Kliininen kemia 2Laajuus (5 op)
Tunnus: 7073095
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa immunokemiallisten reaktioiden ja analyysimenetelmien periaatteita ja niiden sovelluksia kliinisessä kemiassa. Opiskelija tuntee erikoiskemian tutkimuksia ja keskeisiä analyysimenetelmiä. Opiskelija tietää tavallisimmat kliinisen kemian analyysien laadunhallinnassa käytettävät standardit ja laadunvarmistuksen parametrit, laboratorioiden laadunhallinnan keinot, niiden merkityksen ja käytön. Opiskelija osaa hyödyntää erikoisalan tieteellistä tutkimustietoa työssään.
Sisältö
- Immunokemialliset menetelmät ja niiden sovellukset
- Tavallisimmat hormoni-, lääkeaine-, myrkytys- ja päihteiden käyttöön liittyvät näytteet ja tutkimukset sekä vitamiini- ja syöpämerkkiainetutkimuksia
- Vastasyntyneen synnynnäisten aineenvaihduntasairauksien seulonta
- Analyysien tulosten luotettavuuden arviointi ja vastausten välittäminen asiakkaille
- Laboratoriotulosten arviointi ja siihen liittyvät keskeiset käsitteet
- Kliinisten laboratorioiden laatustandardit ja laadunvarmistuksen parametrit
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 22.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikkokoulutus
Opettaja
- Heidi Kalve
Ryhmät
-
PBIOS22ABioanalyytikko (AMK), S22A
-
PBIOS22BBioanalyytikko (AMK), S22B
Tavoitteet
Opiskelija osaa immunokemiallisten reaktioiden ja analyysimenetelmien periaatteita ja niiden sovelluksia kliinisessä kemiassa. Opiskelija tuntee erikoiskemian tutkimuksia ja keskeisiä analyysimenetelmiä. Opiskelija tietää tavallisimmat kliinisen kemian analyysien laadunhallinnassa käytettävät standardit ja laadunvarmistuksen parametrit, laboratorioiden laadunhallinnan keinot, niiden merkityksen ja käytön. Opiskelija osaa hyödyntää erikoisalan tieteellistä tutkimustietoa työssään.
Sisältö
- Immunokemialliset menetelmät ja niiden sovellukset
- Tavallisimmat hormoni-, lääkeaine-, myrkytys- ja päihteiden käyttöön liittyvät näytteet ja tutkimukset sekä vitamiini- ja syöpämerkkiainetutkimuksia
- Vastasyntyneen synnynnäisten aineenvaihduntasairauksien seulonta
- Analyysien tulosten luotettavuuden arviointi ja vastausten välittäminen asiakkaille
- Laboratoriotulosten arviointi ja siihen liittyvät keskeiset käsitteet
- Kliinisten laboratorioiden laatustandardit ja laadunvarmistuksen parametrit
Oppimateriaalit
Ilmoitettu itslearning -oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
Lähitapaamiset, itsenäinen työskentely yksin ja ryhmässä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla käytetään käänteinen luokkahuone -menetelmää, jossa tiedon omaksuminen ja opiskelu tapahtuu itsenäisesti kotona, jonka jälkeen kontaktiopetuksessa tietoa sovelletaan ja syvennetään.
Opetuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta ongelmanratkaisijana ja työskennellään eri kokoisissa ryhmissä hankkien ja soveltaen alalla tarvittavaa tietoa. Opintojakson sisältöjä ja toteutusta voidaan muokata ja täsmentää opiskelijoiden kiinnostusten ja tarpeiden pohjalta.
Opintojaksopalaute kerätään opintojakson päättyessä. Toteutuksen aikana pyritään huomioimaan opiskelijoiden toiveet ja tarpeet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on 135 h.
- Lähitapaamisten osuus noin 30 %
- Itsenäisen työskentelyn osuus noin 70 %
Itsenäinen työskentely koostuu mm. seuraavista osista
- Tapaamisiin valmistavat tai oppimista mittaavat tehtävät itslearning -oppimisalustalla
- Artikkelitehtävä
- Muut kirjalliset tehtävät
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla perehdytään kliinisen kemian tutkimuksiin, harjoitellaan tiedonhakua, tieteellisen tiedon hyödyntämistä ja siitä viestimistä kirjallisen ja suullisen viestinnän keinoin.
Opintojaksolla järjestetään mahdollisuuksien mukaan tutustumiskäynti/vierailu alan yritykseen.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Edeltävyysehdot
Kliininen kemia 1 ja siihen liittyvät laboraatiot on oltava suoritettuina. Opiskelijan tulee ottaa yhteyttä ohjaavaan opettajaan viimeistään ensimmäisellä kontaktitunnilla, mikäli edeltävyysehto ei täyty.
Muut järjestelyt
Tapaamisissa ja vierailukäynnillä on läsnäolovelvollisuus. Korvaava suoritus sovitaan ohjaavan opettajan kanssa ja se riipuu kunkin tapaamisen luonteesta ja teemasta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0/1-5.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu pistareiden arvosanasta (2/3) ja artikkelitehtävän arvosanasta (1/3).
Arvosana muodostuu pistareista (noin 4-5 kpl) ja artikkelitehtävästä. Kaikkien pistareiden pisteet lasketaan yhteen ja niistä muodostuu pistareiden kokonaisarvosana. Yli 90 % maksimipisteistä K5, yli 80 % H4, yli 70 % H3, yli 60 % T2, yli 50 % T1. Yksittäisiä pistareita ei voi uusia, eikä yksittäisille pistareille ole hyväksymisrajaa. Mikäli pistareiden yhteenlaskettu pistemäärä on alle 50 % maksimipisteistä, uusitaan pistarit loppukokeena 29.5.2024 (1. uusinta), jossa tentitään kaikkien pistareiden sisältöalue yhdellä kertaa. 2. uusintamahdollisuus on 10.6.2024 Edellä mainittuina uusintakoepäivinä on mahdollista korottaa pistareiden arvosanaa loppukokeen muodossa.
Hylätyn kokeen uusintaan ei tarvitse ilmoittautua. Korotukseen ilmoittaudutaan sähköpostilla.
Muut oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/täydennettävä. Kaikki oppimistehtävät tulee olla hyväksytty ja poissaolot korvattu opintojakson suorittamiseksi.
Hylätty (0)
Ei täytä tyydyttävän osaamisen kriteereitä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tieto ja tiedon hankinta: opiskelija
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
Taidot ja niiden kehittyminen: opiskelija
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys): opiskelija
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tieto ja tiedon hankinta:
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tieto ja tiedon hankinta:
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikkokoulutus
Opettaja
- Heidi Kalve
Ryhmät
-
PBIOS21BBioanalyytikko (AMK), S21B
-
PBIOS21ABioanalyytikko (AMK), S21A
Tavoitteet
Opiskelija osaa immunokemiallisten reaktioiden ja analyysimenetelmien periaatteita ja niiden sovelluksia kliinisessä kemiassa. Opiskelija tuntee erikoiskemian tutkimuksia ja keskeisiä analyysimenetelmiä. Opiskelija tietää tavallisimmat kliinisen kemian analyysien laadunhallinnassa käytettävät standardit ja laadunvarmistuksen parametrit, laboratorioiden laadunhallinnan keinot, niiden merkityksen ja käytön. Opiskelija osaa hyödyntää erikoisalan tieteellistä tutkimustietoa työssään.
Sisältö
- Immunokemialliset menetelmät ja niiden sovellukset
- Tavallisimmat hormoni-, lääkeaine-, myrkytys- ja päihteiden käyttöön liittyvät näytteet ja tutkimukset sekä vitamiini- ja syöpämerkkiainetutkimuksia
- Vastasyntyneen synnynnäisten aineenvaihduntasairauksien seulonta
- Analyysien tulosten luotettavuuden arviointi ja vastausten välittäminen asiakkaille
- Laboratoriotulosten arviointi ja siihen liittyvät keskeiset käsitteet
- Kliinisten laboratorioiden laatustandardit ja laadunvarmistuksen parametrit
Oppimateriaalit
Ilmoitettu itslearning -oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
Lähitapaamiset, itsenäinen työskentely yksin ja ryhmässä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla käytetään käänteinen luokkahuone -menetelmää, jossa tiedon omaksuminen ja opiskelu tapahtuu itsenäisesti kotona, jonka jälkeen kontaktiopetuksessa tietoa sovelletaan ja syvennetään.
Opetuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta ongelmanratkaisijana ja työskennellään eri kokoisissa ryhmissä hankkien ja soveltaen alalla tarvittavaa tietoa. Opintojakson sisältöjä ja toteutusta voidaan muokata ja täsmentää opiskelijoiden kiinnostusten ja tarpeiden pohjalta.
Opintojaksopalaute kerätään opintojakson päättyessä. Toteutuksen aikana pyritään huomioimaan opiskelijoiden toiveet ja tarpeet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on 135 h.
- Lähitapaamisten osuus noin 30 %
- Itsenäisen työskentelyn osuus noin 70 %
Itsenäinen työskentely koostuu mm. seuraavista osista
- Tapaamisiin valmistavat tai oppimista mittaavat tehtävät itslearning -oppimisalustalla
- Ryhmätehtävä
- Muut kirjalliset tehtävät
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla perehdytään kliinisen kemian tutkimuksiin, harjoitellaan tiedonhakua, tieteellisen tiedon hyödyntämistä ja siitä viestimistä kirjallisen ja suullisen viestinnän keinoin.
Opintojaksolla järjestetään mahdollisuuksien mukaan tutustumiskäynti/vierailu alan yritykseen.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Edeltävyysehdot
Kliininen kemia 1 ja siihen liittyvät laboraatiot on oltava suoritettuina. Opiskelijan tulee ottaa yhteyttä ohjaavaan opettajaan viimeistään ensimmäisellä kontaktitunnilla, mikäli edeltävyysehto ei täyty.
Muut järjestelyt
Tapaamisissa ja vierailukäynnillä on läsnäolovelvollisuus. Korvaava suoritus sovitaan ohjaavan opettajan kanssa ja se riipuu kunkin tapaamisen luonteesta ja teemasta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0/1-5.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu pistareiden arvosanasta (3/4) ja artikkelitehtävän arvosanasta (1/4).
Arvosana muodostuu pistareista (noin 5-6 kpl) ja ryhmässä tehtävästä artikkelitehtävästä. Kaikkien pistareiden pisteet lasketaan yhteen ja niistä muodostuu pistareiden kokonaisarvosana. Yli 90 % maksimipisteistä K5, yli 80 % H4, yli 70 % H3, yli 60 % T2, yli 50 % T1. Yksittäisiä pistareita ei voi uusia, eikä yksittäisille pistareille ole hyväksymisrajaa. Mikäli pistareiden yhteenlaskettu pistemäärä on alle 50 % maksimipisteistä, uusitaan pistarit loppukokeena 8.5.2023 klo 13 (1. uusinta), jossa tentitään kaikkien pistareiden sisältöalue yhdellä kertaa. 2. uusintamahdollisuus on 29.5.2023. Edellä mainittuina uusintakoepäivinä on mahdollista korottaa pistareiden arvosanaa loppukokeen muodossa.
Hylätyn kokeen uusintaan ei tarvitse ilmoittautua. Korotukseen ilmoittaudutaan sähköpostilla.
Muut oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/täydennettävä. Kaikki oppimistehtävät tulee olla hyväksytty ja poissaolot korvattu opintojakson suorittamiseksi.
Hylätty (0)
Ei täytä tyydyttävän osaamisen kriteereitä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tieto ja tiedon hankinta: opiskelija
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
Taidot ja niiden kehittyminen: opiskelija
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys): opiskelija
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tieto ja tiedon hankinta:
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tieto ja tiedon hankinta:
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.03.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikkokoulutus
Opettaja
- Heidi Kalve
Ryhmät
-
PBIOS20BBioanalyytikko (AMK), S20B
-
PBIOS20ABioanalyytikko (AMK), S20A
Tavoitteet
Opiskelija osaa immunokemiallisten reaktioiden ja analyysimenetelmien periaatteita ja niiden sovelluksia kliinisessä kemiassa. Opiskelija tuntee erikoiskemian tutkimuksia ja keskeisiä analyysimenetelmiä. Opiskelija tietää tavallisimmat kliinisen kemian analyysien laadunhallinnassa käytettävät standardit ja laadunvarmistuksen parametrit, laboratorioiden laadunhallinnan keinot, niiden merkityksen ja käytön. Opiskelija osaa hyödyntää erikoisalan tieteellistä tutkimustietoa työssään.
Sisältö
- Immunokemialliset menetelmät ja niiden sovellukset
- Tavallisimmat hormoni-, lääkeaine-, myrkytys- ja päihteiden käyttöön liittyvät näytteet ja tutkimukset sekä vitamiini- ja syöpämerkkiainetutkimuksia
- Vastasyntyneen synnynnäisten aineenvaihduntasairauksien seulonta
- Analyysien tulosten luotettavuuden arviointi ja vastausten välittäminen asiakkaille
- Laboratoriotulosten arviointi ja siihen liittyvät keskeiset käsitteet
- Kliinisten laboratorioiden laatustandardit ja laadunvarmistuksen parametrit
Opetusmenetelmät
Etätapaamiset, itsenäinen työskentely yksin ja ryhmässä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta ongelmanratkaisijana ja työskennellään eri kokoisissa ryhmissä hankkien ja soveltaen alalla tarvittavaa tietoa. Opintojakson sisältöjä ja toteutusta voidaan muokata ja täsmentää opiskelijoiden kiinnostusten ja tarpeiden pohjalta.
Opintojaksopalaute kerätään opintojakson päättyessä. Toteutuksen aikana pyritään huomioimaan opiskelijoiden toiveet ja tarpeet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on 135 h.
- Etätapaamisten osuus noin 30 %
- Itsenäisen työskentelyn osuus noin 70 %
Itsenäinen työskentely koostuu mm. seuraavista osista
- Etätapaamisiin valmistavat tai oppimista mittaavat tehtävät itslearning -oppimisalustalla
- Ryhmätehtävä
- Muut kirjalliset tehtävät
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla perehdytään kliinisen kemian tutkimuksiin, harjoitellaan tiedonhakua, tieteellisen tiedon hyödyntämistä ja siitä viestimistä kirjallisen ja suullisen viestinnän keinoin.
Opintojaksolla järjestetään mahdollisuuksien mukaan tutustumiskäynti/vierailu alan yritykseen.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Edeltävyysehdot
Kliininen kemia 1 ja siihen liittyvät laboraatiot on oltava suoritettuina. Opiskelijan tulee ottaa yhteyttä ohjaavaan opettajaan viimeistään ensimmäisellä kontaktitunnilla, mikäli edeltävyysehto ei täyty.
Muut järjestelyt
Etätapaamisissa ja vierailukäynnillä on läsnäolovelvollisuus. Korvaava suoritus sovitaan ohjaavan opettajan kanssa ja se riipuu kunkin tapaamisen luonteesta ja teemasta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0/1-5.
Arvosana muodostuu ryhmätehtävän ja kolmen pistarin (immunokemiallisia menetelmiä, vitamiinit ja kromatografia) arvosanoista. Muut oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/täydennettävä. Kaikki oppimistehtävät tulee olla hyväksytty ja poissaolot korvattu opintojakson suorittamiseksi.
Hylätty (0)
Ei täytä tyydyttävän osaamisen kriteereitä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tieto ja tiedon hankinta: opiskelija
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
Taidot ja niiden kehittyminen: opiskelija
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys): opiskelija
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tieto ja tiedon hankinta:
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tieto ja tiedon hankinta:
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.