Observing and Analyzing Human Movement and Functioning (5 cr)
Code: TH00BD96-3004
General information
- Enrollment
-
02.12.2020 - 14.03.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2021 - 31.07.2021
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Annukka Myllymäki
- Satu Takala
- Scheduling groups
- Pienryhmä Aa (Size: 20 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä Ab (Size: 20 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä Ba (Size: 20 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä Bb (Size: 20 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä Aa
- Pienryhmä Ab
- Pienryhmä Ba
- Pienryhmä Bb
- Course
- TH00BD96
realization.id
21690
realization.code
TH00BD96-3004
realization.startDate
01.01.2121
realization.endDate
31.07.2121
realization.enrollmentStart
02.12.2020
realization.enrollmentEnd
14.03.2121
realization.currentStatus
PUBLISHED
Teaching language
fi
realization.name
Observing and Analyzing Human Movement and Functioning
Content
Examining positions, basic movements, gait and functioning of clients at different ages by observation and measurements, analyzing results of examination, linking life span and environmental factors to human functioning and it’s components, linking age to functioning and it’s preconditions, sensitive periods of development and growth in childhood, utilizing measurement technology.
Basics of observation: timing, movement in relation to gravity and action, base of support, gravity, center of gravity, power point of force, resultant force, force arm, load and load arm, forms of muscle work, somatosensory system and balance system as phenomen, examining and analyzing balance
Qualifications
The student is able to explain musculoskeletal and neurological structures and their function in a way that (s)he is able to explain human movement and functional ability. The student is able to explain humans kognitive and motor learning abilities and support his/her learning according to these abilities.
Objective
The student is able to
• use both anatomical, physiological and biomechanical knowledge in examining and analyzing human movement and functioning and it’s subareas,
• examine and analyze human movement and functional capacity at different ICF levels,
• draw up conclusions based on examination and analysis,
• identify the main features of moving in people at different ages ( motor skills),
• explain how different factors affect on the development of motion and movement in different ages,
• describe human positions, movements and functioning in oral and written form using professional terminology.
Evaluation scale
H-5
Student workload
Kurssin laajuus = 5 x 27 h opiskelijan työtä = 135h, joista
Lähiopetusta 58h ja itsenäistä työskentelyä 77h sisältäen tunneille ja kokeeseen valmistautumisen pienryhmätyöskentelyn ja itsenäisten tehtävien tekemisen.
Opiskelijan työn mitoitus:
5op = 5 x 27 tuntia opiskelijan työtä josta
48 tuntia kontaktitapaamisia zoomissa tai luokassa (Takala)
10 tuntia kävelyanalyysin osuus (Myllymäki)
20 tuntia itsenäistä yksilöllistä kontaktitapaamiseen valmistautumista
20 tuntia itsenäistä pienryhmätyöskentelyä kontaktitapaamisten välissä
15 tuntia tiedon hankintaa
18 tuntia arvioitavan tehtävän tekemistä TAI tenttiin valmistautumista
2 tuntia itsearviointia, 2 tuntia vertaispalautteen antamista
Materials
Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely. Motorinen oppiminen. 1 tai 2. painos. Tampere: Tammerprint Oy.
Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. 2017. Motor Control. Translating research into clinical practice. 5.painos. Philadelphia: Wolters Kluwer.
Kauranen, K. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Kisner, C.; Colby, L. & Borstad, J. 2018.Therapeutic Exercise. Foundations and tech-niques.7. painos. Philadelphia: F.A. Davis Company.
Lundy-Ekman, L. 2013. tai uudempi painos. Neuroscience. Missouri: Saunders Elsevier.
Sandström, M. & Ahonen, J. 2011. Liikkuva ihminen. Aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. 1. painos. Lahti: VK-Kustannus Oy.
Giboin, L-S.; Gruber, M. & Kramer, A. 2015. Task-specifity of balance training. Human Movement Science. Vol, 44. 22-31.
Huber, F. & Wells, C. 2006. Therapeutic Exercise. Treatment Planning for Progression. Missouri: Saunders Elsevier.
