Siirry suoraan sisältöön

Maalauksen ilmaisukeinot I (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2021111-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.11.2021 - 10.01.2022

Ajoitus

08.03.2022 - 24.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

4 - 10

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Erika Adamsson

Ryhmät

  • PKUVAS20
    Kuvataiteen koulutus S20

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- syventää nykymaalaustaiteen tuntemustaan
- sijoittaa oman ilmaisunsa nykymaalaustaiteen kentälle
- pohtia ilmaisullisia valintojaan esteettisesti ja eettisesti
- seurata aktiivisesti ja analysoida alueellisen, kansallisen ja kansainvälisen maalaustaiteen ilmiöitä ja hankkia tietoa itsenäisesti sellaisista maalaustaiteen ilmiöistä ja taiteilijoista, jotka tukevat oppilaan pohdintaa omasta ilmaisustaan.

Sisältö

Opintojaksossa tutustutaan nykymaalaustaiteen sisältöihin ja ilmaisukeinoihin. Mitä ja miten maalauksella voi ilmaista tämän hetken yhteiskunnassa? Ja millä materiaaleilla nykymaalari työskentelee ekologisesti? Opinnoissa pohditaan taidemaalarin sanoman ilmaisumahdollisuuksia ja toisaalta maalauksen katsojan ja kokijan tulkintaa. Opinnot voivat sisältää vierailuja nykymaalareiden työhuoneissa ja taiteilijaluentoja maalausprosesseista. Opiskelija toteuttaa maalaustehtävän lisäksi kuvallisen esityksen valitsemastaan nykymaalarista opettajan ohjeiden ja lähdemateriaalin avulla.

Oppimateriaalit

Veikko Kiljunen: Taidemaalarin materiaalioppi sekä opettajan ilmoittamat kirjalliset lähteet.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus; tekniikkademonstraatiot, tehtäväperusteiset sisältökeskustelut ja ohjatut harjoitustyöt, opiskelijan taiteilijaesitelmä, luennot sekä ryhmäkeskustelut.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija työskentelee taiteilijaopettajan kanssa, reflektoiden ja keskustellen ateljeekierrolla ja katselmuksissa. Ateljeekierto on kuvataiteen pedagoginen toimintatapa, jossa opettaja kiertää maalaussalissa ja ohjauskeskustelu tapahtuu opiskelijan työpisteellä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

opettaja: Erika Adamsson
MAALAUKSEN ILMAISUKEINOT I
8.3. -24.3. 2022
luokka: Iso maalaussali

Opintojakson sisällöt vastaavat, mutta aikataulu muuttuu.

Maalauksen ilmaisukeinot I –kurssi painottuu maalausilmaisun sisältöihin ja muotoihin, kuten maalausjälkeen ja –eleeseen, figuratiivisuuden ja non-figuratiivisen käsitteeseen, kerronnallisuuteen, maalauksen tilallisuuteen ja maalausinstallaatioon käsitteinä. Maalauspohjina edellisellä kurssilla valmistuneet kangaspohjat.
viikon teema: jälki
ti 1.2. klo 9-10 Aloitusluento luokassa. Kurssiesittely, tehtävänannot. (zoom)
klo 12 aloitetaan työskentely
ke. 2.2. klo 12 Luento: maalauksen jälki ja ele. (zoom)
to 3.2. 9-16 työskentelyä. Katselmus yhdessä töistä luokassa klo 14.

weekend-video and discussion at tuesdays: Marlene Dumas
https://www.bing.com/videos/search?q=marlene+dumas&&view=detail&mid=6EE26184CD08AB6B6BA26EE26184CD08AB6B6BA2&&FORM=VRDGAR&ru=%2Fvideos%2Fsearch%3Fq%3Dmarlene%2Bdumas%26FORM%3DHDRSC3



viikon teema: itselleni kiinnostava maalari juuri nyt ja maalaus tilassa
ti 8.2. klo 9 at 9 keskustellaan Dumasin työskentelyprosessista
työskentelyä koko päivä

ke 9.2. klo 12-14 Siveltimenjälki, maalaus tai maalari, joka tällä hetkellä kiinnostaa itseäsi oman työsi kannalta? Jaamme yhdessä tämän kokemuksen zoomissa. Valitse 1-2 kuvaa ja esittele maalaus/tekijä 5-10 min. Yhteistä keskustelua jokaisen valinnasta. (zoom)
to 10.2. työskentelyä, klo 14 katselmus
viikonlopun video:
weekend-video and discussion at tuesdays: Karin Mamma Andersson https://www.bing.com/videos/search?q=karin+mamma+andersson&&view=detail&mid=E9B1EAF0D430886ED162E9B1EAF0D430886ED162&&FORM=VRDGAR&ru=%2Fvideos%2Fsearch%3Fq%3Dkarin%2Bmamma%2Bandersson%26FORM%3DHDRSC3

viikon teema: Kerronnallinen maalaus
ti 15.2. klo 9 keskustelua Karin Mamma Andersson maalausprosessista
ke 16.2. Luento: klo 12 Kerronnallinen ja figuratiivinen maalaus (zoom)
to 17.2.. Loppukatselmus klo 10 projektiluokka

Kurssilla tarjotaan vain aivan perustaso maalinesteitä, öljyvärejä ym. materiaaleja. Näitä kaikkia kannattaa harkita hankittavaksi itse esim. maalinesteitä (Liquin), jos kiinnostus jatkuu öljymaalaukseen ja materiaalikäyttö on runsasta.

Sisällön jaksotus

8.3. - 24.3.2022 Iso maalaussali, Taideakatemia.
Maalauksen ilmaisukeinot on jatkoa Öljyliukoiset menetelmät –opintojaksolle. Opinnoissa syvennetään öljymaalaustekniikoita, kehitetään maalausilmaisua ja syvennytään maalauksen traditioon ja nykymaalaustaiteen sisältöihin.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija saa opintojaksolla perusmateriaalit, kuten maalauksen pohjamateriaaleja sekä yhteiskäytössä olevia maalinesteitä ja öljyvärejä. Opiskelijan on kuitenkin varauduttava hankkimaan itse siveltimensä, palettiveitsen, paperilautasia paleteiksi, muovihansikkaita, mäntysuopaa siveltimien pesuun sekä liimaa ja gessoa pohjustukseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
-osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle.
-osaa kuvaesityksessään analysoida valitsemansa taiteilijan työtä ja verrata sitä omaan taiteelliseen prosessiinsa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja