Markkinoinnin osa-alueet ja toimintaympäristöLaajuus (10 op)
Tunnus: KH00CA05
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Digitaalinen markkinointi
- Opiskelija osaa hyödyntää digitaalista markkinointia yrityksen markkinointiin sekä osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön.
- Opiskelija ymmärtää alan keskeisiä termistöä ja mittareita.
- Opiskelija tietää hakukoneoptimoinnin merkityksen ja osaa suunnitella sivustokävijöiden määrää ja sitoutumista lisääviä toimenpiteitä sekä tuntee verkkoanalytiikan perusteet.
Brand Management:
- Opiskelija ymmärtää holistisen 360° brändiprosessin, sen sisällön ja merkityksen
- Opiskelija ymmärtää ja osaa analysoida kolmen suuren kategorian – FMCG eli nopeasti kiertävät kulutustavarat, palvelu- ja b-to-b -kategoriat
Sisältö
- Digitaalisen markkinoinnin kanavat; mm SEO, SEM, displaymainonta.
- Inbound-/outbound-markkinoinnin käsitteet, kohdentaminen.
- Erilaiset digitaaliset kampanjat ja ostotavat.
- Opiskelijat suorittavat Google Analytics for Beginners -sertifikaatin.
- Brändäysprosessi
- FMCG (Fast Moving Consumer Goods)
- Palvelu ja b-to-b brändit
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 05.09.2023
Ajoitus
05.09.2023 - 12.12.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jaana Merikallio
- Taru Kankaanpää
Ryhmät
-
MLIISK23Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2023
Tavoitteet
Digitaalinen markkinointi
- Opiskelija osaa hyödyntää digitaalista markkinointia yrityksen markkinointiin sekä osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön.
- Opiskelija ymmärtää alan keskeisiä termistöä ja mittareita.
- Opiskelija tietää hakukoneoptimoinnin merkityksen ja osaa suunnitella sivustokävijöiden määrää ja sitoutumista lisääviä toimenpiteitä sekä tuntee verkkoanalytiikan perusteet.
Brand Management:
- Opiskelija ymmärtää holistisen 360° brändiprosessin, sen sisällön ja merkityksen
- Opiskelija ymmärtää ja osaa analysoida kolmen suuren kategorian – FMCG eli nopeasti kiertävät kulutustavarat, palvelu- ja b-to-b -kategoriat
Sisältö
- Digitaalisen markkinoinnin kanavat; mm SEO, SEM, displaymainonta.
- Inbound-/outbound-markkinoinnin käsitteet, kohdentaminen.
- Erilaiset digitaaliset kampanjat ja ostotavat.
- Opiskelijat suorittavat Google Analytics for Beginners -sertifikaatin.
- Brändäysprosessi
- FMCG (Fast Moving Consumer Goods)
- Palvelu ja b-to-b brändit
Oppimateriaalit
Valinnainen kirja brändistä
Luentomateriaalit
Verkkoartikkelit
Ohjevideot
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä kuten
- työelämälähtöiset yrityscaset ja niiden työstäminen ja esittelyt sekä vertaisarviointi.
- pienryhmätyöskentely
- oppimisen syventämistä ja käyttöönottoa omassa työssä
- itsenäinen tiedonhaku ja haetun tiedon soveltaminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Flipped learning
Työelämälähtöiset tehtävät
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely
Itslearning hyödynnetään verkko-oppimisalustana
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnoisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op=270 h
Lähitapaamiset 18 tuntia
Yksilötehtävät 80 tuntia
Pari-/ ryhmätehtävät 100 tuntia
Itsenäinen tiedonhaku 70 tuntia
Työmäärä koostuu yhteisistä lähitapaamisista, yksilö-, pari- ja ryhmätöistä.
Sisällön jaksotus
Digitaalinen markkinointi:
- Google Analytics
- hakukoneoptimointi ja -mainonta
- display-mainonta
Brändäys:
- Brändin osa-alueet, brändin rakentaminen ja kehittäminen
- FMCG, nopeasti kiertävät kulutustavarat
- palvelu - ja B2B-kategoriat
Kurssiin sisältyy kaksi ennakkotehtävä, jotka annetaan viimeistään 29.8.
Lähitapaamiset, yhteensä 6 tapaamista:
5.9. klo 9-12
26.9. klo 9-12
26.9. klo 13-16
24.10. klo 9-12
24.10. klo 13-16
14.11. klo 9-12
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävät (yksilö) osana kurssiaktiivisuuden arviointia:
- kokoa itsellesi digimarkkinoinnin sanasto
- tutustu brändin käsitteeseen annetun kirjallisuuden avulla
Google Analytics: Itslearning-tentti (yksilö) 10%
SEO/SEA-tehtävä (ryhmä) 20%
Display-kampanja (ryhmä) 20%
FMCG-bränditehtävä (yksilö) 30%
Palvelu- ja B2B-bränditehtävä sisältäen brändikanvaksen (ryhmä) 20%
Kurssin lopussa opiskelijat tekevät vertaisarvionnin pienryhmän jäsenten työskentelystä ja aktiivisuudesta. Vertaisarviointi otetaan huomioon kurssin arvosanassa.
Ennakkotehtäviä lukuunottamatta kaikki tehtävät ovat pakollisia. Ennakkotehtävien palautus vaikuttaa kuitenkin henkilökohtaisen aktiiivisuuden arviointiin.
Jos opintojakson tehtävät palautetaan myöhässä, se vaikuttaa arvosanaan alentavasti. Myös poissaolot ja aktiivisuus lähiopetuksessa vaikuttavat arvosanaan. Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin kaksi kertaa, kurssi hylätään.
Korvaavia tai lisätehtäviä ei ole.
Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Hylätty (0)
Opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin kaksi kertaa. (Aamu- ja iltapäivän tapaamiset ovat erillisiä opetuskertoja.)
Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija ymmärtää osittain keskeisimpiä digitaalisen markkinoinnin ja brändäyksen perusteita.
Kaikki oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti ja osallistunut riittävästi yhteisiin tapaamisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää digitaalisen markkinoinnin ja brändäyksen perusteet . Hän pystyy soveltamaan oppimaansa käytäntöön ja pystyy esittämään perusteltuja ratkaisuja.
Aktiivisuus tapaamisissa, kaikki tehtävät on palautettu ajallaan ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset ovat selkeitä, perusteltuja ja sisältävät lähdemateriaalia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää digitaalisen markkinoinnin ja brändäyksen perusteet . Hän pystyy soveltamaan oppimaansa käytäntöön ja osoittaa analyyttisyyttä ja innovatiivisuutta esittämissään ratkaisuissa.
Aktiivisuus tapaamisissa, kaikki tehtävät on tehty ammattimaisesti hyvin perustellen ja ne osoittavat kykyä yhdistää monipuolista lähdemateriaalia ja omaa pohdintaa.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 19.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 19.04.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jaana Merikallio
- Marianne Renvall
Ryhmät
-
MLIITS22Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2022
Tavoitteet
Digitaalinen markkinointi
- Opiskelija osaa hyödyntää digitaalista markkinointia yrityksen markkinointiin sekä osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön.
- Opiskelija ymmärtää alan keskeisiä termistöä ja mittareita.
- Opiskelija tietää hakukoneoptimoinnin merkityksen ja osaa suunnitella sivustokävijöiden määrää ja sitoutumista lisääviä toimenpiteitä sekä tuntee verkkoanalytiikan perusteet.
Brand Management:
- Opiskelija ymmärtää holistisen 360° brändiprosessin, sen sisällön ja merkityksen
- Opiskelija ymmärtää ja osaa analysoida kolmen suuren kategorian – FMCG eli nopeasti kiertävät kulutustavarat, palvelu- ja b-to-b -kategoriat
Sisältö
- Digitaalisen markkinoinnin kanavat; mm SEO, SEM, displaymainonta.
- Inbound-/outbound-markkinoinnin käsitteet, kohdentaminen.
