Degree Programme in Social Services: YSOSTS14
Code: YSOSTS14
- Degree title
- Sosionomi (ylempi AMK), Master of Social Services
- Credits
- 90 ects
- Duration
- 1.5 years (90 cr)
- Start semester
- Autumn 2014
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
LÄHTÖKOHDAT JA TAVOITTEET
Sosiaalialan koulutusohjelmassa opiskelija suorittaa sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinnon tutkintonimikkeellä sosionomi (YAMK), jonka laajuus on 90 opintopistettä (op). Tutkinto vastaa eurooppalaisten tutkintojen viitekehyksessä (EQF) tasoa seitsemän.
Opetussuunnitelman keskeisiä lähtökohtia ovat yhteiskunnan sosiaaliset, taloudelliset ja kulttuuriset muutokset, hyvinvointipalveluissa tapahtuneet rakenteelliset ja sisällölliset uudistukset sekä lisääntyneet ammatilliset työelämävaatimukset.
Tutkinnon yleisenä tavoitteena on tuottaa asiantuntijoita hyvinvointipalveluihin ja erityisesti sosiaalialalle. Tämä merkitsee sitä, että hyvinvointipalveluissa on vahvistettava asiakastyössä vaadittavaa asiantuntijaosaamista ja lisättävä johtamisosaamista. Muutokset kunnissa ja erityisesti sosiaali- ja terveyspalveluissa edellyttävät ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneelta myös työelämää palvelevan tutkimus- ja kehittämistoiminnan osaamista.
TUTKINNON KUVAUS
Turun ammattikorkeakoulun sosionomi (YAMK) opetussuunnitelman rakenteessa ja opintosisällöissä on hyödynnetty niitä linjauksia, joita sosiaalialan ylemmän tutkinnon yhteistyöverkosto on tehnyt 2010-luvulla.
Koulutusohjelmassa ei ole suuntautumisvaihtoehtoa. Sen opetussisällöt perustuvat sosiaalialan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon ammatillisiin kompetensseihin, jotka ovat asiantuntijaosaaminen, johtaminen ja tutkimuksellinen kehittämisosaaminen. Tutkinnon sisällöllisinä painopisteinä ovat sosiaalialan tehtäväalueista sosiaalityö, johtaminen, tutkiminen ja kehittäminen. Sosiaalityön opetussisällöt perustuvat sosiaalityön laaja-alaiseen määritelmään.
Tutkinto muodostuu neljästä lukukaudesta (2 vuotta). Tutkinnon sisältö rakentuu syventävistä ammattiopinnoista (60 op), joita ovat sosiaalialan asiantuntijaosaaminen (25 op), johtaminen (20 op) ja tutkimuksellinen kehittämisosaaminen (15 op). Syventäviin ammattiopintoihin sisältyy myös vapaasti valittavat opinnot (5 op) osana sosiaalialan asiantuntijaosaamista.
Syventävien ammattiopintojen lisäksi tutkintoon kuuluu opinnäytetyö (30 op). Ylemmässä ammattikorkeakoulututkinnossa opinnäytetyö on työelämän kanssa tehtävä kehittämishanke, joka edellyttää opiskelijalta tutkimusosaamista ja kehittämistoiminnan kokonaishallintaa.
Koulutusohjelman opetussuunnitelmassa ensimmäinen lukukausi painottuu asiakkuuteen ja osallisuuteen, tutkimukselliseen kehittämisosaamiseen ja kehittämishankkeen (opinnäytetyö) käynnistämiseen. Toinen lukukausi keskittyy sosiaalityöhön ja sosiaalioikeuteen. Kolmannella lukukaudella syvennytään lähijohtamiseen, työhyvinvointiin ja osaamisen johtamiseen.
Toisella ja kolmannella lukukaudella opiskelija jatkaa omaa kehittämishankkeensa työstämistä. Hanke ja sen raportointi on tarkoitus saattaa loppuun neljännellä lukukaudella.
Opetussuunnitelman toteutussuunnitelmat ovat SoleOpsissa.
KOULUTUSOHJELMASSA KEHITTYVÄ OSAAMINEN
Sosionomi (YAMK) – tutkinnon yleisenä tavoitteena on, että tutkinnon suorittanut osaa toimia hyvinvointipalveluissa hallinnon, johtamisen, tutkimisen ja kehittämisen tehtävissä itsenäisesti ja vastuullisesti. Tutkinnon suorittanut kykenee myös sosiaalityön menetelmin yhteistyössä auttamaan ja tukemaan eettisesti oikein yksilöitä ja ryhmiä elämäntilanteissa.
Sosiaalialan ja sosiaalityö ammatillinen osaaminen perustuu yhteiskuntatieteisiin, alan tutkimuksiin, sosiaalityön teorioihin ja käsitteistä, sosiaalialan erityiskysymyksiin ja toimiviin ammattikäytäntöihin. Tämän mukaan sosionomi (YAMK)- tutkinnon suorittanut osaa oppia, tutkia ja kehittää sosiaalialan ammattikäytäntöjä sekä kykenee vahvistamaan omaa teoreettiskäytännöllistä tietoperustaansa.
Johtamisosaaminen on keskeisessä osassa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneen työelämäkvalifikaatioita. Tämän mukaan tutkinnon suorittanut osaa johtaa työyhteisöä, hallitsee työyhteisötaitoja ja huolehtii työyhteisön työhyvinvoinnista. Lisäksi esimiehenä toimiva ja vaativaa asiakastyötä tekevä työntekijä hallitsee strategia-, laatu - ja arviointityön perusteet sekä osaa hyödyntää taloudellista ajattelua työssään.
Ammatillisen osaamisen syventämisen näkökulmasta keskeistä on myös tutkimus- ja kehittämisosaaminen. Osaaminen syntyy sosiaalialan ylemmässä ammattikorkeakoulututkinnossa pääasiassa kehittämishankkeessa eli opinnäytetyössä. Tämän mukaan opiskelija hallitsee työelämää palvelevan tutkimustyön ja kehittämistyön. Lisäksi hän osaa vastuullisesti johtaa työyhteisöjen tutkimuksellista kehittämistoimintaa.
OPISKELU KOULUTUSOHJELMASSA (MM. TYÖELÄMÄYHTEYS, TUTKIMINEN JA KEHITTÄMINEN OPISKELUMENETELMÄNÄ )
Koulutusohjelma tarjoaa opiskelijalle yhteisöllisen opiskeluympäristön, jossa hän pohtii oman ajattelunsa ja osaamisensa lähtökohtia, hankkii sosiaalialalla tarvittavaa uutta tietoa ja syventää omia työskentely- ja ajattelumallejaan. Tämä perustuu konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen, muuttuvaan tiedonkäsitykseen ja innovaatiopedagogiikkaan.
Opiskelussa korostuu itseohjautuvuus, reflektiiviyys, valinnaisuus, vastuullisuus, yhteisöllisyys, työelämälähtöisyys, tutkimuksellisuus ja kehittäminen.
Opiskelija etenee opiskelussaan ottamalla huomioon omat oppimistarpeensa ja aikaisemman ammatillisen osaamisensa. Opintojen suunnittelussa ja opiskelussa korostuu opiskelijan oma vastuu. Ohjausta opiskelija saa nimetyltä tuutoropettajalta.
Opiskelijalla on oikeus lukea aikaisemmin hankittu ammatillinen osaaminen osaksi tutkintoa Turun ammattikorkeakoulun ja sosiaalialan koulutusohjelman hyväksilukuohjeiden mukaisesti.
Merkittävä osa oppimisen ohjauksesta ja opiskelusta toteutetaan verkko-oppimisympäristössä. Verkko-opiskelun välineenä toimii Turun ammattikorkeakoulun Optima. Lähiopetuspäiviä on kuukaudessa 2-4.
OPISKELIJA OPINTOJENSA SUUNNITTELIJANA (HOPS)
Opiskelija laatii itselleen henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS) ottamalla huomioon omat oppimistarpeensa ja aikaisempi ammatillinen osaamisensa (SoleOPS). Opiskelusuunnitelman tekemiseen opiskelija saa ohjausta omalta tuutoropettajaltaan. Suunnittelussa ja opiskelussa korostuu opiskelijan oma vastuu.
