Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutenaLaajuus (3 op)
Tunnus: TH00BD91
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa teoreettisen tiedon ja oman kokemuksen perusteella:
• tunnistaa omaa ruumiillisuuttaan ja psykosomaattista kokonaisuuttaan,
• tunnistaa kehon kommunikoivaa luonnetta ja ilmaisua,
• selittää psykofyysisen fysioterapian lähestymistavan peruskäsitteitä,
• valita ihmiselle sopivat psykosomaattisia voimavaroja arvioivat menetelmät,
• laatia vuorovaikutussuhteessa asiakkaan kanssa tarkoituksenmukaiset fysioterapian tavoitteet psykofyysisestä näkökulmasta,
• tukea psykofyysistä kokonnaisuutta suunnittelemalla ja toteuttamalla rentoutumisen tukemisen menetelmiä.
Sisältö
Keskeisiin käsitteisiin tutustuminen, ruumiinkuva, mielen ja ruumiin/liikkeen suhde, liike ja liikkuminen osana kokonaisilmaisua, pelon psykofyysiset vaikutukset ja liikkumispelko-kyselyn toteuttaminen, stressi käsitteenä ja stressin psykofyysiset vaikutukset, psykofyysinen palautuminen, fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen.
Rentoutumisen / lepäämisen tukemisen menetelmiä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa kuvata erilaisten ihmiskäsitysten merkitystä osana fysioterapian kliinistä päättelyä
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 55
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Satu Takala
- Afrisa Kapella
- Taina Vahtera
Ryhmät
-
PFYSIS22BPFYSIS22B
-
PFYSIS22Fysioterapeutti (AMK), S22
-
PFYSIS22APFYSIS22A
Tavoitteet
Opiskelija osaa teoreettisen tiedon ja oman kokemuksen perusteella:
• tunnistaa omaa ruumiillisuuttaan ja psykosomaattista kokonaisuuttaan,
• tunnistaa kehon kommunikoivaa luonnetta ja ilmaisua,
• selittää psykofyysisen fysioterapian lähestymistavan peruskäsitteitä,
• valita ihmiselle sopivat psykosomaattisia voimavaroja arvioivat menetelmät,
• laatia vuorovaikutussuhteessa asiakkaan kanssa tarkoituksenmukaiset fysioterapian tavoitteet psykofyysisestä näkökulmasta,
• tukea psykofyysistä kokonnaisuutta suunnittelemalla ja toteuttamalla rentoutumisen tukemisen menetelmiä.
Sisältö
Keskeisiin käsitteisiin tutustuminen, ruumiinkuva, mielen ja ruumiin/liikkeen suhde, liike ja liikkuminen osana kokonaisilmaisua, pelon psykofyysiset vaikutukset ja liikkumispelko-kyselyn toteuttaminen, stressi käsitteenä ja stressin psykofyysiset vaikutukset, psykofyysinen palautuminen, fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen.
Rentoutumisen / lepäämisen tukemisen menetelmiä.
Oppimateriaalit
Psykofyysisen fysioterapian pohjoismaisten ydinmenetelmien lähteet (Roxendal G., Bunkan B.).
Psykofyysinen ihminen (2011, Helinä Herrala, Tytti Kahrola, Marita Sandström)
Muu opiskelijoiden löytämä materiaali. Materiaalien haku ja niiden tason arviointi ohjataan.
Muut teemat:
Esim. TtM Petteri Kohon väitöstutkimus: Fear of movement.
Voimavarojen kartoittamisen menetelmiä kuvaavat materiaalit.
Opetusmenetelmät
Kokemuksellinen oppiminen /ryhmässä oppiminen ja kokemusten jakaminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot, itseohjautuva tiedonhaku, pienryhmäkeskustelut, tiedon jakaminen, kokemukselliset simulaatiot.
Opintojakson työskentelytavoissa odotetaan opiskelijan itseohjautuvuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työn mitoitus:
3op = 3 x 26 tuntia opiskelijan työtä josta
18 tuntia kontaktitapaamisia zoomissa tai luokassa
18 tuntia itsenäistä yksilöllistä kontaktitapaamiseen valmistautumista
18 tuntia itsenäistä pienryhmätyöskentelyä kontaktitapaamisten välissä
10 tuntia tiedon hankintaa
12 tuntia arvioitavan tehtävän tekemistä TAI tenttiin valmistautumista
2 tuntia itsearviointia, 2 tuntia vertaispalautteen antamista
Arvioitavat oppimistehtävät täydentyvät ItsLearning -alustalle.
Sisällön jaksotus
Ajoitus:
Opintojakson aloitustapaaminen on molemmilla ryhmillä (A ja B) yhteisesti viikolla 2.
Kurssi sisältää yhteisiä luentoja, harjoitustunteja A- & B -ryhmille erikseen, sekä itsenäisiä ryhmätöitä ja tuntityöskentelyä
Tarkempi sisältö - mm.läsnöoloon ja poissaoloon liittyvät asiat - löytyvät ItsLearning -alustalta.
Sisältö:
Psykofyysinen käsitteistö
Mielen ja ruumiin/liikkeen suhde
Liike ja liikkuminen osana kokonaisilmaisua,
Pelon ja muiden tunteiden psykofyysiset vaikutukset
Stressi käsitteenä ja stressin psykofyysiset vaikutukset
Psykofyysinen palautuminen
Liikkumispelko-kyselyn toteuttaminen
Fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen
Rentoutumisen / lepäämisen tukemisen menetelmiä
Englanniksi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelija ilmoittaa kaikaista poissaoloista opettajalle ja pienryhmälleen etukäteen ja viimeistään poissaolopäivänä kirjallisesti.
Opiskelija esittää poissaoloilmoituksen yhteydessä kirjallisesti s-postilla ehdotuksen siitä, miten osoittaa osaamisensa /tuottaa panoksensa sisällöllisissä asioissa, joita opettajan tai omanpienryhmän kanssa työskentelystä poissaolon aikana on opittu.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tarkentuu
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa kuvata erilaisten ihmiskäsitysten merkitystä osana fysioterapian kliinistä päättelyä
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 10.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 50
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Satu Takala
Ajoitusryhmät
- PFYSIS21A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- PFYSIS21B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PFYSIS21BPFYSIS21B
-
PFYSIS21APFYSIS21A
-
PFYSIS21Fysioterapeutti (AMK), S21
Pienryhmät
- PFYSIS21A
- PFYSIS21B
Tavoitteet
Opiskelija osaa teoreettisen tiedon ja oman kokemuksen perusteella:
• tunnistaa omaa ruumiillisuuttaan ja psykosomaattista kokonaisuuttaan,
• tunnistaa kehon kommunikoivaa luonnetta ja ilmaisua,
• selittää psykofyysisen fysioterapian lähestymistavan peruskäsitteitä,
• valita ihmiselle sopivat psykosomaattisia voimavaroja arvioivat menetelmät,
• laatia vuorovaikutussuhteessa asiakkaan kanssa tarkoituksenmukaiset fysioterapian tavoitteet psykofyysisestä näkökulmasta,
• tukea psykofyysistä kokonnaisuutta suunnittelemalla ja toteuttamalla rentoutumisen tukemisen menetelmiä.
Sisältö
Keskeisiin käsitteisiin tutustuminen, ruumiinkuva, mielen ja ruumiin/liikkeen suhde, liike ja liikkuminen osana kokonaisilmaisua, pelon psykofyysiset vaikutukset ja liikkumispelko-kyselyn toteuttaminen, stressi käsitteenä ja stressin psykofyysiset vaikutukset, psykofyysinen palautuminen, fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen.
Rentoutumisen / lepäämisen tukemisen menetelmiä.
Oppimateriaalit
Psykofyysisen fysioterapian pohjoismaisten ydinmenetelmien lähteet (Roxendal G., Bunkan B.).
Muu opiskelijoiden löytämä materiaali. Materiaalien haku ja niiden tason arviointi ohjataan.
Muut teemat:
Esim. TtM Petteri Kohon väitöstutkimus: Fear of movement.
Voimavarojen kartoittamisen menetelmiä kuvaavat materiaalit.
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutteiset luennot
Kokemuksellinen oppiminen /ryhmässä oppiminen ja kokemusten jakaminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot, itseohjautuva tiedonhaku, pienryhmäkeskustelut, tiedon jakaminen, kokemukselliset simulaatiot.
Opintojakson työskentelytavoissa odotetaan opiskelijan itseohjautuvuutta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työn mitoitus:
3op = 3 x 26 tuntia opiskelijan työtä josta
18 tuntia kontaktitapaamisia zoomissa tai luokassa
18 tuntia itsenäistä yksilöllistä kontaktitapaamiseen valmistautumista
18 tuntia itsenäistä pienryhmätyöskentelyä kontaktitapaamisten välissä
10 tuntia tiedon hankintaa
12 tuntia arvioitavan tehtävän tekemistä TAI tenttiin valmistautumista
2 tuntia itsearviointia, 2 tuntia vertaispalautteen antamista
Arvioitavat oppimistehtävät (saattaa muokkautua -22 alkuvuoteen mennessä):
1. Yksilöllinen kirjallinen raportti liittyen psykofyysisiin stressireaktioihin ja palautumiseen
( arviointi 1-5)
2. Ryhmätehtävä jossa tuotetaan a) liikeilmaisuun tähtäävä video sekä b) toisen ryhmän tuottaman videon analysointi (Hyväksytty-Hylätty)
3. Liikkumispelkokyselyn käytännön a) toteuttaminen ja b) kirjallinen analysointi (Hyväksytty-Hylätty)
4. Rentoutumisen tukeminen psykofyysisenä menetelmänä -harjoituksen a) kirjallinen suunnittelu ja b) käytännön toteuttaminen pienryhmätyöskentelynä ja c) toisen ryhmän vastaavan tehtävän rakentava kehittäminen kirjallisen tai suullisen palautteen muodossa, sekä d) itse- ja vertaisarviointi, joka voi vaikuttaa arvosanaan +- 0,6 pistettä. Koronatilanteesta riipuen toteutus joko etänä tai lähitoteutuksena (Hyväksytty-täydennettävä)
Sisällön jaksotus
Ajoitus:
Opintojakson aloitustapaaminen on molemmilla ryhmillä (A ja B) yhteisesti viikolla 2.
Vkot 3/5/7/9 yhteiset luennot 2h/vko molemmilla ryhmillä, sekä itsenäisiä ryhmätöitä ja tuntityöskentelyä
Vkot 10-12 A- ja B-ryhmien eriytetyt tunnit 4h/vko
Sisältö:
Psykofyysinen käsitteistö
Mielen ja ruumiin/liikkeen suhde
Liike ja liikkuminen osana kokonaisilmaisua,
Pelon ja muiden tunteiden psykofyysiset vaikutukset
Stressi käsitteenä ja stressin psykofyysiset vaikutukset
Psykofyysinen palautuminen
Liikkumispelko-kyselyn toteuttaminen
Fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen
Rentoutumisen / lepäämisen tukemisen menetelmiä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelija ilmoittaa kaikaista poissaoloista opettajalle ja pienryhmälleenetukäteen ja viimeistäänpoissaolopäivänä kirjallisesti.
Opiskelija esittää tällöin ehdotuksen siitä, miten osoittaa osaamisensa /tuottaapanoksensa sisällöllisissä asioissa, joita opettajan tai omanpienryhmän kanssa työskentelystä poissolon aikanaon opittu.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorituksista muodostuu arvosana 0-5.
- osallistuminen: kokemukselliseen oppimiseen perustuva läsnäolo ja aktiivinen toiminta tunneilla)
- pienryhmien raportti, yksilöllinne vertaisarvioitu panos sen tuottamisessa / Arviointi mukautettu SOLO -taksonomia, käydään läpi kurssin alussa.
- perustellun itse- ja vertaisrvioinnin tekeminen
- vertaisarvioinnissa saatu ryhmän näkemys jäsenten työskentelystä
Merkittävä oppiminen tapahtuu pienryhmissä ohjattujen aihealueiden parissa. Tehtehtävään sisältyy aiheeseen perehtyvä valmistautuminen, aktiivinen keskusteleva työskentelyn aiheen parissa ja raporttin työstö sovituin tehtävin. Itse- ja vertaisarvioinnissa arvioidaan em. asioita ja arvioinnit vaikuttavat opintojakson arviointiin. Jos vertaisarvioinnin tulos on pisteiden perusteella "hylätty", opintojaksoa ei voi läpäistä hyväksytysti.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa kuvata erilaisten ihmiskäsitysten merkitystä osana fysioterapian kliinistä päättelyä
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 10.04.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 24
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Satu Takala
- FT1 Virtuaalihenkilö7
- Pirjo Pennanen
Ryhmät
-
MFYSIK22Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K22
Tavoitteet
Opiskelija osaa teoreettisen tiedon ja oman kokemuksen perusteella:
• tunnistaa omaa ruumiillisuuttaan ja psykosomaattista kokonaisuuttaan,
• tunnistaa kehon kommunikoivaa luonnetta ja ilmaisua,
• selittää psykofyysisen fysioterapian lähestymistavan peruskäsitteitä,
• valita ihmiselle sopivat psykosomaattisia voimavaroja arvioivat menetelmät,
• laatia vuorovaikutussuhteessa asiakkaan kanssa tarkoituksenmukaiset fysioterapian tavoitteet psykofyysisestä näkökulmasta,
• tukea psykofyysistä kokonnaisuutta suunnittelemalla ja toteuttamalla rentoutumisen tukemisen menetelmiä.
Sisältö
Keskeisiin käsitteisiin tutustuminen, ruumiinkuva, mielen ja ruumiin/liikkeen suhde, liike ja liikkuminen osana kokonaisilmaisua, pelon psykofyysiset vaikutukset ja liikkumispelko-kyselyn toteuttaminen, stressi käsitteenä ja stressin psykofyysiset vaikutukset, psykofyysinen palautuminen, fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen.
Rentoutumisen / lepäämisen tukemisen menetelmiä.
Oppimateriaalit
Psykofyysisen fysioterapian pohjoismaisten ydinmenetelmien lähteet (Roxendal G., Bunkan B.).
