Person as a Psycho-physical Entity (3 cr)
Code: TH00BD91-3001
General information
- Enrollment
-
02.12.2018 - 28.02.2019
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
15.01.2019 - 14.06.2019
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 16 - 26
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Pirjo Pennanen
- Taina Vahtera
- Course
- TH00BD91
realization.id
13131
realization.code
TH00BD91-3001
realization.startDate
15.01.1919
realization.endDate
14.06.1919
realization.enrollmentStart
02.12.1818
realization.enrollmentEnd
28.02.1919
realization.currentStatus
PUBLISHED
Teaching language
fi
realization.name
Person as a Psycho-physical Entity
Content
Key concepts, body image, relationship of mind, body and movement, movement and movement as a part of overall expression, psychological effects of fear and stress and its assessment, stress as a concept and it´s affects in the human body, psycho-physical recovery, awareness of the professional limits of a physiotherapis
Relaxation and recovery methods
Qualifications
Student is able to describe different conceptions of man as part of clinical reasoning in physiotherapy
Objective
The student is able, based on theoretical knowledge and his/ own experiences, to
• recognize his/her own body and psychosomatic complexity,
• recognize the communicative nature and expression of the body,
• identify the basic concepts of psychophysical physiotherapy approach,
• choose methods to assessing psychosomatic resources suitable for humans,
• draw up in interactions with the client the appropriate physiotherapy goals from a psycho-physical point of view,
• support the clients psycho-physical entity by designing and implementing methods of relaxation.
Evaluation methods and criteria
Opintojakson suorituksista muodostuu arvosana 0-5.
- osallistuminen: kokemukselliseen oppimiseen perustuva läsnäolo ja aktiivinen toiminta tunneilla)
- pienryhmien raportti, yksilöllinne vertaisarvioitu panos sen tuottamisessa
- perustellun itse- ja vertaiasrvioinnin tekeminen
- vertaisarvioinnissa saatu ryhmän näkemys jäsenten työskentelystä
Merkittävä oppiminen tapahtuu pienryhmissä ohjattujen aihealueiden parissa. Tehtehtävään sisältyy aiheeseen perehtyvä valmistautuminen, aktiivinen keskusteleva työskentelyn aiheen parissa ja raporttin työstö sovituin tehtävin. Itse- ja vertaisarvioinnissa arvioidaan em. asioita ja arvioinnit vaikuttavat opintojakson arviointiin. Jos vertaisarvioinnin tulos on pisteiden perusteella "hylätty", opintojaksoa ei voi läpäistä hyväksytysti.
Evaluation scale
H-5
Student workload
3op : 27h x 3 = 81h
Tässä kuvatut asiat ovat edellytys opintojakson hyväksytylle suorittamiselle.
Tehtäväkohtainen henkilökohtainen tiedonhaku ja perehtyminen asiaan: 8-12h
Tehtäväkohtaiset pienryhmäkeskustelut ja raportin kirjoittaminen 8-12h
Valmistautuminen pienryhmätapaamisiin ja simulaatioihin 10h
Lähiopetus:20 h
Opiskelijat perehtyvät oppimistehtävien asiakokonaisuuksiin ja kirjoitavat asianmukaisesti lähteistetyn raportin, joka sisältää tiivistä ja harkittua ryhmän pohdintaa kustakin aihealueesta. Ohjaus tehtäviin ensimmäisellä lähitunnilla.
Opiskelija on läsnä lähiopetuksessa ja oman pienryhmänsä keskustelutapamisissa tuoden niihin oman panoksensa.
Poissolot: Opiskelija ilmoittaa kaikaista poissaoloista opettajalla ja pienryhmälleen etukäteen ja viimeistään poissaolopäivänä kirjallsiesti. Opiskelija esittää, tällöin ehdotuksen siitä, miten osoittaa osaamisensa / tuottaa panoksensa sisällöllisissä asioissa, joita opettajan tai oman pienryhmän kanssa työskentelystä poissolon aikana on opittu.
Hyväksytty suorittaminen edellyttää itse- ja vertaisarvioinnin perusteltua tekemistä.
Teaching methods
Flipped learning
Kokemuksellinen oppiminen. Opiskelija saa olla kokijan roolissa, opiskelijalla ei ole ohjausvastuita.
Materials
Psykofyysisen fysioterapian pohjoismaisten ydinmenetelmien lähteet (Roxendal G., Bunkan B.).
Muu opiskelijoiden löytämä materiaali. Materiaalien haku ja niiden tason arviointi ohjataan.
Muut teemat:
Esim. TtM Petteri Kohon väitöstutkimus: Fear of movement.
Voimavarojen kartoittamisen menetelmiä kuvaavat materiaalit.
International connections
Luennot, itseohjautuva tiedonhaku, pienryhmäkeskustelut, tiedon jakaminen, kokemukselliset simulaatiot.
Opintojakson työskentelytavoissa odotetaan opiskelijan itseohjautuvuutta.
Content scheduling
Tämä toteutussuunitelma on luonnos ja saattaa kehittyä oppimisviikkojen kuluessa. Viimeisten viikkojen toteutukset puuttuvat.
Vko 9. 4 x 45min
2 x 45 min Orientaatio opintojaksoon.
Johdantoa ja TEHTÄVÄKSIANTO: Psyyke. Psykofyysisen fysioterapian määrittelyä, käsite. Psykofyysisten fysioterapiamenetelmien kehittyminen, kehittäjinä esim. Roxendahl ja Bunkan. Kehollisen kokonaisuuden, liikkeen ja liikkumisen kokonaisilmaisun tutkiminen em. kehittäjien käsittein.
2 x 45 min Muut asiasisällöt:
Asiakkaan kokonaisuuden huomiointi ja samalla fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen suhteessa muihin terveysalan ammatteihin.
Voimavarojen käsite: Ihmisen iän, elämäntapahtumien ja elämänvaiheiden merkitys voimavaroihin.
Vko 11. 4 x 45min Simulaatioita ja luentoa, pienryhmätyöskentelyä
Kehollisuus. Syventyminen käsitteisiin liike ja liikkuminen osana ihmisen kokonaisilmaisua.
Kehonkuva, ruumiinkuva, mielen ja ruumiin/liikkeen suhde.
Kehollisuuden ilmenemismuotoja: tunteiden, stressin ym. ihmisen kokonaisuuden ilmenemismuotojen psykofyysisten reaktioiden näkyminen (mm. sympaattisen ja parasympaattisen hermoston kautta).Seksuaalisuus.
Vko 12. Maanantaina klo 8. mennessä tehtävän ensimmäisen osan palautus.
vko 12. 2 x 45min SIMULAATIOT osaryhmät A ja B erikseen
Tehtävien ensimmäisen vaiheen teoreettinen ja osittain simuloiva purku yhdessä työskennellen.Opiskelijoiden ja opettajan esimerkit Roxendalin ja Bunkanin esittämistä ihmisen psykofyysisen kokon. tutkimismenetelmien osa-alueista fysioterapiassa.Hengityksen psykofyysiseen merkitykseen perehtymistä.
Vko 14. 2 x 45 min SIMULAATIOT osaryhmät A ja B erikseen.
Psykofyysisen kokonaisuuden tut.menet.perehtyminen: hengitysteema jatkuu. Kehon rajojen hahmottamisen tutkimisen ja tukemisen menetelmiä. Kommunik: puhe asiakkaalle, kysymisen tavat.
Vko 15 lähituntiin mennessä: TEHTÄVÄKSIANTO täydentyvään tehtävään, teoreettinen perehtyminen:
- ihmisen voimavarojen kartoittamisen tapoihin / menetelmiin.
- aiheeseen: liikkumispelko
Vko 15. 2 x 45 min
Voimavarojen kartoittaminen.
Liikkumispelko.
Voimavaralähtöisen tutkimisen ja keskustelun pohjalta tavoitteiden asettelu ammatillisessa vuorovaikutuksessa. TEHTÄVÄKSIANTO: Tietoinen ja tiedostamaton rentoutuminen: kuvaa menetelmien perusta.
Vko 17. 2 x 45 min SIMULAATIOT osaryhmät A ja B erikseen
Asiakkaan Rentoutumisen tukeminen. Kosketusrentous.
Vko 18. 2 x 45 min SIMULAATIOT osaryhmät A ja B erikseen
Rentoutumisen tukeminen: Kosketusrentous-kokemuksen reflektiota. Musiikin ja muun ympäristön merkitys. Terapeutin läsnäolon viestittäminen erilaisissa asiakastilanteissa.Esimerkit asiakastyöprojekteista.
Vko 19. 2 x 45 min SIMULAATIOT, osaryhmät A ja B erikseen.
Vko 20. 2x45 min SIMULAATIOT, osahymät A ja B erikseen. Bunkan N. ja Roxendal G. Asiakkaan tutkiminen
Vko 20. 2 x 45 min Kertaus, yhteenveto. Palaute.
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
realization.minSeats
16
realization.maxSeats
26
Number of ECTS credits allocated
3
Virtual portion
2
RDI portion
1
realization.minCredits
3
realization.maxCredits
3
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
3
courseUnit.maxOptionalityCredits
3
courseUnit.modifiedBy
22031
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean