Siirry suoraan sisältöön

Tila ja aika II (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2021116-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.02.2020 - 28.03.2020

Ajoitus

30.03.2020 - 26.04.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 27

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Susana Nevado Carbajo

Ryhmät

  • PKUVAS18
    Kuvataiteen koulutus s 2018

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää tila- ja aikasidonnaisen taiteen keinoja ammattimaisesti, vastuullisesti, työturvallisesti ja ekologisesti.
- tuntee taiteenalan lupa- ja sopimuskäytännöt.
- osaa toimia dialogisesti ryhmässä ja arvioida omaa toimintaansa eri tahojen kanssa.
- osaa hahmottaa installaation osana tilaa ja ympäristöä sekä taiteenalan erityispiirteet.
- osaa arvioida eri taiteenalojen ilmaisullisia mahdollisuuksia oman taiteellisen työskentelyn kehittämisessä.
- osaa keskustella ja arvioida rakentavasti taiteellisen työskentelyn prosessejaan.
- osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaativan ajan.

Sisältö

- perehdytään tila- ja aikasidonnaiseen taiteeseen, sen menetelmiin ja ilmaisutapoihin, tutustutaan alan taiteilijoihin ja teoreettisiin lähtökohtiin
- perehdytään taiteenalaan liittyviin lupakäytäntöihin, sopimuksiin, budjetointiin ym. käytännön asioihin
- opitaan turvalliset ja ekologiset työtavat
- toteutetaan esim. paikkasidonnainen teos, installaatio ja/tai julkinen teos ryhmätyönä tai itsenäisesti
- työprosessin dokumentointi ja raportointi.

Oppimateriaalit

Opiskelijoilta ei vaadita omaa Instagram-tiliä, mutta halutessaan sitä voi käyttää kurssin aikana. Teoksen voi toteuttaa yksin tai etänä parin kanssa tai työryhmässä.

Taustamateriaalia
Kaisa Salmi: https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/a/d5d75ea3-2cfc-49cd-a9f8-f903c8a65626
Videokaffe: https://www.youtube.com/watch?v=vVgzAgrRquM&feature=youtu.be
Leena Kela: http://leenakela.com/
Essi Kausalainen: http://www.essikausalainen.com/works.html
Nestori Syrjälä: https://www.nestorisyrjala.com/

Opetusmenetelmät

Luennot, artikkelit, jne.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmätyö, henkilökohtaiset keskustelut, demot, artikkelit, jne.

Sisällön jaksotus

Kurssilla tutkitaan julkisen taiteen prosessien ja käytäntöjen performatiivisia ja tilanteellisia lähtökohtia sekä suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä. Kurssin aikana osallistujat kokeilevat uusia tapoja jakaa, suorittaa ja/tai esitellä töitään julkisessa tilassa, joka tällä kertaa on Instagram.

Kurssi toimii yhteisenä kehyksenä, jonka avulla jokainen osallistuja voi kehittää omaa taiteellista työskentelyään, jakaa kokemuksia online-alustoilla ja saada säännöllisesti rakentavaa palautetta opettajalta sekä luokkatovereilta Zoom-tapaamisten yhteydessä.

HUOM! Kurssin aikana ei ole sallittua tehdä töitä fyysisesti muiden kanssa koronatilanteen takia! Kurssin aikana käytetään somea, WhattsApp-ryhmäkeskusteluja, Skypeä, Zoomia, Teamsia tai muita vastaavia työvälineitä.

Aloitamme yhteisellä kokoontumisella Zoomissa 31.3. klo. 10, jolloin esitellään kurssin sisältö ja aikataulu tarkemmin. Opettajan kanssa on mahdollista varata sarja yksilöllisiä keskusteluja 30 min. Doodlen kauta (31.3., 1., 2.,7., 8., 14., 15. ja 21.4. 2020). Doodle lista tule sähköpostitse teille. Keskustelut voidaan pitää Zoomissa, WhatsApp-videopuhelullakin (laitaa silloin minulle e mail ja puh. jos WhatsApp on helpompi)

Tarkoitus on, että kurssin aikana syntyy idea julkisesta taideteoksesta, joka voidaan toteuttaa/esittää Instagramissa. Teemana on TILA ja meidän AIKAmme: mitä ne tarkoittavat juuri nyt jokaiselle, millaiset aspektit kiinnostavat, onko turvallista olla julkisessa tilassa, minkälainen on sinun tila juuri nyt, miten käsittelet aikaa jne. Teos voi olla still-kuva, ääntä tai videota, tai se voi yhdistää niitä.

Toteutukseen kuuluu neljä osaa

1. Luennot & luentopäiväkirja
• Kurssin aikana pidetään 4 luentoa Zoomissa. Luennoista kirjoitetaan vapaamuotoinen luentopäiväkirja: tiivistä tärkeinä pidetyt asiat, prosessoi, kommentoi!
• Pituus max. 0,5 sivua/luento.
• Mikäli et pysty osallistumaan luennolle, ilmoita siitä Susanalle.

2. Artikkelit & referaatti
• Lue kaksi artikkelia ja kirjoita niistä vapaamuotoiset referaatit.
• Referaatti voi sisältää tekstin lisäksi myös kuvia ja/tai videota. Tekstiä max. 2 sivua/referaatti.
• Ensimmäisen referaatin palautus 10.4., toisen 17.4. Palautus Susanalle sähköpostitse.

3. Tutustu Instagramissa toimiviin taiteilijoihin
• Tutki ja etsi Instagramia välineenä ja sitä taiteessaan käyttäviä taiteilijoita ja kollektiiveja.
• Kirjoita vapaamuotoinen teksti, jossa esittelet löytämäsi taiteilijat. Liitä myös mukaan teoskuvia.
• Mitä ajatuksia sinulle herää teoksista? Entä Instagramista taiteen tekemisen paikkana, välineenä, alustana?
• Palauta yhtenä PDF-tiedostona (max. 5 M) sähköpostitse Susanalle, DL 16.4.

4. Suunnittelutehtävä: Julkinen taideteos Instagramiin
Ideoi ja toteuta teos, joka voidaan joko toteuttaa tai esittää Instagramissa. Teoksen lähtökohta tulisi olla performatiivinen. Teos voi olla still-kuvaa, ääntä tai videota, tai se voi yhdistää niitä. Se voi olla myös osallistava. Teoksen voi suunnitella joko julkaisuksi Instagram-feediin tai story-osioon. Tarkoituksena ei ole esitellä omaa tuotantoa teoskuvin, vaan nimenomaan suunnitella teos Instgramiin. Alustavien teosideoiden pichaus 8.4. zoomissa (kerro ideastasi ja toteutuksesta max. 10 min/opiskelija). Valmiin teoksen esittely 22.4. (jos teoksen toteutus on mahdollista kurssin aikajänteellä).

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kevät 2020
Tila ja Aika II Tiistai Keskiviikko Torstai Perjantai
viikko 14

31.3. klo 10-12
Zoom-luento:
- Susana kurssin sisältö
- Riina: Huomioita tiloista

13-15
Henkilökohtaiset keskustelut Susanan kanssa.

1.4. klo 11-15
Henkilökohtaiset keskustelut Susanan kanssa.
2.4. klo 10-11:30
Zoom-luento
Susana: luento Leena Kelan, Essi Kausalaisen, Amalia Ulmanin taiteesta
12:30-15 keskustelut Susanan kanssa.
Artikkelit ja referaattien ohjeistus 3.4.
Itsenäinen työskentely

viikko 15 7.4. klo 10-12
Zoom-luento:
Mari Krappala

klo 13-15
Henkilökohtaiset keskustelut Susanan kanssa
8.4. klo 10-12
Itsenäinen työskentely

9.4. klo 10-12
Opiskelijat esittävät alustavat teosideansa:
ideoiden pitchaus* 2-4 min Zoomissa
13-15 keskustelut Susanan kanssa
Artikkeli 1 & referaatti palautuspäivä e mail Susanalle
10.4.
Pitkäperjantai


viikko 16
14.4. klo 10-15
Henkilökohtaiset keskustelut Susanan kanssa.
15.4. klo 10-12
Zoom- luento:
Nestori Syrjälän
klo 13-15
Henkilökohtaiset keskustelut Susanan kanssa. 16.4. klo 9-12
Zoomissa: opiskelijat kerto Instagramissa toimivia taiteilijoita ja lähettävät pdf:n Susanalle. 17.4

Itsenäinen työskentely
Artikkeli 2 & referaatti palautuspäivä email Susanalle
viikko 17
20.4. klo 10-12
Henkilökohtaiset keskustelut Susanan kanssa
21.4.
Itsenäinen työskentely 22.4. klo 12-15
Zoomissa: teosten loppupalaute:
videot, esitykset, pdf (Riina, Susana) 23.4. klo 10-13
Purku ja reflektio kurssista Zoomissa.

Pitchaus*
https://www.ornamo.fi/fi/kysymys/yleisia-pitchaus-vinkkeja/

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin lopuksi käydään yhteinen arviointikeskustelu, jonka jälkeen opiskelija reflektoi oppimaansa kirjallisesti. Arvioinnin kohteena on opiskelijan oma kehitys sekä teoreettisten ja käytännöllisten prosessien kehittäminen, ei taiteellinen lopputulos.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa eikä ole osallistunut yhteisiin tapaamisiin, luentoihin, ym.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa valitsemiensa materiaalien, työskentelymetodien ja sisältöjen kriittisen limittymisen nykytaiteen diskursseihin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja