Customership and Involvement (5 cr)
Code: 7321016-3002
General information
- Enrollment
- 02.08.2019 - 30.09.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.09.2019 - 30.12.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Kari Salonen
- Anssi Lähde
- Course
- 7321016
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
3.9. 2019 klo 12.30-14.00 Jakson aloitus ja oppimistehtävän määrittely
10.10.2019 klo 12.30-14.00 Lähiopetus
5.11.2019 klo 8.00-11.30 Toimijuus ja itsemääräämisoikeus osallisuuden keskiössä.
11.12.2019 klo 8.00-11.30 Oppimistehtävän yhteinen käsittely
Objective
Objectives
- Students will understand how social structures and services enable the involvement of citizens and a functioning civic society.
- Students will recognise the opportunities and obstacles of involvement when working with different population and customer groups.
- In their work, students will know how to listen to customers’ own experiences of their well-being and involvement.
Content
Contents
- Citizenship and well-being services
- Agency, involvement and self-determination
- Customers’ opportunities to influence
- Well-being needs and experience of well-being
- Individual well-being
Location and time
4.9. 2018 klo 12.30-14.00 Opintojakson aloitus
10.10.2018 klo 12.30-14.00 Lähiopetus
5.11.2018 klo 10.00-14.00 Lähiopetus
13.12.2018 klo 8.15-11.30 Oppimistehtävän jakaminen
Materials
Esimerkkejä tehtävässä käytettävistä lähteistä:
Leemann, L. & Hämäläinen, M-R. 2016. Asiakasosallisuus, sosiaalinen osallisuus ja matalan kynnyksen palvelut. Pohdintaa käsitteiden sisällöstä. Yhteiskuntapoltiikka 5/2016. Verkossa:https://www.thl.fi/fi/web/yhteiskuntapolitiikka/arkisto/2016_5
Era,T. (toim.) 2013. Osallisuus, oikeutta vai pakkoa? Jyväskylän AMK julkaisuja 156. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Halme, H., Kippo, K. Larjovuori, M., Nuutinen, S., Heikkilä-Tammi, K. & Manka, M-L. 2012. Asiakkaat kuntapalveluiden kehittäjiksi. Opas tehokkaan osallistumisen työkaluiksi. Tampere: Synergos.
JOTOS- polku osallisuuteen 2009. Lasten ja nuorten osallisuuden käsikirja. Tampere: Tampereen
kaupunki.
Koivisto, J., Isola, A-M & Lyytikäinen, M. 2018. Osallisuus kuuluu kaikille: Innokylän innovaatiokatsaus. Työpaperi 9/2018.http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-077-8.
Kohonen, Kirsi & Tiala, Toni (toim.) 2002. Kuntalaiset ja hyvä osallisuus. Lupaavia käytäntöjä kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien edistämiseksi. Helsinki: Sisäasianministeriö & Suomen Kuntaliitto.
Laitila, M. 2010. Asiakkaan osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä. Fenomenografinen lähestymistapa. Hoitotieteen laitos. Terveystieteiden tiedekunta. Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä.Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Health Sciences 31. Kuopio: Itä-Suomen yliopisto.
Laitinen, M. & Niskala, A. (toim.) 2013. Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Tampere: Vastapaino.
Larjovuori, M., Nuutinen, S., Heikkilä-Tammi, K. & Manka, M-L. 2010
Mattila-Aalto, M. 2009. Kuntoutusosallisuuden diagnoosi. Tutkimus entisten rappiokäyttäjien kuntoutumisen muodoista, mekanismeista ja mahdollisuuksista. Tutkimuksia 81/2009. Helsinki: Kuntoutussäätiö.
Matthies, AL & Uggerhoj (eds.) 2014. Participation, marginalization and welfare services : concepts, politics and practices across European countries. Farnham, Surrey : Ashgate Publishing Limited.
Nieminen, A., Tarkiainen, A. & Vuorio, E. (toim.) 2014. Kokemustieto, hyvinvointi ja paikallisuus. : Raportteja 177. Turku: Turun Ammattikorkeakoulu.
