Visuaalinen kulttuuri ja media-analyysi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2081307-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.11.2020 - 03.02.2021
Ajoitus
15.01.2021 - 31.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 90
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Johanna Ailio
Vastuuopettaja
Johanna Ailio
Ryhmät
-
PMEDIS19masuPMEDIS19 mainonnan suunnittelu
-
PMEDIS19animPMEDIS19 animaatio
-
PMEDIS19elokPMEDIS19 elokuva
-
PMEDIS19Medianomi S19
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä visuaalisen kulttuurin, media-analyysin ja mediakritiikin peruskäsitteet
- tarkastella kriittisesti elokuvan, journalismin, mainonnan ja muiden mediatuotteiden merkityksiä ja kuvastoa
- tunnistaa kuvakerronnan ilmaisullisia mahdollisuuksia
- tunnistaa visuaalisen retoriikan keinoja ja median rooleja yhteiskunnallisena vaikuttajana
- ymmärtää asioiden välisiä syy-seuraussuhteita
Sisältö
Opiskellaan visuaalisen kulttuurin, kuva- ja media-analyysin peruskäsitteet, analysoidaan kuvien ja tekstien merkityksiä ja sisältöjä sekä niiden yhteiskunnallista vaikuttavuutta.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja vinkit lähdekirjallisuuteen ovat tarjolla oppimisympäristössä: turkuamk.itslearnig.com Visuaalinen kulttuuri ja media-analyysi
Opetusmenetelmät
Itslearningissa oleva oppimisympäristö tarjoaa teoriaosuudet, joihin opiskelija perehtyy. Näiden tekstien perusteella kukin opiskelija tekee viisi soveltavaa tehtävää, joiden avulla hän osoittaa ymmärtäneensä media-analyysin ja visuaalisen kulttuurin keskeisiä teorioita ja tutkimusmenetelmiä.
Omaehtoisesti perustettu lukupiiri tai keskusteluryhmä voi olla avuksi tehtävien ymmärtämisessä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelija osoittaa itseohjautuvuutta, kriittisyyttä ja luovuutta soveltaessaan teoriatekstejä käytäntöön. Hänen on kyettävä analysoimaan lukemaansa ja asettamaan se oikeaan kontekstiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely, jolla osoitetaan jonkun toisen korkeakoulun vastaavan tai lähes vastaavan opintojakson suoritus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kukin tehtävä on yhden opintopisteen laajuinen ja opiskelija valitsee tarjonnasta viisi itseään kiinnostavaa tehtävää. Opintojakson suoritus vaatii siis, että viisi tehtävää on palautettu hyväksytysti.
Opiskelija saa jokaisesta tehtävästä opettajalta henkilökohtaisen palautteen.
Tehtävät käsittelevät seuraavia teorioita ja tutkimusmenetelmiä:
1. Representaatio
2. Metafora-analyysi
3. Semiotiikka
4. Mainosanalyysi
5. Merkityksellistäminen
6. Diskurssianalyysi
7. Argumentaatioanalyysi
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan itseopiskeluna verkko-oppimisalustalla turkuamk.itslearning.fi 15.1.-30.11.2021 välisenä aikana.
Viestintäkanava ja lisätietoja
CampusOnline paikkamäärä 15.
Avoin AMK paikkamäärä 15.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jokainen tehtävä arvioidaan erikseen asteikolla 0-5. Opintojakson suoritusarvosana muodostuu näiden keskiarvosta niin, että se pyöristetään ylöspäin.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt kaikkia tehtäviä tai ne / osa niistä on ymmärretty selkeästi väärin. Käsitteitä ei käytetä oikein eikä oikeassa kontekstissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa ymmärtäneensä teoriateksteissä käytetyt käsitteet oikein ja pystyy tuottamaan niiden perusteella soveltavan tehtävän. Hän noudattaa tehtävänantoja tarkasti ja käyttää tekstissä esiintyviä käsitteitä oikein. Esseetehtävien kieli ja tekstin jäsentely ovat ehjiä. Kuvalliset tehtävät todistavat käsitteiden sisäistämisestä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisen lisäksi opiskelijan tuottamat tehtävät osoittavat analyyttisyyttä ja kriittisyyttä. Hän todistaa ymmärtäneensä kaikki käsitteet ja käyttää niitä omassa tekstissään luontevasti. Esseetehtävien kieli on huolellista ja jäsennys looginen. Kuvalliset tehtävät ovat huolellisia ja osoittavat käsitteiden sisäistämisen lisäksi luovaa ajattelua sekä teknistä osaamista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisen lisäksi opiskelijan palauttamat tehtävät tuottavat uusia oivalluksia ja / tai osoittavat erinomaista kriittistä ajattelua myös teoriatekstien käsitteitä kohtaan. Esseetehtävien kieli on täsmällistä ja jäsennys erinomainen. Kuvalliset tehtävät osoittavat poikkeuksellisen luovaa ajattelua, huolellista ja teknisesti taitavaa toteutusta tai vahvaa persoonallista otetta.