Yritystoiminnan perusteet (3 op)
Toteutuksen tunnus: TE00CL49-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.08.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
- Heidi Kurvinen
Ryhmät
-
PAUTOS23BPAUTOS23B
Tavoitteet
Opiskelija tuntee kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Opiskelija osaa:
- kuvata yrittäjyyden peruspiirteitä ja arvioida omia mahdollisuuksiaan toimia yrittäjänä
- nimetä yritysten sidosryhmiä ja kuvailla niiden suhdetta yrityksiin
- kuvailla pääpiirteissään oikeudelliset yritysmuodot
- noudattaa sopimusoikeuden perusperiaatteita
- kertoa markkinoinnin peruskeinoista
Sisältö
yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
yritysmuodot
markkinoinnin keinot
sopimukset
Oppimateriaalit
Lähituntien materiaalit, artikkelit, erilaiset uutiset, tutkimukset, nettilähteet ja muu mahdollinen materiaali.
Omat muistiinpanot.
Opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa sovelletaan käytäntöön erilaisten luentomateriaalien, uutisten, harjoitusten, case -aineistojen ja mahdollisesti toimeksiantojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta kurssilla on kuitenkin vähäisessä määrin lyhyitä luentoja. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen.Opintojakso voi sisältää projekteja tai yritystoimeksiantoja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa.
Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoitukset, oppimistehtävät, ryhmätehtävät ja esitykset.
Pääosa tehtävänannoista toteutetaan suullisina toimeksiantoina luentojen ja teoreettisen aiheen yhteydessä, eikä niitä toisteta luennoitsijan toimesta. Suullisten tehtävänantojen tavoitteena on simuloida asiakkaiden antamia toimeksiantoja. Opintojakso voi sisältää projekteja tai yritystoimeksiantoja.
- Isenäinen tiedonhaku
- Ryhmätehtävät
- Yksilötehtävät
- Oppimisympäristönä Itslearning
1 op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 3 op = 81h.
Sisällön jaksotus
-yrittäjyys ja yritystoiminnan aloittaminen
-yrityksen toimintaympäristö ja sidosryhmät
-yritysmuodot
-markkinoinnin keinot
-sopimukset
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestiminen opettajalle Itslearning-alustan viestitoiminnon kautta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin läpäiseminen edellyttää:
- Kaikki tehtävät palautettu ohjeiden mukaisesti. Esitykset pidetty hyväksytysti.
- Osallistumista luennoille ja tuntityöskentelyyn / ryhmätyöskentelyyn.
- Jokaisen opiskelijan edellytetään osallistuvan aktiivisesti opetukseen. Oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää.
Arvosana muodostuu:
Henkilökohtainen laaja harjoitustyö ja esitys (H-5)
Ryhmätehtävät ja suulliset esitykset (HYV / HYL)
Opiskelijalla ei ole mahdollisuutta korottaa kurssin lopullista arvosanaa tai yksittäisen suorituksen arvosanaa. Hylättyä arvosanaa ei voi uusia, vaan vaatii koko kurssin suorittamista uudelleen.
Minkäänlainen kopiointi ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia.
Hylätty (0)
Arvosana H 0:
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä.
Kaikkia oppimistehtäviä ei ole palautettu ja / tai ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi ei toteudu hyväksyttävästi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana T 1-2:
Opiskelija on osallistunut heikosti luennoille. Vastaavasti ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla yritystoiminnan perusteita ja sen osa-alueita. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu.
Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana H 3-4:
Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle. Ryhmätöissä opiskelija on aktiivisesti osallistunut ryhmän työskentelyyn ja esityksiin. Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu.
Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana K 5:
Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti yritystoiminnan eri osa-alueiden kytkeytymisen toisiinsa sekä analysoimaan kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä. Luennoille osallistuminen on ollut kiitettävällä tasolla ja opiskelija on kyennyt ryhmätyössä muokkaamaan ryhmänsä tuotosta erinomaiseen suuntaan sekä yhteistyössä muiden kanssa tuomaan aitoa lisäarvoa esityksiin. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät ja Case(t) tehty ja palautettu.