Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuden toimintaympäristöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2141008-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.08.2019 - 30.11.2019

Ajoitus

04.09.2019 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit

Opettaja

  • Pirita Juppi
  • Minna Haapasalo

Vastuuopettaja

Minna Haapasalo

Ryhmät

  • YTAUKS19
    Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit S19

Tavoitteet

- analysoida ja ennakoida toimintaympäristön muutoksia ja tulevaisuuden kehityskulkuja hyödyntäen tulevaisuudentutkimuksen käsitteitä ja metodeja

- visioida muuttuvan toimintaympäristön taiteilijalle avaamia uusia toimintamahdollisuuksia hyödyntäen monialaisen tiimin osaamista

- soveltaa tulevaisuuden tutkimuksen näkökulmia ja menetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla omassa opinnäytetyö-kehittämishankkeessaan ja muussa kehittämistoiminnassa.

Sisältö

- Ajankohtaiset keskustelut ja kehityskulut taiteen ja kulttuurin kentällä

- Tulevaisuudentutkimus tiedonalana

- Tulevaisuudentutkimuksen keskeiset käsitteet ja menetelmät

- Tulevaisuuden ennakoinnin prosessi ja työkalut

- Tulevaisuuden ennakoinnin merkitys taiteilijan työssä

Oppimateriaalit

Ohjeistettu Optimassa

Opetusmenetelmät

Lähiopetuksessa hyödynnetään toiminnallista työskentelyä pienryhmissä sekä vierailuluentoja. Lisäksi ohjelmassa on vierailijoiden alustuksiin ja valmistuneiden opiskelijoiden kehittämishankkeisiin perustuva seminaaripäivä sekä tulevaisuuspajatyöskentelyä. Lähijaksojen välissä opiskelijat perehtyvät ohjeistettuihin aineistoihin ja tekevät oppimistehtäviä itsenäisesti tai verkossa pienryhmissä keskustellen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopettajuutta sekä tiimioppimista monialaisissa opiskelijatiimeissä. Monialaisuutta lisää työskentely useimmissa lähitapaamisissa yhdessä MYKY –koulutuksen opiskelijaryhmän kanssa. Opintojaksoon liittyy myös media/taide/kulttuurialan kansainvälisiin megatrendeihin ja tulevaisuusvisioihin tutustumista. Opintojaksolla ratkottavat tulevaisuuteen liittyvät kysymykset kytkeytyvät todellisiin työelämän haasteisiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Tästä suurin osa muodostuu itsenäisestä työskentelystä lähijaksojen välillä.
• Ennakkotehtävä lokakuun lähijaksolle: Oman alan tulevaisuusvisioiden kartoittaminen ja kolmen kiinnostavimmanjulkaisu Padletiin. Toisten kokoamien visioiden kommentointia (n. 20 t).
• Lukupiiri: oman alan tulevaisuuteen liittyvän artikkelin lukeminen, mindmapin tekeminen artikkelin keskeisistä ideoista, keskustelu pienryhmässä marraskuun lähijaksolla ja yhteisen mindmapin työstäminen sen pohjalta (n. 20 tuntia).
• Henkilökohtaisten tulevaisuusskenaarioiden hahmottelua (n. 10 t) joulukuun lähijaksolle.
• Kirjalliset oppimistehtävät tammikuun ja helmikuun lähijaksoilla (n. 20 t)
• Tulevaisuustyöpajan jälkeen reflektiivinen raportti, jossa pohditaan tulevaisuusajattelun ja -tiedon merkitystä omassa ammatillisessa toiminnassa (n. 30 t)

Sisällön jaksotus

Opetussuunnitelmassa kuvatut keskeiset sisällöt:
• Ajankohtaiset keskustelut ja kehityskulut median, taiteen ja kulttuurin kentällä
• Tulevaisuudentutkimus tiedonalana
• Tulevaisuudentutkimuksen keskeiset käsitteet ja menetelmät
• Tulevaisuuden ennakoinnin prosessi ja työkalut
• Tulevaisuuden ennakoinnin merkitys liiketoiminnassa
_______________________________________________________
Tarkempi ajoitus lähijaksoittain jäsennettynä:
Syyskuu (ennakkotehtävä lokakuun lähijaksolle):
• Media-/taide-/kulttuurialan tulevaisuusvisiot
Lokakuun lähijakso (2 h tapaaminen)
• Media-/taide-/kulttuurialan tulevaisuusvisiot (ennakkotehtävän purku)
• Yhteiskunnallisten megatrendien vaikutus omaan alaan ja ammatilliseen toimintaan
• Lukupiiritehtävän ohjeistaminen
Marraskuun lähijakso (2 h tapaaminen):
• Lukupiirin purku (pienryhmissä keskustelu ja yhteisen mindmapin kokoaminen ja esittely koko ryhmälle)
• Alustus tulevaisuusskenaariotyöskentelystä ja ohjeistus henkilökohtaiset tulevaisuusskenaariot -tehtävään
Joulukuun lähijakso (koko päivä):
• Seminaari media-, taide- ja kulttuurialan tulevaisuudesta (ti 3.12. klo 9–16)
Tammikuun lähijakso (2 h tapaaminen):
• Tulevaisuuden työelämä
Helmikuun lähijakso (2 h tapaaminen):
• Tulevaisuuden ennakoinnin lähtökohdat ja menetelmät (vieraileva opettaja)
Maaliskuun lähijakso (koko päivä):
• Tulevaisuuspaja ti 3.3. klo 10–17
Maalis-huhtikuu (lopputehtävä):
• Tulevaisuusajattelun ja -tiedon hyödyntäminen omassa ammatillisessa toiminnassa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajan arviointi kohdistuu opiskelijoiden oppimistehtäviin (kirjallisiin/visuaalisiin tuotoksiin sekä niiden esittelyyn lähitapaamisissa) sekä työskentelyyn lähitapaamisissa. Itsearviointi tapahtuu viimeisen oppimistehtävän eli reflektiivisen raportin muodossa.