Siirry suoraan sisältöön

Sirkuspedagogiikan perusteet 1b (3 op)

Toteutuksen tunnus: 2011450-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 02.06.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 10

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Minna Karesluoto

Ryhmät

  • PTEASS21
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
  • 02.05.2023 15:00 - 16:30, Sirkuspedagogiikan perusteet 1b
  • 09.05.2023 15:00 - 16:30, Sirkuspedagogiikan perusteet 1b
  • 16.05.2023 15:00 - 16:30, Sirkuspedagogiikan perusteet 1b

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää sirkuksen opettamisen ja oppimisen peruskäsitteitä ammattitaitoisesti
- kuvata sirkustaiteen perusopetusta ja sirkuskoulutuksen rakennetta Suomessa ja Euroopassa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida sirkusopetusta erilaisille kohderyhmille
- tulkita sirkusopetusta taide- ja liikuntakasvatuksen näkökulmista

Sisältö

Sirkuksen tekniikkaopintojen rinnalle rakentuva opintokokonaisuus mikä kehittää sirkusopiskelijoiden kasvua luovuuteen sekä pedagogiseen ajatteluun ja kyvykkyyteen. Jaksolla tutustutaan sirkusopetuksen terminologiaan ja metodiikkaan eri näkökulmista. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa sirkuksen perusopetuksen yleiseen ja laajaan oppimäärään. Jaksolla opitaan luomaan ja analysoimaan sirkusmateriaalia eri-ikäisille ja -tasoisille oppilaille.
Jakso koostuu teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista, harjoitustöistä ja tentistä.

Oppimateriaalit

E-aineistot osana opetusta:
Tutustu aineistoihin ja hyödynnä sekä rakenna omaa ajatteluasi edelleen.
A guidebook for social circus trainers:
http://www.caravancircusnetwork.eu/wp-content/uploads/media/CTF-Guidebook.pdf
Sosiaalisen sirkuksen hyvien käytäntöjen opas:
http://www.vaikuttavasirkus.fi/sosiaalinensirkus/uploads/images/Sosiaalisen_sirkuksen_hyvien_kaytantojen_opas.pdf
Eeva Anttila: Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa:
http://disco.teak.fi/anttila/
Terve Urheilija: Nuoren kasvu ja kehitys: herkkyyskaudet:
http://www.terveurheilija.fi/kymppiympyra/urheilijanominaisuudet/nuorenkasvujakehitys/herkkyyskaudet
Sirkustaiteen perusopetus:
https://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/taiteen_perusopetus/sirkustaide
https://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkintojen_perusteet/taiteen_perusopetus
https: // www.artsedu.fi
Sirkuksen opettaja ammatillisessa sirkuskoulutuksessa:
http://www.fedec.eu/en/articles/2115-savoirs01
http://www.fedec.eu/en/articles/186-savoirs00-reflections-on-the-skills-of-the-profession-of-circus-arts-teachers-and-the-continuing-education-needs-2011
Sirkuspedagogiikan perusteet lähdekirjallisuutta:
Ojala, Raija (toim.). Esiintyjä – taiteen tulkki ja tekijä.
Kekäläinen, K. & Kakko, S-C, Vaikuttava sirkus-hanke (toim.).”Siellä on suupielet korvissa” Hyvinvointivaikutuksia sosiaalisesta sirkuksesta.
Hyttinen, H., Kakko S-C., Karkkola P. & Åstrand R. Sosiaalisen sirkuksen hyvien käytäntöjen opas.
Purovaara, Tomi. Conversations on circus teaching.
Hakala, Liisa. Liikunta ja oppiminen. Mitä merkitystä on kuperkeikalla.
Uusikylä, Kari. Luovuus kuuluu kaikille.
Aho, S & Laine, K. Minä ja muut. Kasvaminen sosiaaliseen vuorovaikutukseen.
Rinne, R., Kivirauma J. & Lehtinen, E. Johdatus kasvatustieteisiin.
Valtonen, M. & Gaedt, M. Sinun luovuutesi. Omistajan käsikirja.
Rautio, J. & Minkkinen T. Suomen Nuorisosirkusliiton juhlakirja.
Wiley, Jack. Basic circus skills.
Sirkuspedagogiikan lähdeaineistoja Fedec:n e-julkaisuina:
Kaikista sirkuslajeista oma Basic Arts Instruction Manual.
Lataa aineistot Fedec:n sivuilta:
http://www.fedec.eu/en/articles/2116-support-and-alignment-in-search-of-balance
http://www.fedec.eu/en/articles/2115-savoirs01
http://www.fedec.eu/en/articles/1750-from-technical-movement-to-artistic-gesture
http://www.fedec.eu/en/articles/514-verticality-weight-and-gravity
http://www.fedec.eu/en/articles/513-manuals