- Erilaiset digitaaliset kampanjat ja ostotavat.
- Opiskelijat suorittavat Google Analytics for Beginners -sertifikaatin.
- Brändäysprosessi
- FMCG (Fast Moving Consumer Goods)
- Palvelu ja b-to-b brändit
Oppimateriaalit
Valinnainen kirja brändistä
Luentomateriaalit
Verkkoartikkelit
Ohjevideot
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä kuten
- työelämälähtöiset yrityscaset ja niiden työstäminen ja esittelyt sekä vertaisarviointi.
-pienryhmätyöskentely, tiimityö.
- oppimisen syventämistä ja käyttöönottoa omassa työssä
- itsenäinen tiedon haltuunotto ja sen reflektointia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat pedagogiikkaan.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely
Itslearning hyödynnetään verkko-oppimisalustana
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnoisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op=270 h
Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektion kirjoittaminen, toisen opiskelijan reflektion arviointi sekä tiedon jakaminen kirjapiirissä.
Opettajien luennot, opiskelijoiden itsenäiset tehtävät, ryhmätöitten työstäminen ja esittelyt, harjoitukset
Sisällön jaksotus
Digitaalinen markkinointi:
- verkkoanalytiikka: Google Analytics for Beginners -sertifikaatti ennakkotehtävänä tai kurssin aikana suoritettuna
- hakukoneoptimointi ja -mainonta
- outbound-markkinointi: display-kampanjan suunnittelu
Brandin rakentaminen ja kehittäminen: Kirjareflektio ja brändivideo
Markkinoinnin kilpailukeinot: Suunnitelma kilpailukeinojen kehittämisestä
Lähiopetuspäivät, klo 9-16:
12.1. A-ryhmä 9-12, B-ryhmä 13-16
3.2. B-ryhmä 9-12, A-ryhmä 13-16
2.3. A-ryhmä 9-12, B-ryhmä 13-16
31.3. B-ryhmä 9-12, A-ryhmä 13-16
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä: kokoa itsellesi digimarkkinoinnin sanasto. Pakollinen, mutta ei vaikutusta arvosanaan.
SEO/SEA-tehtävä (ryhmä) 30%
Display-kampanja (ryhmä) 20%
Google Analytics -sertifikaatti pakollinen, ei vaikutusta arvosanaan
Kirjareflektio (yksilö) pakollinen, ei vaikutusta arvosanaan
Brändivideo (ryhmä) 25%
Markkinoinnin kilpailukeinojen kehittämissuunnitelma (ryhmä) 25%.
Jos opintojakson tuotokset toimitetaan myöhässä, tämä vaikuttaa arvosanaan. Myös poissaolot ja aktiivisuus lähiopetuksessa vaikuttavat arvosanaan. Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.
Korvaavia tai lisätehtäviä ei ole.
Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Hylätty (0)
Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin kerran, kurssi hylätään. Jos opiskelija ei toimita kaikkia kurssin osasuorituksia, kurssi on hylätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija toimii ohjeita noudattaen.
Optintojakson aikana tehdyt työt ovat ohjeiden mukaisia.
Esitykset ovat rutiininomaisia.
Opiskelijan ryhmätyöskentely ja tuntiaktiivisuus ovat puutteellisia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija toimii itsenäisesti ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Optintojakson aikana tehdyt työt ovat selkeästi tavoitteellisia sekä kehityshakuisia ja innovatiivisia.
Tietoperustan ja faktojen valinta ja soveltaminen ovat monipuolista ja aiheeseen sopivia.
Johtopäätösten ja tuotosten esittelyt ovat loogisia, selkeitä ja myös inspiroivia.
Ryhmätyö on dialogista ja aktiivista. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta lähiopetuksessa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa faktoja ja optintojakson aikana tehdyt työt ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti..
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan ja on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Esitykset ovat inspiroivia ja innovatiivisia.
Ryhmätyöskentely on dialogista ja aktiivista.
Opiskelja osoittaa aktiivisuutta lähiopetuksessa