Content scheduling
Kurssin laajuus = 5 x 27 h opiskelijan työtä = 135h
Opiskelijan työn mitoitus:
5op = 5 x 27 tuntia opiskelijan työtä josta
32 tuntia kontaktitapaamisia zoomissa tai luokassa (Takala)
7 tuntia kontaktiopetusta kävelyanalyysiosuudella (Myllymäki)
3 tuntia ryhmätehtävän työstämistä kävelystä (Myllymäki)
25 tuntia itsenäistä yksilöllistä kontaktitapaamiseen valmistautumista
25 tuntia itsenäistä pienryhmätyöskentelyä kontaktitapaamisten välissä
20 tuntia tiedon hankintaa
19 tuntia arvioitavan tehtävän tekemistä TAI tenttiin valmistautumista
2 tuntia itsearviointia, 2 tuntia vertaispalautteen antamista
Arvioitavat oppimistehtävät:
1. ViLLE-tentti sähköisesti
( arviointi 1-5)
2. Asennon havainnointitehtävä ja parin työn opponointi (Hyväksytty-täydennettävä)
3. Ryhmätyö -liikeanalyysi ja toisen ryhmän vastaavan tehtävän rakentava kehittäminen kirjallisen tai suullisen palautteen muodossa. (Hyväksytty-täydennettävä)
4. Yksilöraportti tasapaino ja koordinaatio
:
Vko 11 etä
2h Orientaaio kurssille, johdanto
Vko 12 etä
6h Havainnoinnin perusteet: liikkeen ajoitus, liikkeen suhde painovoimaan ja toimintaan, tukipinta, painovoima, painopiste, vaikutuspiste, resultanttivoima ja voiman varsi, kuorma ja kuorman varsi, lihastyön muodot, Asennon, liikkeen ja liikkumisen havainnoinnin perusteet ja toimintakyvyn osa-alueiden tutkiminen havainnoimalla, mittaamalla.
Vko 13 lähi
4h Simulaatiotunnit. Asennon, liikkeen ja liikkumisen havainnointi käytännössä. Parityöskentely. Itsenäisen havainnointitehtävän alustus + aloittaminen.
Vko 14 lähi
4h Simulaatiotunnit. Perusliikkumisen havainnointia: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi+lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan (istumasta seisomaan ja takaisin)
Vko 15 lähi
4h Pienryhmätyöskentelyn aloittaminen. Liikeanalyysivideon teko ja analyysin aloittaminen. Perusliikkumisen havainnoinnin osalta: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi+lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan (kääntymiset yläraajajohtoisesti ja alaraajapainotteisesti, konttaaminen, portaissa liikkuminen, istumaan nousu kylkimakuun kautta, istuen siirtyminen vuoteen reunalle)
Vko 16 lähi /etä?
4h Ryhmätyöskentelyn workshop –esitykset ja keskustelua. Perusliikkumisen havainnoinnin osalta: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi+lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan (kääntymiset yläraajajohtoisesti ja alaraajapainotteisesti, konttaaminen, portaissa liikkuminen, istumaan nousu kylkimakuun kautta, istuen siirtyminen vuoteen reunalle)
Vko 17 etä
2h Johtopäätösten teko tutkimisen ja analysoinnin perusteella,
Vko18 etä
4h Liikkumisen ja toimintakyvyn tutkiminen ja analysointi ICF-osa-alueiden tasoilla luotettavilla ja toistettavilla menetelmillä, Pienryhmätyöskentely verkossa.
Tasapaino ja koordinaatio -osio
Vko 19 etä
2h Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä. Tasapainon neurof. perustan ilmeneminen asentojen, liikkeen,liikkumisen ja toiminnan yhteydessä.Havainnoidaan tasapainoa liikkeessä (suorituksissa). Somatosensoriikka ja tasapaino ilmiöinä sekä niiden tutkiminen ja analysointi näyttöön perustuvin menetelmin.
Vko 20 Etä
6h Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä eri ikäkausina. Iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin sekä sen edellytyksiin,.
Itsenäisen raportin aloittaminen. Koordinaatiotestit. Fysioterapeuttisen tutkimisen työkaluja: Toimia-tietokanta.
Vko 21 Lähi
4h BERGIN tasapainotesti. tasapaino-ilmön tutkimisen oppimisen työkaluna: testiohjeen tutkiminen pareittain, mitä ilmiöitä testissä tutkitaan. Testiohjeen mukainen käytännön toteutus.
Asiakkaan turvallisuuden varmistamisen ymmärtäminen.
Vko 22 Etä
2h Opittujen asioiden kertausta ja analyysin (kliininen päättely) pohdintaa.
2h Tentti (ViLLE -järjestelmässä)
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
Number of ECTS credits allocated
5
realization.minCredits
5
realization.maxCredits
5
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
5
courseUnit.maxOptionalityCredits
5
courseUnit.modifiedBy
22031
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean