Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Sini Eloranta
Mervi Vuolas
Sini Eloranta ja Mervi Vuolas
Lähiopetus
Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät. Tarkemmat ohjeet ilmoitetaan opiskelijalle jakson ensimmäisellä kerralla.
Kehittämistyöhön osallistuminen jakson aikana, aktiivinen osallisuus,ennakko- ja välitehtävät sekä kirjallinen loppuraportti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty).
Suomi
01.10.2022 - 01.10.2023
01.10.2022 - 01.10.2023
YAMK-opintoja, Avoin AMK: max 5 opiskelijaa.
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Hyväksytty/Hylätty
Innovaatiopedagogiikka, oppimista aktivoivat menetelmät
Oppimistehtävät ilmoitetaan jakson ensimmäisellä kerralla.
5 op = 133t
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· osaa kriittisesti ja näyttöön perustuen ratkaista ja kehittää vanhuspalveluiden haasteita asiakaslähtöisesti
· hallitsee asiakaslähtöisen palveluohjauksen
· parantaa vanhusasiakkaiden ja heidän läheistensä palvelukokemusta
· soveltaa ja arvioida palvelumuotoilua vanhuspalveluiden kehittämisessä
Opintojakson sisältö
· asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen
· palvelumuotoilu kehittämismenetelmänä - Jakson painotus palvelumuotoilussa
Aikataulu:
Ennakkotehtävä (Itsissä ohjeistus).
23.1. 11-15 verkko-opetus
6.2. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely
27.2. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely
20.3. 9-13 verkko-opetus ja 13-15 itsenäinen työskentely
3.4 9-12 opiskelijaryhmien esitykset
linkki verkko-opetukseen: https://turkuamk.zoom.us/j/9303869041
Anne Merta
Sini Eloranta
Sini Eloranta ja Anne Merta
Lähiopetus
Itsenäinen opiskelu, oppimistehtävä (yksilötyö) ja verkkoseminaari. Tarkemmat ohjeet löytyvät ItsLearning oppimisalustalta.
Seminaariesitys ja aktiivinen osallistuminen keskusteluun (hyl-hyv) sekä kirjallinen tehtävä (1-5)
Suomi
01.10.2022 - 01.10.2023
01.10.2022 - 30.06.2023
YAMK-opintoja, Avoin AMK: max 5 opiskelijaa.
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
H-5
Oppimistehtävä ja seminaariesitys
5 op = 133t
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· syventää tietämystään vanhustyön eettisestä perusta
· arvioida eettisiltä lähtökohdiltaan erilaisia hoitokäytäntöjä
· arvioida arvopohjaista vanhustyötä muuttuvassa toimintaympäristössä
Opintojakson sisältö
· Haavoittuvat asiakasryhmät ja etiikka (mm. mielenterveys ja päihde, muistiasiakas, maahanmuutto, kehitysvamma)
· Eettisiltä lähtökohdiltaan erilaiset hoitokäytännöt
· Eettiset ongelmatilanteet työyhteisössä
· Digitalisaatio ja teknologia vanhustyössä
Aikataulu:
Opintojakson esittely ja tehtäväksianto löytyy videoluentona ItsLearning opppimisalustalta
Itsenäistä työskentelyä
3.4. 13-14 verkkotapaaminen
8.5.-9.5. verkkoseminaarit (opiskelijoiden esitykset)
linkki opetukseen; https://turkuamk.zoom.us/j/9303869041
Sini Eloranta
Anne Merta
Camilla Granholm
Sini Eloranta, Anne Merta ja Camilla Granholm
Lähiopetus
Ilmoitetaan jakson ensimmäisellä lähikerralla.
Etäiopetus, seminaari työskentely, itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät. Tarkemmat ohjeet ilmoitetaan opiskelijalle jakson ensimmäisellä kerralla.
Seminaariesitys (ryhmätyö) (hyl/hyv) ja kirjallinen tehtävä (hyl, 1-5)
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.04.2022 - 31.07.2022
YAMK-opintoja, Avoin AMK: max 5 opiskelijaa.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
H-5
Innovaatiopedagogiikka, oppimista aktivoivat menetelmät
Oppimistehtävä ilmoitetaan jakson ensimmäisellä lähikerralla.
