Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoiluosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: 3011506-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.09.2019 - 31.10.2019

Ajoitus

29.10.2019 - 20.12.2019

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus

Opettaja

  • Riikka Kulmala

Ryhmät

  • PKITIS17
    Kirjasto- ja tietopalvelualan päiväkoulutus S17

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaakertoa käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet.kuvata palvelumuotoilun prosessin.käyttää palvelumuotoilun menetelmiä.selittää sosiaalisen kirjastotyön käsitteen.suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin.

Sisältö

Palvelumuotoilun prosessi ja menetelmätSosiaalinen kirjastotyöPalvelumuotoiluprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy pääosin sähköisenä. Linkit oppimateriaaliin löytyy opintojakson Optima-työtilasta.
Oppimateriaali on pääosin englanniksi, mutta tehtäviin vastataan suomeksi.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään seuraavia oppimismenetelmiä:
- oppimispäiväkirja
- ohjaajan antamat case-esimerkit
- pienryhmätehtävät
- oppimista tukevat testit
- projektioppiminen
Lisäksi opiskelijat tekevät yksilötehtäviä, jotka pyritään liittämään kunkin opiskelijan omaan kontekstiin oppimisen käytännön ymmärryksen vahvistamiseksi ja konkretisoimiseksi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentit ovat Optimassa tehtäviä monivalintatenttejä, joissa kussakin 3 uusintamahdollisuutta joustavan aikataulun mukaan.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähitapaamiset
Pienryhmätapaamiset ja pienryhmätyöt
Yksilötehtävät
Virtuaaliohjaus oppimisympäristö Optimassa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä, joka vastaa noin 270 tunnin työmäärää. Työmäärä jakautuu seuraavasti:
Ennakkotehtävä: 40 h
Ohjatut lähitapaamiset ohjaajan kanssa: 64 h
Ryhmätehtävät: 86 h
Yksilötehtävät (sisältää oppimispäiväkirjan): 40 h
Monivalintatentit: 40 h

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan viikoilla 44-51. Lähiohjausta opintojaksolla on 2* 3-4h /vko. Opintojakso on 10 op:n laajuinen, joten opintojakson työmäärä vastaa 270 h työskentelyä, joten opintojakson laskennallinen kuormitus on noin 25-30/h/vko. Opintojaksolla tehdään ennakkotehtävä, joka ajoittuu ennen opintojakson aloitusta. Ennakkotehtävä julkaistaan viikolla 41.
Opintojakson sisältö:
Palvelumuotoilun käsitteet
Käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet ja .menetelmät
Palvelumuotoiluprojektin prosessi ja vaiheet
Palvelu työkalut
Palvelumuotoilun työkalujen käyttö asiakaslähtöisten palvelujen suunnittelu- ja toteutusprosessissa.
Lisäksi opintojaksolla tutustutaan kiertotalouden käsitteeseen ja kiertotalouden malleihin ja kirjaston rooliin tässä yhteydessä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Viikkotehtävät, joista raportoidaan oppimispäiväkirjassa (20% arvosanasta, arvioidaan hyväksytty/hylätty, yksilötehtäviä on yhteensä 5; kaikki tehtävät tehty = arvosana 5)
Monivalintatentit (5 kpl) (20% arvosanasta, arvioidaan asteikolla 0-5)
Opettajan arviointi
Itsearviointi (10 % arvosanasta, arvioidaan asteikolla 0-5)
Pari-/vertaisarviointi (10% arvosanasta, arvioidaan asteikolla 0-5)
Projektin toteutusprosessin ja lopputuloksen arviointi (40% arvosanasta, arvioidaan asteikolla 1-5, kriteerit löytyvät opintojakson työtilasta Optimasta).
Opintojaksolla vaaditaan 70% läsnäolo lähitapaamisissa.

Hylätty (0)

Monivalintatenteistä hylätty
Oppimispäiväkirja tekemättä
Poissaoloja lähitunneilta enemmän kuin 30%

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Asiat on käsitelty suppeasti ja oppimista ei ole reflektoitu oppimispäiväkirjassa.
Monivalintatenttien keskiarvo on 1-2
Projektin toteutuksessa on ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta ja kaikkia palvelumuotoilun prosessin vaiheita ei ole toteutettu.
On osallistunut ryhmätöiden tekemiseen.
Lähteiden käyttö on puutteellista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tuotu yksilötehtävissä esille keskeinen asiasisältö ja oppimista on reflektoitu. Lisäksi omia esimerkkejä on annettu.
Monivalintatenttien keskiarvo on 2-4.
Kirjallinen työ selkeä ja lähteitä on käytetty.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen ja toiminut positiivisesti ryhmässä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti.
Oppimista on reflektoitu ja reflektiossa on esitetty omia esimerkkejä omasta oppimisesta.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnettymonipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä kattavasti ja johdonmukaisesti.
Kirjallinen työ on selkeä ja looginen.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen, jakanut tietoa muiden kanssa ja toiminut positiivisena jäsenenä ryhmässä.