Tekstilähtöinen ohjaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2011463-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
17.12.2019 - 15.01.2020
Ajoitus
16.01.2020 - 31.07.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 20
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Mervi Rankila-Källström
Ryhmät
-
PTEATS19Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2019
Tavoitteet
Opiskelija osaa tekstilähtöisen ohjaamisen perusteet.
Sisältö
Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.
Oppimateriaalit
Näytelmäteksti sekä annetut artikkelit.
Opetusmenetelmät
Opiskelijat hakevat yhteisesti luettuun näytelmätekstiin oman näkökulmansa, josta käsin kukin opiskelija työstää näkökulmastaan ohjaussuunnitelman, jossa ne konkretisoituvat näyttämöllisinä valintoina. Fokukseen tulevat teemat, roolihenkilöt, yksityiskohta, tila tai tunnelma.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiimityöskentely, pienryhmätyöskentely sekä itsenäinen työ.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson yhteisenä tekstinä käytetään valmista näytelmätekstiä. Opintojakson alkupuolella kyseistä draamatekstiä sekä tekstilähtöistä ohjaamista analysoidaan niin tehtävien kuin annettujen teorialähteiden avulla. Opintojakson loppupuolella tekstiä tehdään näyttämölle pienryhmissä. Pienryhmien kohtausdemoja esitetään opintojakson lopuksi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan arvosanoin 1-5.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu opintojakson tehtävistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla opeteltuja työmenetelmiä hyväkseen oppimistehtävissä. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Etsii omaa taiteellista näkemystään/työtapaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija tunnistaa tekstilähtöisen esityksen tekemisen prosessia ja pystyy tulkitsemaan tekstiä ja tuomaan harjoitustilanteisiin omaa näkemystään.