Taiteen historia ja filosofia (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2021098-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.05.2020 - 31.10.2020
Ajoitus
05.10.2020 - 31.07.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Ulla Seppälä-Kaven
- Henna-Riikka Halonen
- Ismo Luukkonen
Ryhmät
-
PKUVAS20Kuvataiteen koulutus S20
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa muodostaa käsityksen länsimaisen kuvataiteen historiasta, sen tutkimuksesta ja tulkinnasta.
- osaa työskentelyssään huomioida kuvataiteen historian perinteitä, teemoja ja ilmiöitä.
- tuntee ja osaa käyttää taiteen filosofian peruskäsitteitä.
- osaa soveltaa erilaisia taiteesta keskustelun tapoja omassa työssään.
Sisältö
- Länsimaisen taiteen historia. Opiskelija tutustuu länsimaisen taiteen kehitykseen, sen teemoihin ja ilmiöihin.
- Taiteen filosofian perusteet. Opiskelija tutustuu filosofian tapoihin keskustella taiteesta ja sen tulkinnasta.
Oppimateriaalit
Honour-Fleming: Taiteen historia ja tai muut alan julkaisut, artikkelit,
Oppimisalustassa julkaistu materiaali.
Opetusmenetelmät
Kuvataide: luennot, yksilö- ja ryhmätyöt, galleria-/museokäynti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti tai essee
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kuvataide: itseoppiminen, itsereflektointi, vertaisarviointi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kuvataide: essee 20 sivua + kuvat, museo- tai galleriakäynti ja siitä tehtävä raportti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kuvataide:
1. Yksilötyö: Museo- tai galleriakäynti, 1-2 sivun raportti valitusta näyttelystä (teksti ja mahdolliset kuvat)
2. Ryhmätyö:PP-esitys 15-20min. (työskentely 2-3 opisk. / ryhmä) valitusta aiheesta
- esitykset kontaktitunneilla
3. a.Tentti tai
b. essee
- omavalintainen aihe
- vähintään 4-5 sivua tekstiä + kuvat (kuvat ovat pakollisia ja tukevat tekstiä), fontti 12, riviväli 1,5, vähintään 4 eri lähdettä, joista oltava 2 kirjaa
- johdanto - käsittelyosa - yhteenveto (omia mielipiteitä mukaan) - lähdeluettelo
- tekstissä ja kuvien kohdalle oltava lähdeviitteet
Sisällön jaksotus
Kurssi koostuu kahdesta osasta: Kuvataiteen historia sekä taiteen filosofia.
- - -
Kuvataide:
Maanantaisin
- - -
Johdanto, esihistoria, Egypti, Mesopotamia
Aigeia, Kreikka, Rooma, Bysantti
Keskiaika, renessanssi
Renessanssi, barokki
1700- ja 1800-luvut
1800-luvulta eteenpäin
1900-luvulta eteenpäin
Opiskelijoiden esitykset
Opiskelijoiden esitykset
Tentti / essee
- - -
Taiteen filosofia:
Kevät 2021: 12.4-24.5. 2021 (7 opetuskertaa): Henna-Riikka Halonen
-taidefilosofian tekstien tekstien ja lähilukua käsittelyä ryhmässä.
-ryhmätyötä (annetaan luennoilla)
Lähiluemme kurssilla yhteensä 7 taidefilosofista tekstiä. Alustus pienryhmissä.
-Alva Noe, Omituisia Työkaluja, Taide ja ihmisluonto (luetaan ensimmäiseksi kerraksi)
Alustetaan pienryhmissä:
-Roland Barthes: Tekijän kuolema
-Hans-Georg Gadamer, Leikki
-Arthur Danto: Taidemaailma
-Aino-Kaisa Koistinen ja Sanna Karkulehto: Kohti planetaarista tuntua
-Jacques Ranciere,Vapautunut katsoja
-Katve-Kaisa Kontturi: Molekulaarinen Taidehistoria
12.4 klo.13-16: Johdanto: Taiteen ja filosofian suhteesta, Tieteen ja taiteen suhteesta. Alva Noen tekstistä keskustelua. Pienryhmätyöskentelyä.
19.4 klo.13-16: Barthesin tekstistä keskustelua. Luento:Taide ja leikki: Hans Georg Gadamer jne.
26.4: Gadamerin tekstistä keskustelua, Luento:Taidemaailma: Arthur Danto ja George Dickie
3.5: Danton tekstistä keskustelua, Luento: Taide ja kieli: Jacques Derrida, Helene Cixous
10.5: tekstistä keskustelua, Luento: Vapautunut katsoja: Jacques Ranciere
17.5: Rancieren tekstistä keskustelua. Luento: Ympäristö ja Taide.
24.5: Kontturin tekstistä keskustelua. Kokoava luentokerta
Ohjeet: Päättäkää kuinka kukin tuo osuutensa esiin ryhmässä. Kokoontukaa pienryhminä zoomissa tai kommunikoikaa jotain muuta kautta hyvissä ajoin ennen esittelyä. Tehkää muistiinpanoja tekstistä ja miettikää sen suhdetta omaan taiteelliseen praktiikkaanne ja vallitsevaan nykyhetkeen. Voitte tuoda esille esimerkkejä taiteesta tai yhteiskunnasta tai jostain muusta. Voitte näyttää myös kuvia tai videonpätkiä.
Esittelyn pituus yht.n.1h ryhmä+keskustelu.
Huom! Kaikkien tulee lukea kaikki tekstit ja olla valmiita keskustelemaan niistä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kuvataide
- raportti: informatiivisuus
- essee: informatiivisuus, monipuolinen lähteiden käyttö, perehtyminen aiheeseen
- tentti: kuvatunnistus sekä 2 esseekysymystä
- itse- ja vertaisarviointi
Hylätty (0)
Ei osallistumista kontaktitunneille, ei suorituksia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kuvataide:
Tuntee osittain aihealueeseen liittyviä keskeisimpiä aikakausia, taiteilijoita ja heidän töitään,
osallistuu osalle kontaktitunteja, suorittaa tehtävät osittain annettujen ohjeiden mukaan sekä palauttaa tehtävät palautusajan jälkeen, tenttisuoritus osoittaa aihealueeseen liittyvää tuntemusta, mutta ei hallitse kokonaisuuksia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kuvataide:
Hallitsee osittain aihealueeseen liittyviä kokonaisuuksia, hyvä tiedonhankinta.
Osallistuu kontaktitunneille, suorittaa tehtävät ohjeiden mukaan sekä palauttaa tehtävät ajoissa, tenttisuoritus osoittaa aihealueen osittaista hallitsemista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kuvataide:
Hallitsee kokonaisuuksia, erinomainen tiedonhankinta ja erilaisten osa-alueiden yhdistely, omien mielipiteiden esittäminen.
Osallistuu aktiivisesti kontaktitunneille, suorittaa tehtävät täysin ohjeiden mukaan käyttäen monipuolisesti lähteitä ja osaa esittää näkemyksiään sekä palauttaa tehtävät ajoissa, tenttisuoritus osoittaa aihealueen hallitsemista