Opiskelijalla on oikeus lukea aikaisemmin hankittu ammatillinen osaaminen osaksi tutkintoa Turun ammattikorkeakoulun ohjeiden mukaisesti
OPINNÄYTETYÖ TYÖELÄMÄLÄHTÖISENÄ KEHITTÄMISHANKKEENA
Työelämälähtöisyyttä ja kehittämisen näkökulmaa painottavalla opinnäytetyöllä on tärkeä tehtävä ammatillisen osaamisen syventämisessä. Koulutusohjelmassa opinnäytetyöstä käytetään käsitettä kehittämishanke.
Kehittämishankkeen vastuuhenkilönä toimii opiskelija. Opiskelija kokoaa hankeryhmän henkilöistä, joiden kanssa hän yhteistyössä ideoi, suunnittelee ja toteuttaa hankkeen.
Opiskelija perehtyy lisäksi hankkeen kannalta keskeiseen tutkimus- ja kehittämiskirjallisuuteen sekä hanketta tukevaan kirjallisuuteen. Työskentelyä auttavat luennot, viestintä ja seminaarityöskentely. Seminaarityöskentelyssä vertaisohjaus ja – arviointi edistävät kriittistä ajattelua ja keskustelua.
ARVIOINTI JA PALAUTE
Koulutusohjelmassa kiinnitetään huomiota opetuksen, oppimisen, tutkimus- ja kehitystoiminnan, kansainvälisyyden, työelämäyhteyksien, alueellisen vaikuttavuuden ja toiminnan laadun näkökulmiin.
Opintojaksot arvioidaan toteutussuunnitelmissa kuvattujen periaatteiden mukaisesti (SoleOps).
Lisäksi arviointia ja palautteen antoa ja ottoa tehdään Turun ammattikorkeakoulun laatujärjestelmän ja koulutusohjelman ohjeiden mukaisesti.
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Code | Name | Credits (cr) | 2014-2015 | 2015-2016 | Autumn 2014 | Spring 2015 | Autumn 2015 | 1. / 2014 | 2. / 2014 | 3. / 2015 | 4. / 2015 | 1. / 2015 | 2. / 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ADVANCED STUDIES
|
55 | ||||||||||||
OK700162 |
Specialised Professional Studies in Social Services
(Choose all ) |
20 | |||||||||||
7131012 | Promoting Client Participation in Welfare Services | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||
7131013 | Recent Approaches in Social Work | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||
7011138 | Methods of Social Work | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||
7131014 | Social Justice and Legislation | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||
OK700159 |
Management and Leadership
(Choose all ) |
20 | |||||||||||
7131016 | Strategy, Quality and Evaluation Work | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||
7131017 | Front Line Leadership and Work Community Skills | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7131018 | Work-Related Well-Being and Leadership | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7131019 | Knowledge Management | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
OK700160 |
Research and Development
(Choose all ) |
15 | |||||||||||
7131020 | Research and Development in Well-Being Services | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||
7131021 | Research Methods | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||
7131022 | Development Methods | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||
OPTIONAL STUDIES
|
5 | ||||||||||||
7131015 | Optional Studies | 5 | |||||||||||
MASTER'S THESIS
(Choose ects: 30) |
30 | ||||||||||||
OK700161 |
Master's Thesis
(Choose all ) |
25 | |||||||||||
7011139 | Planning and Starting of Development Project | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||
7131023 | Implementation of Development Project | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||
7131024 | Report, Evaluation and Dissemination of Development Project | 15 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | |||||||
Total | 90 | 50 | 30 | 25 | 25 | 30 | 13 | 13 | 13 | 13 | 15 | 15 |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.
Asetuksen mukainen jäsentely YAMK
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.
Optional Studies |
Optional Studies |
Optional Studies |
Optional Studies |
Optional Studies |
Optional Studies |
Not grouped |