Siirry suoraan sisältöön

Yritystoiminnan perusteetLaajuus (3 op)

Tunnus: TE00CL49

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Opiskelija osaa:
- kuvata yrittäjyyden peruspiirteitä ja arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä
- nimetä yritysten sidosryhmiä ja kuvailla niiden suhdetta yrityksiin
- kuvailla pääpiirteissään oikeudelliset yritysmuodot
- noudattaa sopimusoikeuden perusperiaatteita
- kertoa markkinoinnin peruskeinoista

Sisältö

yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
yritysmuodot
markkinoinnin keinot
sopimukset

Ilmoittautumisaika

03.08.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
  • Heidi Kurvinen
Ryhmät
  • PAUTOS24A
    PAUTOS24A

Tavoitteet

Opiskelija tuntee kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Opiskelija osaa:
- kuvata yrittäjyyden peruspiirteitä ja arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä
- nimetä yritysten sidosryhmiä ja kuvailla niiden suhdetta yrityksiin
- kuvailla pääpiirteissään oikeudelliset yritysmuodot
- noudattaa sopimusoikeuden perusperiaatteita
- kertoa markkinoinnin peruskeinoista

Sisältö

yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
yritysmuodot
markkinoinnin keinot
sopimukset

Oppimateriaalit

Lähituntien ja Itslearning alustan materiaalit / alustalla mainittu kirjallisuus, artikkelit, nettilähteet, muu mahdollinen materiaali.
Omat muistiinpanot.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa sovelletaan käytäntöön erilaisten luentomateriaalien, uutisten, harjoitusten, case -aineistojen ja mahdollisesti toimeksiantojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta kurssilla on kuitenkin vähäisessä määrin lyhyitä luentoja. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen. Opintojakso voi sisältää projekteja tai yritystoimeksiantoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa.

Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Pääosa tehtävänannoista toteutetaan suullisina toimeksiantoina luentojen ja teoreettisen aiheen yhteydessä, eikä niitä toisteta luennoitsijan toimesta. Suullisten tehtävänantojen tavoitteena on simuloida asiakkaiden antamia toimeksiantoja. Opintojakso voi sisältää projekteja tai yritystoimeksiantoja.

- Itsenäinen tiedonhaku
- Ryhmätehtävät / Esitykset
- Yksilötehtävät
- Projekteja tai yritystoimeksiantoja

- Oppimisympäristönä Itslearning

1 op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 3 op = 81h.

Sisällön jaksotus

-yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
-yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
-yritysmuodot
-markkinoinnin keinot
-sopimukset

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestiminen opettajalle Itslearning-alustan viestitoiminnon kautta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Kaikki tehtävät palautettu ohjeiden mukaisesti. Esitykset pidetty hyväksytysti.
- Osallistumista luennoille ja tuntityöskentelyyn / ryhmätyöskentelyyn.
- Jokaisen opiskelijan edellytetään osallistuvan aktiivisesti opetukseen.
Oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää. Jokaisen opiskelijan edellytetään osallistuvan aktiivisesti opetukseen.

Arvosanan muodostuu:

Henkilökohtainen laaja harjoitustyö ja esitys (H-5)
Ryhmätehtävät ja suulliset esitykset (HYV / HYL)
Osallistuminen opetukseen ja ryhmätyöskentelyyn.
Mahdolliset yritystoimeksiannot ja projektit

Jokaisen opiskelijan edellytetään osallistuvan aktiivisesti opetukseen. Oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää.

Opiskelijalla ei ole mahdollisuutta korottaa kurssin lopullista arvosanaa tai yksittäisen suorituksen arvosanaa. Hylättyä arvosanaa ei voi uusia, vaan vaatii koko kurssin suorittamista uudelleen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Kaikkia oppimistehtäviä ei ole palautettu ja / tai ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi ei toteudu hyväksyttävästi.

Minkäänlainen kopiointi ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut heikosti luennoille. Vastaavasti ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla yritystoiminnan perusteita ja sen osa-alueita. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät tehty ja palautettu.

Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle. Ryhmätöissä opiskelija on aktiivisesti osallistunut ryhmän työskentelyyn ja esityksiin. Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät tehty ja palautettu.

Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti yritystoiminnan eri osa-alueiden kytkeytymisen toisiinsa sekä analysoimaan kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä. Luennoille osallistuminen on ollut kiitettävällä tasolla ja opiskelija on kyennyt ryhmätyössä muokkaamaan ryhmänsä tuotosta erinomaiseen suuntaan sekä yhteistyössä muiden kanssa tuomaan aitoa lisäarvoa esityksiin. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät tehty ja palautettu.

Ilmoittautumisaika

03.08.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
  • Heidi Kurvinen
Ryhmät
  • PAUTOS24B
    PAUTOS24B

Tavoitteet

Opiskelija tuntee kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Opiskelija osaa:
- kuvata yrittäjyyden peruspiirteitä ja arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä
- nimetä yritysten sidosryhmiä ja kuvailla niiden suhdetta yrityksiin
- kuvailla pääpiirteissään oikeudelliset yritysmuodot
- noudattaa sopimusoikeuden perusperiaatteita
- kertoa markkinoinnin peruskeinoista

Sisältö

yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
yritysmuodot
markkinoinnin keinot
sopimukset

Oppimateriaalit

Lähituntien ja Itslearning alustan materiaalit / alustalla mainittu kirjallisuus, artikkelit, nettilähteet, muu mahdollinen materiaali.
Omat muistiinpanot.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa sovelletaan käytäntöön erilaisten luentomateriaalien, uutisten, harjoitusten, case -aineistojen ja mahdollisesti toimeksiantojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta kurssilla on kuitenkin vähäisessä määrin lyhyitä luentoja. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen. Opintojakso voi sisältää projekteja tai yritystoimeksiantoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa.

Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Pääosa tehtävänannoista toteutetaan suullisina toimeksiantoina luentojen ja teoreettisen aiheen yhteydessä, eikä niitä toisteta luennoitsijan toimesta. Suullisten tehtävänantojen tavoitteena on simuloida asiakkaiden antamia toimeksiantoja. Opintojakso voi sisältää projekteja tai yritystoimeksiantoja.

- Itsenäinen tiedonhaku
- Ryhmätehtävät / Esitykset
- Yksilötehtävät
- Projekteja tai yritystoimeksiantoja

- Oppimisympäristönä Itslearning

1 op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 3 op = 81h.

Sisällön jaksotus

-yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
-yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
-yritysmuodot
-markkinoinnin keinot
-sopimukset

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestiminen opettajalle Itslearning-alustan viestitoiminnon kautta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Kaikki tehtävät palautettu ohjeiden mukaisesti. Esitykset pidetty hyväksytysti.
- Osallistumista luennoille ja tuntityöskentelyyn / ryhmätyöskentelyyn.
- Jokaisen opiskelijan edellytetään osallistuvan aktiivisesti opetukseen.
Oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää. Jokaisen opiskelijan edellytetään osallistuvan aktiivisesti opetukseen.

Arvosanan muodostuu:

Henkilökohtainen laaja harjoitustyö ja esitys (H-5)
Ryhmätehtävät ja suulliset esitykset (HYV / HYL)
Osallistuminen opetukseen ja ryhmätyöskentelyyn.
Mahdolliset yritystoimeksiannot ja projektit.

Jokaisen opiskelijan edellytetään osallistuvan aktiivisesti opetukseen. Oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää.

Opiskelijalla ei ole mahdollisuutta korottaa kurssin lopullista arvosanaa tai yksittäisen suorituksen arvosanaa. Hylättyä arvosanaa ei voi uusia, vaan vaatii koko kurssin suorittamista uudelleen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Kaikkia oppimistehtäviä ei ole palautettu ja / tai ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi ei toteudu hyväksyttävästi.

Minkäänlainen kopiointi ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut heikosti luennoille. Vastaavasti ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla yritystoiminnan perusteita ja sen osa-alueita. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät tehty ja palautettu.

Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle. Ryhmätöissä opiskelija on aktiivisesti osallistunut ryhmän työskentelyyn ja esityksiin. Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät tehty ja palautettu.

Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti yritystoiminnan eri osa-alueiden kytkeytymisen toisiinsa sekä analysoimaan kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä. Luennoille osallistuminen on ollut kiitettävällä tasolla ja opiskelija on kyennyt ryhmätyössä muokkaamaan ryhmänsä tuotosta erinomaiseen suuntaan sekä yhteistyössä muiden kanssa tuomaan aitoa lisäarvoa esityksiin. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja palautettu.

Ilmoittautumisaika

02.08.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
  • Heidi Kurvinen
Ryhmät
  • PAUTOS23A
    PAUTOS23A

Tavoitteet

Opiskelija tuntee kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Opiskelija osaa:
- kuvata yrittäjyyden peruspiirteitä ja arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä
- nimetä yritysten sidosryhmiä ja kuvailla niiden suhdetta yrityksiin
- kuvailla pääpiirteissään oikeudelliset yritysmuodot
- noudattaa sopimusoikeuden perusperiaatteita
- kertoa markkinoinnin peruskeinoista

Sisältö

yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
yritysmuodot
markkinoinnin keinot
sopimukset

Oppimateriaalit

Lähituntien materiaalit, artikkelit, erilaiset uutiset, tutkimukset, nettilähteet ja muu mahdollinen materiaali.
Omat muistiinpanot.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa sovelletaan käytäntöön erilaisten luentomateriaalien, uutisten, harjoitusten, case -aineistojen ja mahdollisesti toimeksiantojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta kurssilla on kuitenkin vähäisessä määrin lyhyitä luentoja. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen. Opintojakso voi sisältää projekteja tai yritystoimeksiantoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa.

Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoitukset, oppimistehtävät, ryhmätehtävät ja esitykset.

Pääosa tehtävänannoista toteutetaan suullisina toimeksiantoina luentojen ja teoreettisen aiheen yhteydessä, eikä niitä toisteta luennoitsijan toimesta. Suullisten tehtävänantojen tavoitteena on simuloida asiakkaiden antamia toimeksiantoja. Opintojakso voi sisältää projekteja tai yritystoimeksiantoja.

- Itsenäinen tiedonhaku
- Ryhmätehtävät
- Yksilötehtävät

- Oppimisympäristönä Itslearning

1 op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 3 op = 81h.

Sisällön jaksotus

-yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
-yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
-yritysmuodot
-markkinoinnin keinot
-sopimukset

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestiminen opettajalle Itslearning-alustan viestitoiminnon kautta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin läpäiseminen edellyttää:

- Kaikki tehtävät palautettu ohjeiden mukaisesti. Esitykset pidetty hyväksytysti.
- Osallistumista luennoille ja tuntityöskentelyyn / ryhmätyöskentelyyn.
- Jokaisen opiskelijan edellytetään osallistuvan aktiivisesti opetukseen.

Oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää.

Arvosanan muodostuu:

Henkilökohtainen laaja harjoitustyö ja esitys (H-5)
Ryhmätehtävät ja suulliset esitykset (HYV / HYL)


Opiskelijalla ei ole mahdollisuutta korottaa kurssin lopullista arvosanaa tai yksittäisen suorituksen arvosanaa. Hylättyä arvosanaa ei voi uusia, vaan vaatii koko kurssin suorittamista uudelleen.

Hylätty (0)

Arvosana H 0:
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Kaikkia oppimistehtäviä ei ole palautettu ja / tai ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi ei toteudu hyväksyttävästi.

Minkäänlainen kopiointi ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana T 1-2:
Opiskelija on osallistunut heikosti luennoille. Vastaavasti ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla yritystoiminnan perusteita ja sen osa-alueita. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu.

Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana T 3-4:
Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle. Ryhmätöissä opiskelija on aktiivisesti osallistunut ryhmän työskentelyyn ja esityksiin. Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu.

Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana K 5:
Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti yritystoiminnan eri osa-alueiden kytkeytymisen toisiinsa sekä analysoimaan kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä. Luennoille osallistuminen on ollut kiitettävällä tasolla ja opiskelija on kyennyt ryhmätyössä muokkaamaan ryhmänsä tuotosta erinomaiseen suuntaan sekä yhteistyössä muiden kanssa tuomaan aitoa lisäarvoa esityksiin. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu.