5 op = 133t
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· arvioida ikä- ja muistiystävällisen asuin- ja elinympäristön kehittämisen suunnat ja mahdollisuudet
· hahmottaa historian ja kulttuurin vaikutuksia ihmisten elämänkulkuun ja vanhuuteen
· Hahmottaa ja hyödyntää kolmannen sektorin toimintakentän mahdollisuuksia asiantuntijatyössään
Opintojakson sisältö
· Koti nyt ja tulevaisuudessa (2030-visio)
· Asuinalueet ja paikallisuus (alueellisen erityispiirteet, historia, kulttuuri)
· Monipuolistuvat, ikäyställiset asuin- ja toimintaympäristöt (asumisen tuki ja turva)
· Muistiystävällinen yhteiskunta
· Järjestöjen monipuoliset mahdollisuudet (mm ennakoiva ja etsivä työ)
Aikataulu - opetus verkossa, linkki https://turkuamk.zoom.us/j/9127797744
22.8. klo 12–13.30
19.9. klo 9–11.00
17.10.klo 12.00–15.00
Kari Salonen
Camilla Granholm
Kari Salonen
Etäopetus
Verkko-opetus, seminaarityöskentely, itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät. Tarkemmat ohjeet oppimistehtävään ilmoitetaan opiskelijalle jakson ensimmäisellä kerralla ja löytyvät Itslearning oppimisalustalta.
Seminaariesitys (hyl-hyv)
Kirjallinen tehtävä (T1-K5)
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
01.04.2022 - 31.08.2022
15 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
5 op
H-5
Oppimistehtävät ilmoitetaan jakson ensimmäisellä lähikerralla.
5 op = 133t
Opintojakson osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· hallitsee keskeiset ikäihmisten terveys- ja hyvinvointipalvelut sekä niiden toimintaa säätelevät lait.
· hallitsee vanhuspalveluiden tulevaisuudenskenaariot ja kehittämissuunnat
· arvioida vanhuspalveluiden tulevaisuuden muutostarpeita ja kykenee hyödyntämään niitä asiantuntijatyössään.
Opintojakson sisältö keskittyy ikääntyvien palveluihin:
1) SOTE 2021–2030 (lähitulevaisuusskenaariot)
2) Alueelliset, maakunnalliset ja kunnalliset integroidut palvelukonseptit
3) Ikäystävälliset strategiat, politiikkaohjelmat ja suositukset
4) Ammatillista työtä ohjaava keskeinen lainsäädäntö (palvelut, sosiaaliturvaetuudet)
5) Asiakaspalveluprosessit, niiden yhdyspinnat ja päätöksentekojärjestelmät
Aikataulu - opetus verkossa (linkki lähetetään ennen opetusta opiskelijoiden sähköpostiin)
22.8.2022 klo 10.00–11.00 / aloitus
17.10.2022 klo .9.00–11.00 / ikäihmisten palvelut
12.12.2022 klo 12.30–15.30 / esitykset ja yhteenveto
Jaksotehtävän palautus ITSiin viimeistään 12.12.2022.
Camilla Granholm
Niina Katajapuu
Niina Katajapuu ja Camilla Granholm
Etäopetus
Hybridiopetus
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 19.08.2022
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
5 op
H-5
5op = 5 x 27 t opiskelijan työtä
Opintojakso toteutuu Itslearning-ympäristössä ja sisältää kolme Zoomtapaamista
Orientaatiotapaaminen 22.8.Zoomissa https://turkuamk.zoom.us/j/2993501090
Seuraava Zoom-tapaaminen 19.9 https://turkuamk.zoom.us/j/2993501090
Viimeinen 12.12. https://turkuamk.zoom.us/j/2993501090
Kari Salonen
Sini Eloranta
Yliopettaja Kari Salonen
Lähiopetus
Itsissä.
Kriteerit ovat Itsissä.
Suomi
26.01.2023 - 27.03.2023
01.12.2022 - 15.01.2023
10 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
H-5
Ei ole.
Tarkemmat tehtäväksi annot ovat Itsissä:
Tehtävä 1 (yksilö-/parityö) 3 op : Ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
Tehtävä 2 (yksilö-/parityö) 1 op: Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi terveyden edistämisen lähtökohtana.
Tehtävä 3 (yksilö- ja ryhmätyö) 1 op: Posteri
Palautukset ITSiin:
Tehtävä 1 (yksilö-/parityö) 3 op: 19.3.2023 tai 2.4.2023
Tehtävä 2 (yksilö-/parityö) 1 op: 19.3.2023 tai 2.4.2023
Tehtävä 3 (yksilö- ja ryhmätyö) 1 op: Posteri palautus ja esittely 24.3.2023 mennessä
Zoom-likki on Itsissä aloituksen kohdalla (aina sama linkki):
26.1.2023 klo 9.00-11.30 (orientaatio, tavoitteet & tehtävät 1-3)
27.2.2023 klo 12.00-15.00 (luento & keskustelut)
27.3.2023 klo 12.00-15.00 (posterit)
Kari Salonen
Sini Eloranta
Lähiopetus
Opinnäytetyön aiheeseen liittyvät kansallset ja kansainväliset julkaisut, kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin sekä mentorointiin liittyvä kirjallisuus.
Itsenäinen työskentely, projektipäällikkönä toimiminen sekä seminaarityöskentely. Lähtökohtana sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Kehittämisprojekti kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Itslearning-oppimisympäristön materiaaleissa.
Hyväksytty tehtävien suorittaminen
Loppuraportti T1 - K5
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
01.04.2021 - 31.08.2022
Raporttivaiheeseen voi siirtyä, kun toteutusvaihe on hyväksytty.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
H-5
Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla.
Loppuraportin valmiiksi saattaminen
Seminaarityöskentely
Vertaisarviointi ja opponointi, itsearviointi
Posterien työstäminen ja esittäminen KV-päivässä sekä TALK-seminaarissa
Kypsyysnäytteen kirjoittaminen
10 op
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tuottaa kehittämisprojektistaan kielellisesti hyväksyttävän kirjallisen loppuraportin
• suullisesti esittää kehittämisprojektinsa prosessin, keskeiset tulokset ja tuotoksen
• arvioida kriittisesti omaa osaamistaan projektipäällikkönä ja kehittämisprojektinsa eri vaiheita
• tunnistaa kehittämisprojektinsa lopputuotoksen hyödynnettävyyden
• arvioida kriittisesti toisten kehittämisprojektien prosessia, tuotosta ja loppuraporttia
• kirjoittaa opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen
Sisältö
• Opinnäytetyön loppuraportti
• Raporttiseminaari
• Kirjallinen ja suullinen opponointi
• Suullinen vertaispalaute
• Kirjallinen itsearviointi
• Kypsyysnäyte
• Opinnäytetyötä esittelevä posteri (englanti)
• Suullinen esitys tai posteri (suomi)
Kari Salonen
Sini Eloranta
Sini Eloranta ja Kari Salonen
Lähiopetus
Itsenäinen työskentely, projektipäällikkönä toimiminen. Lähtökohtana sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Kehittämisprojekti kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Itslearning-oppimisympäristön materiaaleissa.
Hyväksytty tehtävien suorittaminen
Loppuraportti T1 - K5 (erillinen arviointikehikko Itsissä)
Suomi
01.01.2023 - 31.12.2023
01.11.2022 - 01.11.2023
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
H-5
Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla.
Loppuraportin valmiiksi saattaminen
Itsearviointi
Posterien työstäminen ja esittäminen KV-päivässä sekä TALK-seminaarissa
Kypsyysnäytteen kirjoittaminen
10 op
Tavoitteet: opiskelija osaa
• tuottaa kehittämisprojektistaan kielellisesti hyväksyttävän kirjallisen loppuraportin
• suullisesti esittää kehittämisprojektinsa prosessin, keskeiset tulokset ja tuotoksen
• arvioida kriittisesti omaa osaamistaan projektipäällikkönä ja kehittämisprojektinsa eri vaiheita
• tunnistaa kehittämisprojektinsa lopputuotoksen hyödynnettävyyden
• arvioida kriittisesti toisten kehittämisprojektien prosessia, tuotosta ja loppuraporttia
• kirjoittaa opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen
Sisältö
• Opinnäytetyön loppuraportti
• Kirjallinen itsearviointi
• Kypsyysnäyte
• Opinnäytetyötä esittelevä posteri (englanti)
• Suullinen esitys tai posteri (suomi)
Kirsi Mononen
Sini Eloranta
Maarit Janhunen
Sini Eloranta ja Camilla Granholm
Lähiopetus
Kehittämisprojektin aiheeseen / ilmiöön liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.
Tiedonhakijan oppaat https://libguides.turkuamk.fi/etusivu
Itsenäinen työskentely, seminaarityöskentely. Lähtökohtana sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Kehittämisprojekti kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Itslearning-oppimisympäristön materiaaleissa.
Kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman arvioinnin kohteet ovat: hanke-/työelämälähtöisyys, aihealueeseen perehtyneisyys, tietoperusta, tavoitteiden / tehtävien asettaminen, kehittävä ja tutkimuksellinen ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos / tulos ja sen hyödynnettävyys,
Suomi
01.01.2023 - 31.12.2023
01.01.2023 - 31.10.2023
Opinnäytetyön suunnitelma -opintojakson hyväksyminen edellyttää siis varsinaisen projektisuunnitelman lisäksi hyväksyttyä projekti-ideaa sekä siihen liittyvää hyväksyttyä tietoperustaa.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Hyväksytty/Hylätty
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Kolmikantamalli perustuu opiskelijan, työelämämentorin ja opettajan väliseen yhteistyöhön.
1) Kehittämisprojektin suunnitelman laadinta
2) Esitys suunnitelmaseminaarissa
3) Opponointi
4) Vertaisarviointi
Kehittämisprojektin suunnitelman laadintaa edeltää hyväksytty, kirjallisesti tuotettu ideavaiheen kuvaus sekä hyväksytty kirjallisuuskatsaus aihealueesta, yhteensä 223 t. Seminaariesitykset ja vertaisarvioinnit yhteensä 20 t. Tiedonhankinnan verkkokurssi 27 t.
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- kuvata kehittämisprojektin lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa kehittämisprojekti tehdään
- toteuttaa systemaattisia tutkimustiedon ja muun tiedon hakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
- kirjoittaa kehittämisprojektinsa tietoperustan
- nimetä kehittämisprojektin tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
- määrittää kehittämis- ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
- kirjoittaa toteuttamiskelpoisen kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
- kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja projektipäällikkönä
- laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
- arvioida ja ennakoida kehittämisprojektinsa riskit
Sisällöt:
- Ideaseminaari
- Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
- Tietoperusta
- Kehittämisprojektin suunnitelma, tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä
- Suunnitelmaseminaari
- Opponointi
- Vertaispalaute
- Opinnäytetyösopimus
Kehittämisprojektin suunnitelma ja tarvittaessa tutkimussuunnitelma on laadittu ohjeiden mukaan, ja niissä ilmenevät edellä mainitut asiat.
Kari Salonen
Sini Eloranta
Sini Eloranta ja Kari Salonen
ONT toteutus ajoittuu opsissa kevät 2023, voi suorittaa jo kevät 2022.
Lähiopetus
Itsenäinen opiskelu ja projektipäällikkönä (mahd. soveltavan tutkimuksen tekijänä) toimiminen työelämässä / hankkeessa.
Hyväksytty tehtävien suorittaminen.
Suomi
01.08.2022 - 31.07.2023
01.06.2022 - 31.08.2022
Opinnäytetyön toteutusvaiheeseen voi siirtyä vasta, kun suunnitelmavaihe on hyväksytty.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
H-5
Soveltava TKI - toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopedagogiikan ja kolmikantamallin avulla.
Väliraportointi työelämä/-hankeympäristössä toimeksiantajalle erikseen sovitulla tavalla.
Kirjallinen väliraportti tuutoropettajalle.
Työn mitoitus:
- Väliraportointi (esitys) toimeksiantajalle on ajallisesti lyhyt (n. 1 t), lisäksi esityksen valmisteluaika.
- Kirjallinen väliraportti tarkoittaa valmiiden, jo aikaisemmin tehtyjen dokumenttien yhdistämistä yhdeksi kokonaisuudeksi, ja siihen liittyen arviointia kehittämisprojektin etenemisestä. Ajallisesti lyhyt tehtävä.
- Muut opintojakson tunnit käytetään kehittämisprojektin käytännön toteuttamiseen työelämässä / hankkeessa.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· täsmentää kehittämisprojektinsa tietoperustaa
· tuottaa kirjallisen kuvauksen kehittämisprojektinsa siihenastisesta etenemisestä
· arvioida kehittämisprojektinsa etenemistä suhteessa suunnitelmaan (esim. aikataulussa pysyminen, tavoitteen suunnassa eteneminen, valittujen tutkimus- ja kehittämismenetelmien toimivuus, projektiorganisaation toiminta)
Sisältö
· Loppuraportin rakennetta (sisältöjä) noudattava kuvaus kehittämisprojektin siihenastisesta etenemisestä (projektin etenemisen arviointi osana kuvausta)
· Esitys kehittämisprojektin siihenastisesta etenemisestä toimeksiantajataholle tai muulla sovitulla tavalla
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.