Leikki ja leikin tukeminenLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00BZ37
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Sisältö
- leikki osana lapsen oppimista ja kehitystä
- monipuoliset oppimisympäristöt
- lapsihavainnointi ja dokumentointi
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 11.05.2023
Ajoitus
04.05.2023 - 25.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 19
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Suni
- Marika Kouki
Ryhmät
-
PSOSS21VSosionomi (AMK), Turku, verkko S21
Tavoitteet
Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Sisältö
- leikki osana lapsen oppimista ja kehitystä
- monipuoliset oppimisympäristöt
- lapsihavainnointi ja dokumentointi
Oppimateriaalit
Tenttiin:
Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013 tai 2016. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
- luvut 4, 5 ja 6 (s. 69 - 158)
Helenius, A. & Lummelahti, L. 2013. Leikin käsikirja. Juva: PS-kustannus.
- osa 1, 2 ja 3 (s. 9 - 119)
Lähiopetusmateriaali
Opetusmenetelmät
Yksilö- ja ryhmätyöskentely
Luento-, oppimistehtävä ja keskusteluperusteinen oppiminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 25.5.2023 klo 16:00 - 16:30
1. uusintatentti syyskuussa 2023
2. uusintatentti marraskuussa 2023
Uusintatenttiin ilmoittaudutaan sähköpostitse vastuuopettaja Marika Koukille, ilmoittautuminen viimeistään 2 vko ennen tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen oppiminen, verkko-oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa. Ilmoitus vastuuopettajalle riittää mikäli opiskelija on esittänyt tarvittavat dokumentit jo Varhaiskasvatuksen lähtökohdat -opintojaksolla.
Itsenäisen suorituksen tehtävät lisätään jakson Its-kurssille ennen jakson alkamista. Tehtävä palautetaan viimeistään 3.5.2023
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkko-opetus, ennakkotehtävä leikin havainnoinnista ja leikkiympäristötehtävä pareina 3 op
Verkkotentti Itslearning-alustalla 2 op
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla on kolme verkkotapaamista.
Huom! Opintojakson ennakkotehtävän ohjeet Itsissä
to 4.5. klo 16 -18
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
Opintojakson aloitus, tehtävien ohjeet ja ryhmäjako. Omat leikkikokemukset (MK, TS)
Ennakkotehtävän purku (havainnointiteoria itse luettavaksi ja tehtävän purku)
****************************************************************************************************
to 11.5. klo 16 - 18.
Leikki lapsen kehityksen lähteenä ja kasvattaja leikin tukena / taaperoikäiset (MK) klo 16 - 17
Leikki lapsen kehityksen lähteenä ja kasvattaja leikin tukena / leikki-ikäiset (TS) klo 17 -18
****************************************************************************************************
To 25.5. klo 16-18
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
klo 16:00 - 16:30 Tentti
klo 16:30 - 18:00 Jakson päätös
****************************************************************************************************
Muutokset mahdollisia
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti (T1-K5). Arvosana muodostuu yksilötyönä tehdyn verkkotentin pohjalta. Leikkiympäristötehtävä tehdään parityönä ja sillä on mahdollista korottaa tentin arvosanaa, jos tehtävässä osoitetaan tietojen ja taitojen soveltamista ja esitetään uutta luovia ideoita käytäntöön. Ennakkotehtävä suoritettu hyväksytysti.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa verkko-opetuksessa. Poissaoloja saa tulla verkko-opetuksen kolmesta opetuspäivästä korkeintaan yksi. Poissaolot korvataan perehtymällä lähiopetuskerran teemaan ja palauttamalla siihen liittyvät, omaa oppimista reflektoivat muistiinpanot Itsiin.
Hylätty (0)
Opiskelijan osaamisessa on puutteita lapsen leikin tukemisessa ja ohjaamisessa sekä havainnoinnin taidoissa. Hän ei ymmärrä oppimisympäristön merkitystä lapsen leikin tukemisessa eikä havainnoinnin merkitystä lapsen kehityksen tukemisessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa jonkin verran tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Hän ymmärtää osittain oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän tietää mitä havainnointi on ja harjoittelee sitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä lapsen kehitystason huomioiden. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa ja osaa hyödyntää tietojaan oppimisympäristön suunnittelussa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa ja ymmärtää havainnoinnin merkityksen varhaiskasvatuksen pedagogiikan näkökulmasta.
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 24.03.2023
Ajoitus
17.03.2023 - 14.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Suni
- Marika Kouki
Ryhmät
-
PSOSTK21Sosionomi (AMK), Turku, K21
-
PSOSTS21Sosionomi (AMK), Turku, S21
Tavoitteet
Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Sisältö
- leikki osana lapsen oppimista ja kehitystä
- monipuoliset oppimisympäristöt
- lapsihavainnointi ja dokumentointi
Oppimateriaalit
Tenttiin:
Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013 tai 2016. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
- luvut 4, 5 ja 6 (s. 69 - 158)
Helenius, A. & Lummelahti, L. 2013. Leikin käsikirja. Juva: PS-kustannus.
- osa 1, 2 ja 3 (s. 9 - 119)
Lähiopetusmateriaali
Opetusmenetelmät
Yksilö- ja ryhmätyöskentely
Luento-, oppimistehtävä ja keskusteluperusteinen oppiminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 14.4. klo 13-14
1. uusintatentti 28.4. klo 14-15
2. uusintatentti syksyllä 2023
Uusintatenttiin ilmoittaudutaan sähköpostitse vastuuopettaja Marika Koukille, ilmoittautuminen viimeistään 2 vko ennen tenttiä.
Parityönä tehdyn leikkitehtävän palautus 24.4. mennessä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen oppiminen, verkko-oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa. Ilmoitus vastuuopettajalle riittää mikäli opiskelija on esittänyt tarvittavat dokumentit jo Varhaiskasvatuksen lähtökohdat -opintojaksolla.
Itsenäisen suorituksen tehtävät lisätään jakson Its-kurssille ennen jakson alkamista. Tehtävä palautetaan viimeistään 14.4.2023
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja ennakkotehtävä sekä leikkipäivän suunnittelu, toteutus ja arviointi (sisältäen parityönä tehdyn leikkitehtävän) 4 op
Verkkotentti Itslearning-alustalla 1 op.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena.
Huom! Opintojakson ennakkotehtävän ohjeet Itsissä
Pe 17.3.
klo 9-11.30 Opintojakson aloitus, tehtävien ohjeet ja ryhmäjako. Omat leikkikokemukset (MK, TS)
klo 11.30-12.30 tauko
klo 12.30-15 Leikkipäivän esittely, Kasvattaja havainnoimassa ja ohjaamassa lapsen leikkiä ja toimintaa, ennakkotehtävän purku (MK,TS)
Pe 24.3.
klo 9-11.30 Leikki lapsen kehityksen ja oppimisen lähteenä, leikki- ja oppimisympäristöjen merkitys, kasvattaja leikin tukena / taaperoikäiset (MK)
klo 11.30-12.30 Lounas
12.30-15 Leikkipäivän suunnittelua pienryhmissä (MK)
Pe 31.3.
klo 9-11.30 Leikki lapsen kehityksen ja oppimisen lähteenä, leikki- ja oppimisympäristöjen merkitys, kasvattaja leikin tukena / leikki-ikäiset (TS)
klo 11.30-12.30 Lounas
12.30-15 Leikkipäivän suunnittelua pienryhmissä (TS)
Pe 14.4. klo 8:30 - 11:30 Ulkoleikkitapahtuma päiväkotiympäristössä yhteistyöpäiväkotien pihaympäristöissä (huom. säänmukainen vaatetus).
klo 13-14 Yksilötentti kampuksella (MK, TS)
tauko
Klo 14 -15 Leikkivideo, jakson päätös ja jaksopalaute (MK & TS)
Opetuksessa 100 % läsnäolovelvoite. Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Muutokset mahdollisia
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti (T1-K5). Arvosana muodostuu yksilötyönä tehdyn verkkotentin ja parityönä tehdyn leikkitehtävän pohjalta 50/50.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähiopetuksessa.
Hylätty (0)
Opiskelijan osaamisessa on puutteita lapsen leikin tukemisessa ja ohjaamisessa sekä havainnoinnin taidoissa. Hän ei ymmärrä oppimisympäristön merkitystä lapsen leikin tukemisessa eikä havainnoinnin merkitystä lapsen kehityksen tukemisessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa jonkin verran tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Hän ymmärtää osittain oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän tietää mitä havainnointi on ja harjoittelee sitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä lapsen kehitystason huomioiden. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa ja osaa hyödyntää tietojaan oppimisympäristön suunnittelussa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa ja ymmärtää havainnoinnin merkityksen varhaiskasvatuksen pedagogiikan näkökulmasta.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 24.03.2022
Ajoitus
17.03.2022 - 14.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Kouki
- Janina Luoto
Ryhmät
-
MSOSSS20Sosionomi, monimuoto, Salo
-
PSOSTS20Sosionomi (AMK), Turku, S20
-
MSOSTK20Sosionomi (AMK), Turku, monimuoto, K20
-
PSOSTK20Sosionomi (AMK), Turku, K20
Tavoitteet
Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Sisältö
- leikki osana lapsen oppimista ja kehitystä
- monipuoliset oppimisympäristöt
- lapsihavainnointi ja dokumentointi
Oppimateriaalit
Tenttiin:
Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013 tai 2016. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
- luvut 4, 5 ja 6 (s. 69 - 158)
Helenius, A. & Lummelahti, L. 2013. Leikin käsikirja. Juva: PS-kustannus.
- osa 1, 2 ja 3 (s. 9 - 119)
Lähiopetusmateriaali
Opetusmenetelmät
Yksilö- ja ryhmätyöskentely
Luento-, oppimistehtävä ja keskusteluperusteinen oppiminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 14.4.2022 klo 8.30-9.30
1. uusintatentti ke 11.5. klo 16.00.
2. uusintatentti ke 22.9. klo 16.00.
Uusintatenttiin ilmoittaudutaan sähköpostitse vastuuopettaja Janina Luodolle, ilmoittautuminen viimeistään 2 vko ennen tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen oppiminen, verkko-oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on aiempi sosiaali- tai kasvatusalan tutkinto ja työkokemusta varhaiskasvatuksessa vähintään kaksi vuotta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Its-oikeudet, kunhan opiskelija on osoittanut em. vaatimusten täyttyvän. Ilmoitus vastuuopettajalle riittää mikäli opiskelija on esittänyt tarvittavat dokumentit jo Varhaiskasvatuksen lähtökohdat -opintojaksolla.
Itsenäisen suorituksen tehtävät lisätään jakson Its-kurssille ennen jakson alkamista. Tehtävä palautetaan viimeistään 13.4.2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus (toteutetaan osin verkossa) ja ennakkotehtävä sekä leikkipäivän suunnittelu, toteutus ja arviointi (sisältäen tehtävät) 4 op
Verkkotentti Itslearning-alustalla 1 op.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan lähi- ja verkko-opetuksena.
Huom! Opintojakson ennakkotehtävän ohjeet Itsissä
Torstai 17.3. Zoomissa (linkki Itsissä)
klo 9-11.30 Opintojakson aloitus, tehtävien ohjeet ja ryhmäjako. Omat leikkikokemukset (MK, JL)
klo 11.30-12.30 tauko
klo 12.30-15 Leikkipäivän esittely, Kasvattaja havainnoimassa ja ohjaamassa lapsen leikkiä ja toimintaa (JL)
****************************************************************************************************
Torstai 24.3. kampuksella
klo 9-11.30 Leikki lapsen kehityksen ja oppimisen lähteenä, leikki- ja oppimisympäristöjen merkitys, kasvattaja leikin tukena / taaperoikäiset (MK)
klo 11.30-12.30 Lounas
12.30-15 Leikkipäivän suunnittelua pienryhmissä (MK)
****************************************************************************************************
Torstai 31.3. kampuksella
klo 9-11.30 Leikki lapsen kehityksen ja oppimisen lähteenä, leikki- ja oppimisympäristöjen merkitys, kasvattaja leikin tukena / leikki-ikäiset (JL)
klo 11.30-12.30 Lounas
12.30-15 Leikkipäivän suunnittelua pienryhmissä (JL)
****************************************************************************************************
Torstai 7.4. Ulkoleikkitapahtuma päiväkotiympäristössä
klo 8.30-14 Toiminnallinen päivä: leikki, leikkiympäristön suunnittelu, toimitaan pienryhmissä. Aamupäivä ulkona yhteistyöpäiväkotien pihaympäristöissä (huom. säänmukainen vaatetus).
(MK & JL)
****************************************************************************************************
Torstai 14.4. Zoomissa
klo 8.30-9.30 Tentti, vaihe 1.: Yksilötentti verkossa kotikoneilla
tauko
Klo 10.00-12.00 Leikkivideo, jakson päätös ja jaksopalaute (MK & JL)
Muutokset mahdollisia
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti (T1-K5). Arvosana muodostuu yksilötyönä tehdyn verkkotentin pohjalta. Ryhmätyönä toteutettu leikkipäivä (sekä tähän liittyvät kortit ja juliste) voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti yhden arvosanan verran.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähiopetuksessa. Poissaoloja saa tulla lähiopetuksen neljästä opetuspäivästä korkeintaan 50 %. Poissaolot korvataan perehtymällä lähiopetuskerran teemaan ja palauttamalla siihen liittyvät, omaa oppimista reflektoivat muistiinpanot Itsiin.
Hylätty (0)
Opiskelijan osaamisessa on puutteita lapsen leikin tukemisessa ja ohjaamisessa sekä havainnoinnin taidoissa. Hän ei ymmärrä oppimisympäristön merkitystä lapsen leikin tukemisessa eikä havainnoinnin merkitystä lapsen kehityksen tukemisessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa jonkin verran tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Hän ymmärtää osittain oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän tietää mitä havainnointi on ja harjoittelee sitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä lapsen kehitystason huomioiden. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa ja osaa hyödyntää tietojaan oppimisympäristön suunnittelussa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa ja ymmärtää havainnoinnin merkityksen varhaiskasvatuksen pedagogiikan näkökulmasta.