Tulevaisuuden toimintaympäristöt (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2141008-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
05.08.2019 - 30.11.2019
Ajoitus
04.09.2019 - 31.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit
Opettaja
- Pirita Juppi
- Minna Haapasalo
Vastuuopettaja
Minna Haapasalo
Ryhmät
-
YTAUKS19Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit S19
Tavoitteet
- analysoida ja ennakoida toimintaympäristön muutoksia ja tulevaisuuden kehityskulkuja hyödyntäen tulevaisuudentutkimuksen käsitteitä ja metodeja
- visioida muuttuvan toimintaympäristön taiteilijalle avaamia uusia toimintamahdollisuuksia hyödyntäen monialaisen tiimin osaamista
- soveltaa tulevaisuuden tutkimuksen näkökulmia ja menetelmiä tarkoituksenmukaisella tavalla omassa opinnäytetyö-kehittämishankkeessaan ja muussa kehittämistoiminnassa.
Sisältö
- Ajankohtaiset keskustelut ja kehityskulut taiteen ja kulttuurin kentällä
- Tulevaisuudentutkimus tiedonalana
- Tulevaisuudentutkimuksen keskeiset käsitteet ja menetelmät
- Tulevaisuuden ennakoinnin prosessi ja työkalut
- Tulevaisuuden ennakoinnin merkitys taiteilijan työssä
Oppimateriaalit
Ohjeistettu Optimassa
Opetusmenetelmät
Lähiopetuksessa hyödynnetään toiminnallista työskentelyä pienryhmissä sekä vierailuluentoja. Lisäksi ohjelmassa on vierailijoiden alustuksiin ja valmistuneiden opiskelijoiden kehittämishankkeisiin perustuva seminaaripäivä sekä tulevaisuuspajatyöskentelyä. Lähijaksojen välissä opiskelijat perehtyvät ohjeistettuihin aineistoihin ja tekevät oppimistehtäviä itsenäisesti tai verkossa pienryhmissä keskustellen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopettajuutta sekä tiimioppimista monialaisissa opiskelijatiimeissä. Monialaisuutta lisää työskentely useimmissa lähitapaamisissa yhdessä MYKY –koulutuksen opiskelijaryhmän kanssa. Opintojaksoon liittyy myös media/taide/kulttuurialan kansainvälisiin megatrendeihin ja tulevaisuusvisioihin tutustumista. Opintojaksolla ratkottavat tulevaisuuteen liittyvät kysymykset kytkeytyvät todellisiin työelämän haasteisiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Tästä suurin osa muodostuu itsenäisestä työskentelystä lähijaksojen välillä.
• Ennakkotehtävä lokakuun lähijaksolle: Oman alan tulevaisuusvisioiden kartoittaminen ja kolmen kiinnostavimmanjulkaisu Padletiin. Toisten kokoamien visioiden kommentointia (n. 20 t).
• Lukupiiri: oman alan tulevaisuuteen liittyvän artikkelin lukeminen, mindmapin tekeminen artikkelin keskeisistä ideoista, keskustelu pienryhmässä marraskuun lähijaksolla ja yhteisen mindmapin työstäminen sen pohjalta (n. 20 tuntia).
• Henkilökohtaisten tulevaisuusskenaarioiden hahmottelua (n. 10 t) joulukuun lähijaksolle.
• Kirjalliset oppimistehtävät tammikuun ja helmikuun lähijaksoilla (n. 20 t)
• Tulevaisuustyöpajan jälkeen reflektiivinen raportti, jossa pohditaan tulevaisuusajattelun ja -tiedon merkitystä omassa ammatillisessa toiminnassa (n. 30 t)
Sisällön jaksotus
Opetussuunnitelmassa kuvatut keskeiset sisällöt:
• Ajankohtaiset keskustelut ja kehityskulut median, taiteen ja kulttuurin kentällä
• Tulevaisuudentutkimus tiedonalana
• Tulevaisuudentutkimuksen keskeiset käsitteet ja menetelmät
• Tulevaisuuden ennakoinnin prosessi ja työkalut
• Tulevaisuuden ennakoinnin merkitys liiketoiminnassa
_______________________________________________________
Tarkempi ajoitus lähijaksoittain jäsennettynä:
Syyskuu (ennakkotehtävä lokakuun lähijaksolle):
• Media-/taide-/kulttuurialan tulevaisuusvisiot
Lokakuun lähijakso (2 h tapaaminen)
• Media-/taide-/kulttuurialan tulevaisuusvisiot (ennakkotehtävän purku)
• Yhteiskunnallisten megatrendien vaikutus omaan alaan ja ammatilliseen toimintaan
• Lukupiiritehtävän ohjeistaminen
Marraskuun lähijakso (2 h tapaaminen):
• Lukupiirin purku (pienryhmissä keskustelu ja yhteisen mindmapin kokoaminen ja esittely koko ryhmälle)
• Alustus tulevaisuusskenaariotyöskentelystä ja ohjeistus henkilökohtaiset tulevaisuusskenaariot -tehtävään
Joulukuun lähijakso (koko päivä):
• Seminaari media-, taide- ja kulttuurialan tulevaisuudesta (ti 3.12. klo 9–16)
Tammikuun lähijakso (2 h tapaaminen):
• Tulevaisuuden työelämä
Helmikuun lähijakso (2 h tapaaminen):
• Tulevaisuuden ennakoinnin lähtökohdat ja menetelmät (vieraileva opettaja)
Maaliskuun lähijakso (koko päivä):
• Tulevaisuuspaja ti 3.3. klo 10–17
Maalis-huhtikuu (lopputehtävä):
• Tulevaisuusajattelun ja -tiedon hyödyntäminen omassa ammatillisessa toiminnassa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opettajan arviointi kohdistuu opiskelijoiden oppimistehtäviin (kirjallisiin/visuaalisiin tuotoksiin sekä niiden esittelyyn lähitapaamisissa) sekä työskentelyyn lähitapaamisissa. Itsearviointi tapahtuu viimeisen oppimistehtävän eli reflektiivisen raportin muodossa.