Siirry suoraan sisältöön

Tila ja aika II (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2021116-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.02.2021 - 30.04.2021

Ajoitus

06.04.2021 - 30.04.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 20

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Susana Nevado Carbajo

Ryhmät

  • PKUVAS19
    Kuvataiteen koulutus S19

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää tila- ja aikasidonnaisen taiteen keinoja ammattimaisesti, vastuullisesti, työturvallisesti ja ekologisesti.
- tuntee taiteenalan lupa- ja sopimuskäytännöt.
- osaa toimia dialogisesti ryhmässä ja arvioida omaa toimintaansa eri tahojen kanssa.
- osaa hahmottaa installaation osana tilaa ja ympäristöä sekä taiteenalan erityispiirteet.
- osaa arvioida eri taiteenalojen ilmaisullisia mahdollisuuksia oman taiteellisen työskentelyn kehittämisessä.
- osaa keskustella ja arvioida rakentavasti taiteellisen työskentelyn prosessejaan.
- osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaativan ajan.

Sisältö

- perehdytään tila- ja aikasidonnaiseen taiteeseen, sen menetelmiin ja ilmaisutapoihin, tutustutaan alan taiteilijoihin ja teoreettisiin lähtökohtiin
- perehdytään taiteenalaan liittyviin lupakäytäntöihin, sopimuksiin, budjetointiin ym. käytännön asioihin
- opitaan turvalliset ja ekologiset työtavat
- toteutetaan esim. paikkasidonnainen teos, installaatio ja/tai julkinen teos ryhmätyönä tai itsenäisesti
- työprosessin dokumentointi ja raportointi.

Oppimateriaalit

Taustamateriaalia
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/324517/JTTT-2021.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://www.stigbaumgartner.net/
https://www.heiniaho.com/
https://kampusart.turkuamk.fi/en/front-page-1/

Opetusmenetelmät

Luennot, artikkelit, keskustellut, ryhmätyö, jne.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmätyö, henkilökohtaiset keskustelut, demot, artikkelit, jne.

Sisällön jaksotus

Kurssilla tutkitaan julkisen taiteen prosesseja ja suunnittelun lähtökohtia. Opiskelijat kokeilevat tapoja suunnitella väliaikaisia teoksia julkiseen tilaan, joka tällä kertaa on Turun AMK:n uuden kampusrakennuksen EduCityn ikkunat sisällä ja julkisivussa.

Kurssi toimii yhteisenä kehyksenä, jonka avulla jokainen osallistuja voi kehittää omaa taiteellista työskentelyään, jakaa kokemuksia online-alustoilla ja saada säännöllisesti rakentavaa palautetta opettajalta sekä luokkatovereilta Zoom-tapaamisten yhteydessä.

Aloitamme yhteisellä kokoontumisella Zoomissa 6.4. klo. 10, jolloin esitellään kurssin sisältö ja aikataulu tarkemmin. Opettajan kanssa on mahdollista varata sarja yksilöllisiä keskusteluja 30 min. Doodlen kautta viikoittain (linkki tulee sähköpostitse teille).

Tarkoitus on, että kurssin aikana syntyy idea julkisesta julkinen taideteoksesta. Teemana on VALINTARUUTU ja meidän aikamme: mitä ne tarkoittavat juuri nyt jokaiselle, millaiset aspektit kiinnostavat, minkälainen on sinun ikkunasi maailmalle juuri nyt, miten käsittelet sen, jne.

Toteutukseen kuuluu neljä osaa

1. Luennot & keskustelut
• Kurssin aikana pidetään 3 luentoa Zoomissa.
• Keskustelut luentojen pohjalta
• Mikäli et pysty osallistumaan luennolle, ilmoita siitä Susanalle.

2. Artikkelit & Breakout Room -keskustelut
• Lue kaksi artikkelia
• Keskustelut Breakout Roomissa

3. Tutustu julkisen taiteen parissa toimiviin taiteilijoihin
• Tutki ja etsi julkisessa taiteessa toimivia taiteilijoita tai kollektiiveja.
• Kirjoita vapaamuotoinen teksti, jossa esittelet löytämäsi taiteilijat. Liitä myös mukaan teoskuvia.
• Mitä ajatuksia sinulle herää teoksista? Entä julkinen tila taiteen tekemisen paikkana?
• Esittele muille kurssilla oleville opiskelijoille (5 min.)

4. Suunnittelutehtävä: Idea julkisesta taideteoksesta, teemana aikaikkuna
Ideoi teos, joka voidaan joko toteuttaa EduCityn julkisivun tai sisätilan ikkunaan/ikkunoihin. Alustavien teosideoiden pitchaus 14.4. zoomissa (kerro ideastasi ja toteutuksesta max. 5 min/opiskelija). Lopullisen teosidean esittely 28.4. ja palautus pdf muodossa max 5 MB sähköpostitse Susanalle.

Teosidean voi suunnitella yksin tai etänä parin kanssa tai työryhmässä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

AIKATAULU
viikko 14
ti. 6.4. klo 10–12
Luento:
- Susana kurssin sisältö
- Riina: julkisen tilan kysymyksiin
tauko 1 t.
13–15
Henkilökohtaiset keskustelut Susanan kanssa.

ke. 7.4. klo 11-11:30
Esittely EduCitystä,
arkkitehtuurista ja toiminnoista + toteutetuista teoksista.
klo 12–14
Henkilökohtaiset keskustelut Susanan kanssa.
Tutustu EduCity ympäristöön
To. 8.4. klo 10-11:30
Artikkelit ohjeistus ja keskustelu
klo 11:30
Stig luento (Zoom luento 9.3.)
Itsenäistä tai ryhmätyöskentelyä Teamsissa

viikko 15
ti. 13.4. klo 10–12
Luento:
tauko 1 t.
klo 13–15
Henkilökohtaiset keskustelut Susanan kanssa
Ke.14.4. klo 10–12
Itsenäistä tai ryhmätyöskentelyä Teamsissa
klo 12–14
Opiskelijat esittävät alustavat teosideansa:
ideoiden pitchaus* 5 min

To. 15.4. klo 10–12
Artikkeli 1 & keskustelu.

Itsenäistä tai ryhmätyöskentelyä Teamsissa

viikko 16
ti. 20.4. klo 10–12
Luento
Heini Aho (Zoom luento 9.3.)
Itsenäistä tai ryhmätyöskentelyä Teamsissa
ke. 21.4. klo 10–12
Itsenäistä tai ryhmätyöskentelyä Teamsissa
klo 12–14
Henkilökohtaiset keskustelut Susanan kanssa.

to. 22.4. klo 9–12
Opiskelijat kerto toimivia taiteilijoita ja lähettävät pdf Susanalle.
Itsenäistä tai ryhmätyöskentelyä Teamsissa

viikko 17
ti. 27.4. klo 10–12
Henkilökohtaiset keskustelut Susanan kanssa.
Itsenäistä tai ryhmätyöskentelyä Teamsissa

ke.28.4. klo 12–15

klo 12–13 ruokatauko

Zoomissa: teosten loppupalaute:
videot, esitykset, pdf

to.29.4. klo 10–12
Purku ja reflektio kurssista Zoomissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin lopuksi käydään yhteinen arviointikeskustelu, jonka jälkeen opiskelija reflektoi oppimaansa kirjallisesti. Arvioinnin kohteena on opiskelijan oma kehitys sekä teoreettisten ja käytännöllisten prosessien kehittäminen, ei taiteellinen lopputulos.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa eikä ole osallistunut yhteisiin tapaamisiin, luentoihin, ym.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa valitsemiensa materiaalien, työskentelymetodien ja sisältöjen kriittisen limittymisen nykytaiteen diskursseihin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja