Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena (3 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BD91-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2018 - 28.02.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
15.01.2019 - 14.06.2019
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 16 - 26
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Pirjo Pennanen
- Taina Vahtera
- Ryhmät
-
PFYSIS18APFYSIS18A
-
PFYSIS18BPFYSIS18B
- Opintojakso
- TH00BD91
realization.id
13131
realization.code
TH00BD91-3001
realization.startDate
15.01.1919
realization.endDate
14.06.1919
realization.enrollmentStart
02.12.1818
realization.enrollmentEnd
28.02.1919
realization.currentStatus
PUBLISHED
Opetuskieli
fi
realization.name
Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena
Sisältö
Keskeisiin käsitteisiin tutustuminen, ruumiinkuva, mielen ja ruumiin/liikkeen suhde, liike ja liikkuminen osana kokonaisilmaisua, pelon psykofyysiset vaikutukset ja liikkumispelko-kyselyn toteuttaminen, stressi käsitteenä ja stressin psykofyysiset vaikutukset, psykofyysinen palautuminen, fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen.
Rentoutumisen / lepäämisen tukemisen menetelmiä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa kuvata erilaisten ihmiskäsitysten merkitystä osana fysioterapian kliinistä päättelyä
Tavoitteet
Opiskelija osaa teoreettisen tiedon ja oman kokemuksen perusteella:
• tunnistaa omaa ruumiillisuuttaan ja psykosomaattista kokonaisuuttaan,
• tunnistaa kehon kommunikoivaa luonnetta ja ilmaisua,
• selittää psykofyysisen fysioterapian lähestymistavan peruskäsitteitä,
• valita ihmiselle sopivat psykosomaattisia voimavaroja arvioivat menetelmät,
• laatia vuorovaikutussuhteessa asiakkaan kanssa tarkoituksenmukaiset fysioterapian tavoitteet psykofyysisestä näkökulmasta,
• tukea psykofyysistä kokonnaisuutta suunnittelemalla ja toteuttamalla rentoutumisen tukemisen menetelmiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorituksista muodostuu arvosana 0-5.
- osallistuminen: kokemukselliseen oppimiseen perustuva läsnäolo ja aktiivinen toiminta tunneilla)
- pienryhmien raportti, yksilöllinne vertaisarvioitu panos sen tuottamisessa
- perustellun itse- ja vertaiasrvioinnin tekeminen
- vertaisarvioinnissa saatu ryhmän näkemys jäsenten työskentelystä
Merkittävä oppiminen tapahtuu pienryhmissä ohjattujen aihealueiden parissa. Tehtehtävään sisältyy aiheeseen perehtyvä valmistautuminen, aktiivinen keskusteleva työskentelyn aiheen parissa ja raporttin työstö sovituin tehtävin. Itse- ja vertaisarvioinnissa arvioidaan em. asioita ja arvioinnit vaikuttavat opintojakson arviointiin. Jos vertaisarvioinnin tulos on pisteiden perusteella "hylätty", opintojaksoa ei voi läpäistä hyväksytysti.
Arviointiasteikko
H-5
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op : 27h x 3 = 81h
Tässä kuvatut asiat ovat edellytys opintojakson hyväksytylle suorittamiselle.
Tehtäväkohtainen henkilökohtainen tiedonhaku ja perehtyminen asiaan: 8-12h
Tehtäväkohtaiset pienryhmäkeskustelut ja raportin kirjoittaminen 8-12h
Valmistautuminen pienryhmätapaamisiin ja simulaatioihin 10h
Lähiopetus:20 h
Opiskelijat perehtyvät oppimistehtävien asiakokonaisuuksiin ja kirjoitavat asianmukaisesti lähteistetyn raportin, joka sisältää tiivistä ja harkittua ryhmän pohdintaa kustakin aihealueesta. Ohjaus tehtäviin ensimmäisellä lähitunnilla.
Opiskelija on läsnä lähiopetuksessa ja oman pienryhmänsä keskustelutapamisissa tuoden niihin oman panoksensa.
Poissolot: Opiskelija ilmoittaa kaikaista poissaoloista opettajalla ja pienryhmälleen etukäteen ja viimeistään poissaolopäivänä kirjallsiesti. Opiskelija esittää, tällöin ehdotuksen siitä, miten osoittaa osaamisensa / tuottaa panoksensa sisällöllisissä asioissa, joita opettajan tai oman pienryhmän kanssa työskentelystä poissolon aikana on opittu.
Hyväksytty suorittaminen edellyttää itse- ja vertaisarvioinnin perusteltua tekemistä.
Opetusmenetelmät
Flipped learning
Kokemuksellinen oppiminen. Opiskelija saa olla kokijan roolissa, opiskelijalla ei ole ohjausvastuita.
Oppimateriaalit
Psykofyysisen fysioterapian pohjoismaisten ydinmenetelmien lähteet (Roxendal G., Bunkan B.).
Muu opiskelijoiden löytämä materiaali. Materiaalien haku ja niiden tason arviointi ohjataan.
Muut teemat:
Esim. TtM Petteri Kohon väitöstutkimus: Fear of movement.
Voimavarojen kartoittamisen menetelmiä kuvaavat materiaalit.
Kansainvälisyys
Luennot, itseohjautuva tiedonhaku, pienryhmäkeskustelut, tiedon jakaminen, kokemukselliset simulaatiot.
Opintojakson työskentelytavoissa odotetaan opiskelijan itseohjautuvuutta.
Sisällön jaksotus
Tämä toteutussuunitelma on luonnos ja saattaa kehittyä oppimisviikkojen kuluessa. Viimeisten viikkojen toteutukset puuttuvat.
Vko 9. 4 x 45min
2 x 45 min Orientaatio opintojaksoon.
Johdantoa ja TEHTÄVÄKSIANTO: Psyyke. Psykofyysisen fysioterapian määrittelyä, käsite. Psykofyysisten fysioterapiamenetelmien kehittyminen, kehittäjinä esim. Roxendahl ja Bunkan. Kehollisen kokonaisuuden, liikkeen ja liikkumisen kokonaisilmaisun tutkiminen em. kehittäjien käsittein.
2 x 45 min Muut asiasisällöt:
Asiakkaan kokonaisuuden huomiointi ja samalla fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen suhteessa muihin terveysalan ammatteihin.
Voimavarojen käsite: Ihmisen iän, elämäntapahtumien ja elämänvaiheiden merkitys voimavaroihin.
Vko 11. 4 x 45min Simulaatioita ja luentoa, pienryhmätyöskentelyä
Kehollisuus. Syventyminen käsitteisiin liike ja liikkuminen osana ihmisen kokonaisilmaisua.
Kehonkuva, ruumiinkuva, mielen ja ruumiin/liikkeen suhde.
Kehollisuuden ilmenemismuotoja: tunteiden, stressin ym. ihmisen kokonaisuuden ilmenemismuotojen psykofyysisten reaktioiden näkyminen (mm. sympaattisen ja parasympaattisen hermoston kautta).Seksuaalisuus.
Vko 12. Maanantaina klo 8. mennessä tehtävän ensimmäisen osan palautus.
vko 12. 2 x 45min SIMULAATIOT osaryhmät A ja B erikseen
Tehtävien ensimmäisen vaiheen teoreettinen ja osittain simuloiva purku yhdessä työskennellen.Opiskelijoiden ja opettajan esimerkit Roxendalin ja Bunkanin esittämistä ihmisen psykofyysisen kokon. tutkimismenetelmien osa-alueista fysioterapiassa.Hengityksen psykofyysiseen merkitykseen perehtymistä.
Vko 14. 2 x 45 min SIMULAATIOT osaryhmät A ja B erikseen.
Psykofyysisen kokonaisuuden tut.menet.perehtyminen: hengitysteema jatkuu. Kehon rajojen hahmottamisen tutkimisen ja tukemisen menetelmiä. Kommunik: puhe asiakkaalle, kysymisen tavat.
Vko 15 lähituntiin mennessä: TEHTÄVÄKSIANTO täydentyvään tehtävään, teoreettinen perehtyminen:
- ihmisen voimavarojen kartoittamisen tapoihin / menetelmiin.
- aiheeseen: liikkumispelko
Vko 15. 2 x 45 min
Voimavarojen kartoittaminen.
Liikkumispelko.
Voimavaralähtöisen tutkimisen ja keskustelun pohjalta tavoitteiden asettelu ammatillisessa vuorovaikutuksessa. TEHTÄVÄKSIANTO: Tietoinen ja tiedostamaton rentoutuminen: kuvaa menetelmien perusta.
Vko 17. 2 x 45 min SIMULAATIOT osaryhmät A ja B erikseen
Asiakkaan Rentoutumisen tukeminen. Kosketusrentous.
Vko 18. 2 x 45 min SIMULAATIOT osaryhmät A ja B erikseen
Rentoutumisen tukeminen: Kosketusrentous-kokemuksen reflektiota. Musiikin ja muun ympäristön merkitys. Terapeutin läsnäolon viestittäminen erilaisissa asiakastilanteissa.Esimerkit asiakastyöprojekteista.
Vko 19. 2 x 45 min SIMULAATIOT, osaryhmät A ja B erikseen.
Vko 20. 2x45 min SIMULAATIOT, osahymät A ja B erikseen. Bunkan N. ja Roxendal G. Asiakkaan tutkiminen
Vko 20. 2 x 45 min Kertaus, yhteenveto. Palaute.
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
realization.minSeats
16
realization.maxSeats
26
Opintopistemäärä
3
Virtuaaliosuus
2
TKI-osuus
1
realization.minCredits
3
realization.maxCredits
3
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
3
courseUnit.maxOptionalityCredits
3
courseUnit.modifiedBy
22031
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean