Siirry suoraan sisältöön

Media-alan ansaintamallit, myynti ja verkostotLaajuus (5 op)

Tunnus: KU00CT87

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- kuvata media-alan ansainta- ja liiketoimintamalleja
- hankkia tarkoituksenmukaisilla menetelmillä tietoa markkinatilanteesta
- kuvata onnistuneen myyntityön edellytykset ja tunnistaa myyntiprosessin vaiheet
- arvioida asiakaspotentiaalia ja kartoittaa asiakkaiden tarpeita
- selittää verkostoitumisen merkityksen
- suunnitella ja kehittää omaa verkostoitumistaan ja käyttää verkostoitumisalustoja ja -palveluja
- sopeuttaa resurssien kohdentuminen kestävään ja vastuulliseen toimintaan
- osoittaa sosiaalista kestävyyttä erilaisia yksilöitä ja ihmisryhmiä kohtaan

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään media-alan ansainta- ja liiketoimintamalleja, mallien vaikutus yrityksen tai muun yhteisön toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen kestävä kehitys huomioiden, myyntityön edellytykset ja vaiheet, myynnin suunnittelu ja johtaminen, asiakaspotentiaalin tunnistaminen, asiakasymmärrys, henkilökohtainen verkostoituminen, verkostojen hyödyntäminen sekä verkostoitumisalustat ja -palvelut.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.03.2025

Ajoitus

31.03.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media-ala

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 15

Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Lasse Lehtonen
  • Markus Hatakka
Vastuuopettaja

Markus Hatakka

Ryhmät
  • PMEDIS24tupr
    PMEDIS24 Tuotanto ja projektinhallinta

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- kuvata media-alan ansainta- ja liiketoimintamalleja
- hankkia tarkoituksenmukaisilla menetelmillä tietoa markkinatilanteesta
- kuvata onnistuneen myyntityön edellytykset ja tunnistaa myyntiprosessin vaiheet
- arvioida asiakaspotentiaalia ja kartoittaa asiakkaiden tarpeita
- selittää verkostoitumisen merkityksen
- suunnitella ja kehittää omaa verkostoitumistaan ja käyttää verkostoitumisalustoja ja -palveluja
- sopeuttaa resurssien kohdentuminen kestävään ja vastuulliseen toimintaan
- osoittaa sosiaalista kestävyyttä erilaisia yksilöitä ja ihmisryhmiä kohtaan

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään media-alan ansainta- ja liiketoimintamalleja, mallien vaikutus yrityksen tai muun yhteisön toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen kestävä kehitys huomioiden, myyntityön edellytykset ja vaiheet, myynnin suunnittelu ja johtaminen, asiakaspotentiaalin tunnistaminen, asiakasymmärrys, henkilökohtainen verkostoituminen, verkostojen hyödyntäminen sekä verkostoitumisalustat ja -palvelut.

Oppimateriaalit

ITSlearningin materiaali ja avoimet verkkoaineistot.

Opetusmenetelmät

Luennot ja ryhmätyöskentely
Itslearning
Itsenäinen työskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla ei ole tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja. Neuvottele osaamisen näytöllä suorittamisesta erikseen vastuuopettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 135h
Luennot ja ohjattu työskentely 28h
Ryhmätyöskentely 50h
Itsenäinen työskentely 57h

Sisällön jaksotus

Teemat:

Media-alan ansaintamallit ja erilaiset lähestymistavat liiketoimintaan
Medialan markkinatilanne ja sen seurantatavat
Myyntiprosessin vaiheet
Kohderyhmien kautta toiminnan kehittäminen
Strateginen verkostoituminen

Jokainen teema sidotaan aiheeseen liittyviin kestävän kehityksen haasteisiin.

12.3. klo 12-16 lähi EDU 3036
19.3. klo 12-16 lähi EDU 3036
26.3. klo 12-16 etä Zoom/Teams
2.4. klo 12-16 etä Zoom/Teams
16.4. klo 12-16 lähi EDU 3036
23.4. klo 12-16 lähi EDU 3036
29.4. klo 12-16 lähi EDU 3036

Viestintäkanava ja lisätietoja

ITSlearning-työtila.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsenäisesti tehtävät oppimistehtävät 40%
Ryhmätehtävät 40%
Oppituntien aikana tapahtuva työskentely 20%

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät välttävästi eikä ne osoita omaa pohdintaa. Opiskelija kykenee työskentelemään ryhmässä. Opiskelija ymmärtää vähäisesti markkinatilanteen merkitystä media-alalla. Opiskelija on tutustunut verkostoitumisen perusteisiin. Opiskelija tunnistaa osan media-alan tärkeimmistä liiketoimintamalleista. Opiskelija on tutustunyt myyntitilanteen suunnitteluun. Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen roolin liiketoiminnassa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja osoittanut hyvää kykyä työskennellä ryhmässä. Opiskelija ymmärtää markkinatilanteen merkityksen media-alalla. Opsikelija on perehtynyt verkostoitumisen perusteisiin ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tunnistaa media-alan tärkeimmät liiketoimintamallit ja niiden roolin liiketoiminnan suunnittelussa. Opiskelija tietää myyntitilanteen suunnittelun vaiheet ja ymmärtää asiakkaan tarpeiden vaikutuksen. Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen roolin media-alan liiketoiminnan kehittämisessä ja kykenee arvioimaan omaa toimintaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät kiitettävästi ja osoittanut erinomaista kykyä työskennellä ryhmässä. Opiskelija kykenee hakkimaan ja hyödyntämään ajankohtaista tietoa media-alan markkinatilanteesta. Opiskelija osaa lähestyä verkostoitumista tavoitteellisesti. Opiskelija tunnistaa media-alan tärkeimmät liiketoimintamallit ja osaa hyödyntää niitä liiketoiminnan suunnittelussa. Opiskelija kykenee lähestymään myyntitilannetta suunnitelmallisesti ja tunnistaa asiakkaan tarpeet. Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen roolin media-alan liiketoiminnan kehittämisessä ja kykenee arvioimaan omaa toimintaansa.