Siirry suoraan sisältöön

Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BV55-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2024 - 27.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.08.2024 - 01.10.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Milka Laaja
Katri Mattsson
Ajoitusryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Ryhmät
PSHTK22A
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K22A
PSHSK22A
Sairaanhoitajakoulutus, Salo, K22A
PSHTS22A
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22A
PSHSS22A
Sairaanhoitajakoulutus, Salo, S22A
PSHTS22V
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22V
MSHTK22A
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K22A
MSAISS22
Sairaanhoitajakoulutus, Salo, monimuoto S22
PSHTK22B
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K22B
PSHTS22B
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22B
Pienryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Opintojakso
TH00BV55

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 24 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 27.08.2024 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
etänä
To 29.08.2024 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
etänä
Ti 03.09.2024 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
etänä
To 05.09.2024 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
etänä
Ti 10.09.2024 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
etänä
To 12.09.2024 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
etänä
Ti 17.09.2024 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
etänä
Ti 24.09.2024 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
etänä
To 26.09.2024 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
etänä
To 10.10.2024 klo 17:30 - 19:00
(1 t 30 min)
Turun Seudun Nivelyhdistyksen luentotilaisuus / Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Pääsisältöjä ovat
- Ikääntymiseen liittyvät sairaudet ja toimintakyvyn muutokset
- Ikääntyneiden hoidon erityiskysymyksiä
- Ikääntyneen lääkehoidon erityispiirteet
- Geronteknologia ikääntyneen omatoimisuuden ja toimintakyvyn tukena
- Ikääntyneen toimintakyvyn ja terveyden kokonaisvaltainen arviointi ja edistäminen
- Akuutisti sairastuneen ikääntyneen hoidontarpeen arviointi ja hoito
- Ikääntyneen hoitamisen eettiset kysymykset
- Muistisairaan hoitotyö

AJOITUS: Viikot 35-40. Etäopetuskerrat viikoilla 35-39 ti ja to klo 15.30-18.
Viikko 41 viimeinen opetuskerta (10.10 torstai) toteutuu lähiopetusluentona auditorio Lemminkäisessä klo 17.30 alkaen (yleislääketieteen ja geriatrian erikoislääkäri Sirkka-Liisa Kivelä)

Tavoitteet

GERONTOLOGISEN HOITOTYÖN SYVENTÄVÄT OPINNOT 5 OP GEHO

Tavoitteet
• opiskelija syventää tietojaan ikäpolitiikasta, ikäihmisten palvelujärjestelmästä ja ikääntyneen hoitotyöstä
• tietää vanhenemisen fysiologian ja vanhenemismuutosten yhteydet sairauksien ilmenemismuotoihin ja hoidon ongelmiin
• perehtyy ikääntyneiden hoidossa huomioitaviin erityiskysymyksiin kuten kaltoinkohtelu, tapaturmien ehkäisy
• syventää valmiuksiaan ikääntyneiden turvallisessa lääkehoidossa
• tietää geroteknologian mahdollisuudet ikääntyneen omatoimisuuden ja toimintakyvyn tukena
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta iäkkään ihmisen hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn saavuttamiseksi ja säilyttämiseksi hyödyntäen moniammatillista verkostoa
• osaa tehdä kokonaisvaltaisen hoidon tarpeen arvioinnin ja toimintakyvyn kartoituksen ja sen pohjalta suunnitella hoidon ja palvelun suunnittelua, koordinointia, toteutusta ja arviointia
• Osaa arvioida kiireellistä hoitoa tarvitsevan ikääntyneen potilaan hoidontarpeen ja pystyy itsenäisesti tekemään päätöksiä tarvittavista toimenpiteistä
• Osaa toimia työssään hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti

Sisältö

Sisältö
• Ikääntymiseen liittyvät sairaudet ja toimintakyvyn muutokset
• Ikääntyneiden hoidon erityiskysymyksiä
• Ikääntyneen lääkehoidon erityispiirteet
• Geronteknologia ikääntyneen omatoimisuuden ja toimintakyvyn tukena
• Ikääntyneen toimintakyvyn ja terveyden kokonaisvaltainen arviointi ja edistäminen
• Akuutisti sairastuneen ikääntyneen hoidontarpeen arviointi ja hoito
• Ikääntyneen hoitamisen eettiset kysymykset

Oppimateriaalit

Kirja: Gerontologia ( Heikkinen, Rantanen ) / saatavilla Duodecim, Oppiportti
Kirja: Muistisairaan hoito (duodecim, Oppiportti)
Oppimisalustan materiaali
Gerontologia-lehti
Opiskelijan tuottama materiaali
Muu ajankohtainen materiaali

Opetusmenetelmät

Pari- ja ryhmätyöt
Tutkimuspiiri
Oppimispäiväkirja
Luento-opetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x27h= 135 h opiskelijan työtä, josta 30 h tapahtuu etäyhteydellä toteutettavana opetuksena.
Elämänkaari tehtävä 2op. (2x27h)
Oppimispäiväkirja 2op. (2x27h)
Tutkimuspiiri 0,5op. (13,5h)
Verkkokurssit ja teoriaopetus 0,5op. (13,5h)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaiskurssiarvosana 0- 5
- aktiivinen osallistuminen etätunneille
- opintojakson tehtävien tekeminen hyväksytysti
- osallistuminen ryhmätyöskentelyyn

Elämänkaari tehtävä = numeerinen arviointi 0-5
Oppimispäiväkirja = numeerinen arviointi 0-5
Tutkimuspiiri = hyväksytty/hylätty
Verkkokurssit ja teoriaopetus = hyväksytty/hylätty

Kurssin kokonaisarvosana on numeeristen arviointien keskiarvo.
Kurssin ja siihen sisältyvien tehtvien arviointikriteerit lueteltu alla.

