Suomen kieli ja viestintä asiakaslähtöisessä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä (3 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BV76-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 11.03.2024
Ajoitus
11.03.2024 - 24.05.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
16 - 30
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Saimi Ristimäki
- Sirpa Rajala
Ryhmät
-
PENHOK24Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K24
- 14.03.2024 08:00 - 10:00, Suomen kieli ja viestintä asiakaslähtöisessä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä TH00BV76-3007
- 19.03.2024 08:00 - 10:00, Suomen kieli ja viestintä asiakaslähtöisessä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä TH00BV76-3007
- 27.03.2024 10:00 - 12:00, Suomen kieli ja viestintä asiakaslähtöisessä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä TH00BV76-3007
- 09.04.2024 12:30 - 14:00, Suomen kieli ja viestintä asiakaslähtöisessä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä TH00BV76-3007
- 23.04.2024 12:00 - 16:00, Suomen kieli ja viestintä asiakaslähtöisessä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä TH00BV76-3007
- 24.04.2024 12:00 - 16:00, Suomen kieli ja viestintä asiakaslähtöisessä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä TH00BV76-3007
Tavoitteet
Tavoitteet
• pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti työelämän moniammatillisissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset sekä viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti ensihoidossa ja hoitotyössä
• osaa ja haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan ja harjaantuu esim. monikulttuurisen asiakkaan kohtaamisessa ensihoidossa ja hoitotyössä
• osaa kuvata väestön terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä ajankohtaisia haasteita ja niihin vaikuttavia tekijöitä ensihoidossa ja hoitotyössä
• osaa kuvata väestön terveyden ja hyvinvoinnin indikaattoreita ja tiedon merkitystä palveluiden tarpeen tunnistamisessa ja järjestämisessä
• osaa kuvata sosiaali- ja terveyspalvelujen ja sosiaaliturvan kokonaisuuden (sis. työ- ja toimintakyvyn tukemisen sekä kuntoutumisen) sekä palveluja ohjaavan lainsäädännön
Sisältö
Sisältö
• 1. Väestön terveys ja hyvinvointi
- ajankohtaiset haasteet ja niihin vaikuttavat tekijät
- terveyden ja toimintakyvyn edistäminen sekä sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisy ensihoidossa ja hoitotyössä
- rekisteri- ja tilastotiedot
• 2. Sosiaali- ja terveyspalvelut
- sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä, ensihoitojärjestelmä sekä näiden kehittäminen, rahoitus, vastuut, valvonta ja asiakkaan/potilaan oikeudet
- sosiaali- ja terveyspalvelut
- kuntoutus ja kuntoutuspalvelut
- toimeentuloturva
Oppimateriaalit
Oppimateriaali toimii itsenäisen opiskelun ja yhdessä oppimisen tukena. Materiaalia hyödynnetään oman oppimisen, tehtävien tekemisen sekä tiedonhankinnan apuna. Tehtäviin liittyviä materiaaleja on linkitettynä Itslearning-työtilassa
Saatavissa sähköisesti Turun AMK:n kirjastosta:
- Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas (tukea kielenhuoltoon ja kirjallisiin tehtäväviin) > haku sähköisenä Finnasta
- Mönkkönen, Kaarina 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. E-kirja > haku sähköisenä Finnasta tai Vaskista
Lisäksi:
- Turun AMK:n opinnäytetyön kirjoitusohjeet ja lähteidenkäytön ohjeet (tukea tutkielmatyyppisen kirjoittamisen perusteisiin)
- Tuntimateriaalit (täydentävät ja tuovat eri näkökulmia käsiteltäviin viestinnän ja sote-palvelujärjestelmän aiheisiin)
- Oma tiedonhaku yksilöllisesti valittu lähdemateriaali opiskelijan oman oppimistavoitteen mukaan) tehtäviä varten: asiantuntijaesitykseen ja kirjallisiin tehtäviin tarvittava lähdekirjallisuus (asiakaslähtöinen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä, viestintä ensihoitajan työssä).
Opetusmenetelmät
Lähiopetus Teamsissa, itsenäinen etäopiskelu, ryhmä- ja parityöskentely, verkko-oppiminen, tehtäväperustaisuus.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toimintatapoina tehtävien työstämisessä ovat opiskelijan itsenäinen opiskelu, lähiopetus verkossa, verkkotehtävät, parityöskentely ja ryhmätyöskentely. Työelämälähtöisyys toteutuu asiantuntijaesityksessä, johon sisältyy haastattelutehtävä. Opintojakso toteutetaan yhteisopettajuutena.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op. = 80 h opiskelijan työtä, joka voi jakautua esim. seuraavasti:
- lähitunnit ja esitykset, 16 h
- asiantuntijaesityksen valmistelu, 20 h
- kirjalliset tehtävät ja kielenhuolto, 28 h
- Itslearning-työskentely, tiedonhaku, kirjoitus- ja lähdemerkintäohjeisiin perehtyminen ym., 16 h.
Sisällön jaksotus
Kevätlukukausi, lähiopetus Teamsissa viikoilla 11–17.
Tavoitteet:
Opiskelija
• pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti työelämän moniammatillisissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset sekä viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti ensihoidossa ja hoitotyössä
• osaa ja haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan ja harjaantuu esim. monikulttuurisen asiakkaan kohtaamisessa ensihoidossa ja hoitotyössä
• osaa kuvata väestön terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä ajankohtaisia haasteita ja niihin vaikuttavia tekijöitä ensihoidossa ja hoitotyössä
• osaa kuvata väestön terveyden ja hyvinvoinnin indikaattoreita ja tiedon merkitystä palveluiden tarpeen tunnistamisessa ja järjestämisessä
• osaa kuvata sosiaali- ja terveyspalvelujen ja sosiaaliturvan kokonaisuuden (sis. työ- ja toimintakyvyn tukemisen sekä kuntoutumisen) sekä palveluja ohjaavan lainsäädännön.
Sisältö:
• 1. Väestön terveys ja hyvinvointi
- ajankohtaiset haasteet ja niihin vaikuttavat tekijät
- terveyden ja toimintakyvyn edistäminen sekä sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisy ensihoidossa ja hoitotyössä
- rekisteri- ja tilastotiedot.
• 2. Sosiaali- ja terveyspalvelut
- sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä, ensihoitojärjestelmä sekä näiden kehittäminen, rahoitus, vastuut, valvonta ja asiakkaan/potilaan oikeudet
- sosiaali- ja terveyspalvelut
- kuntoutus ja kuntoutuspalvelut
- toimeentuloturva.
• 3. Oman alan viestinnän perusteet
- oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
- asiatyylin tunnuspiirteet
- työelämän puheviestintätilanteet
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolla on C-kielitaitovaatimus.
Edeltävyysehtoina ovat seuraavat opinnot:
- lukion äidinkieli ja kirjallisuus,
- ammatillisen koulutuksen äidinkieli ja viestintä tai
- vastaavat opinnot suomi toisena kielenä oppimäärinä.
Asiantuntijatehtävään sisältyy haastattelun tekeminen tiedonhankintamenetelmänä.
Lähitunneilla ja itsenäisessä työskentelyssä tarvitaan oma tietokone ja älypuhelin/kamera.
Viestintäkanavat: Itslearning ja sähköposti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla arvioidaan:
- Kirjalliset tehtävät: 0 - 5 (2/3 arvosanasta)
- Puhe-esitys (asiantuntijaesitys): 0 - 5 (1/3 arvosanasta).
Arviointi toteutetaan itsearviointina (omien viestintätaitojen kehittäminen), vertaisarviointina (kirjallisen tehtävän ja asiantuntijaesityksen arviointi) sekä opettajien arviointina (tehtävien kokonaisuus ja osallistuminen kurssin työskentelyyn).
Tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa arviointiin alentavasti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtäviä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn ja tunneille vain vähän tai ei ollenkaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn ja tunneille vähän.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn ja tunneille aktiivisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä käsiteltyihin asioihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.