Skip to main content

Advanced Gerontological Nursing Studies (5 cr)

Code: TH00BV55-3004

General information


Enrollment
02.05.2024 - 27.08.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
27.08.2024 - 01.10.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
Location-independent
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Milka Laaja
Katri Mattsson
Scheduling groups
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Size: 5 . Open UAS : 5.)
Small groups
Open UAS quota. Please enroll without selecting this group.
Course
TH00BV55

Realization has 10 reservations. Total duration of reservations is 24 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 27.08.2024 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
etänä
Thu 29.08.2024 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
etänä
Tue 03.09.2024 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
etänä
Thu 05.09.2024 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
etänä
Tue 10.09.2024 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
etänä
Thu 12.09.2024 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
etänä
Tue 17.09.2024 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
etänä
Tue 24.09.2024 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
etänä
Thu 26.09.2024 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
etänä
Thu 10.10.2024 time 17:30 - 19:00
(1 h 30 min)
Turun Seudun Nivelyhdistyksen luentotilaisuus / Gerontologinen hoitotyön syventävät opinnot TH00BV55-3004
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Pääsisältöjä ovat
- Ikääntymiseen liittyvät sairaudet ja toimintakyvyn muutokset
- Ikääntyneiden hoidon erityiskysymyksiä
- Ikääntyneen lääkehoidon erityispiirteet
- Geronteknologia ikääntyneen omatoimisuuden ja toimintakyvyn tukena
- Ikääntyneen toimintakyvyn ja terveyden kokonaisvaltainen arviointi ja edistäminen
- Akuutisti sairastuneen ikääntyneen hoidontarpeen arviointi ja hoito
- Ikääntyneen hoitamisen eettiset kysymykset
- Muistisairaan hoitotyö

AJOITUS: Viikot 35-40. Etäopetuskerrat viikoilla 35-39 ti ja to klo 15.30-18.
Viikko 41 viimeinen opetuskerta (10.10 torstai) toteutuu lähiopetusluentona auditorio Lemminkäisessä klo 17.30 alkaen (yleislääketieteen ja geriatrian erikoislääkäri Sirkka-Liisa Kivelä)

Objective

ADVANCED STUDIES IN GERONTOLOGICAL NURSING 5 ECTS GEHO

Objectives
• Students will deepen their knowledge of age-related policies, the service system for the elderly and nursing for the elderly.
• Students will understand how the physiology of ageing and age-related changes are linked to the manifestations of illness and problems related to treatment.
• Students will gain insight into the special questions that must be taken into account when treating the elderly, such as ill-treatment and prevention of accidents
• Students will strengthen their competence in the safe medication of the elderly
• Students will learn about the possibilities of gerontechnology in supporting the independence and functional capacity of the elderly.
• Students will learn to cooperate within a multiprofessional network to plan, carry out and assess guidance and education to help the elderly achieve and maintain their well-being, health and functional capacity.
• Students will learn to assess the need for comprehensive care and to survey functional capacity and use this information to plan the coordination, implementation and evaluation of care and service.
• Students will learn to assess the need for care of elderly patients and how to make independent decisions regarding necessary measures.
• Students will learn to adhere to the values and ethical principles of nursing in their work.

Content

Contents
• Ageing-related illnesses and changes in functional capacity
• Special questions in the treatment of the elderly
• Special features of pharmacotherapy for the elderly
• Gerotechnology as a support for the independence and functional capacity of the elderly
• Comprehensive assessment and promotion of the functional capacity and health of the elderly
• Assessment of the need for care of and administration of care to an elderly patient suffering from acute illness
• Ethical questions related to the treatment of elderly patients

Materials

Kirja: Gerontologia ( Heikkinen, Rantanen ) / saatavilla Duodecim, Oppiportti
Kirja: Muistisairaan hoito (duodecim, Oppiportti)
Oppimisalustan materiaali
Gerontologia-lehti
Opiskelijan tuottama materiaali
Muu ajankohtainen materiaali

Teaching methods

Pari- ja ryhmätyöt
Tutkimuspiiri
Oppimispäiväkirja
Luento-opetus

Student workload

5x27h= 135 h opiskelijan työtä, josta 30 h tapahtuu etäyhteydellä toteutettavana opetuksena.
Elämänkaari tehtävä 2op. (2x27h)
Oppimispäiväkirja 2op. (2x27h)
Tutkimuspiiri 0,5op. (13,5h)
Verkkokurssit ja teoriaopetus 0,5op. (13,5h)

Evaluation methods and criteria

Kokonaiskurssiarvosana 0- 5
- aktiivinen osallistuminen etätunneille
- opintojakson tehtävien tekeminen hyväksytysti
- osallistuminen ryhmätyöskentelyyn

Elämänkaari tehtävä = numeerinen arviointi 0-5
Oppimispäiväkirja = numeerinen arviointi 0-5
Tutkimuspiiri = hyväksytty/hylätty
Verkkokurssit ja teoriaopetus = hyväksytty/hylätty

Kurssin kokonaisarvosana on numeeristen arviointien keskiarvo.
Kurssin ja siihen sisältyvien tehtvien arviointikriteerit lueteltu alla.

Failed (0)

-Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson tavoitteista.
-Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
-Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan. Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
-Ei vastaanota eikä anna palautetta. Käyttäytyy epäammatillisesti.
-Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
-Jättää annetut tehtävät tekemättä.
ITS-tehtävät:
- Asiasisällön hallinta: Sisältö ei vastaa kysymykseen tai käsitteiden käyttö on virheellistä.
- Ilmaisu ja perustelut: Asioiden hallinta ja perustelut puuttuvat tai ovat virheelliset.
- Loogisuus/rakenne: Vastauksessa ei ole tunnistettavissa jäsentelyä, vaan sisällössä on irrallisia,
toisiinsa liittymättömiä yksittäisiä poimintoja.
- Lähteet ja lähdeviittaukset: Lähdeviitteiden käyttö on niukkaa tai lähdeviitteitä ei ole. Lähteet ovat yksipuolisia tai ne ovat epäluotettavia. Tekstissä esiintyy plagiointia. Esim. Tekoälyn käyttöä lähteenä ei ole merkitty.
- Ulkoasu: Tehtävän ulkoasussa on suuria puutteita, huolimattomuutta eikä ulkoasu ole ohjeiden mukainen.
- Ryhmätyöskentely: Ryhmä ei kykene yhteistyöhön. Ryhmädynamiikassa ja yhteistyötaidoissa on paljon kehitettävää . Yksittäinen jäsen ei ole ollenkaan osallistunut työskentelyyn.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

-Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
-Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
-Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
-Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
-Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
ITS-tehtävät:
-Asiasisällön hallinta: Sisältö vastaa esitettyyn kysymykseen,mutta selvitys on niukkaa tai siinä on
kysymyksen viereistä asiaa. Käsitteiden hallinnassa on puutteita.
-Ilmaisu ja perustelut: Asiat todetaan, mutta perustelut ovat puutteellisia
-Loogisuus/rakenne: Asiat esitetään toisistaan irrallisina tai sattuman varaisessa järjestyksessä,
eikä yhtenäistä kokonaisrakennetta ole.
- Lähteet ja lähdeviittaukset: Lähteitä on käytetty, mutta ne ovat vain osittain osuvia ja luotettavia. Lähteitä on niukasti. Lähdeviittauksia on kirjattu vain osittain tai niissä on muita puutteita.
-Ulkoasu: Tehtävän ulkoasussa on puutteita, kirjoitusvirheitä tai lauserakennepuutteita. Noudattaa ohjeita osittain.
-Ryhmätyöskentely: Ryhmä työskentelee yhteistyössä, mutta vuorovaikutuksessa on puutteita ja kaikkien työpanos ei ole saman tasoinen.

Assessment criteria, good (3-4)

-Jäsentää, selittää ja vertailee opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
-Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
-Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa. Osaa soveltaa sekä ratkaista ongelmia.
-Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
-On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
-Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
ITS-tehtävät:
-Asiasisällön hallinta: Sisällön kattavuudessa tai rajauksessa on vielä pieniä puutteita, mutta
osoittaa keskeisten käsitteiden hallintaa.
-Ilmaisu ja perustelut: Asioiden ilmaisu on melko täsmällistä ja asioita perustellaan jonkin verran.
-Loogisuus/rakenne: Asiat jäsennellään ymmärrettävästi, mutta osakokonaisuuksia tarkastellaan
eritasoisesti. Tarkastelussa on jokin rakenne.
-Lähteet ja lähdeviittaukset: Lähteitä on käytetty kohtuullisen paljon, ja ne ovat pääosin osuvia ja luotettavia. Viittaukset on suurelta osin oikein merkitty.
-Ulkoasu: Tehtävän ulkoasu on pääosin siisti ja kieliasu pääosin ohjeistusten mukainen.
-Ryhmätyöskentely: Ryhmä työskentelee yhteistyössä ja kaikki ovat vastuussa ryhmän toiminnasta. Työstä kuitenkin huomaa, että jokaisen osuus on liitetty yhteen ilman varsinaista ryhmän yhdessä työstämää yhtenäistämistä.

Assessment criteria, excellent (5)

-Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
-Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
-Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
-Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
-Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
ITS-tehtävät:
-Asiasisällön hallinta: Sisältö osoittaa perusteellista asian hallintaa, joka on selkeästi rajattu
tehtävänanto huomioiden. Vastaus osoittaa monipuolista käsitteiden hallintaa.
-Ilmaisu ja perurstelut: Asiat ilmaistaan täsmällisesti ja perustellaan monipuolisesti.
-Loogisuus/rakenne: Asiat jäsennellään loogisesti. Sisältö on rajattu, rakenne on looginen
ja yleisvaikutelma on ehyt. Vastaus sisältää omakohtaista kriittisyyttä ja pohdintaa.
-Lähteet ja lähdeviittaukset: Lähteet ovat ajantasaisia ja luotettavia. Näyttöön perustuvia lähteitä on käytetty monipuolisesti. Lähteiden viittaukset on tehty huolellisesti ohjeistusten mukaisesti.
-Ulkoasu: Tehtävän ulkoasu viimeistelty huolellisesti ohjeistusten mukaisesti. Myös kieliasu on
viimeistelty ja lähes virheetön.
-Ryhmätyöskentely: Ryhmä työskentelee vastuullisesti ja ansiokkaasti yhdessä. Kaikki ovat vastuussa ryhmän toiminnasta. Työ on ryhmän yhteinen tuotos.

Qualifications

Sisätautipotilaan hoitotyön opinnot ja gerontologisen hoitotyön / ikääntyneen hoitotyön perusopintojen kurssi tulee olla suoritettuina.

Go back to top of page