Ilmoittautumisaika

02.08.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
  • Heidi Kurvinen
Ryhmät
  • PAUTOS23B
    PAUTOS23B

Tavoitteet

Opiskelija tuntee kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Opiskelija osaa:
- kuvata yrittäjyyden peruspiirteitä ja arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä
- nimetä yritysten sidosryhmiä ja kuvailla niiden suhdetta yrityksiin
- kuvailla pääpiirteissään oikeudelliset yritysmuodot
- noudattaa sopimusoikeuden perusperiaatteita
- kertoa markkinoinnin peruskeinoista

Sisältö

yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
yritysmuodot
markkinoinnin keinot
sopimukset

Oppimateriaalit

Lähituntien materiaalit, artikkelit, erilaiset uutiset, tutkimukset, nettilähteet ja muu mahdollinen materiaali.
Omat muistiinpanot.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa sovelletaan käytäntöön erilaisten luentomateriaalien, uutisten, harjoitusten, case -aineistojen ja mahdollisesti toimeksiantojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta kurssilla on kuitenkin vähäisessä määrin lyhyitä luentoja. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen.Opintojakso voi sisältää projekteja tai yritystoimeksiantoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa.

Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoitukset, oppimistehtävät, ryhmätehtävät ja esitykset.

Pääosa tehtävänannoista toteutetaan suullisina toimeksiantoina luentojen ja teoreettisen aiheen yhteydessä, eikä niitä toisteta luennoitsijan toimesta. Suullisten tehtävänantojen tavoitteena on simuloida asiakkaiden antamia toimeksiantoja. Opintojakso voi sisältää projekteja tai yritystoimeksiantoja.

- Isenäinen tiedonhaku
- Ryhmätehtävät
- Yksilötehtävät

- Oppimisympäristönä Itslearning

1 op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 3 op = 81h.

Sisällön jaksotus

-yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
-yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
-yritysmuodot
-markkinoinnin keinot
-sopimukset

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestiminen opettajalle Itslearning-alustan viestitoiminnon kautta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin läpäiseminen edellyttää:
- Kaikki tehtävät palautettu ohjeiden mukaisesti. Esitykset pidetty hyväksytysti.
- Osallistumista luennoille ja tuntityöskentelyyn / ryhmätyöskentelyyn.
- Jokaisen opiskelijan edellytetään osallistuvan aktiivisesti opetukseen. Oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää.

Arvosana muodostuu:

Henkilökohtainen laaja harjoitustyö ja esitys (H-5)
Ryhmätehtävät ja suulliset esitykset (HYV / HYL)


Opiskelijalla ei ole mahdollisuutta korottaa kurssin lopullista arvosanaa tai yksittäisen suorituksen arvosanaa. Hylättyä arvosanaa ei voi uusia, vaan vaatii koko kurssin suorittamista uudelleen.

Minkäänlainen kopiointi ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia.

Hylätty (0)

Arvosana H 0:
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä.

Kaikkia oppimistehtäviä ei ole palautettu ja / tai ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi ei toteudu hyväksyttävästi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana T 1-2:
Opiskelija on osallistunut heikosti luennoille. Vastaavasti ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla yritystoiminnan perusteita ja sen osa-alueita. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu.

Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana H 3-4:
Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle. Ryhmätöissä opiskelija on aktiivisesti osallistunut ryhmän työskentelyyn ja esityksiin. Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu.

Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana K 5:
Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti yritystoiminnan eri osa-alueiden kytkeytymisen toisiinsa sekä analysoimaan kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä. Luennoille osallistuminen on ollut kiitettävällä tasolla ja opiskelija on kyennyt ryhmätyössä muokkaamaan ryhmänsä tuotosta erinomaiseen suuntaan sekä yhteistyössä muiden kanssa tuomaan aitoa lisäarvoa esityksiin. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 16.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 18.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
  • Heidi Kurvinen
Ryhmät
  • PAUTOS22A
    PAUTOS22A

Tavoitteet

Opiskelija tuntee kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Opiskelija osaa:
- kuvata yrittäjyyden peruspiirteitä ja arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä
- nimetä yritysten sidosryhmiä ja kuvailla niiden suhdetta yrityksiin
- kuvailla pääpiirteissään oikeudelliset yritysmuodot
- noudattaa sopimusoikeuden perusperiaatteita
- kertoa markkinoinnin peruskeinoista

