Siirry suoraan sisältöön

Havaintoon perustuva kuvanveisto (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2021102-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.08.2020 - 19.10.2020

Ajoitus

20.10.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

3 - 9

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Eero Merimaa

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- luoda muotoa kolmiulotteisin keinoin
- hyödyntää mallimuovailun ja mittakaavatyöskentelyn perusperiaatteita
- jäsentää kolmiulotteista ajatteluaan
- ilmaista havaintoaan kuvanveiston menetelmin
- kehittää materiaali- ja tekniikkatuntemustaan

Sisältö

Opiskelija perehtyy havaintoon perustuvan kuvanveiston historiaan sekä havaintoon kolmiulotteisen ilmaisun lähtökohtana. Mitä havainto tarkoittaa ja miten eri tavoin havainnoimaansa voi ilmaista kuvanveiston keinoin? Mitä voi havaita kolmiulotteisessa teoksessa?
Opinnot suoritetaan työpajatyöskentelynä käyttäen erilaisia havaintomateriaaleja, esimerkiksi alastonmallia, toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmissä korostuvat tehtäväperusteisuus, projektioppiminen ja lähiopetus. Opiskelija määrittelee kurssin alussa ohjaavan opettajan kanssa työskentelylleen päämäärän, jota lähestytään henkilökohtaisen työskentelyn, ryhmä- ja yksilötapaamisten sekä itsereflektion kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Näköhavaintoon perustuvia mallitutkielmia
Omakuva vankilapakoa varten
haju-, kuulo-, tunto- tai makuaistiin perustuva teos

Sisällön jaksotus

Akateemisen taidekoulutuksen perustana on satojen vuosien ajan toiminut näköhavaintoon perustuva ja kopioimisen kautta tapahtuva harjoittelu. Eräänä arvioinnin mittana taidekappaleiden kelpoisuudesta on ollut taiteilijan kyvykkyys vangita luonnon muodot valitsemaansa materiaaliin. Nykytaiteen keskusteluissa näköisyyden kuvaamisen taito ei välttämättä ole kovinkaan olennaisessa roolissa vaan painopiste on muunlaisissa kysymyksissä. Havainto itsessään esiintyy kiinnostavana ja aina tärkeänä aiheena, emmekä voi olla esittämättä kysymystä muidenkin aistien, kuin pelkästään näköaistin merkityksestä kuvataiteen prosesseissa. Perinteitä kunnioittaaksemme lähdemme liikkeelle näköhavaintoon perustuvasta, kopioimisen kautta tapahtuvasta mallityöskentelystä, mutta samanaikaisesti työstämme laajemmin myös muihin aisteihin nojaavia prosesseja.

- Tiistaiamun tapaaminen klo 10-12/ Havaintoon perustuva kuvanveisto ja kuvanveiston valumenetelmät aloitetaan – kurssien aikataulut ja tavoitteet/ työskentelyä
- Havaintoon perustuva muovailu – mallin kanssa kipsiluokassa klo 10-16 - Työpöytätapaamisia klo 10-12/ työskentelyä
- Työskentelyä

- Tiistaiamun tapaaminen klo 10-12/ Opiskelijan alustus/ työskentelyä
- Havaintoon perustuva muovailu – mallin kanssa kipsiluokassa klo 10-16 -
Työpöytätapaamisia klo 10-12/ työskentelyä
- Työskentelyä

- Tiistaiamun tapaaminen klo 10-12/ Opiskelijan alustus/ työskentelyä
- Havaintoon perustuva muovailu – mallin kanssa kipsiluokassa klo 10-16
- Työpöytätapaamisia klo 10-12/ työskentelyä
- Työskentelyä

- Tiistaiamun tapaaminen klo 10-12/ Muottimateriaaleista ja valettavista massoista/ työskentelyä
- Opiskelijoiden taiteilijaesittelyt klo 12:30-16 Katselutilassa/ työskentelyä
- Työpöytätapaamisia klo 10-12/ työskentelyä
- Kurssin välikatselmus klo 12-15

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä muodostaa arvioinnin perustan, jonka yhteydessä kiinnitetään huomiota työn tarkoituksenmukaiseen mitoitukseen, työprosessin hallintaan sekä taiteelliseen ilmaisuun. Kaikki kurssin aikana annetut tehtävät tulee suorittaa ja ne vaikuttavat arviointiin. Kurssin päätteeksi järjestetään joko kaikille yhteinen tai vaihtoehtoisesti opiskelijan ja opettajan välinen henkilökohtainen arviointikeskustelu. Arviointikeskustelussa korostuvat itsearviointi, vertais- ja opettaja-arviointi.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja työskentelymetodeja ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa dokumentaarisen valokuvauksen tietoperustan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa valitsemiensa materiaalien, työskentelymetodien ja sisältöjen kriittisen limittymisen nykytaiteen diskursseihin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja