Siirry suoraan sisältöön

Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BV55-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2024 - 27.08.2024

Ajoitus

27.08.2024 - 01.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoito

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Milka Laaja
  • Katri Mattsson

Ajoitusryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • MSHTK22A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K22A
  • MSAISS22
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, monimuoto S22
  • PSHTK22A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K22A
  • PSHTK22B
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K22B
  • PSHTS22B
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22B
  • PSHTS22V
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22V
  • PSHSS22A
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, S22A
  • PSHTS22A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22A
  • PSHSK22A
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, K22A

Pienryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
  • 27.08.2024 15:30 - 18:00, Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
  • 29.08.2024 15:30 - 18:00, Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
  • 03.09.2024 15:30 - 18:00, Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
  • 05.09.2024 15:30 - 18:00, Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
  • 10.09.2024 15:30 - 18:00, Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
  • 12.09.2024 15:30 - 18:00, Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
  • 17.09.2024 15:30 - 18:00, Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
  • 24.09.2024 15:30 - 18:00, Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
  • 26.09.2024 15:30 - 18:00, Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004

Tavoitteet

GERONTOLOGISEN HOITOTYÖN SYVENTÄVÄT OPINNOT 5 OP GEHO

Tavoitteet
• opiskelija syventää tietojaan ikäpolitiikasta, ikäihmisten palvelujärjestelmästä ja ikääntyneen hoitotyöstä
• tietää vanhenemisen fysiologian ja vanhenemismuutosten yhteydet sairauksien ilmenemismuotoihin ja hoidon ongelmiin
• perehtyy ikääntyneiden hoidossa huomioitaviin erityiskysymyksiin kuten kaltoinkohtelu, tapaturmien ehkäisy
• syventää valmiuksiaan ikääntyneiden turvallisessa lääkehoidossa
• tietää geroteknologian mahdollisuudet ikääntyneen omatoimisuuden ja toimintakyvyn tukena
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta iäkkään ihmisen hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn saavuttamiseksi ja säilyttämiseksi hyödyntäen moniammatillista verkostoa
• osaa tehdä kokonaisvaltaisen hoidon tarpeen arvioinnin ja toimintakyvyn kartoituksen ja sen pohjalta suunnitella hoidon ja palvelun suunnittelua, koordinointia, toteutusta ja arviointia
• Osaa arvioida kiireellistä hoitoa tarvitsevan ikääntyneen potilaan hoidontarpeen ja pystyy itsenäisesti tekemään päätöksiä tarvittavista toimenpiteistä
• Osaa toimia työssään hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti

Sisältö

Sisältö
• Ikääntymiseen liittyvät sairaudet ja toimintakyvyn muutokset
• Ikääntyneiden hoidon erityiskysymyksiä
• Ikääntyneen lääkehoidon erityispiirteet
• Geronteknologia ikääntyneen omatoimisuuden ja toimintakyvyn tukena
• Ikääntyneen toimintakyvyn ja terveyden kokonaisvaltainen arviointi ja edistäminen
• Akuutisti sairastuneen ikääntyneen hoidontarpeen arviointi ja hoito
• Ikääntyneen hoitamisen eettiset kysymykset

Oppimateriaalit

Kirja: Gerontologia ( Heikkinen, Rantanen ) / saatavilla Duodecim, Oppiportti
Kirja: Muistisairaan hoito (duodecim, Oppiportti)
Oppimisalustan materiaali
Gerontologia-lehti
Opiskelijan tuottama materiaali
Muu ajankohtainen materiaali

Opetusmenetelmät

Pari- ja ryhmätyöt
Tutkimuspiiri
Oppimispäiväkirja
Luento-opetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x27h= 135 h opiskelijan työtä, josta 30 h tapahtuu etäyhteydellä toteutettavana opetuksena.
Elämänkaari tehtävä 2op. (2x27h)
Oppimispäiväkirja 2op. (2x27h)
Tutkimuspiiri 0,5op. (13,5h)
Verkkokurssit ja teoriaopetus 0,5op. (13,5h)

Sisällön jaksotus

Pääsisältöjä ovat
- Ikääntymiseen liittyvät sairaudet ja toimintakyvyn muutokset
- Ikääntyneiden hoidon erityiskysymyksiä
- Ikääntyneen lääkehoidon erityispiirteet
- Geronteknologia ikääntyneen omatoimisuuden ja toimintakyvyn tukena
- Ikääntyneen toimintakyvyn ja terveyden kokonaisvaltainen arviointi ja edistäminen
- Akuutisti sairastuneen ikääntyneen hoidontarpeen arviointi ja hoito
- Ikääntyneen hoitamisen eettiset kysymykset
- Muistisairaan hoitotyö

AJOITUS: Viikot 35-40. Etäopetuskerrat viikoilla 35-39 ti ja to klo 15.30-18.
Viikko 41 viimeinen opetuskerta (10.10 torstai) toteutuu lähiopetusluentona auditorio Lemminkäisessä klo 17.30 alkaen (yleislääketieteen ja geriatrian erikoislääkäri Sirkka-Liisa Kivelä)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaiskurssiarvosana 0- 5
- aktiivinen osallistuminen etätunneille
- opintojakson tehtävien tekeminen hyväksytysti
- osallistuminen ryhmätyöskentelyyn

Elämänkaari tehtävä = numeerinen arviointi 0-5
Oppimispäiväkirja = numeerinen arviointi 0-5
Tutkimuspiiri = hyväksytty/hylätty
Verkkokurssit ja teoriaopetus = hyväksytty/hylätty

Kurssin kokonaisarvosana on numeeristen arviointien keskiarvo.
Kurssin ja siihen sisältyvien tehtvien arviointikriteerit lueteltu alla.

Hylätty (0)

-Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson tavoitteista.
-Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
-Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan. Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
-Ei vastaanota eikä anna palautetta. Käyttäytyy epäammatillisesti.
-Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
-Jättää annetut tehtävät tekemättä.
ITS-tehtävät:
- Asiasisällön hallinta: Sisältö ei vastaa kysymykseen tai käsitteiden käyttö on virheellistä.
- Ilmaisu ja perustelut: Asioiden hallinta ja perustelut puuttuvat tai ovat virheelliset.
- Loogisuus/rakenne: Vastauksessa ei ole tunnistettavissa jäsentelyä, vaan sisällössä on irrallisia,
toisiinsa liittymättömiä yksittäisiä poimintoja.
- Lähteet ja lähdeviittaukset: Lähdeviitteiden käyttö on niukkaa tai lähdeviitteitä ei ole. Lähteet ovat yksipuolisia tai ne ovat epäluotettavia. Tekstissä esiintyy plagiointia. Esim. Tekoälyn käyttöä lähteenä ei ole merkitty.
- Ulkoasu: Tehtävän ulkoasussa on suuria puutteita, huolimattomuutta eikä ulkoasu ole ohjeiden mukainen.
- Ryhmätyöskentely: Ryhmä ei kykene yhteistyöhön. Ryhmädynamiikassa ja yhteistyötaidoissa on paljon kehitettävää . Yksittäinen jäsen ei ole ollenkaan osallistunut työskentelyyn.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

-Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
-Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
-Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
-Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
-Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
ITS-tehtävät:
-Asiasisällön hallinta: Sisältö vastaa esitettyyn kysymykseen,mutta selvitys on niukkaa tai siinä on
kysymyksen viereistä asiaa. Käsitteiden hallinnassa on puutteita.
-Ilmaisu ja perustelut: Asiat todetaan, mutta perustelut ovat puutteellisia
-Loogisuus/rakenne: Asiat esitetään toisistaan irrallisina tai sattuman varaisessa järjestyksessä,
eikä yhtenäistä kokonaisrakennetta ole.
- Lähteet ja lähdeviittaukset: Lähteitä on käytetty, mutta ne ovat vain osittain osuvia ja luotettavia. Lähteitä on niukasti. Lähdeviittauksia on kirjattu vain osittain tai niissä on muita puutteita.
-Ulkoasu: Tehtävän ulkoasussa on puutteita, kirjoitusvirheitä tai lauserakennepuutteita. Noudattaa ohjeita osittain.
-Ryhmätyöskentely: Ryhmä työskentelee yhteistyössä, mutta vuorovaikutuksessa on puutteita ja kaikkien työpanos ei ole saman tasoinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

-Jäsentää, selittää ja vertailee opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
-Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
-Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa. Osaa soveltaa sekä ratkaista ongelmia.
-Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
-On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
-Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
ITS-tehtävät:
-Asiasisällön hallinta: Sisällön kattavuudessa tai rajauksessa on vielä pieniä puutteita, mutta
osoittaa keskeisten käsitteiden hallintaa.
-Ilmaisu ja perustelut: Asioiden ilmaisu on melko täsmällistä ja asioita perustellaan jonkin verran.
-Loogisuus/rakenne: Asiat jäsennellään ymmärrettävästi, mutta osakokonaisuuksia tarkastellaan
eritasoisesti. Tarkastelussa on jokin rakenne.
-Lähteet ja lähdeviittaukset: Lähteitä on käytetty kohtuullisen paljon, ja ne ovat pääosin osuvia ja luotettavia. Viittaukset on suurelta osin oikein merkitty.
-Ulkoasu: Tehtävän ulkoasu on pääosin siisti ja kieliasu pääosin ohjeistusten mukainen.
-Ryhmätyöskentely: Ryhmä työskentelee yhteistyössä ja kaikki ovat vastuussa ryhmän toiminnasta. Työstä kuitenkin huomaa, että jokaisen osuus on liitetty yhteen ilman varsinaista ryhmän yhdessä työstämää yhtenäistämistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
-Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
-Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
-Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
-Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
ITS-tehtävät:
-Asiasisällön hallinta: Sisältö osoittaa perusteellista asian hallintaa, joka on selkeästi rajattu
tehtävänanto huomioiden. Vastaus osoittaa monipuolista käsitteiden hallintaa.
-Ilmaisu ja perurstelut: Asiat ilmaistaan täsmällisesti ja perustellaan monipuolisesti.
-Loogisuus/rakenne: Asiat jäsennellään loogisesti. Sisältö on rajattu, rakenne on looginen
ja yleisvaikutelma on ehyt. Vastaus sisältää omakohtaista kriittisyyttä ja pohdintaa.
-Lähteet ja lähdeviittaukset: Lähteet ovat ajantasaisia ja luotettavia. Näyttöön perustuvia lähteitä on käytetty monipuolisesti. Lähteiden viittaukset on tehty huolellisesti ohjeistusten mukaisesti.
-Ulkoasu: Tehtävän ulkoasu viimeistelty huolellisesti ohjeistusten mukaisesti. Myös kieliasu on
viimeistelty ja lähes virheetön.
-Ryhmätyöskentely: Ryhmä työskentelee vastuullisesti ja ansiokkaasti yhdessä. Kaikki ovat vastuussa ryhmän toiminnasta. Työ on ryhmän yhteinen tuotos.

Esitietovaatimukset

Sisätautipotilaan hoitotyön opinnot ja gerontologisen hoitotyön / ikääntyneen hoitotyön perusopintojen kurssi tulee olla suoritettuina.