Siirry suoraan sisältöön

Taiteen historia ja filosofia (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2021098-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.05.2020 - 31.10.2020

Ajoitus

05.10.2020 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Ulla Seppälä-Kaven
  • Henna-Riikka Halonen
  • Ismo Luukkonen

Ryhmät

  • PKUVAS20
    Kuvataiteen koulutus S20

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa muodostaa käsityksen länsimaisen kuvataiteen historiasta, sen tutkimuksesta ja tulkinnasta.
- osaa työskentelyssään huomioida kuvataiteen historian perinteitä, teemoja ja ilmiöitä.
- tuntee ja osaa käyttää taiteen filosofian peruskäsitteitä.
- osaa soveltaa erilaisia taiteesta keskustelun tapoja omassa työssään.

Sisältö

- Länsimaisen taiteen historia. Opiskelija tutustuu länsimaisen taiteen kehitykseen, sen teemoihin ja ilmiöihin.
- Taiteen filosofian perusteet. Opiskelija tutustuu filosofian tapoihin keskustella taiteesta ja sen tulkinnasta.

Oppimateriaalit

Honour-Fleming: Taiteen historia ja tai muut alan julkaisut, artikkelit,
Oppimisalustassa julkaistu materiaali.

Opetusmenetelmät

Kuvataide: luennot, yksilö- ja ryhmätyöt, galleria-/museokäynti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti tai essee

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kuvataide: itseoppiminen, itsereflektointi, vertaisarviointi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kuvataide: essee 20 sivua + kuvat, museo- tai galleriakäynti ja siitä tehtävä raportti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kuvataide:
1. Yksilötyö: Museo- tai galleriakäynti, 1-2 sivun raportti valitusta näyttelystä (teksti ja mahdolliset kuvat)
2. Ryhmätyö:PP-esitys 15-20min. (työskentely 2-3 opisk. / ryhmä) valitusta aiheesta
- esitykset kontaktitunneilla
3. a.Tentti tai
b. essee
- omavalintainen aihe
- vähintään 4-5 sivua tekstiä + kuvat (kuvat ovat pakollisia ja tukevat tekstiä), fontti 12, riviväli 1,5, vähintään 4 eri lähdettä, joista oltava 2 kirjaa
- johdanto - käsittelyosa - yhteenveto (omia mielipiteitä mukaan) - lähdeluettelo
- tekstissä ja kuvien kohdalle oltava lähdeviitteet

Sisällön jaksotus

Kurssi koostuu kahdesta osasta: Kuvataiteen historia sekä taiteen filosofia.
- - -
Kuvataide:
Maanantaisin
- - -
Johdanto, esihistoria, Egypti, Mesopotamia
Aigeia, Kreikka, Rooma, Bysantti
Keskiaika, renessanssi
Renessanssi, barokki
1700- ja 1800-luvut
1800-luvulta eteenpäin
1900-luvulta eteenpäin
Opiskelijoiden esitykset
Opiskelijoiden esitykset
Tentti / essee
- - -
Taiteen filosofia:
Kevät 2021: 12.4-24.5. 2021 (7 opetuskertaa): Henna-Riikka Halonen

-taidefilosofian tekstien tekstien ja lähilukua käsittelyä ryhmässä.
-ryhmätyötä (annetaan luennoilla)

Lähiluemme kurssilla yhteensä 7 taidefilosofista tekstiä. Alustus pienryhmissä.
-Alva Noe, Omituisia Työkaluja, Taide ja ihmisluonto (luetaan ensimmäiseksi kerraksi)
Alustetaan pienryhmissä:
-Roland Barthes: Tekijän kuolema
-Hans-Georg Gadamer, Leikki
-Arthur Danto: Taidemaailma
-Aino-Kaisa Koistinen ja Sanna Karkulehto: Kohti planetaarista tuntua
-Jacques Ranciere,Vapautunut katsoja
-Katve-Kaisa Kontturi: Molekulaarinen Taidehistoria



12.4 klo.13-16: Johdanto: Taiteen ja filosofian suhteesta, Tieteen ja taiteen suhteesta. Alva Noen tekstistä keskustelua. Pienryhmätyöskentelyä.

19.4 klo.13-16: Barthesin tekstistä keskustelua. Luento:Taide ja leikki: Hans Georg Gadamer jne.

26.4: Gadamerin tekstistä keskustelua, Luento:Taidemaailma: Arthur Danto ja George Dickie
3.5: Danton tekstistä keskustelua, Luento: Taide ja kieli: Jacques Derrida, Helene Cixous
10.5: tekstistä keskustelua, Luento: Vapautunut katsoja: Jacques Ranciere
17.5: Rancieren tekstistä keskustelua. Luento: Ympäristö ja Taide.
24.5: Kontturin tekstistä keskustelua. Kokoava luentokerta


Ohjeet: Päättäkää kuinka kukin tuo osuutensa esiin ryhmässä. Kokoontukaa pienryhminä zoomissa tai kommunikoikaa jotain muuta kautta hyvissä ajoin ennen esittelyä. Tehkää muistiinpanoja tekstistä ja miettikää sen suhdetta omaan taiteelliseen praktiikkaanne ja vallitsevaan nykyhetkeen. Voitte tuoda esille esimerkkejä taiteesta tai yhteiskunnasta tai jostain muusta. Voitte näyttää myös kuvia tai videonpätkiä.
Esittelyn pituus yht.n.1h ryhmä+keskustelu.
Huom! Kaikkien tulee lukea kaikki tekstit ja olla valmiita keskustelemaan niistä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kuvataide
- raportti: informatiivisuus
- essee: informatiivisuus, monipuolinen lähteiden käyttö, perehtyminen aiheeseen
- tentti: kuvatunnistus sekä 2 esseekysymystä
- itse- ja vertaisarviointi

Hylätty (0)

Ei osallistumista kontaktitunneille, ei suorituksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kuvataide:
Tuntee osittain aihealueeseen liittyviä keskeisimpiä aikakausia, taiteilijoita ja heidän töitään,
osallistuu osalle kontaktitunteja, suorittaa tehtävät osittain annettujen ohjeiden mukaan sekä palauttaa tehtävät palautusajan jälkeen, tenttisuoritus osoittaa aihealueeseen liittyvää tuntemusta, mutta ei hallitse kokonaisuuksia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kuvataide:
Hallitsee osittain aihealueeseen liittyviä kokonaisuuksia, hyvä tiedonhankinta.
Osallistuu kontaktitunneille, suorittaa tehtävät ohjeiden mukaan sekä palauttaa tehtävät ajoissa, tenttisuoritus osoittaa aihealueen osittaista hallitsemista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kuvataide:
Hallitsee kokonaisuuksia, erinomainen tiedonhankinta ja erilaisten osa-alueiden yhdistely, omien mielipiteiden esittäminen.
Osallistuu aktiivisesti kontaktitunneille, suorittaa tehtävät täysin ohjeiden mukaan käyttäen monipuolisesti lähteitä ja osaa esittää näkemyksiään sekä palauttaa tehtävät ajoissa, tenttisuoritus osoittaa aihealueen hallitsemista