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutuksellinen oppiminen. Vertaisoppiminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus ryhmässä luentotyyppisesti. Kunkin luennon aiheista keskusteleminen alustuksen jälkeen. Omien tietojen ja oppimis- sekä opetuskokemusten jakaminen ja niistä keskusteleminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Esseetehtävät:
1) Ihmis- ja oppimiskäsitykseni
Tutustu kehollisen ja motorisen oppimisen teorioihin sekä artikkeleihin taiteellisesta oppimisesta.
Lisäksi tutustu seuraaviin oppimiskäsityksiin: behavioristinen oppimiskäsitys, kognitiivinen oppimiskäsitys ja konstruktivistinen oppimiskäsitys sekä erilaisiin ihmiskäsityksiin mm. biologinen ihmiskäsitys, uskonnollinen ihmiskäsitys ja humanistinen ihmiskäsitys.
Kirjoita lukemaasi analysoiden essee jonka otsikoit itse:
Pohdi ja kuvaa omaa ihmis- ja oppimiskäsitystäsi. Minkälainen on sinun ihmis- ja oppimiskäsityksesi? Millä tavalla oma ihmis- ja oppimiskäsityksesi vaikuttaa sinuun sirkuksen opettajana ja/tai oppijana? Minkälainen sirkuksen opettaja haluat olla ja minkälaiset arvot ovat sinulle tärkeitä ja miten ne välittyvät omassa sirkuksen opetustyössäsi?
Esseen pituus 4-5 XA4. Esseen palautus 31.3.2023 mennessä Minnalle s-postin liitetiedostona.
2) Sirkustaidekäsitykseni
Tutustu erilaiseen taideteorioihin ja jakson lähdekirjallisuuteen.
Kuvaa esseessäsi omaa sirkus- ja taidekäsitystäsi. Mikä tekee sirkuksesta sirkusta ja sirkuksesta taidetta?
Minkälaiset asiat ovat vaikuttaneet ja vaikuttavat oman sirkustaidekäsityksesi syntymiseen ja muokkautumiseen? Miksi ajattelet tällä hetkellä juuri näin kuin kirjoitat?
Esseen pituus 4-5 XA4. Esseen palautus 30.4.2023 mennessä Minnalle s-postin liitetiedostona.
4. Oppimispäiväkirjan ylläpitäminen ja sen tiivistelmän palauttaminen mennessä s-postin liitetiedostona Minnalle 31.5.2023 mennessä.
Oppimispäiväkirjassa viittaa jokaisen luennon aiheeseen, haasta itsesi ko. opetuskerran aiheen käsittelemiseen, kommentoimiseen ja tietojesi kriittiseen tarkasteluun, noudata tiivistelmässä AMK:n opinnäytetyön kirjoittamisen ohjeistusta (etsi tiedot messistä opinnäytetyön kirjoitusohjeet kohdasta, saat hyvää harjoitusta tulevaisuuttasi varten)
Oppimispäiväkirjan pituus min 5 sivua A4.

Sisällön jaksotus

Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa:
- käyttää sirkuksen opettamisen ja oppimisen peruskäsitteitä ammattitaitoisesti, ymmärrettävästi ja perustellusti
- kuvata sirkustaiteen perusopetusta ja sirkuskoulutuksen rakennetta Suomessa ja Euroopassa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida sirkusopetusta erilaisille kohderyhmille
- havainnoida, analysoida ja tulkita sirkusopetusta taide- ja liikuntakasvatuksen näkökulmista
- kuvata oman opettajuuden arvopohjaa/ filosofiaa/ ajatuksellista taustaa ja rakentaa omaa toimintaansa sirkustaiteilijapedagogina tämän arvopohjan kautta
- kuunnella, keskustella ja kirjoittaa taidepedagogiikan eri ilmiöistä ja aiheista omaa näkemystään perustellen

Opintojakso sisältää lähiopetusta, itsenäisesti toteutettavia oppimistehtäviä sekä oppimispäiväkirjan.
Lähiopetus tapahtuu ti iltapäivisin klo 15-16:30 sirkuksen työjärjestyksen mukaisesti sirkuksen opettajahuoneessa aikajaksolla ti 24.1. - 16.5.2023.
Lähiopetuksen laajuus yhteensä 16 X1,5h=24h, 1op
Tehtävien laajuus 1op ja oppimispäiväkirjan laajuus 1op.

Pedagogiikan perusteiden lähiopetusluentojen aiheet:
Oppimisen arvopohja: ihmiskäsitys, taidekäsitys ja oppimiskäsitys
Sirkus liikuntakasvatuksen ja taiteellisen oppimisen näkökulmasta.
Mitä tarkoitetaan oppimisella nykyisen tietokäsityksen ja kasvatustieteellisen tutkimuksen näkökulmasta?
Mitä tarkoitetaan opettamisella nykyisen oppimiskäsityksen näkökulmasta?
Hyvä sirkusopetus nykyisen tietokäsityksen ja kasvatustieteellisen tutkimuksen näkökulmasta.
Sirkuksen opettajan tehtävät:
mitä tarkoittaa opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi sekä toiminnan edelleen kehittäminen.
Kasvatuspsykologiaa: mitä tarkoitetaan minällä, hyvällä itsetunnolla ja motivaatiolla? Miten nämä vaikuttavat oppimiseen ja opettamiseen? Miksi minän ja itsen tuntemus on tärkeää ohjaajalle?
Mikä on ohjaajan rooli terveen ja realistisen minäkäsityksen ja itsetunnon rakentumiseen?
Mitä tarkoitetaan sirkustaiteen perusopetuksella Suomessa?
Minkälainen on eurooppalainen ammatillinen sirkuskoulutus ja nuorisosirkuskoulutus?
Mitkä ovat sirkustaiteen perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän tavoitteet ja arviointiperusteet?
Minkälaisia muutoksia tapahtuu ryhmän kehityksessä ja minkälainen on ohjaajan rooli ryhmäytymisen eri vaiheissa? Ohjaajan rooli ryhmän koheesion edistäjänä.
Minkälainen on terveellinen ja turvallinen oppimisympäristö ja mikä on ohjaajan rooli ympäristön rakentamisessa ja ylläpitämisessä?
Motorisen kehittymisen ja oppimisen yleispiirteet vauvaikäisestä aikuisuuteen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Pedagogiikan perusteet opintojakson hyväksytty suoritus:
1. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
2. Aktiivinen osallistuminen lähiopetuksessa annettavien pedagogisten tehtävien (oppimiskysymysten) käsittelemiseen yksin, pareittain ja pienryhmittäin
3. Annettujen tehtävien tekeminen määräajassa (artikkelien ja esseiden lukeminen ja niistä annettujen kotona valmisteltavien lyhyiden tehtävien tekeminen ja muiden oppimistehtävien tekeminen määräajassa)
4. Esseetehtävien toteuttaminen määräajassa
5. Oppimispäiväkirjan tiivistelmän palauttaminen määräajassa

Hylätty (0)

Lähiopetukseen osallistuminen alle 80%. Oppimistehtävien puuttuminen. Passiivinen asenne opintojakson aiheisiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1 Opiskelija
o toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
o tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
o osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3 Opiskelija
o laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
o käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
o yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
o tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
o tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5 Opiskelija
o toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
o arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
o kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussa
o perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi