•   Care Needs and Needs-Based Empowering Nursing 7031531-3004 01.01.2020-31.07.2020  4 credits  (MSHTK20A) +-
    Competence objectives of study unit
    CARE NEEDS AND NEEDS-BASED EMPOWERING NURSING 4 CR HOTA
    Objectives
    - Students will learn how to interact with people from different cultures and assess their need for treatment, as well as to plan, provide and evaluate treatment.
    - Students will know how to plan, provide and evaluate key nursing functions.
    - Students will know how to evaluate the impact and effectiveness of treatment.
    - Students will learn to document the different phases of the treatment process in accordance with regulations, using structured, harmonised classifications.
    - Students will understand their responsibility for promoting patient safety.
    - Students will know how to promote patient safety at all stages of the treatment process.
    - Students will know how to provide first aid.
    - Students will become familiar with the theoretical, philosophical, ethical and pedagogical premises of teaching and supervision.
    Content of study unit
    - Contents

    The study unit comprises 2 cr of studies offered in English



    - Nurse-patient relationship, empowerment

    - Goal-oriented nursing and its documentation

    - The nursing process in decision-making regarding nursing

    -                Areas of patient safety

                 Safety of treatment environment, treatment and treatment procedures



    - Identification of treatment needs

    - Nursing plan and its implementation

    - Evaluation of the effectiveness of treatment

    - National model for structured documentation in nursing, legislation on documentation (the Drawing up and Handling of Patient Documents handbook)

    - Key nursing functions and their appropriate provision: - Daily activities (functional capacity, self-care deficit)

    - Vital functions and basic resuscitation

    - Sensory functions

    - Activity

    - Nutrition and fluid balance

    - Excretion

    - Tissue integrity: treatment of chronic lesions

    - Coping, mental balance

    - Encountering death



    - Team work

    - Defining the need for, planning, providing, assessing and documenting teaching and supervision

    - Ergonomics

    - Patient safety:

    Teacher(s) in charge

    Tarja Bergfors

    Learning material

    Kirjallisuus yhteistä hoitotyön perusteiden prekliinisen harjoittelu -opintojakson (4op) kanssa

    Rautava-Nurmi, Westergård, Henttonen, Ojala&Vuorinen (2019): Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanomapro
    Teema 1: Asiakaslähtöinen ja turvallinen hoitotyö (noin 60 sivua):
    • Hoitotyön historia, hoitotiede ja ammatillinen kasvu s. 10-21
    • Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö s. 22-31
    • Ihmiselämän ja hoitotyön monimuotoisuus s. 32-47
    • Hoitotyön prosessi ja näyttöön perustuva dokumentointi s. 48-61
    • Hoitoympäristön puhtaudesta ja turvallisuudesta huolehtiminen s.174-175
    • Turvallisuus s. 374-383
    Itsenäiset tehtävät:
    • Johdatus potilasturvallisuuteen (15 min)/ Oppiportti,
    • Kanta: Tietosuoja ja tietoturva https://verkkokoulut.thl.fi/fi/web/kanta
    • THL: rakenteisen kirjaamisen verkkokurssi
    • Optiman tehtävät

    Teema 2. Asiakaslähtöinen, voimavaroja tukeva ja turvallinen hoitotyö asiakkaan tarvealueina noin 90 sivua):
    • Ihmisen voimavarojen tukeminen s. 384-401
    • Päivittäiset toiminnot s. 172-223
    • Sairaan ihon ja haavojen hoito s. 224-241
    • Ravitsemus s. 250-264
    • Erittäminen s. 268-301
    • Nestetasapaino s. 302-313 (HOTA: 13.2-13.4)

    + Itsenäinen opiskelu:
    • Haavojen ABC (45 min)/ Oppiportti,
    • Estä painehaava (50 min) )/ Oppiportti
    Optiman tietotestit

    Teema 3: Asiakaslähtöinen, peruselintoimintoja ylläpitävä ja edistävä hoitotyö asiakkaan tarvealueina ( Hoitotyön taidot ja toiminnot: noin 33 sivua ):
    • Hengitys s. 322- 337, 341-346
    • Verenkierto s. 348- 350; 364-372)
    • Tajunnantason seuranta s. 81-94

    Käypä hoito suositus 2016. Elvytys (ei hoitoelvytys).

    Duodecimin ensiapuopas https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=spr
    + tehtävät
    • Elvytys (40 min) )/ Oppiportti
    • Laitekoulutukset/ defibrillaattori )/ Oppiportti
    • Optimatietotestit (not translated)

    Learning methods

    Osallistavat ja opiskelijan itseohjautuvuutta tukevat oppimismenetelmät
    • Lähiopetus, teemapäivät
    • Itsenäinen työskentely (mm. lukeminen, tiedon etsiminen, virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen, itsenäiset tehtävät)
    • Ryhmätyöskentely, dialogisuus
    • Monipuolinen ja kehittävä arviointi (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Läsnäolo hyv-hyl
    Tehtävät ja tentit: hyv-hyl
    Oppimispäiväkirja hyv-hyl (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    01.01.2020 - 31.07.2020

    Enrollment date range

    02.12.2019 - 04.05.2020

    Group(s)
    • MSHTK20A
    Responsible unit

    Health and Well-being

    Teachers and responsibilities

    Tarja Bergfors
    Päivi Erkko (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Nursing

    Campus

    Kupittaa Campus

    Assessment scale

    H-5

    Pedagogic approaches

    Innovaatiopedagogiikka
    • Työelämälähtöisyys
    • Osaaminen tiedon ja merkitysten aktiivisena rakentamisena
    * Opiskelija on aktiivinen toimija, jolla ensisijainen vastuu omasta oppimisesta
    • Yhdessä oppiminen
    • Teemat, joiden sisällä eri opintojaksojen (Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologian perusteet, ihmisen elimistön toiminnan perusta, potilaan tutkimisen prekliininen harjoittelu, hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu,) integrointi
    Tiimioppiminen Case potilaiden pohjalta (not translated)

    Student's schedule and workload

    Koko opintojakso 4 op =108 h:
    Teema 1 (1 op = 27h):
    - Kontakti 12 h
    - Itsenäinen työskentely (kirjallisuuteen perehtyminen+ tehtävät) 15 h

    Teema 2 (1 op):
    - kontakti n. 10h
    - Itsenäinen työskentely (kirjallisuuteen perehtyminen+ tehtävät) 17h

    Teema 3 (2 op):
    - Kontakti: 8h
    - Teemapäivä: Kulttuurisensitiivisyys hoitotyössä 4 h
    - Itsenäinen työskentely (Kirjallisuuteen perehtyminen, tenttiin valmistautuminen, tehtävät): 42h (not translated)

    Content scheduling

    Tavoiteltava oppimisen taso: hoitotyön perusteiden osaaja
    Teema 1: Asiakaslähtöinen ja turvallinen hoitotyö (1 op)
    Hoitotyö ammatillisena toimintana (hoitotyön keskeiset käsitteet, arvot ja periaatteet, näyttöön perustuva toiminta, yhteistyö potilaan ja tiimin kanssa)
    Hoitosuhde, ammatillinen vuorovaikutus
    Asiakaslähtöinen hoitotyö
    Hoitotyön turvallinen toteuttaminen:
    - Työturvallisuus: ergonomia
    - Potilasturvallisuus: Potilasturvallisuuden osa-alueet
    - Hoitoympäristön, hoidon ja hoitomenetelmien turvallisuus
    Hoitotyön päätöksentekoprosessi ja kirjaaminen: Hoidon tarpeiden tunnistaminen, hoitotyön suunnitelman ja sen toteuttamisen, hoidon vaikuttavuuden arviointi
    Opetus ja ohjaus hoitotyön toimintona
    Hoitotyön kansallinen rakenteisen kirjaamisen malli, kirjaamisen lainsäädäntö (potilasasiakirjojen laatiminen ja säilyttäminen -opas)

    Teema 2. Asiakaslähtöinen, voimavaroja tukeva ja turvallinen hoitotyö asiakkaan tarvealueina (1 op)
    - Päivittäiset toiminnot (toimintakyky, itsehoitovajaus)
    - Aktiviteetti
    - Kudoseheys: kroonisten haavojen hoito, sidonta
    - Ravitsemus ja nestetasapaino
    - Erittäminen

    Teema 3: Asiakaslähtöinen, peruselintoimintoja ylläpitävä ja edistävä hoitotyö asiakkaan tarvealueina (2 op):
    - Ensiapu
    - Vitaalielintoiminnot ja peruselvytys
    - Aisti- ja neurologiset toiminnot
    - Selviytyminen, psyykkinen tasapaino
    - Kuoleman kohtaaminen
    Englanniksi (not translated)