Rouvinen- Wilenius, P. 2010. Osallisuus. Keskustelutilaisuus 31.3.2010. Julkaisuja 4/2010. Tulevaisuudenennakointi. Helsinki: Terveyden edistämisen keskus.
Rouvinen- Wilenius, P., Koskinen-Ollonqvist, P. 2011. Tasa-arvo ja osallisuus väylä terveyteen - järjestöt suunnan näyttäjinä.Julkaisuja 9/2011. Helsinki: Terveyden edistämisen keskus.
Teaching methods
Lähiopetus
Oppimistehtävän yhteinen määrittely
Oppimistehtävän toteuttaminen työpaikalla ja raportointi
Oppimistehtävän jakaminen
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojakson sisältö
Kansalaisuus ja hyvinvointipalvelut
Toimijuus, osallisuus ja itsemäärääminen
Asiakkaan vaikuttamismahdollisuudet
Hyvinvointitarpeet ja hyvinvointikokemus
Hyvinvoinnin henkilökohtaistaminen
Student workload
Lähiopetus ja tehtävän purku 1 op (27 tuntia).
Oppimistehtävä 4 op (108 tuntia), sisältää tiedonhaun, asiakkaiden osallisuuden analyysin, sen edistämiseen liittyvä ammatillinen työ ja raportin kirjoittamisen.
Raportin ohjeellinen pituus 15 sivua (+ kansilehti, lähteet yms.). Raportin kirjoittamisessa noudatetaan AMK:n ohjeita (MESSI).
Evaluation methods and criteria
Oppimistehtävä (4 op) arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
1-2 = Opiskelija tunnistaa osittainyhteiskunnan rakenteiden luomia puitteita ja edellytyksiä kansalaisten osallisuudelle ja kansalaisyhteiskunnan toiminnalle. Hän tunnistaa joitakin osallisuuden mahdollisuuksia ja esteitä. Hän osaa omassa työssään kuulla asiakkaan kokemusta omasta hyvinvoinnistaan ja osallisuudestaan. Opiskelija osallistuu tehtävän purkuun. Raportti on pääosin laadittu Turun AMK:n kirjoitusohjeiden mukaan. Tehtävässä pyritään yhdistämään teoriatietoa ja käytännön tietotaitoa.
Assessment criteria, good (3-4)
3-4 = Opiskelija tietää yhteiskunnan rakenteiden luomat puitteet ja edellytykset kansalaisten osallisuudelle ja kansalaisyhteiskunnan toiminnalle. Hän tunnistaa osallisuuden mahdollisuuksia ja esteitäasiakasryhmän kanssa työskenneltäessä. Hän osaa omassa työssään kuulla asiakkaan kokemusta omasta hyvinvoinnistaan ja osallisuudestaan ja tietää keinoja osallisuuden lisäämiseksi. Opiskelija osallistuu aktiivisesti tehtävän purkuun.Raportti on laadittu Turun AMK:n kirjoitusohjeiden mukaan. Tehtävässä yhdistetään teoriatietoa ja käytännön tietotaitoa.
Assessment criteria, excellent (5)
5= Opiskelija osaa arvioida yhteiskunnan rakenteiden luomia puitteita ja edellytyksiä kansalaisten osallisuudelle ja kansalaisyhteiskunnan toiminnalle sekä kehittää niitä. Hän toimii aktiivisestiosallisuuden mahdollisuuksien lisäämiseksija esteiden poistamiseksi eri väestö- ja asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä. Hän osaa omassa työssään kuulla asiakkaan kokemusta omasta hyvinvoinnistaan ja osallisuudestaan sekä edistää sitä. Opiskelija osallistuu aktiivisesti tehtävän purkuun ja kykenee kriittiseen tarkasteluun. Raportti on laadittu Turun AMK:n kirjoitusohjeiden mukaan. Tehtävässä yhdistetään teoriatietoa ja käytännön tietotaitoa hedelmällisellä tavalla.