Siirry suoraan sisältöön

Liikeilmaisu 4 (2 op)

Toteutuksen tunnus: 2011283-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.09.2020 - 30.09.2020

Ajoitus

27.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 15

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Minna Karesluoto

Ryhmät

  • PTEASS17
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- baletin ja nykytanssin tanssitekniset ja ilmaisulliset perustaidot
- tunnistaa ajattelun ja liikkeen yhteyden
- suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja
- analysoida omaa ja näkemäänsä liikemateriaalia
- arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa

Sisältö

Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tarkoituksena on syventää opiskelijan ilmaisullista kyvykkyyttä. Opintojakso koostuu baletin ja nykytanssin tekniikkaopinnoista, liikeimprovisaatiosta ja komposition sekä koreografian opinnoista. Opinnoissa keskeistä on opiskelijan liikkeellisen luovan kyvykkyyden ja liikeanalysoinnin taidon kehittäminen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus ryhmässä. Keskustelut. Pari- ja pienryhmäharjoitteet, yksilötyöskentely.
Omien ideoiden/ aiheiden/ kompositioiden jakaminen toisille erilaisin tavoin (demoamalla, kertomalla, piirtämällä).

Sisällön jaksotus

Tavoitteena on perehdyttää sirkusopiskelijat erilaisiin tapoihin luoda uutta liikemateriaalia ja varioida ja muokata jo olemassa olevaa sirkuksen/ esittävän taiteen
liikemateriaalia omiin taiteellisiin opinnäytetöihin ja/tai ohjaustyöhön.

Tavoitteena on tutkia ja kokeilla erilaisia lähestymistapoja liikkeen luomiseen, koreografian rakentamiseen sekä kokonaisvaltaiseen luovaan työskentelyyn kohti taiteellista opinnäytetyötä.

Työskentelyssä harjoitetaan havainnoimisen: kuuntelemisen ja näkemisen tapoja, oman kokemuksen sanallistamista toisille, rakentavan palautteen vastaanottamista ja antamista, havainnoinnin analysoimista ja analyysin kautta taiteellisen opinnäytetyön koreografian edistämistä.

Jakson tavoitteena on toimivan ja tavoitteellisen taiteellisen opinnäytetyön toteutussuunnitelman tekeminen ja koreografisten aihioiden ja fraasien luominen/ löytäminen taiteellisen opinnäytetyön alkukohtaukseen, käännekohtaan ja loppukohtaukseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena on opiskelijan aktiivinen ja rehellinen läsnäolo, ammattimainen asenne oppiainetta, opiskelijakollegoja ja opettajaa kohtaan, liikekokeilut, liikkeen luominen, liikeideoiden esittely ja rakentavan palautteen antaminen sekä vastaanottaminen. Annettuihin tehtävän antoihin valmistautuminen ja tehtävien toteuttaminen määräajassa.