Siirry suoraan sisältöön

Videojournalismin perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2081313-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 31.03.2020

Ajoitus

15.01.2020 - 15.04.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Johanna Ailio
  • Marko Luukkonen
  • Mika Niinimaa

Vastuuopettaja

Johanna Ailio

Ryhmät

  • PMEDIS19jour
    PMEDIS19 journalismi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- suunnitella journalistisen haastattelujutun videolle
- tehdä journalistista tiedonhankintaa haastattelua varten
- kuvata, valaista, äänittää ja editoida mielekkään videohaastattelun
- toimia työparin kanssa tuotantoryhmässä
- ottaa vastaan ja antaa palautetta valmiista jutuista
- harjoittaa kriittistä ajattelua, aloitekykyä ja luovuutta
- toimia tiimityössä ja hyödyntää ulkopuolisia verkostoja

Sisältö

Opiskelijat kertaavat kolmipistevalaisun ja haastattelukuvan rakentamisen. He tekevät journalistista tiedonhankintaa ja käsikirjoittavat sen perusteella oman haastattelujutun sekä toteuttavat sen julkaisukelpoiseen muotoon. Juttujen ideoita käydään läpi yhteisissä keskustelutilanteissa ja niistä annetaan lopuksi palaute.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla harjoitellaan innovaatiokompetensseja: luovuutta, ryhmätyötaitoja, aloitteellisuutta, verkostoitumista ja kriittistä ajattelua. Opintojakson tehtävät edellyttävät itsenäistä ja luovaa työskentelyä sekä vastuun ottamista ryhmän työskentelyssä sekä palautteen annossa, kriittinen ajattelu näyttäytyy televisiojournalismin esitelmien laatimisessa ja verkostoituminen tapahtuu työskentelemällä kontaktissa haastateltaviin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiedonhankinta, käytännön harjoittelu kamerakalustolla ja haastateltavien kanssa, esitelmien valmistelu ja pitäminen opetusryhmälle, oman jutun käsikirjoittaminen, kuvaaminen, editointi ja julkaiseminen, palautteen anto ja kirjallinen ilmaisu loppuraportissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely: opiskelija toimittaa Ailiolle 3-5-minuuttisen haastatteluperustaisen videon ja siihen liittyvän työraportin, joka sisältää seuraavat asiat:
- Haastattelujutun julkaisukonteksti, kenelle ja missä se on tehty ja julkaistu?
- Oma rooli tuotannossa, mitä opiskelija on tehnyt tuotannon aikana?
- Arvio omasta työskentelystä: mihin on tyytyväinen, mitä haluaisi parantaa ja miksi, mitä oppi prosessissa?
- Arvio lopputuotteesta: minkä arvosanan antaisi itselleen ja miksi?

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Kuvattu haastatteluharjoitus: Kolmen hengen työryhmä suunnittelee ja toteuttaa haastatteluharjoituksen ammattilaiskameralla annetusta aiheesta. Teatteri-ilmaisun ohjaajaopiskelijat ovat mukana harjoituksessa esittämässä hankalia haastateltavia.

- Haastattelujutun käsikirjoitus: haastateltavan valinta, kuvauspaikka, kuvakerronta ja haastattelukysymykset.

- Haastattelujutun kuvaus ja editointi.

- Palautteen anto muiden haastattelujutuista

- Analyyttinen työraportti omasta toiminnasta.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla keskitytään erääseen journalismin perusasioista, haastatteluun. Opiskelija syventää aikaisempaa osaamistaan haastattelukysymysten laatimisessa, kykenee valitsemaan haastateltavat tarpeellisiin rooleihin jutun kokonaisuudessa ja toteuttamaan haastattelun kameran edessä. Opintojaksolla analysoidaan television haastatteluperusteisia ohjelmia kevään 2020 tarjonnasta vastaamalla ennalta annettuihin kysymyksiin. Kukin opiskelija käsikirjoittaa ja toteuttaa työparin kanssa oman haastattelujutun

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla arvioidaan harjoitukset, tuotanto ja työraportti.

Hylätty (0)

Tehtäviä puuttuu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toteuttaa julkaisukelpoisen haastatteluharjoituksen. Opiskelijan televisiojournalismin esitelmä täyttää tehtävänannon vaatimukset. Opiskelija suunnittelee, käsikirjoittaa synopsiksen ja käsikirjoituksen sekä toteuttaa julkaisukelpoisen haastattelujutun. Opiskelija kuvaa työparilleen tai itselleen julkaisukelpoisen jutun. Opiskelijan toiminta prosessin aikana on eettisesti kestävää ja hän suoriutuu tehtävistä kelvollisesti. Opiskelija osallistuu aktiivisesti palautteeseen. Opiskelijan oppimispäiväkirja ja työraportti ovat kieleltään sujuvia ja sisällöltään asiallisia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osoittaa haastatteluharjoituksessa hallitsevansa kameran, valaisun, äänityskaluston sekä vuorovaikutuksen haastateltavan kanssa. Opiskelijan televisiojournalismin esitelmä osoittaa perehtyneisyyttä aiheeseen. Opiskelijan haastattelujuttu on synopsiksen, käsikirjoituksen ja toteutuksen osalta mielenkiintoinen, visuaalisesti onnistunut ja äänellisesti siisti. Jutun sisältö kertoo asiasta mielenkiintoisesti. Jutun kuvakerronta on sujuvaa. Opiskelija osoittaa työskentelyssään ammattimaisuutta. Opiskelijan toiminta on prosessin aikana eettistä, ammattimaista ja omatoimista. Opiskelija osallistuu palautteeseen rakentavasti ja kriittisesti. Opiskelijan oppimispäiväkirja ja työraportti ovat analyyttisia ja ne osoittavat sujuvaa kirjoittamisen taitoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa haastatteluharjoituksessa suvereenia välineiden ja ilmaisun hallintaa. Opiskelijan televisiojournalismin esitelmä on oivaltava ja uusia näkökulmia esittelevä. Opiskelijan haastattelujuttu koskettaa katsojaa ja herättää erityistä mielenkiintoa käsiteltyä aihetta kohtaan. Sen synopsis herättää lukijan mielenkiinnon ja esittelee haastateltavan elävästi. Käsikirjoitus on tarkkaan suunniteltu ja toteutuskelpoinen. Jutun aihepiiri, henkilö tai kuvaustapa erityisen haastava ja osoittaa opiskelijalta tavanomaista suurempaa paneutumista. Jutun tekninen ja toteutus on vaikuttava ja työskentelyote on ammattimainen. Opiskelija antaa erinomaista palautetta muiden jutuista. Opiskelijan oppimispäiväkirja ja työraportti ovat oivaltavia ja ilmaisultaan erinomaisia.