•   Suomen kieli ja viestintä 1001006-3244 01.01.2023-31.07.2023  3 op  (PSHSK23A) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.

    Opintojakson jälkeen osaat
    • toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
    • kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
    • ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
    Opintojakson sisältö
    • oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen

    • asiatyylin tunnuspiirteet

    • työelämän puheviestintätilanteet

    • omien viestintätaitojen arviointi

    • palautteen anto ja vastaanotto.

    Vastuuopettaja

    Sirpa Rajala

    Oppimateriaali

    Oppimateriaali toimii itsenäisen opiskelun ja yhdessä oppimisen tukena. Materiaalia hyödynnetään oman oppimisen, tehtävien tekemisen sekä tiedonhankinnan apuna. Tehtäviin liittyvät materiaalit ovat linkitettyinä Itslearning-työtilassa.

    Saatavissa sähköisesti Turun AMK:n kirjastosta:
    - Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas (tukea kielenhuollon tehtäviin ja raportointiin) > haku sähköisenä Finnasta
    - Mönkkönen, Kaarina 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. E-kirja > haku sähköisenä Finnasta tai Vaskista

    Lisäksi:
    - Turun AMK:n opinnäytetyön kirjoitusohjeet ja lähteidenkäytön ohjeet (tukea tutkielmatyyppisen kirjoittamisen perusteisiin) > Messi
    - Tuntimateriaalit (täydentävät ja tuovat eri näkökulmia käsiteltäviin viestinnän aiheisiin) > Itslearning
    - Oma tiedonhaku tehtäviä varten (yksilöllisesti valittu opiskelijan oman oppimistavoitteen mukaan; asiantuntijaesitykseen ja tehtäviin tarvittava lähdekirjallisuus) > tiedonhaku eri kirjastoista ja netistä.

    Oppimismenetelmät

    Lähiopetus, itsenäinen etäopiskelu, ryhmä- ja parityöskentely, verkko-oppiminen, tehtäväperustaisuus, integroidut tehtävät hoitotyön perusteiden opintoihin ja harjoitteluun palvelukodissa (Campuskoti Merihelmi). Opintojakson työtila on verkko-oppimisalusta Itslearningissa.

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Opintojaksolla arvioidaan:
    - Kirjalliset tehtävät : 2/3 arvosanasta
    - Puhe-esitys (asiantuntijaesitys): 1/3 arvosanasta

    Tehtävien arviointi on tarkemmin eriteltynä Itslearning-työtilassa.

    Arviointi toteutetaan itsearviointina (omien viestintätaitojen kehittäminen), vertaisarviointina ja opettajan arviointina (tehtävien kokonaisuus).

    Tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa arviointiin alentavasti.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    01.01.2023 - 31.07.2023

    Ilmoittautumisaika

    02.12.2022 - 31.03.2023

    Ryhmä(t)
    • PSHSK23A
    Opiskelijamäärä (min - max)

    16 - 30

    Vastuuyksikkö

    Terveys ja hyvinvointi

    Lisätietoja

    Opintojaksolla on C-kielitaitovaatimus. Edeltävyysehtoina ovat seuraavat opinnot:
    - lukion äidinkieli ja kirjallisuus,
    - ammatillisen koulutuksen äidinkieli ja viestintä tai
    - vastaavat opinnot suomi toisena kielenä oppimäärinä.

    Viestinnän tehtäviin sisältyy haastattelun tekeminen tiedonhankintamenetelmänä.
    Lähitunneilla ja itsenäisessä työskentelyssä tarvitaan oma tietokone, kuulokemikrofoni ja älypuhelin/kamera.

    Koulutus

    Sairaanhoitajakoulutus

    Toimipiste

    Salo IoT Campus

    Verkko-opetuksen osuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arviointi perustuu tehtäviin. Kurssin suoritus edellyttää tehtävien hyväksyttyä arviointia. Myöhässä palauttaminen alentaa arvosanaa. Kurssin päättymisen jälkeen opiskelija voi tutkintosäännön mukaisesti palauttaa puuttuvia tehtäviä puolen vuoden ajan. Sen jälkeen on ilmoittauduttava uudelle vastaavalle kurssille.

    Pedagogiset toimintatavat

    Toimintatapoina asiantuntijaesitykseen ja kirjallisten tehtävien työstämiseen ovat opiskelijan itsenäinen opiskelu, lähiopetus, tiimioppiminen, verkkotehtävät, parityöskentely ja ryhmätyöskentely. Työelämälähtöisyys toteutuu Campuskoti Merihelmessä ja esitystehtävissä, joihin sisältyy mm. haastattelu.

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    3 op. = 80 h opiskelijan työtä:
    - lähitunnit ja esitykset, 12 h
    - esitystehtävän valmistelu työyhteisön viestinnästä, 20 h
    - kielenhuoltomateriaalin opiskelu ja tehtävät, 10 h.
    - havainnointi- ja analyysitehtävät (esim. ohjetekstit ja -videot), 10 h
    - viriketoiminnan suunnittelutehtävä, 10 h.
    - viestijäkuva, 8 h
    - perehtyminen Turun AMK:n kirjoitus- ja lähdemerkintäohjeisiin, Itslearning-verkkoalustalla työskentely, itsenäinen tiedonhaku tehtäviin, 10 h.

    Tehtävät tarkentuvat toteutuksen suunnittelussa kl. 2023.

    Sisältö ja ajoitus

    Ajoitus: kevätlukukausi 2023, lähiopetus Salon IOT-kampuksella viikoilla 13, 15 ja 18.

    Huom. muutokset ovat mahdollisia!

    Osaamistavoitteet:
    Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.

    Opintojakson jälkeen osaat
    • toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
    • kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
    • ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.

    Opintojakson sisältö:
    • oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
    • asiatyylin tunnuspiirteet
    • työelämän puheviestintätilanteet
    • omien viestintätaitojen arviointi
    • palautteen anto ja vastaanotto.

    Arviointikriteerit
    Hylätty (0)

    Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vähän tai ei ollenkaan.

    Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

    Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän.

    Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

    Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti.

    Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

    Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.