Sisältö

yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
yritysmuodot
markkinoinnin keinot
sopimukset

Oppimateriaalit

Lähituntien materiaalit, artikkelit, erilaiset uutiset, tutkimukset, nettilähteet ja muu mahdollinen materiaali.
Omat muistiinpanot.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa sovelletaan käytäntöön erilaisten luentomateriaalien, uutisten, harjoitusten, case -aineistojen ja mahdollisesti toimeksiantojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta kurssilla on kuitenkin vähäisessä määrin lyhyitä luentoja. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teroreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoitukset, oppimistehtävät, ryhmätehtävät, (mahdollisesti esitys) ja kooste lopputehtävä. Opiskelijan kokonaistyömäärä 3 op.
Pääosa tehtävänannoista toteutetaan suullisina toimeksiantoina luentojen ja teoreettisen aiheen yhteydessä, eikä niitä toisteta luennoitsijan toimesta. Suullisten tehtävänantojen tavoitteena on simuloida asiakkaiden antamia toimeksiantoja.

- itsenäinen tiedonhaku
- ryhmätehtävät
- yksilötehtävät

- oppimisympäristönä Itslearning

Sisällön jaksotus

Opiskelija tuntee kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Opiskelija osaa kuvata yrittäjyyden peruspiirteitä ja arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä. Opiskelija osaa nimetä yritysten sidosryhmiä ja kuvailla niiden suhdetta yrityksiin. Opiskelija osaa pääpiirteittäin kuvailla oikeudelliset yritysmuodot ja osaa noudattaa sopimusoikeuden perusperiaatteita ja kertoa markkinoinnin peruskeinoista.

-yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
-yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
-yritysmuodot
-markkinoinnin keinot
-sopimukset

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin läpäiseminen edellyttää: Kaikki oppimistehtävät palautettu ohjeiden mukaisesti, osallistumista luennoille / tuntityöskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn. Jokaisen opiskelijan edellytetään osallistuvan aktiivisesti opetukseen. Oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää.

ARVOSANAN MUODOSTUMINEN:

75 % Oppimistehtävät ja osallistuminen tuntityöskentelyyn
25 % Kooste Lopputehtävä

Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Kaikkia oppimistehtäviä ei ole palautettu. Harjoituksia tekemättä ja/tai työskentely ja harjoitukset alle 50 % kokonaispistemäärästä ja/tai ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi.

Kooste Lopputehtävä suoritus alle 50 % kokonaispistemäärästä

Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut heikosti luennoille. Vastaavasti ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla yritystoiminnan perusteita ja sen osa-alueita. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu. Tehtävien, Casen ja osallistuminen tuntityöskentelyyn kokonaispistemäärä 50 % - 65 % kokonaispistemäärästä.

Kooste Lopputehtävä suoritus 50% - 65% kokonaispistemäärästä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle. Ryhmätöissä opiskelija on aktiivisesti osallistunut ryhmän työskentelyyn ja esityksiin. Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu. Tehtävien ja Casen ja osallistuminen tuntityöskentelyyn kokonaispistemäärä 66 % - 85 % kokonaispistemäärästä.

Kooste Lopputehtävä kokonaispistemäärä 65-85% kokonaispistemäärästä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti yritystoiminnan eri osa-alueiden kytkeytymisen toisiinsa sekä analysoimaan kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä. Luennoille osallistuminen on ollut kiitettävällä tasolla ja opiskelija on kyennyt ryhmätyössä muokkaamaan ryhmänsä tuotosta erinomaiseen suuntaan sekä yhteistyössä muiden kanssa tuomaan aitoa lisäarvoa esityksiin. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu. Tehtävien ja Casen ja osallistuminen tuntityöskentelyyn kokonaispistemäärä yli 85 % kokonaispistemäärästä

Kooste Lopputehtävä kokonaispistemäärä yli 85% kokonaispistemäärästä.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 16.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 15.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
  • Heidi Kurvinen
Ryhmät
  • PAUTOS22B
    PAUTOS22B

Tavoitteet

Opiskelija tuntee kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Opiskelija osaa:
- kuvata yrittäjyyden peruspiirteitä ja arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä
- nimetä yritysten sidosryhmiä ja kuvailla niiden suhdetta yrityksiin
- kuvailla pääpiirteissään oikeudelliset yritysmuodot
- noudattaa sopimusoikeuden perusperiaatteita
- kertoa markkinoinnin peruskeinoista

Sisältö

yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
yritysmuodot
markkinoinnin keinot
sopimukset

Oppimateriaalit

Lähituntien materiaalit, artikkelit, erilaiset uutiset, tutkimukset, nettilähteet ja muu mahdollinen materiaali. Omat muistiinpanot.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa sovelletaan käytäntöön erilaisten luentomateriaalien, uutisten, harjoitusten, case -aineistojen ja mahdollisesti toimeksiantojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta kurssilla on kuitenkin vähäisessä määrin lyhyitä luentoja. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teroreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoitukset, oppimistehtävät, ryhmätehtävät, (mahdollisesti esitys) ja Kooste Lopputehtävä. Opiskelijan kokonaistyömäärä 3 op. Pääosa tehtävänannoista toteutetaan suullisina toimeksiantoina luentojen ja teoreettisen aiheen yhteydessä, eikä niitä toisteta luennoitsijan toimesta. Suullisten tehtävänantojen tavoitteena on simuloida asiakkaiden antamia toimeksiantoja.

- itsenäinen tiedonhaku
- ryhmätehtävät
- yksilötehtävät

- oppimisympäristönä Itslearning

Sisällön jaksotus

Opiskelija tuntee kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Opiskelija osaa kuvata yrittäjyyden peruspiirteitä ja arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä. Opiskelija osaa nimetä yritysten sidosryhmiä ja kuvailla niiden suhdetta yrityksiin. Opiskelija osaa pääpiirteittäin kuvailla oikeudelliset yritysmuodot ja osaa noudattaa sopimusoikeuden perusperiaatteita ja kertoa markkinoinnin peruskeinoista.

-yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
-yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
-yritysmuodot
-markkinoinnin keinot
-sopimukset

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin läpäiseminen edellyttää: Kaikki oppimistehtävät palautettu ohjeiden mukaisesti, osallistumista luennoille / tuntityöskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn. Jokaisen opiskelijan edellytetään osallistuvan aktiivisesti opetukseen. Oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää.

ARVOSANAN MUODOSTUMINEN:

75 % Oppimistehtävät ja osallistuminen tuntityöskentelyyn
25 % Kooste Lopputehtävä

Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Kaikkia oppimistehtäviä ei ole palautettu. Harjoituksia tekemättä ja/tai työskentely ja harjoitukset alle 50 % kokonaispistemäärästä ja/tai ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi.

Kooste Lopputehtävä suoritus alle 50 % kokonaispistemäärästä

Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut heikosti luennoille. Vastaavasti ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla yritystoiminnan perusteita ja sen osa-alueita. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu. Tehtävien, Casen ja osallistuminen tuntityöskentelyyn kokonaispistemäärä 50 % - 65 % kokonaispistemäärästä.

Kooste Lopputehtävä suoritus 50% - 65% kokonaispistemäärästä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle. Ryhmätöissä opiskelija on aktiivisesti osallistunut ryhmän työskentelyyn ja esityksiin. Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu. Tehtävien ja Casen ja osallistuminen tuntityöskentelyyn kokonaispistemäärä 66 % - 85 % kokonaispistemäärästä.

Kooste Lopputehtävä kokonaispistemäärä 65-85% kokonaispistemäärästä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti yritystoiminnan eri osa-alueiden kytkeytymisen toisiinsa sekä analysoimaan kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä. Luennoille osallistuminen on ollut kiitettävällä tasolla ja opiskelija on kyennyt ryhmätyössä muokkaamaan ryhmänsä tuotosta erinomaiseen suuntaan sekä yhteistyössä muiden kanssa tuomaan aitoa lisäarvoa esityksiin.

Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu. Tehtävien ja Casen ja osallistuminen tuntityöskentelyyn kokonaispistemäärä yli 85 % kokonaispistemäärästä

Kooste Lopputehtävä kokonaispistemäärä yli 85% kokonaispistemäärästä.