Taide nyt (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2021159-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 23.09.2024
Ajoitus
10.09.2024 - 04.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Henna-Riikka Halonen
Ryhmät
-
PKUVAS22Kuvataiteen koulutus S22
Tavoitteet
Opiskelija
- tutustuu ajankohtaisiin ilmiöihin ja suuntauksiin taiteen tai muun yhteiskunnallisen toiminnan piirissä.
- ottaa kantaa.
- kehittää kriittistä ajatteluaan.
- hahmottaa nykytaiteen toimintamalleja ja tunnistaa sieltä toimintatapoja, keskusteluja tai tekijöitä, jotka puhuttelevat suhteessa omaan tekemiseen.
Sisältö
Taiteellinen työskentely, nykytaiteen kenttä ja niihin liittyvä keskustelu.
Opetusmenetelmät
Opetusjakso koostuu luennoista, keskusteluista, opiskelijaesittelyistä, luku ja kirjoitustehtävistä, näyttelyvierailuista, sekä lyhyistä sekä yksin että ryhmässä tehtävistä taiteellisista produktioista.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ajatukset keskeneräisyydestä, alttiudesta, arvaamattomuudesta, yllätyksellisyydestä ja jopa
haavoittuvuudesta.
Asioiden kokeileminen, oman ajattelun jatkuva muokkaaminen kannustaa
ennakkoluulottomuuteen, halukkuus kyseenalaistaa käsityksiä, joiden luullaan olevan jo
tiedossa.
Tunnustetaan toiseuden, ei inhimillisen, "toisen" ratkaiseva rooli luovassa
vuoropuhelussa.
Oikean vastauksen etsimisestä luopuminen
Normaaliuden tuottamiseen puuttuminen (queer reading tai gaze), erilaiset tulkinnat, ilmeisimmän tason ohi katsominen.
Keskittyminen pikemminkin prosessiin kuin tuloksiin
Hidas lähilukeminen ja katsominen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135h
Josta lähiopetusta n.60 h
Oma työskentely: 30h
Ryhmätyöskentely:25h
Luku/kirjoitustehtävät: 20h
Sisällön jaksotus
10.9-4.10.2024 (ti-pe)
Opetukseen osallistuminen: läsnäolo (pakollinen)
Taiteen spekulatiiviset maailmat
Outoja tiloja, aikoja, olentoja ja materiaaleja
Miten voimme määritellä nykyhetken? Tapahtuuko se aina suhteessa menneeseen ja tulevaan? Onko nykyhetkeä (NYT) edes olemassa? Millaisia mahdollisuuksia meillä on spekulatiivisesti kuvitella mitä on tulossa?
Opetusjaksolla tutkitaan, miten luovan maailman rakentamisen käytännöt, kuten kuvataide ja spekulatiivinen kirjallisuus, uudet teknologiat, feministinen teoria yms., näkökulmina ja välineinä voivat luoda tai ennakoida uusia outoja olemassaolon muotoja ja ajallisuuksia ja haastaa käsityksemme menneisyydestä sekä avata odottamattomia ja mahdollisesti lupaavampia tulevaisuuksia.
Kurssilla pyritään korostamaan tarvetta jäsentää kokemuksia fiktioksi, jotta voimme ymmärtää niitä. Luomalla spekulatiivisia järjestelmiä tai maailmoja taiteellisen työskentelyn kautta tutkitaan suhdettamme materiaaleihin, esineisiin, sanoihin sekä eläviin ja elottomiin olentoihin.
Kurssilla käsitellään mm. seuraavia asioita:
• (Spekulatiivisen) fiktion keinot taiteessa ja taidetekstissä
• Maailmat maailmojen sisällä, tilat tiloissa (kaupunkitila)
• Uudenlaiset ajallisuudet ja tilallisuudet
• Uudet teknologiat työkaluina ja kanssataiteilijoina, Tekoäly, AR, VR jne.
• Pyritään kiinnittämään huomio sivuutettuihin, myös ei-inhimillisiin olioihin ja materiaan
• Digitaalisen maailman ja luonnon järjestelmien kytkeytyminen
• Näkymätön näkyväksi tai aistituksi
viikko 37: 10-13.9: Taide ja Maailmojen luominen (työskennellään Henna-Riikan johdolla,
Kuvataiteen projektitila F 205)
10.9. klo 13 – 16 Kurssin aloitusluento, pieni kirjoitusharjoitus, Luettavan tekstin alustus
11.9. klo 10 – 16 10-12: Tekstiin tutustuminen, (klo 13-16) Luento 2. ja keskustelua
tekstistä
12.9. klo 10 – 16 klo 10-12: Pienryhmätehtävän alustus, klo 13-16: Näyttelyvierailu Titanik,
Kriittinen galleria , Taidehalli
14.9. klo 10 – 15 Pienryhmätyöskentely-klo 14-16 työskentelyn purku
viikko 38 (17-20.9): Shubhangi Singh: Kaupunki työhuoneena
(The days together, we spend time exploring ways to trouble the proverbial waters where we’d think about our role and participation in the public sphere. We’d exist largely in it and interact with it through multimodal thinking and processing the spaces through recording our contact with it. We’d make notes, drawings, tell anecdotes and redefine our relationship with it. Or expand upon it.)
17.9. klo 11 – 16 Työskennellään ryhmänä Shubhangin johdolla (kuvataiteen projektitila ja
ulkona)
18.9. klo 10 – 16 --II---
19.9. klo 10 – 16 --II---
20.9. klo 10-15 --II---
viikko 39 (24-26.9): Digitaaliset ja materiaaliset maailmat, uudet teknologiat ja ajallisuudet (Tekoäly, AR, VR työkaluina) (työskennellään Henna-Riikan johdolla, Kuvataiteen projektitila)
24.9. klo 10 – 16 Luento ja keskustelua, yhteisesti luettavan tekstin esittely
25.9. klo 11 – 16 AI-demoja, työskentelyä yhdessä
26.9. klo 10 – 16 Demoja Polycam ja Adobe Aero, Keskustelua luetusta tekstistä, lyhyt
kirjoitustehtävä
27.9 klo 10 – 15 Kirjoitustehtävän purku, Jako pienryhmiin yhteistyöteoksen toteuttamista
varten
Viikko 40 1-4.10: Pienryhmätyöskentelyä, teosdemon toteuttaminen kurssin teemojen pohjalta (Köysiratagalleria käytössä koko viikon)
01.10. klo 10 – 16 Yhteinen tapaaminen ja keskustelu
02.10. klo 10 – 16 työskentelyä ryhmissä
03.10. klo 10 – 16 työskentelyä ryhmissä, keskustelua ryhmittäin Henna-Riikan kanssa
04.10 klo 10 – 16 Teosdemot Köysiratagalleriassa tai valitsemassanne paikassa
HUOM! osa kurssin opetuksesta tapahtuu englanniksi
Kurssilla vierailevana opettajana toimii: Shubhangi Singh
https://www.shubhangi-singh.com/
Viestintäkanava ja lisätietoja
sähköposti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Vertaisarviointi 1/3
Itsearviointi 1/3
Opettajan arviointi1/3
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- osallistuu opetukseen ja tehtäviin ja osaa toimia ohjeiden mukaan
- osaa tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja -välineet
- osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija
- osaa asettaa omia oppimistavoitteitaan ja hyödyntää oppimisympäristön mahdollisuudet
- osaa käyttää ammattikäsitteitä ja -välineitä tarkoituksenmukaisesti
- osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
- kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
- osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle
- tunnistaa nykytaiteen eettiset ja ekologiset näkökulmat sekä taiteellisen ilmaisunsa perusteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija
- osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti sekä rakentaa aktiivisesti vuorovaikutustilanteita
- osaa reflektoida ja lähestyä kriitiisesti oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseen
- osoittaa taiteellisessa ilmaisussaan persoonallista näkemystä
- kykenee esittämään työskentelynsä lopputuloksen perustellusti.