Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyö (25 op)

Toteutuksen tunnus: 2011375-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2019 - 30.09.2019

Ajoitus

15.08.2019 - 30.06.2020

Opintopistemäärä

25 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

7 - 12

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Ilona Tanskanen
  • Vesa Kankaanpää
  • Minna Karesluoto
  • Hannele Mikkola

Ryhmät

  • PTEASS16
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus

Tavoitteet

Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa opiskelijan valmiuksia soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä.
Opinnäytetyön tehtyään opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa opinnäytetyönsä käytännön ja kirjallisen osion itsenäisesti
- soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä

Sisältö

Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa opinnäytetyön käytännön ja kirjallisen osion. Opiskelija soveltaa osaamiaan tietoja ja taitoja ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä. Opinnäytetyö sisältää opinnäytetyöseminaarin, kirjallisen suunnitelman opinnäytetyöstä, opinnäytetyön toteuttamisen, päättöseminaarin ja kypsyysnäytteen. Lisäksi opinnäytetyö sisältää tutoropettajan tapaamisia ja luovaa, innovatiivista itsenäistä työskentelyä.
Opinnäytetyöseminaari 5op
Opinnäytetyön kirjallinen osio 10 op
Opinnäytetyön käytännön osio 10 op

Sisällön jaksotus

1 MITÄ ON SIRKUKSEN OPINNÄYTETYÖ?
Turun ammattikorkeakoulussa opinnäytetyö on opintojen loppuun sijoittuva näyte opintojen kautta saavutetusta ammatillisesta tasosta. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa opiskelijan valmiuksia erilaisissa asiantuntijatehtävissä.
Opinnäytetyön laajuus ja luonne vaihtelevat koulutuksittain. Opinnäytetyön voi tehdä osana Turun ammattikorkeakoulun hanketoimintaa. Opinnäytetyön voi tehdä joko yksilö-, pari-, ryhmä- tai projektityönä. Yhteistyötä voidaan tehdä yli koulutusalojen. Tällöin työ arvioidaan kokonaisuutena, mutta kunkin opiskelijan työpanos ja vastuualueet tulee olla selkeästi osoitettavissa.
Opinnäytetyötä säätelee laki ja asetus ammattikorkeakouluopinnoista. Turun AMK:n opinnäytetyönohjeistus ja prosessikuvaus löytyy Turun AMK:n intranet sivustolta (Messi) kohdasta Opiskelu.
Kukin koulutusala ja erikoistumisala määrittelee tarkemmin omat kriteerinsä ja tavoitteensa opinnäytetyölle.
Sirkuksen opinnäytetyö on opintojen loppuvaiheeseen sijoittuva projekti, jossa opiskelijalla on mahdollisuus syventää, harjoittaa ja täydentää ammatillisia valmiuksiaan ennen työelämään sijoittumista. Sirkusalan asiantuntijatehtäviä on monenlaisia (opettaja, esiintyjä, ohjaaja) ja opinnäytetyön tulisi antaa mahdollisuus erikoistua. Työn tavoitteena on vahvistaa ammatti-identiteettiä ja kehittää sirkuksen ammattikäytäntöjä. Opinnäytetyön avulla myös luodaan yhteyksiä työelämään.
Sirkuksen opinnäytteen tavoitteena on osoittaa koulussa tapahtunut oppiminen sekä kyky soveltaa opittuja tietoja ja taitoja käytäntöön. Oppilaan tulee kyetä itsenäiseen työnsä suunnitteluun, sen arviointiin ja toteuttamiseen sekä oman työnsä dokumentointiin ja arviointiin.
Sirkuksen opinnäytetyön laajuus on 25 opintopistettä. (675 tuntia opiskelijan työtä, tarkoittaa n. seitsemäntoista 40 tunnin työviikkoa)
Sirkuksen opinnäytetyö koostuu seuraavista osa-alueista:
Tiedonhaku 1op
Opinnäytetyöseminaari 2 op ja
Käytännön osio 10op:
Taiteellinen opinnäytetyö, 10op tai
Pedagoginen opinnäytetyö, 10op tai
Laaja kirjallinen tutkielma, 20op tai
Muu työ, 10op ja
Kirjallinen osio 10 op:
Kirjallinen tutkielma, jossa pedagoginen kysymys ja
Loppuseminaari, 2 op
ja
Kypsyysnäyte
Opinnäytetyön aloittamisen edellytyksenä on, että kaikki opetussuunnitelman mukaiset edeltävät opinnot ovat hyväksytysti suoritettuja.
Opinnäytetyöseminaarin hyväksytty suorittaminen on edellytyksenä opinnäytetyön tekemiselle.
Opinnäytetyöseminaari (2op) sisältää ryhmäkokoontumisia ja yksilöohjausta.
Seminaari koostuu kolmesta osasta:
1. Luennot, lähiopetus (2op):
opettajat Minna Karesluoto, Ilona Tanskanen ja Vesa Kankaanpää
2. tutorointi (1op)
Minna Karesluodon kanssa:1h/ opiskelija
3. loppuseminaari keväällä 2019.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa yksilöohjausta:
- 4h/ opiskelija/ kirjallinen opinnäytetyö
- opettaja Minna Karesluoto
- ajankohta syksy 2019 ja kevät 2020
Opinnäytetyöseminaari toteutetaan yhdistettynä luento- ja ryhmätyöskentelynä. Työskentelyssä tärkeällä sijalla on opiskelijoiden omatoimisesti harjoittama tiedonhankinta ja prosessikirjoitus. Seminaarin luennoilla käsitellään tutkimuksen metodologisia kysymyksiä ja lähinnä laadullisten tutkimusmenetelmien käyttöä. Seminaarin tavoitteena on auttaa opiskelijaa kartoittamaan opinnäytetyönsä ajatuksellista taustaa (eli nk. teoreettista viitekehystä). Opiskelija hahmottaa itselleen tärkeän tutkimuksellisen kysymyksen ja kykenee perustelemaan väitteensä sekä suullisesti että kirjallisesti. Päätavoitteena on korkeatasoisen kirjallisen opinnäytetyön tuottaminen joltain sirkustiedon alueelta.
Opiskelija laatii kirjallisen aiesuunnitelman opinnäytetyöstään, jonka sirkuksen tutoropettaja ja esittävän taiteen koulutuspäällikkö hyväksyy. Tämän jälkeen opiskelijalle nimetään henkilökohtainen ohjaaja. Opiskelija osallistuu opinnäyteseminaariin ja toteuttaa opinnäytetyönsä mahdollisimman itsenäisesti.
Opinnäytetyön hyväksymisehtoina ovat:
1. osallistuminen opinnäytetyöseminaariin hyväksytysti
2. hyväksytty opinnäytetyö (käytännön osio ja kirjallinen tutkielma)
3. osallistuminen loppuseminaariin hyväksytysti
4. hyväksytty kypsyysnäyte
5. opinnäytetyön dokumentointi ohjeistuksen mukaisesti
Jos opinnäytetyö tehdään yhteistyössä toisen opiskelijan kanssa, on siinä oltava selvästi toisistaan erottuvat osiot ja vastuutehtävät.
2 SIRKUKSEN OPINNÄYTETYÖN SISÄLTÖ
Opinnäytetyön vaihtoehdot sirkuskoulutuksessa ovat:
1. Taiteellinen opinnäytetyö (käytännöllinen ja kirjallinen osio)
2. Pedagoginen opinnäytetyö (käytännöllinen ja kirjallinen osio)
3. Kirjallinen opinnäytetyö (laaja kirjallinen tutkielma)
4. Muu opinnäytetyö (käytännöllinen ja kirjallinen osio)
1 Taiteellinen opinnäytetyö
Sirkuksen AMK-tutkinnon opinnäytetyön käytännön osiona voi olla sirkuksen ohjaustyö, sirkusesiintyjänä työskentely, yhdistelmä edellä mainituista töistä tai muu taiteelliseksi näytöksi soveltuva projekti. Opinnäytetyö koostuu taiteellisesta prosessista, prosessin tuotoksesta sekä kirjallisesta osuudesta. Kirjallisessa osiossa opiskelija voi tarkastella taiteen tuotosta ja siihen liittyvää taiteellispedagogista prosessia pohtien kriittisesti sirkustaiteen olemusta ja oppimista. Kirjallinen osio voi myös olla itsenäinen suhteessa taiteen tuotokseen.
Kirjallisen osion pituus on 20-35 sivua. Tekstin määrän tulee olla vähintään 4000 sanaa. Tähän sanamäärään lasketaan kaikki sivut kansisivu mukaan lukien, mutta ei työn liitteitä. Tutkielman tekstin tulee olla selkeää ja jäsenneltyä. Lähdemerkintöjen tulee olla huolellisesti merkittyjä.
1.1 Sirkusohjaus
Sirkuksen ohjaustyössä opiskelija voi käyttää hyväkseen eri taiteen keinoja, mutta sen tulisi ensisijaisesti osoittaa tekijänsä ymmärrystä sirkuksen ominaispiirteistä ja valitun materiaalin omaperäisestä käytöstä. Ohjaustyö voi olla solistille tai ryhmälle tehty sirkusesitys. Keskeistä on tutkiva ote työskentelyyn. Sirkuksen ohjaustyön kesto voi olla 10-60min sirkusvälineestä ja genrestä riippuen.
Sirkusohjausta työstäessä tulee pohtia mm. seuraavia seikkoja:
- teemat, näkökulmat, lähestymistavat
- sirkusesityksen/numeron mahdollisesti edustama genre, genret
- sirkusesityksen kokonaisrakenne (kesto, jaksotus, rytmitys)
- kohderyhmä, jolle sirkusesitys on mahdollisesti suunnattu
- liikemateriaalin käsittely: kehittely ja manipulaatio
- sirkusvälineiden käsittely: kehittely ja manipulaatio
- esiintyjien (soolo vs. ryhmä) suhteiden kehittely
- sirkusmateriaalin analyysi (välineet, liike, tila jne.)
- valomaailma, puvustus (visuaalisuus)
- tulkinnat/narraatiot sirkusesityksestä
- äänimaailma
- dynaamiset rakenteet
- ohjausmenetelmät
1.2 Sirkusesiintyjän työ
Sirkusesiintyjän työssä opiskelijan taiteellinen näyttö on sirkusesiintyjänä työskentelyä joko solistina tai ryhmässä. Opiskelija voi työskennellä joko toisen ohjauksessa tai suunnitella sirkusnumeron/ esityksen itse. Sirkusnumeron/ esityksen kesto voi olla 10-60 min sirkusvälineestä ja genrestä riippuen. Sirkusesiintyjän työn rakentamisessa voi miettiä sirkusohjaustyön yhteydessä mainittuja seikkoja.
2 Pedagoginen opinnäytetyö
Pedagogisessa projektissa opiskelija toteuttaa suunnittelemansa sirkuskasvatuksellisen hankkeen. Kyseessä voi olla esim. opetuspaketti, opetusharjoitteluun liittyvä tutkielma, käytännön pedagoginen kenttätyö tai ohjausprosessi, jonka tavoitteet ovat kasvatuksellisia. Pedagogisessa opinnäytetyössä tarkastelun kohteena ovat sirkuksen oppimisen ja opettamisen kysymykset. Tutkimusmenetelminä voi käyttää mm. osallistuvaa havainnointia, haastattelua ja kirjallisuuteen tutustumista. Kirjallinen osio kuuluu läheisesti pedagogiseen projektiin. Pituus 25-35 sivua. Tekstin määrän tulee olla vähintään 5000 sanaa. Tähän sanamäärään lasketaan kaikki osion kaikki sivut kansisivu mukaan lukien, mutta ei työn liitteitä. Tekstin tulee olla selkeää ja jäsenneltyä. Lähdemerkintöjen tulee olla huolellisesti merkittyjä.
3 Kirjallinen opinnäytetyö
Opinnäytetyö voi olla myös pelkästään kirjallinen tutkielma, mutta silloin sen on laajuudeltaan ja vaatimustasoltaan oltava korkeampi kuin silloin, kun se on osio opinnäytetyötä. Kirjallisen tutkielman tarkoituksena on pohtia syvällisesti jotain sirkuksen opettamiseen ja/tai oppimiseen liittyvää ilmiötä. Aiheen käsittelyssä tulee hyödyntää käytännöllisten ja teoreettisten aineiden opintoja. Opiskelijan tulee osoittaa tutkimusmetodisia valmiuksia sekä analyyttisiä ja tehokkaan tutkimuksellisen kirjoittamisen taitoja. Kirjoittamisen tyyli voi olla luonteeltaan akateemista ja/tai luovan kirjoittamisen metodeita soveltavaa. Kirjallisen tutkielman pituus on 40 sivua. Tekstin määrän tulee olla vähintään 8000 sanaa. Tähän sanamäärään lasketaan osion kaikki sivut kansisivu mukaan lukien, mutta ei työn liitteitä. Tekijän tulee osoittaa analyyttisyys ja kriittisyys lähdemateriaalin käytössä ja valitun aiheen merkityksellisyys sirkusalan ammattikäytäntöjen kannalta. Tekstin tulee olla selkeää, tarkkaa ja jäsenneltyä.
4 Muu opinnäytetyö
Sirkuksen ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytteeksi voidaan hyväksyä myös jokin muu työksi soveltuva tuotos. Kyseeseen voivat tulla mm. erilaiset poikkitaiteelliset produktiot tai esim. sirkusoppaaksi tarkoitettu internet-materiaali.
Kirjallisen osion pituus 25-35 sivua. Tekstin määrän tulee olla vähintään 5000 sanaa. Tähän sanamäärään lasketaan kaikki osion kaikki sivut kansisivu mukaan lukien, mutta ei työn liitteitä. Tekstin tulee olla selkeää ja jäsenneltyä. Lähdemerkintöjen tulee olla huolellisesti merkittyjä.
Kirjallinen osio opinnäytetyön osana
Kirjallinen osuus kuuluu kaikkiin opinnäytetöihin. Laaja kirjallinen tutkielma voi myös pelkästään täyttää opinnäytetyön kokonaisvaatimukset. Kirjallisen osion tavoitteena on sirkuksen pedagogisten kysymysten jäsentäminen ja niistä kommunikointi. Kirjallinen työ antaa mahdollisuuden sirkuksen syvälliseen, mielenkiintoiseen ja pohtivaan käsittelyyn tekstin kautta.
Kirjallinen tutkielma voi kuulua opinnäytetyöhön kahdella eri tavalla:
A. Praktinen osuus (taiteen tuotos tai pedagoginen projekti) ja siihen liittyvä raportoiva ja analysoiva kirjallinen osuus
B. Taiteen tuotos (tai muu työ) ja erillinen kirjallinen tutkielma
A. Praktinen osuus ja siihen liittyvä kirjallinen osio
Kirjallinen osuus voi muotoutua läheisessä suhteessa taiteellispedagogisen prosessin kanssa. Kirjoittaen voi käsitellä esim. taiteellista työskentelyprosessia, taiteellisia lähestymistapoja tai teemaa, jota tuotos käsittelee. Tutkielman pituus on 20-35 sivua.
Pedagogisessa opinnäytetyössä kirjallinen osio kuuluu aina läheisesti pedagogiseen projektiin. Pituus 25-35 sivua.
B. Taiteen tuotos ja erillinen kirjallinen tutkielma
Kirjallisen osion ei välttämättä tarvitse liittyä aiheeltaan taiteelliseen projektiin, vaan se voi olla täysin itsenäinen osio. Mahdollinen lähtökohta suunnittelulle voi olla, että taiteellinen ja kirjallinen osio ovat luonteeltaan itsenäisiä. Pituus 25-35 sivua.
Yhteisessä kirjallisessa opinnäytetyössä on oltava selkeät vastuualueet yhteisille tutkimuskysymyksille. Yhteisessä tutkielmassa pituus on 15-25 sivua/ tekijä.
3 OHJAUSKÄYTÄNNÖT
Opiskelijalla on opetussuunnitelman mukaan oikeus siihen, että häntä ohjataan opinnäytetyön kaikissa vaiheissa. Sirkuskoulutuksen virallisessa ohjausjärjestelmässä ovat mukana opinnäytetyön vastuuhenkilö, opiskelija, taiteellisen ja pedagogisen työn ohjaava opettaja, kirjallisen työn ohjaava opettaja sekä työn arvioijat.
Jokainen opiskelija voi ehdottaa ohjaavaa opettajaa taiteelliselle tai pedagogiselle käytännölliselle opinnäytetyölleen. Ohjaavaksi opettajaksi voi ehdottaa sirkuksen tai esittävän taiteen päätoimisia opettajia tai sivutoimisia ”vakituisia” opettajavieraita. Opiskelija voi myös ehdottaa muita esittävän taiteen alan kokeneita taiteilijoita oman työnsä ohjaajiksi.
Käytännön työtä ohjaava opettaja toimii myös työn arvioijana. Lisäksi käytännön työstä arvioinnin antaa sirkuskoulutuksesta vastaava tutoropettaja. Kirjallista työtä ohjaa sirkuksen tutoropettaja, Vesa Kankaanpää ja Ilona Tanskanen. Kirjallisesta työstä arvioinnin antavat sirkuksen tutoropettaja ja Vesa Kankaanpää.
Ehdotukset käytännön osiota ohjaavista opettajista esitetään kirjallisesti sirkuskoulutuksesta vastaavalle opettaja Minna Karesluodolle 29.10. 2019 mennessä osana opinnäytetöiden aiesuunnitelmia. Sirkuskoulutusvastaava ilmoittaa kirjallisesti valituista ohjaavista opettajista opiskelijoille. Tutoropettaja hoitaa henkilökohtaiset työsopimukset ko. valittujen opettajien ja arvioijien kanssa.
Ohjaavan opettajan ja opinnäytetyön tekijän ohjaussuhde on yksilöllinen, joten kyseisten henkilöiden tulee sopia yhdessä ohjauksen luonteesta.
Opiskelijan tulee huolehtia siitä, että hän välittää kirjallisen aiesuunnitelmansa ohjaavalle opettajalle ja sirkuksen tutoropettajalle ennen työnsä alkua ja kommunikoi niistä kysymyksistä, joihin hän tarvitsee keskustelu ja/tai ohjausapua. Opiskelija on itse vastuussa taiteellispedagogisista valinnoistaan ja työn valmistumisesta ajallaan. Opiskelija on myös itse vastuussa siitä, että hän ehdottaa projektin budjetin sirkuskoulutusvastaavalle ja sopii tutoropettajan, esittävän taiteen tuottajaportaan ja muiden opinnäytteiden esittäjien kanssa siitä, milloin mahdollinen taiteellinen tuotos esitetään.
Taiteellisen työn ohjaava opettaja seuraa käytännön prosessin kulkua ja antaa ohjausapua ja palautetta 10h/ opiskelija. Ohjaava opettaja myös arvioi projektin sen valmistuttua ja arvioi tulosta suhteessa niihin tavoitteisiin, joita opiskelija on itselleen prosessin aikana asettanut. Arviointiin ohjaavalle opettajalle on varattu 5 h/ opiskelija. Ulkopuolinen arvioija arvioi ainoastaan taiteellista tuotosta ja sisäinen ohjaava opettaja koko opinnäytetyöprosessia.
Kirjallisen työn ohjaajana toimii lukukaudella 2019-2020 Minna Karesluoto. Kirjallisen työn ohjauskäytäntö jakaantuu sisällölliseen (tutorointi) ja kielenhuololliseen (klinikka) ohjaukseen.
Kielenhuollollista ohjausta antaa Ilona Tanskanen.
4 SIRKUKSEN KIRJALLISEN OPINNÄYTETYÖN OHJAAVAN OPETTAJAN TEHTÄVÄT JA OPISKELIJAN VASTUUT
Ohjaava opettaja konsultoi opiskelijaa kirjalliseen opinnäytteeseen liittyvissä tutkimuksellisissa ja kirjoittamiseen liittyvissä kysymyksissä. Opiskelija huolehtii siitä, että hän antaa työsuunnitelman, budjetin ja aikataulun ohjaavalle opettajalle ennen työn aloittamista. Opiskelijan vastuulla on kommunikoida niistä kysymyksistä, joihin hän tarvitsee apua ja palautetta. Opiskelija on vastuussa tutkimukseen liittyvistä tutkimuskysymyksistä, menetelmien valitsemisesta ja työn valmistumisesta ajallaan.
Ohjaava opettaja seuraa prosessin kulkua ja antaa ohjausapua ja palautetta henkilökohtaisesti 5h/ opiskelija. Ohjaava opettaja kirjoittaa työstä välipalautteen maaliskuun loppuun 2019 mennessä ja välipalautteessa hyväksyy työn etenemisen julkaistavaksi. Lisäksi hän lukee valmiin työn ja kirjoittaa loppuarvioinnin sekä prosessista että valmiista tuotoksesta. Loppuarviointi palautetaan viimeistään 2 viikkoa valmiin hyväksytyn työn palautuksesta.
Arviointi annetaan numeraalisesti asteikolla 1 – 5.
Ohjaava opettaja pyrkii antamaan palautetta suhteessa niihin tavoitteisiin, joita opiskelija on itselleen työn suunnitelmassa asettanut.
Opiskelija sopii ohjaavan opettajan tapaamisista esim. seuraavasti:
- 1. kerta: opiskelija lähettää optimaan tutkielman suunnitelman (16.9. MENNESSÄ), jossa esittelee työnsä idean, tavoitteet ja aikataulun, ohjaava opettaja antaa palautteen suunnitelmasta kirjallisesti OPTIMASSA opiskelijalle, työsuunnitelman hyväksymisen jälkeen työn aloittaminen
- 2. kerta: opiskelija lähettää ohjaavalle opettajalle tutkielman teoriaosuutta ja menetelmiä käsittelevää tekstiä ohjaavalle opettajalle ja ohjaava opettaja antaa työstä palautetta, mukaan myös alustava sisällysluettelo
- 3.kerta: opiskelija lähettää tutkielman kokonaisuudessaan ohjaavalle opettajalle ja ohjaava opettaja antaa työn etenemisestä kirjallisen välipalautteen
TYÖN ESITTELEMINEN VÄLISEMINAAREISSA MUILLE OPISKELIJOILLE JA PALAUTTEEN VASTAANOTTAMINEN OPPONOIVALTA OPISKELIJALTA
- 4. kerta: valmiin tutkielman lähettäminen ohjaavalle opettajalle arvioitavaksi 17.4.2020 mennessä
Opiskelija:
- sopii tapaamiskerroista
- toimittaa työn suunnitelmat määräaikaan mennessä ja muokkaa niitä eteenpäin
- lähettää tutkielman päivitetyn suunnitelman/ keskeneräistä tutkielmaa ohjaavalle opettajalle hyvissä ajoin (vähintään viikkoa ennen sovittua tapaamisaikaa)
- valmistaa kysymyksiä ja lähettää ne etukäteen ohjaavalle opettajalle
- vastaa työnsä tutkimuksellisista sisällöllisistä ratkaisuista
- osaa perustella valintansa
- on vastuussa työn etenemisestä ajallaan
Ohjaava opettaja:
- pitää kiinni sovituista tapaamiskerroista
- on valmistautunut antamaan rakentavaa palautetta ja perustelee näkemyksensä
- ohjaa työtä eteenpäin kriittisenä tutkana
- arvioi työn suunnittelusta tuotokseksi
5 SIRKUKSEN TAITEELLISEN OPINNÄYTETYÖN OHJAAVAN OPETTAJAN TEHTÄVÄT JA OPISKELIJAN VASTUUT
Ohjaava opettaja konsultoi opiskelijaa taiteelliseen opinnäytteeseen liittyvissä taiteellisissa ja tuotannollisissa kysymyksissä. Opiskelija huolehtii siitä, että hän antaa työsuunnitelman, budjetin ja harjoitusaikataulun ohjaavalle opettajalle ennen työn aloittamista. Opiskelijan vastuulla on kommunikoida niistä kysymyksistä, joihin hän tarvitsee apua ja palautetta. Opiskelija on vastuussa taiteellisista valinnoistaan ja työn valmistumisesta ajallaan.
Ohjaava opettaja seuraa prosessin kulkua ja antaa ohjausapua ja palautetta henkilökohtaisesti 10h/ opiskelija. Ohjaava opettaja kirjoittaa työstä välipalautteen maaliskuun 2019 loppuun mennessä ja välipalautteessa hyväksyy työn etenemisen esitettäväksi opinnäytetyöfestivaalilla. Lisäksi hän katsoo valmiin työn ja kirjoittaa loppuarvioinnin sekä prosessista että valmiista tuotoksesta. Loppuarvioinnin palautus viimeistään kaksi viikkoa taiteellisen teon katsomisesta.
Arviointi annetaan numeraalisesti asteikolla 1 – 5.
Ohjaava opettaja pyrkii antamaan palautetta suhteessa niihin tavoitteisiin, joita opiskelija on itselleen työn suunnitelmassa ja prosessin aikana asettanut.
Opiskelija sopii ohjaavan opettajan tapaamisista esim. seuraavasti:
- 1. kerta: opiskelija lähettää s-postilla toteutussuunnitelman (15.12. 2019 mennessä) , jossa esittelee työnsä idean ja tavoitteet, työryhmän, aikataulun ja kustannusarvion, ohjaava opettaja antaa palautteen suunnitelmasta s-postitse opiskelijalle
- 2. kerta: opiskelija demoaa työtään ohjaavalle opettajalle ja ohjaava opettaja antaa työstä palautetta
- 3.kerta: opiskelija demoaa työtään ohjaavalle opettajalle ja ohjaava opettaja antaa työn etenemisestä kirjalllisen välipalautteen (välipalaute lähetetään myös Minna Karesluodolle, välipalautteessa lupa työn etenemiseen festivaalilla esitettäväksi)
- 4. tapaaminen: valmiin tuotoksen katsominen ja arvioinnin kirjoittaminen
Opiskelija:
- sopii tapaamiskerroista
- lähettää taiteellisen työnsä päivitetyn suunnitelman ohjaavalle opettajalle hyvissä ajoin (vähintään viikkoa ennen sovittua tapaamisaikaa)
- valmistaa kysymyksiä ja lähettää ne myös etukäteen ohjaavalle opettajalle
- vastaa työnsä taiteellisista sisällöllisistä ratkaisuista
- on vastuussa työn etenemisestä ajallaan
Ohjaava opettaja:
- pitää kiinni sovituista tapaamiskerroista
- on valmistautunut antamaan rakentavaa palautetta ja perustelee näkemyksensä
- ohjaa työtä eteenpäin kriittisenä tutkana
- arvioi työn suunnittelusta tuotokseksi
Sirkuksen opinnäytteet esitetään opinnäytetyöfestivaalin muodossa Köysiteatterissa ja/tai Videostudiossa toukokuussa aikajaksolla pe 15.5.- su 31.5.2020.
Ajanjakso 11.5.-15.5.2020 on varattu esitysten rakentamiseen ja kenraaleihin. Opinnäytteiden harjoittelu ja rakentaminen Köysiteatterissa ja Videostudiossa tapahtuu ajalla: ma 30.3.- su su 12.4.2020. Festivaalin pressitilaisuus järjestetään ti 12.5. klo 10 Köysiteatterissa.
Sirkuksen opinnäytetöiden tuotantopalaverit pidetään seuraavina ajankohtina:
13.1. 2020 klo 12:30-13:15
17.2. 2020 klo 12:30-13:15
16.3. 2020 klo 12:30-13:15
20.4.2020 klo 12:30-13:15
Taiteellisten opinnäytetöiden demot pidetään seuraavina ajankohtina:
la 8.2. klo 14-17
la 7.3. klo 14-17
Demoissa opiskelija näyttää taiteellisen opinnäytetyönsä ja ohjaavat opettajat sekä muut opiskelijat antavat työstä rakentavaa palautetta.
Valmistuvasta vuosikurssista tehdään matrikkeli, jota varten otetaan valokuvia. Kuvaukset pyritään järjestämään viikolla 8.
Muut vastuualueet opinnäytetyöfestivaalista:
- valokuvaus: Lauri
- some markkinointi ja tiedotus: Havu ja Hannu
- matrikkeli: Jessica
- juliste ja flyer: Jere
- tiedote: Ira
- markkinointi: Siiri
6 AIESUUNNITELMA, ESSEE JA TOTEUTUSSUUNNITELMA
Opinnäytetyötä suunnitellaan prosessimaisesti niin taiteellisen, pedagogisen kuin tutkimuksellisen opinnäytetyön osalta. Prosessin avulla aihe tarkentuu ja materiaalin kerääminen valitusta aiheesta tulee raportoiduksi.
Opinnäytetyön suunnittelun kaksi vaihetta:
1.vaihe: AIESUUNNITELMA
Aiesuunnitelmassa selvitetään ja perusteellaan:
- mitä aiotaan tehdä opinnäytetyöksi? (mitä tutkin?)
- millaiset tavoitteet työlle asetetaan? (tutkimuskysymykset?)
- miten ja mistä lähdeaineistoa hankitaan? (tutkimusmenetelmät?)
- perustelut aiheen valinnalle (miksi tutkin?)
- perustelut tiedon kokoamisen ja käsittelyn tavoille ja menetelmille
- milloin työ tehdään, miten ajankäyttö suunnitellaan?
- esitetään ohjaavaa opettajaa käytännölliselle osiolle perustelujen kanssa
Aiesuunnitelman tavoitteena on muodostaa selkeä käsitys opinnäytetyöprosessin osioista ja kulusta.
Kirjalliset aiesuunnitelmat kirjallisesta osiosta palautetaan OPTIMAAN Minna Karesluodolle kirjallisena 16.9. 2019 mennessä.
Aiheet esitellään muille opiskelijakollegoille seminaarissa.
Kirjalliset aiesuunnitelmat taiteellisesta /tai muusta käytännön osiosta palautetaan s-postitse Minna Karesluodolle kirjallisena 29.10.2019 mennessä.
Aiheet esitellään saman päivän liikeilmaisun tunnilla toisille opiskelijoille.
2. vaihe: ESSEE koskien taiteellisen ja tai muun käytännöllisen työn taustaa
Esseessä selvitetään:
- valitun aihepiirin taustoja
- aiheesta aiemmin kirjoitettua materiaalia
- tekijän omaa motiivia ja näkökulmaa aiheeseen
Esseen tavoitteena on käynnistää lähdeaineiston lukeminen, analysoiminen ja raportoiminen. Esseen kautta aloitetaan aiheen taustan tutkiminen ja siitä kirjoittaminen. Sen tavoitteena on harjaannuttaa opiskelijaa rajatun aiheen ongelmien pohdintaan ja ratkaisemiseen kirjallisuuden ja muiden lähteiden avulla. Essee valmentaa aihetta koskevan tiedon itsenäiseen etsintään ja kriittiseen käyttämiseen. Esseen kirjoittamisen tarkoituksena on aiheen tuntemus ja tekijän oma näkökulma aiheeseen. Essee on itsenäinen kokonaisuus, jossa vastataan esitettyyn kysymykseen.
Esseen tulee nostaa esille aiheen /aiheita, jotka ovat keskeisiä opinnäytetyön ajatuksellisen taustan kehittämisessä. Essee tähtää kirjoittajan oman näkemyksen esille tuomiseen, argumentointiin ja päätelmien tekemiseen suhteessa lähdeaineistoon. Tavoitteena on saada etäisyyttä lähdeaineistoon ja käsitellä aihetta itsenäisesti, joten essee ei ole yhteenveto lähdeaineistosta.
Esseen tekstin tulee olla selkokielistä, pohdiskelevaa ja johdonmukaista. Kirjoitelman alussa tulee esittää tavoitteet, sen jälkeen aiheen käsittely ja lopussa johtopäätökset.
3. vaihe: TOTEUTUSSUUNNITELMA
Aiesuunnitelman ja esseen pohjalta käydään kehittämiskeskusteluja opinnäytetyön vastuuhenkilön kanssa. Syyslukukauden lopussa valmistetaan toteutumissuunnitelma, joka on päivitetty ja tarkennettu suunnitelma taiteellisen opinnäytetyön tavoitteista, sisällöstä ja aikataulusta. Toteutussuunnitelma palautetaan Minna Karesluodolle viimeistään 15.12.2019.
Opiskelija on vastuussa hyväksytyn toteutussuunnitelman välittämisestä ohjaavalle opettajalle ja muille työssään mukana oleville asianosaisille.
7 ARVIOINTI
Kaikissa käytännön opinnäytetöissä on ohjaava opettaja, joka seuraa prosessin alusta loppuun, auttaa ja ohjaa työn tekemisen aikana ja lopulta toimii myös opinnäytetyön tarkastajana. (ns. sisäinen tarkastus)
Kaikkien kirjallisten osioiden sisäisenä tarkastajana toimii sirkuksen tutoropettaja Minna Karesluoto.Kaikkien kirjallisten osioiden ulkoisena tarkastajana toimii Vesa Kankaanpää.
Käytännön osiot arvioi ohjaavan opettajan lisäksi Minna Karesluoto. Ulkopuolinen tarkastaja arvioi opinnäytetyön tulosta, eikä seuraa työn valmistumisen prosessia (ns. ulkopuolinen tarkastus)
Opiskelija saa yhteensä kolme-neljä kirjallista arviointia ja niihin liittyvää arvosanaa asteikolla 1-5:
Kiitettävä ( 5)
Hyvä ( 4-3)
Tyydyttävä ( 2-1)
Hylätty
Opinnäytetyön lopullinen numeraalinen arvosana on näiden (kolmen-)neljän arvosanan keskiarvo.
Opiskelija voi ehdottaa ohjaavaa opettajaa taiteelliselle opinnäytetyölleen, mutta esittävän taiteen koulutuspäällikkö ja Taideakatemian koulutusjohtaja päättävät sekä ohjaavista opettajista että tarkastajista ja taloudellisista resursseista. Ohjaavaksi opettajaksi voidaan pyytää valtakunnallisesti ja/tai kansainvälisesti tunnustettu sirkuksen tai esittävän taiteen tuntija: esim. artisti, opettaja, tutkija tai kriitikko.
8 DOKUMENTOINTI
Saadakseen opinnäytetyöprosessin päätökseen ja hyväksytyksi opiskelijan tulee huolehtia opinnäytetyönsä kaikkien osioiden asianmukaisesta dokumentoinnista. Ennen dokumentointia opiskelijan on saatava kirjallinen lupa opinnäytetyön ohjaajalta kirjoitustyön tarkistuttamiseen plagiointiohjelmalla ja tämän jälkeen lupa kansitukseen ja julkaisuun Theseuksessa.
Hyväksytyn opinnäytteen kirjoitustyö on tarkistettava URKUND plagiointiohjelmalla. Ohjaava opettaja antaa tarkemmat tiedot ohjelman käyttämisestä, kun työ on valmis.
Taiteellisen opinnäytetyön käytännöllisestä osiosta opiskelijan tulee toimittaa videotaltiointi sirkuksen toimistoon ja kirjastoon eli yhteensä kaksi videotaltiointia. Videotaltiointi tulee toimittaa sähköisessä muodossa. Taltioinnissa tulee olla selkeät otsikko, aika ja nimimerkinnät.
Opinnäytetöiden kirjallisista osioista opiskelijan tulee toimittaa kansitettu versio sirkuksen toimistoon ja paperinen versio Turun AMK:n kulttuurin kirjastoon sekä sähköinen versio Theseukseen. Dokumentoinnista kirjastoon opiskelija löytää tarkat ohjeet AMK: n intranetin eli Messin www-sivuilta kohdasta opinnäytetyön ohjeistus. Tarkat tiedot valmistumisprosessista ja siihen liittyvästä kypsyysnäytteestä löytyvät Messistä. Opiskelija maksaa itse dokumentointien kulut. Dokumentointi on olennainen osa opinnäytetyötä. Ilman ohjeistusta noudattavaa dokumentointia opiskelija ei voi saada hyväksyttyä opinnäytetyötä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaikissa käytännön opinnäytetöissä on ohjaava opettaja, joka seuraa prosessin alusta loppuun, auttaa ja ohjaa työn tekemisen aikana ja lopulta toimii myös opinnäytetyön tarkastajana. (ns. sisäinen tarkastus)
Kaikkien kirjallisten osioiden sisäisenä tarkastajana toimii sirkuksen tutoropettaja Minna Karesluoto. Kaikkien kirjallisten osioiden ulkoisena tarkastajana toimii Vesa Kankaanpää.
Käytännön osiot arvioi ohjaavan opettajan lisäksi Minna Karesluoto. Ulkopuolinen tarkastaja arvioi opinnäytetyön tulosta, eikä seuraa työn valmistumisen prosessia (ns. ulkopuolinen tarkastus). Taiteellisista opinnäytetöistä opiskelija saa arvosanan ja arvioinnin sisäiseltä ja ulkoiselta tarkastajalta.
Opiskelija saa yhteensä kolme-neljä kirjallista arviointia ja niihin liittyvää arvosanaa asteikolla 1-5:
Kiitettävä ( 5)
Hyvä ( 4-3)
Tyydyttävä ( 2-1)
Hylätty
Opinnäytetyön lopullinen numeraalinen arvosana on näiden (kolmen-)neljän arvosanan keskiarvo.
Opiskelija voi ehdottaa ohjaavaa opettajaa taiteelliselle opinnäytetyölleen, mutta esittävän taiteen koulutuspäällikkö ja Taideakatemian koulutusjohtaja päättävät sekä ohjaavista opettajista että tarkastajista ja taloudellisista resursseista. Ohjaavaksi opettajaksi voidaan pyytää valtakunnallisesti ja/tai kansainvälisesti tunnustettu sirkuksen tai esittävän taiteen tuntija: esim. artisti, opettaja, tutkija tai kriitikko.

Hylätty (0)

Poissaoloja yli 20% lähiopetuksesta ja sovituista ohjauskeskusteluista tutoreiden kanssa. Oppimistavoitteita ei ole saavutettu. Oppimistehtävät ja muut opintojakson suoritukset tekemättä määräajassa. Ammattimaisen oppimisen asenteen puuttuminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
o soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään
o käyttää ja soveltaa ammattikäsitteitä sujuvasti taiteellisessa toiminnassa
o osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o hallitsee monipuolisesti oman taiteenalansa ammattitekniikoita ja välineistöä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Opiskelija
o tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
o itsearvioi perustellusti taidollista ja taiteellista ammatillista osaamistaan
o yhdistää ja soveltaa aiemmin opittuja luovasti työskentelyssään
o kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
o analysoi ja kehittää taiteellista ja taidekasvatuksellista toimintaansa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
o hallitsee laajat esittävän taiteen taidot ja tiedot ja soveltaa niitä luovasti
o analysoi ja kehittää taiteenalansa työskentelytapoja
o analysoi ja edistää taiteenalansa kehitystä
o työskentelee ammatillisesti ja luovasti taiteenalansa erilaisissa työtehtävissä