Muu opiskelijoiden löytämä materiaali. Materiaalien haku ja niiden tason arviointi ohjataan.
Muut teemat:
Esim. TtM Petteri Kohon väitöstutkimus: Fear of movement.
Voimavarojen kartoittamisen menetelmiä kuvaavat materiaalit.
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutteiset luennot
Kokemuksellinen oppiminen /ryhmässä oppiminen ja kokemusten jakaminen
Raportin kirjoittamisen kautta tiedonhaku ja oppiminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot, itseohjautuva tiedonhaku, pienryhmäkeskustelut, tiedon jakaminen, kokemukselliset simulaatiot.
Opintojakson työskentelytavoissa odotetaan opiskelijan itseohjautuvuutta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työn mitoitus:
3op = 3 x 26 tuntia opiskelijan työtä josta
18 tuntia kontaktitapaamisia zoomissa tai luokassa
18 tuntia itsenäistä yksilöllistä kontaktitapaamiseen valmistautumista
18 tuntia itsenäistä pienryhmätyöskentelyä kontaktitapaamisten välissä
10 tuntia tiedon hankintaa
12 tuntia arvioitavan tehtävän tekemistä TAI tenttiin valmistautumista
2 tuntia itsearviointia, 2 tuntia vertaispalautteen antamista
Arvioitavat oppimistehtävät (saattaa muokkautua -22 alkuvuoteen mennessä):
1. Yksilöllinen kirjallinen raportti liittyen psykofyysisiin stressireaktioihin ja palautumiseen
( arviointi 1-5)
2. Ryhmätehtävä jossa tuotetaan a) liikeilmaisuun tähtäävä video sekä b) toisen ryhmän tuottaman videon analysointi (Hyväksytty-Hylätty)
3. Liikkumispelkokyselyn käytännön a) toteuttaminen ja b) kirjallinen analysointi (Hyväksytty-Hylätty)
4. Rentoutumisen tukeminen psykofyysisenä menetelmänä -harjoituksen a) kirjallinen suunnittelu ja b) käytännön toteuttaminen pienryhmätyöskentelynä ja c) toisen ryhmän vastaavan tehtävän rakentava kehittäminen kirjallisen tai suullisen palautteen muodossa, sekä d) itse- ja vertaisarviointi, joka voi vaikuttaa arvosanaan +- 0,6 pistettä. Koronatilanteesta riipuen toteutus joko etänä tai lähitoteutuksena (Hyväksytty-täydennettävä)
Sisällön jaksotus
Suomeksi
Ajoitus:
Opintojakson aloitustapaaminen, yhteiset luennot, sekä itsenäisiä ryhmätöitä ja tuntityöskentelyä
Sisältö:
Psykofyysinen käsitteistö
Mielen ja ruumiin/liikkeen suhde
Liike ja liikkuminen osana kokonaisilmaisua,
Pelon ja muiden tunteiden psykofyysiset vaikutukset
Stressi käsitteenä ja stressin psykofyysiset vaikutukset
Psykofyysinen palautuminen
Liikkumispelko-kyselyn toteuttaminen
Fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen
Rentoutumisen / lepäämisen tukemisen menetelmiä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelija ilmoittaa kaikaista poissaoloista opettajalle ja pienryhmälleenetukäteen ja viimeistäänpoissaolopäivänä kirjallisesti.
Opiskelija esittää tällöin ehdotuksen siitä, miten osoittaa osaamisensa /tuottaapanoksensa sisällöllisissä asioissa, joita opettajan tai omanpienryhmän kanssa työskentelystä poissolon aikanaon opittu.
Englanniksi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorituksista muodostuu arvosana 0-5.
- osallistuminen: kokemukselliseen oppimiseen perustuva läsnäolo ja aktiivinen toiminta tunneilla)
- pienryhmien raportti, yksilöllinne vertaisarvioitu panos sen tuottamisessa / Arviointi mukautettu SOLO -taksonomia, käydään läpi kurssin alussa.
- perustellun itse- ja vertaisrvioinnin tekeminen
- vertaisarvioinnissa saatu ryhmän näkemys jäsenten työskentelystä arvosanaan +-0,6p.
Merkittävä oppiminen tapahtuu pienryhmissä ohjattujen aihealueiden parissa. Tehtehtävään sisältyy aiheeseen perehtyvä valmistautuminen, aktiivinen keskusteleva työskentelyn aiheen parissa ja raporttin työstö sovituin tehtävin. Itse- ja vertaisarvioinnissa arvioidaan em. asioita ja arvioinnit vaikuttavat opintojakson arviointiin. Jos vertaisarvioinnin tulos on pisteiden perusteella "hylätty", opintojaksoa ei voi läpäistä hyväksytysti.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa kuvata erilaisten ihmiskäsitysten merkitystä osana fysioterapian kliinistä päättelyä