaavioita ja instrumentointidokumentteja.
Sisältö
Opintojaksolla käydään läpi sähköverkon rakenteet ja keskeiset tuotantoon ja jakeluun liittyvät komponentit kuten pää- ja hätätaulun toiminta, generaattoreiden toimintaperiaatteet ja ohjausmenetelmät sekä potkurilaitteistojen sähkökäyttöjärjestelmät.
Automaation osalta tarkastellaan automaatiojärjestelmien hajautettujen ohjauksien toteutusperiaatteita ja tiedonsiirtoverkkojen rakenteita. Lisäksi opiskellaan laivan hälytys- ja valvontajärjestelmien vaatimuksia sekä mittaus- ja säätötekniikkaan liittyviä toimintoja. Opintojaksolla käydään läpi navigointi-, viesti- ja turvallisuus-järjestelmiä koskevaa säännöstöä.
Opetus pyritään toteuttamaan siten, että opiskelijoilla on mahdollisuus tutustua todellisiin toteutusratkaisuihin ja yhdistää tätä tietoa teoriaopiskeluun.
Ilmoittautumisaika
03.08.2024 - 05.09.2024
Ajoitus
05.09.2024 - 28.11.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Kai Saarinen
Vastuuopettaja
Kai Saarinen
Ryhmät
-
KMMMODLaivanKoneistotKMM Laivan koneistot
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee laivan sähköjärjestelmien erityispiirteet, sähköntuotanto- ja jakelujärjestelmien toiminnan yleisellä tasolla. Lisäksi opiskelija ymmärtää laivan mittaus- ja säätömenetelmät, navigointi- ja valvontajärjestelmien toimintaperiaatteet sekä hajautetun automaation perusteet ja siihen liittyvän säännöstön merkityksen.
Opiskelija osaa laivan sähköjärjestelmien rakenteen ja keskeisten komponenttien toiminnan – mittausten ja säätöjen erityisvaatimukset sekä osaa myös tulkita sähkönjakelukaavioita ja instrumentointidokumentteja.
Sisältö
Opintojaksolla käydään läpi sähköverkon rakenteet ja keskeiset tuotantoon ja jakeluun liittyvät komponentit kuten pää- ja hätätaulun toiminta, generaattoreiden toimintaperiaatteet ja ohjausmenetelmät sekä potkurilaitteistojen sähkökäyttöjärjestelmät.
Automaation osalta tarkastellaan automaatiojärjestelmien hajautettujen ohjauksien toteutusperiaatteita ja tiedonsiirtoverkkojen rakenteita. Lisäksi opiskellaan laivan hälytys- ja valvontajärjestelmien vaatimuksia sekä mittaus- ja säätötekniikkaan liittyviä toimintoja. Opintojaksolla käydään läpi navigointi-, viesti- ja turvallisuus-järjestelmiä koskevaa säännöstöä.
Opetus pyritään toteuttamaan siten, että opiskelijoilla on mahdollisuus tutustua todellisiin toteutusratkaisuihin ja yhdistää tätä tietoa teoriaopiskeluun.
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaalina käytetään:
- Luokituslaitoksen (DNV) säännöt
- IMO, SOLAS
- Kurssikirjana:
Borstlap R, ten Katen H: Ships' Electrical Systems, 1. painos, DOKMAR, 2011, ISBN: 978-90-71500-176 tai
Borstlap R, ten Katen H: Ships' Electrical Systems, 2. painos, DOKMAR, 2021, ISBN: 978-90-71500-572
Kurssi kirjoja on rajoitetusti lainattavissa Lemminkäisenkadun kirjastosta.
Opetusmenetelmät
Opintojakson toteutetaan kontaktiopetuksena, jossa käsiteltäviin asioihin olevaan tutustutaan pienryhmissä tehtävien ryhmätehtävien avulla ja kontaktitunneilla olevien luennoilla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Varsinainen tentti järjestetään opintojakson toteutuksen lopussa torstaina 28.11.2024.
- uusintatentti 1 järjestetään 16.1.2025
- uusintatentti 2 järjestetään 6.2.2025
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kontaktikerroilla opiskelijapienryhmät esittävät vuorollaan annetun tehtävän mukaisesti valmistelemansa esityksensä. Esitysten jälkeen käsiteltyä aihetta laajemmin luentomaisesti, jonka pohjalta käydään keskusteluja. Opiskelijan oppiminen tapahtuu luentojen lisäksi tekemällä annetut tehtävät pienryhmissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laivan sähkö- ja automaatiojärjestelmät, 3 op, n. 87 h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla käsitellään laivan sähköverkon rakennetta ja keskeisiä sähkön tuotantoon ja jakeluun liittyviä komponentteja, kuten sähköpää- ja hätäsähkötaulut, generaattorit ja niiden toimintaperiaatteita ja ohjausmenetelmiä. Laiva-automaation osalta käsitellään hajautettujen ohjausten periaatteita ja tiedonsiirtoverkkojen rakenteita. Edellä olevia aiheita peilataan laivoja koskeviin sääntöihin ja määräyksiin.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakson asioista viestitään itselearning-ympäristön viestivälineillä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson pääasiallinen arviointitapa on tentti. Muita arviointikohteita ovat pienryhmissä suoritettavat tehtävät ja harjoitus.
Opintojakson arvioinnissa arviointikohteiden painotus:
• Tentti 50 %
• Pienryhmissä suoritettavat tehtävät 40 %
• Pienryhmässä tehtävä bilanssiharjoitus 10 %
Opiskelijan on osallistuttava pienryhmän toimintaan. Pienryhmän on palautettava harjoitustehtävät niille määritetyn aikataulun mukaisesti.
Hylätty (0)
Opiskelijan arvioitavista kohteista saavuttamien pisteiden summa on alle 33 % maksimipistemäärästä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1: Opiskelijan arvioitavista kohteista saavuttamien pisteiden summa on yli 33 % ja alle 41 % maksimipistemäärästä.
Arvosana 2: Opiskelijan arvioitavista kohteista saavuttamien pisteiden summa on yli 41 % ja alle 55% maksimipistemäärästä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3: Opiskelijan arvioitavista kohteista saavuttamien pisteiden summa on yli 55 % ja alle 70 % maksimipistemäärästä.
Arvosana 4: Opiskelijan arvioitavista kohteista saavuttamien pisteiden summa on yli 70 % ja alle 85 % maksimipistemäärästä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5: Opiskelijan arvioitavista kohteista saavuttamien pisteiden summa on yli 85 % maksimipistemäärästä.
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 04.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 14.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Kai Saarinen
Ryhmät
-
KMMMODLaivanKoneistotKMM Laivan koneistot
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee laivan sähköjärjestelmien erityispiirteet, sähköntuotanto- ja jakelujärjestelmien toiminnan yleisellä tasolla. Lisäksi opiskelija ymmärtää laivan mittaus- ja säätömenetelmät, navigointi- ja valvontajärjestelmien toimintaperiaatteet sekä hajautetun automaation perusteet ja siihen liittyvän säännöstön merkityksen.
Opiskelija osaa laivan sähköjärjestelmien rakenteen ja keskeisten komponenttien toiminnan – mittausten ja säätöjen erityisvaatimukset sekä osaa myös tulkita sähkönjakelukaavioita ja instrumentointidokumentteja.
Sisältö
Opintojaksolla käydään läpi sähköverkon rakenteet ja keskeiset tuotantoon ja jakeluun liittyvät komponentit kuten pää- ja hätätaulun toiminta, generaattoreiden toimintaperiaatteet ja ohjausmenetelmät sekä potkurilaitteistojen sähkökäyttöjärjestelmät.
Automaation osalta tarkastellaan automaatiojärjestelmien hajautettujen ohjauksien toteutusperiaatteita ja tiedonsiirtoverkkojen rakenteita. Lisäksi opiskellaan laivan hälytys- ja valvontajärjestelmien vaatimuksia sekä mittaus- ja säätötekniikkaan liittyviä toimintoja. Opintojaksolla käydään läpi navigointi-, viesti- ja turvallisuus-järjestelmiä koskevaa säännöstöä.
Opetus pyritään toteuttamaan siten, että opiskelijoilla on mahdollisuus tutustua todellisiin toteutusratkaisuihin ja yhdistää tätä tietoa teoriaopiskeluun.
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaalina käytetään:
- Luokituslaitoksen (DNV) säännöt
- IMO, SOLAS
- Kurssikirjana:
Borstlap R, ten Katen H: Ships' Electrical Systems, 1. painos, DOKMAR, 2011, ISBN: 978-90-71500-176 tai
Borstlap R, ten Katen H: Ships' Electrical Systems, 2. painos, DOKMAR, 2021, ISBN: 978-90-71500-572
Kurssi kirjoja on rajoitetusti lainattavissa Lemminkäisenkadun kirjastosta.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opittua sovelletaan ja syvennetään erilaisten ryhmätehtävien avulla. Opiskelijat tutustuvat itsenäisesti ryhmätehtäviin, jotka puretaan tunneilla seminaarimuotoisten esitysten avulla.
Opintopjaksoon liittyy harjoitustyö, joka tehdään samaan harjoituslaivaan, kuin Laivan koneistot -opintojakson harjoitustyö.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentti pidetään alustavasti 14.12.2023.
Opintojakson uusintatentit pidetään:
- 19.1.2024
- 1.3.2024
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laivan sähkö- ja automaatiojärjestelmät, 3 op, n. 87 h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla käsitellään laivan sähköverkon rakenne ja keskeiset sähkön tuotantoon ja jakleluunliittyvät komponentit, kuten sähköpää- ja hätäsähkötaulun toiminta, generaattorien toimintaperiaatteet ja ohjausmenetelmät. Laiva-automaation osalta käsitellään hajautettujen ohjausten periaatteita ja tiedonsiirtoverkkojen rakenteita.
Edellä olevaan tutustutaan pienryhmissä tehtävien ryhmätehtävien avulla ja teoriatunneilla. Ryhmätehtävissä käsitellään myös aiheeseen liittyviä sääntöjä ja määräyksiä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakson asioista viestitään itselearning-ympäristön viestivälineillä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson lopussa järjestetään tentti, max. 20 pistettä.
Pienryhmätehtävät, max. 10 pistettä
Arvosanarajat:
33 % max = 1 (Tentistä on saavutettava 33 % sen maksimipistemäärästä hyväksyttyyn suoritukseen)
41 % max = 2
55 % max = 3
70 % max = 4
85 % max = 5
Opintojakson maksimipistemäärä on 20 + 10 = 30 pistettä
Ilmoittautumisaika
06.08.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
3 - 25
Opettaja
- Kai Saarinen
Ryhmät
-
KMMMODLaivanKoneistotKMM Laivan koneistot
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee laivan sähköjärjestelmien erityispiirteet, sähköntuotanto- ja jakelujärjestelmien toiminnan yleisellä tasolla. Lisäksi opiskelija ymmärtää laivan mittaus- ja säätömenetelmät, navigointi- ja valvontajärjestelmien toimintaperiaatteet sekä hajautetun automaation perusteet ja siihen liittyvän säännöstön merkityksen.
Opiskelija osaa laivan sähköjärjestelmien rakenteen ja keskeisten komponenttien toiminnan – mittausten ja säätöjen erityisvaatimukset sekä osaa myös tulkita sähkönjakelukaavioita ja instrumentointidokumentteja.
Sisältö
Opintojaksolla käydään läpi sähköverkon rakenteet ja keskeiset tuotantoon ja jakeluun liittyvät komponentit kuten pää- ja hätätaulun toiminta, generaattoreiden toimintaperiaatteet ja ohjausmenetelmät sekä potkurilaitteistojen sähkökäyttöjärjestelmät.
Automaation osalta tarkastellaan automaatiojärjestelmien hajautettujen ohjauksien toteutusperiaatteita ja tiedonsiirtoverkkojen rakenteita. Lisäksi opiskellaan laivan hälytys- ja valvontajärjestelmien vaatimuksia sekä mittaus- ja säätötekniikkaan liittyviä toimintoja. Opintojaksolla käydään läpi navigointi-, viesti- ja turvallisuus-järjestelmiä koskevaa säännöstöä.
Opetus pyritään toteuttamaan siten, että opiskelijoilla on mahdollisuus tutustua todellisiin toteutusratkaisuihin ja yhdistää tätä tietoa teoriaopiskeluun.
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaalina käytetään:
- Luokituslaitoksen (DNV) säännöt
- IMO, SOLAS
- Kurssikirjana:
Borstlap R, ten Katen H: Ships' Electrical Systems, 1. painos, DOKMAR, 2011, ISBN: 978-90-71500-176 tai
Borstlap R, ten Katen H: Ships' Electrical Systems, 2. painos, DOKMAR, 2021, ISBN: 978-90-71500-572
Kurssi kirjoja on rajoitetusti lainattavissa Lemminkäisenkadun kirjastosta.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opittua sovelletaan ja syvennetään erilaisten ryhmätehtävien avulla. Opiskelijat tutustuvat itsenäisesti ryhmätehtäviin, jotka puretaan tunneilla seminaarimuotoisten esitysten avulla.
Opintopjaksoon liittyy harjoitustyö, joka tehdään samaan harjoituslaivaan, kuin Laivan koneistot -opintojakson harjoitustyö.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin ajankohta sovitaan opintojakson alussa yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Uusintamahdollisuudet ilmoitetaan erikseen opintojjakson päätyttyä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laivan sähkö- ja automaatiojärjestelmät, 3 op, n. 87 h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla käsitellään laivan sähköverkon rakenne ja keskeiset sähkön tuotantoon ja jakleluunliittyvät komponentit, kuten sähköpää- ja hätäsähkötaulun toiminta, generaattorien toimintaperiaatteet ja ohjausmenetelmät. Laiva-automaation osalta käsitellään hajautettujen ohjausten periaatteita ja tiedonsiirtoverkkojen rakenteita.
Edellä olevaan tutustutaan pienryhmissä tehtävien ryhmätehtävien avulla ja teoriatunneilla. Ryhmätehtävissä käsitellään myös aiheeseen liittyviä sääntöjä ja määräyksiä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson lopussa järjestetään tentti, max. 20 pistettä.
Harjoitustyö, max. 10 pistettä.
Pienryhmätehtävät, max. 10 pistettä
Arvosanarajat:
33 % max = 1 (Tentistä on saavutettava 33 % sen maksimipistemäärästä hyväksyttyyn suoritukseen)
41 % max = 2
55 % max = 3
70 % max = 4
85 % max = 5
Opintojakson maksimipistemäärä on 20 + 10 + 10 = 40 pistettä