•   Research, Development and Innovation Competence TH00BO20-3026 01.01.2022-31.12.2022  5 credits  (PBIOS20B, ...) +-
    Competence objectives of study unit
    The student
    -is able to describe the research and development process
    -is able to identify development needs in working life
    -is able to describe and evaluate methods applicable for use in research and development
    -is able to describe and evaluate methods for collecting, analysing and reporting data
    -is able to evaluate reliability and ethical principles
    -is able to act as an expert in multiprofessional groups
    Content of study unit
    Content

    - purpose and targets in research and development

    - quantitative and qualitative research and literature review

    - development and research processes

    - methods for collecting and analysing data

    - methods for development

    - reliability and ethics

    - working in multiprofessional groups

    Teacher(s) in charge

    Krista Salo-Tuominen, Éva Tas

    Learning material

    Oppimateriaali ilmoitetaan itslearning verkko-alustan välilehdillä

    Tenttiä varten otetaan haltuun seuraava verkkomateriaali ja kirjallisuus:
    • Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
    • Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
    • Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi Oy (not translated)

    Learning methods

    Verkkotehtävät itsissä
    Verkkotentti
    Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Opintojakson arviointi on numeerinen (1-5). Opintojakson hyväksytty suoritus muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä. Jaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.

    Numeroarviointi tulee tentin pistemäärän perusteella alla olevalla
    tasavälisellä asteikolla:
    35-41 = T1 (= 50-59 %)
    42-48 = T2 (= 60-69 %)
    49-55 = H3 (= 70-79 %)
    56-62 = H4 (= 80-89 %)
    63-70 = K5 (= 90-100 %) (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    01.01.2022 - 31.12.2022

    Enrollment date range

    02.12.2021 - 31.12.2022

    Group(s)
    • PBIOS20B
    • PBIOS20A
    Responsible unit

    Health and Well-being

    Teachers and responsibilities

    Krista Salo-Tuominen sekä Raini Tuominen vastuuopettajat, bioanalyytikkoryhmät

    Toteutuksen muut opettajat, jotka myös vastaavat tehtävien ohjauksesta ja arvioinnista:
    - Niina Katajapuu
    - Irina Katajisto-Korhonen
    - Sari Silmäri
    - Tuija Suominen-Romberg (not translated)

    Additional information

    - Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa, kolme kertaa lukuvuodessa; kevät, kesä ja syksytoteutukset.

    Opintojakso toteutuu kokonaan verkkototeutuksena its-verkko-oppimisalustalla.
    - Verkkotehtäviä voi pohtia muiden toteutukseen osallistuvien kanssa, mutta jokainen tekee oman
    opintosuorituksen. .

    - Opintojakso tulee olla suoritettu ennenkuin opinnäytetyön suunnitelma voidaan hyväksyä (not translated)

    Assessment scale

    H-5

    Exam dates and retake possibilities

    Tenttipäivät kevään 2022 toteutuksessa:
    ks. its -> arviointi ja palaute

    Opiskelija voi uusia hyväksytyn tenttisuorituksen yhden kerran korottaakseen opintojakson arvosanaa. Korotus tehdään joko saman toteutuksen tentissä tai seuraavan toteutuksen tentissä (not translated)

    Pedagogic approaches

    Itsenäiset verkkotehtävät itsissä
    Verkkotentti
    Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
    Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus

    Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.

    Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja. (not translated)

    Student's schedule and workload

    5op = 135h opiskelijan työtä
    itslearning -verkkoalustan välilehtien tehtävät sekä tentti (not translated)

    Content scheduling

    Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso itslearning alustalla 17.1.-8.4.2022

    - Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
    - Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
    - Näyttöön perustuva toiminta
    - Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
    - Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
    - Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
    - Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
    - Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
    - Tehtävät ja tentti em. osa-alueista (not translated)