Hylätty (0)

-Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson tavoitteista.
-Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
-Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan. Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
-Ei vastaanota eikä anna palautetta. Käyttäytyy epäammatillisesti.
-Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
-Jättää annetut tehtävät tekemättä.
ITS-tehtävät:
- Asiasisällön hallinta: Sisältö ei vastaa kysymykseen tai käsitteiden käyttö on virheellistä.
- Ilmaisu ja perustelut: Asioiden hallinta ja perustelut puuttuvat tai ovat virheelliset.
- Loogisuus/rakenne: Vastauksessa ei ole tunnistettavissa jäsentelyä, vaan sisällössä on irrallisia,
toisiinsa liittymättömiä yksittäisiä poimintoja.
- Lähteet ja lähdeviittaukset: Lähdeviitteiden käyttö on niukkaa tai lähdeviitteitä ei ole. Lähteet ovat yksipuolisia tai ne ovat epäluotettavia. Tekstissä esiintyy plagiointia. Esim. Tekoälyn käyttöä lähteenä ei ole merkitty.
- Ulkoasu: Tehtävän ulkoasussa on suuria puutteita, huolimattomuutta eikä ulkoasu ole ohjeiden mukainen.
- Ryhmätyöskentely: Ryhmä ei kykene yhteistyöhön. Ryhmädynamiikassa ja yhteistyötaidoissa on paljon kehitettävää . Yksittäinen jäsen ei ole ollenkaan osallistunut työskentelyyn.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

-Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
-Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
-Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
-Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
-Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
ITS-tehtävät:
-Asiasisällön hallinta: Sisältö vastaa esitettyyn kysymykseen,mutta selvitys on niukkaa tai siinä on
kysymyksen viereistä asiaa. Käsitteiden hallinnassa on puutteita.
-Ilmaisu ja perustelut: Asiat todetaan, mutta perustelut ovat puutteellisia
-Loogisuus/rakenne: Asiat esitetään toisistaan irrallisina tai sattuman varaisessa järjestyksessä,
eikä yhtenäistä kokonaisrakennetta ole.
- Lähteet ja lähdeviittaukset: Lähteitä on käytetty, mutta ne ovat vain osittain osuvia ja luotettavia. Lähteitä on niukasti. Lähdeviittauksia on kirjattu vain osittain tai niissä on muita puutteita.
-Ulkoasu: Tehtävän ulkoasussa on puutteita, kirjoitusvirheitä tai lauserakennepuutteita. Noudattaa ohjeita osittain.
-Ryhmätyöskentely: Ryhmä työskentelee yhteistyössä, mutta vuorovaikutuksessa on puutteita ja kaikkien työpanos ei ole saman tasoinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

-Jäsentää, selittää ja vertailee opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
-Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
-Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa. Osaa soveltaa sekä ratkaista ongelmia.
-Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
-On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
-Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
ITS-tehtävät:
-Asiasisällön hallinta: Sisällön kattavuudessa tai rajauksessa on vielä pieniä puutteita, mutta
osoittaa keskeisten käsitteiden hallintaa.
-Ilmaisu ja perustelut: Asioiden ilmaisu on melko täsmällistä ja asioita perustellaan jonkin verran.
-Loogisuus/rakenne: Asiat jäsennellään ymmärrettävästi, mutta osakokonaisuuksia tarkastellaan
eritasoisesti. Tarkastelussa on jokin rakenne.
-Lähteet ja lähdeviittaukset: Lähteitä on käytetty kohtuullisen paljon, ja ne ovat pääosin osuvia ja luotettavia. Viittaukset on suurelta osin oikein merkitty.
-Ulkoasu: Tehtävän ulkoasu on pääosin siisti ja kieliasu pääosin ohjeistusten mukainen.
-Ryhmätyöskentely: Ryhmä työskentelee yhteistyössä ja kaikki ovat vastuussa ryhmän toiminnasta. Työstä kuitenkin huomaa, että jokaisen osuus on liitetty yhteen ilman varsinaista ryhmän yhdessä työstämää yhtenäistämistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
-Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
-Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
-Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
-Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
ITS-tehtävät:
-Asiasisällön hallinta: Sisältö osoittaa perusteellista asian hallintaa, joka on selkeästi rajattu
tehtävänanto huomioiden. Vastaus osoittaa monipuolista käsitteiden hallintaa.
-Ilmaisu ja perurstelut: Asiat ilmaistaan täsmällisesti ja perustellaan monipuolisesti.
-Loogisuus/rakenne: Asiat jäsennellään loogisesti. Sisältö on rajattu, rakenne on looginen
ja yleisvaikutelma on ehyt. Vastaus sisältää omakohtaista kriittisyyttä ja pohdintaa.
-Lähteet ja lähdeviittaukset: Lähteet ovat ajantasaisia ja luotettavia. Näyttöön perustuvia lähteitä on käytetty monipuolisesti. Lähteiden viittaukset on tehty huolellisesti ohjeistusten mukaisesti.
-Ulkoasu: Tehtävän ulkoasu viimeistelty huolellisesti ohjeistusten mukaisesti. Myös kieliasu on
viimeistelty ja lähes virheetön.
-Ryhmätyöskentely: Ryhmä työskentelee vastuullisesti ja ansiokkaasti yhdessä. Kaikki ovat vastuussa ryhmän toiminnasta. Työ on ryhmän yhteinen tuotos.

Esitietovaatimukset

Sisätautipotilaan hoitotyön opinnot ja gerontologisen hoitotyön / ikääntyneen hoitotyön perusopintojen kurssi tulee olla suoritettuina.

Siirry alkuun