Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (2 op)
Toteutuksen tunnus: 100115-3033
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.05.2019 - 30.09.2019
Ajoitus
02.09.2019 - 13.12.2019
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Sepänkatu
Opetuskielet
- Suomi
- roo.sv
Paikat
10 - 100
Koulutus
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Sirpa Niittymäki
Vastuuopettaja
Sirpa Niittymäki
Ryhmät
-
PKONTS17Kone- ja tuotantotekniikka
-
PKONTS17APKONTS17A
-
PKONTS17BPKONTS17B
Tavoitteet
Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.
Sisältö
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Aika ja paikka
Sepänkatu syyslukukausi 2018
Oppimateriaalit
Jaetaan Optimassa.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu, itsenäiset oppimistehtävät, lähituntien pari- ja pienryhmätehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtäväpohjainen opintojakso, arvosana koostuu useita suoritteista. Suoritteet ja uusintamahdollisuudet kuvataan toteutuksessa ja arvioinnissa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
yksilöosaamisen innovaatiokompetenssit, yhteisöosaamisen innovaatiokompetenssit, verkosto-osaamisen innovaatiokompetenssit, osaa toimia esimiehenä ja asiakaspalvelijana, viestintätaidot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähitunnit 28 h, itsenäinen työskentely 53 h
Sisällön jaksotus
PKONTS17AB
Svenska i arbetslivet (3 op), muntlig och skriftlig kommunikation
Vecka 36 Presentation av studieperioden: innehåll, deltagande, bedömning etc.
1-2 Text: Mikko berättar om sina studier s. 1
Vecka 37 Att studera till ingenjör, skriftliga och muntliga övningar, s. 2-5
3-4 Testpunkt 1. Skriftlig uppgift, Mina ingenjörsstudier. Lämnas in i Optima senast 20.9. klockan 23.00.
Vecka 38 Att arbeta som ingenjör: Du får ett problem och ska lösa det, s.9-10, text och övningar
5-6 Testpunkt 2. Muntlig uppgift, video: Mina arbetserfarenheter. Lämnas in i Optima senast 27.9. klockan 23.00
Vecka 39 Text: Fredrik Ahlén, ingenjör inom maskinteknik och konstruktion, s. 11-13,
7-8 text och övningar
Vecka 40 Ingenjör inom maskinteknik, hörförståelseövningar, muntliga övningar
9-10 Testpunkt 3: referat av en finsk text. Temat ingenjörens arbete. Lämnas in i Optima senast 11.10. klockan 23.00.
Vecka 41 I telefon, s.14. Telefonfraser, muntliga övningar
11-12
Vecka 42 Ingen kontaktundervisning!
Vecka 43 I telefon, muntliga övningar
13-14 Testpunkt 4: Telefonfraser s. 14-18, skriftligt prov i klassrummet (45 min)
Vecka 44 Att skriva e-post, s. 19, e-postfraser och övningar
15-16 Testpunkt 5. E-post. Lämnas in i Optima senast 1.11. klockan 23.00.
Vecka 45 Text: En komplett monteringslinje, s. 21-23
17-18 Text: Företaget Etteplan, s.24
Vecka 46 Text: Vindkraftverk, 25 -27
19-20
Vecka 47 Text: Vinden får fart på Grace, s.27-28
21-22
Vecka 48 Testpunkt 6. Textförståelseuppgifter i klassrummet
23-24
Vecka 49 Muntliga presentationer i smågrupper, bedömning av muntlig kommunikation.
25-26
Vecka 50 Muntliga presentationer i smågrupper, bedömning av muntlig kommunikation.
27-28
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksot Skriftlig kommunikation (2op) ja Muntlig kommunikation (1op) toteutetaan samanaikaisesti. Opintojaksolla edellytetään ruotsin perusteiden hallintaa vähintään tyydyttävästi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVIOINTI
Jokaisella lähitunnilla harjaannutetaan sekä suullista että muuta kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Opintojakson arviointi tehdään asteikolla 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Optimassa. Taitotasoja sovelletaan myös Testpunkt- tehtävien arvioinnissa.
Suoritusvaatimukset ja arviointi
Tehtäväpohjainen opintojako edellyttää aktiivista läsnäoloa (vähintään 75 % lähitunneista).
Mikäli poissaolotuntien määrä on yli 25 %, arvosana alenee.
Opiskelijan osaamisen arviointi tehdään kuuden arviointikohdan (ks. toteutussuunnitelma Testpunkter 1-6) sekä erillisen suullisen esittelyn (ks. toteutussunnitelma Muntliga presentationer) avulla.
Testpunkter 1-6
• Opiskelijan on tehtävä kaikki kuusi arvioitavaa tehtävää.
• Tehtävät arvioidaan asteikolla 0 p.- 3 p. siten että
o 0 p.= tehtävä palautettu myöhässä tai hylätty. HUOM! myöhässä palautetusta tehtävästä saa aina 0 p. Myöhässä palautettavat tehtävät on kuitenkin tehtävä riittävän kattavasti. Huolimattomasti tehtyä, myöhässä palautettua tehtävää ei hyväksytä.
o 1 p.= tehtävä suoritettu tyydyttävästi (arvosanana taso 1-2)
o 2 p.= tehtävä suoritettu hyvin (arvosanana taso 3)
o 3 p.=tehtävä suoritettu kiitettävästi (arvosanana taso 4-5)
• Testpunkt-tehtävien pisteistä opiskelija saa opintojakson Skriftlig kommunikation (2op) arvosanan seuraavasti:
5 = 17 p. – 18 p.
4 = 14 p. – 16 p.
3 = 10 p. – 13 p.
2 = 7 p. - 9 p.
1 = 4 p. - 6 p.
0 = 0 p. - 3 p.
Kun opintojakso on hyväksytty, ei arvosanaa voi korottaa tekemällä tehtäviä uudelleen.
Hylättyä opintojaksoa voi korottaa arvosanaksi 1 tekemällä hylättyjä tai tekemättömiä tehtäviä opettajan ohjeen mukaan.
Suullinen kielitaito, Muntlig kommunikation (1op), arvioidaan erikseen. Arviointi tehdään Testpunkt 2:n, lähituntien suullisten harjoitusten sekä opintojakson lopussa tehtävän suullisen esittelyn perusteella. Suullisen kielitaidon arvioinnissa käytetään valtakunnallisia taitotasokuvauksia. Tarkat kriteerikuvaukset ovat nähtävillä Optimassa.
Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä
Hylätty (0)
(0)
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
(1)
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
(2)
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
(3)
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
(4)
Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
(5)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.