Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena (3 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BD91-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 55
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Satu Takala
- Afrisa Kapella
- Taina Vahtera
Ryhmät
-
PFYSIS22BPFYSIS22B
-
PFYSIS22Fysioterapeutti (AMK), S22
-
PFYSIS22APFYSIS22A
Tavoitteet
Opiskelija osaa teoreettisen tiedon ja oman kokemuksen perusteella:
• tunnistaa omaa ruumiillisuuttaan ja psykosomaattista kokonaisuuttaan,
• tunnistaa kehon kommunikoivaa luonnetta ja ilmaisua,
• selittää psykofyysisen fysioterapian lähestymistavan peruskäsitteitä,
• valita ihmiselle sopivat psykosomaattisia voimavaroja arvioivat menetelmät,
• laatia vuorovaikutussuhteessa asiakkaan kanssa tarkoituksenmukaiset fysioterapian tavoitteet psykofyysisestä näkökulmasta,
• tukea psykofyysistä kokonnaisuutta suunnittelemalla ja toteuttamalla rentoutumisen tukemisen menetelmiä.
Sisältö
Keskeisiin käsitteisiin tutustuminen, ruumiinkuva, mielen ja ruumiin/liikkeen suhde, liike ja liikkuminen osana kokonaisilmaisua, pelon psykofyysiset vaikutukset ja liikkumispelko-kyselyn toteuttaminen, stressi käsitteenä ja stressin psykofyysiset vaikutukset, psykofyysinen palautuminen, fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen.
Rentoutumisen / lepäämisen tukemisen menetelmiä.
Oppimateriaalit
Psykofyysisen fysioterapian pohjoismaisten ydinmenetelmien lähteet (Roxendal G., Bunkan B.).
Psykofyysinen ihminen (2011, Helinä Herrala, Tytti Kahrola, Marita Sandström)
Muu opiskelijoiden löytämä materiaali. Materiaalien haku ja niiden tason arviointi ohjataan.
Muut teemat:
Esim. TtM Petteri Kohon väitöstutkimus: Fear of movement.
Voimavarojen kartoittamisen menetelmiä kuvaavat materiaalit.
Opetusmenetelmät
Kokemuksellinen oppiminen /ryhmässä oppiminen ja kokemusten jakaminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot, itseohjautuva tiedonhaku, pienryhmäkeskustelut, tiedon jakaminen, kokemukselliset simulaatiot.
Opintojakson työskentelytavoissa odotetaan opiskelijan itseohjautuvuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työn mitoitus:
3op = 3 x 26 tuntia opiskelijan työtä josta
18 tuntia kontaktitapaamisia zoomissa tai luokassa
18 tuntia itsenäistä yksilöllistä kontaktitapaamiseen valmistautumista
18 tuntia itsenäistä pienryhmätyöskentelyä kontaktitapaamisten välissä
10 tuntia tiedon hankintaa
12 tuntia arvioitavan tehtävän tekemistä TAI tenttiin valmistautumista
2 tuntia itsearviointia, 2 tuntia vertaispalautteen antamista
Arvioitavat oppimistehtävät täydentyvät ItsLearning -alustalle.
Sisällön jaksotus
Ajoitus:
Opintojakson aloitustapaaminen on molemmilla ryhmillä (A ja B) yhteisesti viikolla 2.
Kurssi sisältää yhteisiä luentoja, harjoitustunteja A- & B -ryhmille erikseen, sekä itsenäisiä ryhmätöitä ja tuntityöskentelyä
Tarkempi sisältö - mm.läsnöoloon ja poissaoloon liittyvät asiat - löytyvät ItsLearning -alustalta.
Sisältö:
Psykofyysinen käsitteistö
Mielen ja ruumiin/liikkeen suhde
Liike ja liikkuminen osana kokonaisilmaisua,
Pelon ja muiden tunteiden psykofyysiset vaikutukset
Stressi käsitteenä ja stressin psykofyysiset vaikutukset
Psykofyysinen palautuminen
Liikkumispelko-kyselyn toteuttaminen
Fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen
Rentoutumisen / lepäämisen tukemisen menetelmiä
Englanniksi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelija ilmoittaa kaikaista poissaoloista opettajalle ja pienryhmälleen etukäteen ja viimeistään poissaolopäivänä kirjallisesti.
Opiskelija esittää poissaoloilmoituksen yhteydessä kirjallisesti s-postilla ehdotuksen siitä, miten osoittaa osaamisensa /tuottaa panoksensa sisällöllisissä asioissa, joita opettajan tai omanpienryhmän kanssa työskentelystä poissaolon aikana on opittu.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tarkentuu
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa kuvata erilaisten ihmiskäsitysten merkitystä osana fysioterapian kliinistä päättelyä