Jazztanssi IIb (3 op)
Toteutuksen tunnus: 2011351-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 29.02.2020
Ajoitus
06.01.2020 - 29.05.2020
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 8
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Katja Korpi
Ryhmät
-
PTANSS18Tanssinopettaja syksy 18
Tavoitteet
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa jazztanssille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään jazztanssin treenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa jazztanssin viitekehyksessä.
Sisältö
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaali koostuu opettajan antamasta liikemateriaalista, repertuaarista, improvisaatioharjoituksista ja opiskelijoiden luomasta liikemateriaalista.
Opetusmenetelmät
Opetus on lähiopetusta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Jazztanssin -opintojakso järjestetään lähiopetuksena tanssisalissa, työelämää vastaavissa olosuhteissa. Lähiopetus tapahtuu yhteistyössä ja yhteisopettajuudessa muusikon kanssa. Opetus on kansainvälistä, opetus tapahtuu osittain englanniksi ja jazztanssin termistö koostuu englannista, ranskasta ja suomesta. Opetus sisältää demonstraatioita, ongelmanratkaisua, yksilöllistä työskentelyä, pari- ja ryhmätyötä, sekä vertaispalautetta ja itsearviointia. Kevätlukukauden päätteeksi jokainen opiskelija saa henkilökohtaisen palautteen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso koostuu kontaktiopetuksesta, henkilökohtaisesta työskentelystä ja itsearvioinnista.
Sisällön jaksotus
Jazztanssin tekniikkaa, tyylilajia ja oppisisältöä lähestytään jazztanssille tyypillisten tanssitekniikka -ja tuntiharjoitteiden, improvisaation, kompositioiden ja repertuaarin kautta opettajan ohjauksessa. Tämän lisäksi opiskelijat tuottavat omaa liikemateriaalia ja tanssiharjoitteita, sekä harjoittelevat omien sarjojen ja kompositioiden luomista ja opettamista kanssaopiskelijoille.
Opintojakson teemoina ovat: jazztanssin lahikohtainen tanssitekniikka, voima suhteessa venyvyyteen, liikelaadut ja aksentit, maadoittuminen/kannatus, napakkuus ja nopeus liikkeessä, selän ja keskustan käyttäminen apuna liikkeessä, hallittu liike/päästäminen, liikkeen virtaaminen läpi koko kehon, isolaatio eri kehonosissa, tiputuksen, rentouden ja bouncen löytäminen kehoon, lantion painon hahmottaminen ja käyttäminen apuna liikkumisessa, lattiatekniikka, rytmitaju ja musikaalisuus, tanssillisuus, ilmaisu ja oma tanssijuus, isot piruetit ja hypyt, ammattimainen opiskelu ja vastuun ottaminen tanssitunneilla, oman oppimisen työstäminen ja pohtiminen, kokonaisuuksien hahmottaminen, itsearviointi ja reflektio.
Jazztanssin IIb -opintojakso toteutetaan toisen vuoden keväällä lähiopetuksena. Kontaktiopetus järjestetään työohjelmassa merkittyjen tuntien puitteissa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.
Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.
Hylätty (0)
Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit arvosanalle 1.
Opiskelija:
• toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
• tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
• käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä
• osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
• ideoi toimintaa tavoitteelliseen suuntaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit arvosanalle 3.
Opiskelija:
• yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
• tiedostaa taiteellisen ja pedagogisen toimintansa perusteet
• osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
• etsii alan tietoa eri lähteistä
• laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
• tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omien ideoidensa lisäksi muiden ehdotuksia
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit arvosanalle 5.
Opiskelija:
• toimii itseohjautuvasti, tavoitteellisesti, ammattimaisesti ja vastuullisesti
• arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
• kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussaan ja pedagogiikassaan
• perustelee persoonallisen taidenäkemyksen selkeästi
• etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin
• on ideoinnissa innovatiivinen ja luova
• seuraa aktiivisesti ammattialaansa, tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan
• toimii rakentavasti ryhmäprosesseissa ja kehittää toimintaa aktiivisesti kohti yhteistä päämäärää