Siirry suoraan sisältöön

Johtamisviestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3191049-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 14.03.2023

Ajoitus

27.02.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen

Opettaja

  • Laura Nurminen

Ryhmät

  • YLIKES22
    Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen
  • 09.05.2023 09:00 - 17:00, Johtamisviestintä 3191049-3006

Tavoitteet

Viestintä on entistä tärkeämpi johtamisen ja esimiestyönosaamisalue. Viestinnän kehittymisen ja haasteiden taustalla olevat voimat liittyvät mm. teknologian kehittymiseen,yhteiskunnan muutosten heijastumiseenorganisaatioihin ja työyhteisöihin,sekä ihmisten arvojen ja ajattelutapojen muutoksiin.
Tämän opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää viestinnän kasvaneen merkityksen nykyisissä työkulttuureissa ja esimerkiksi strategisten tavoitteiden saavuttamisessa
- osaa viestiä taitavasti johtamis- ja esimiestoiminnassa
- osaa arvioida ja kehittää johtamisviestinnän toimivuutta
- osaa käyttää, arvioida ja kehittää johtamisviestinnän järjestelmiä sekä erilaisia kanavia
- osaa arvioida ja kehittää omia viestinnällisiä toimintatapojaan työyhteisössä

Sisältö

- viestinnän osa-alueet
- johtamisviestinnän periaatteet ja ydinkysymykset
- johtamisviestinnän käytännöt ja niiden kehittyminen, esim. strategia- ja projektiviestintä
- viestintäsuhteet ja niiden vaikutus
- dialogisuuden merkitys
- omien viestinnällisten tyylien ja toimintatapojen tunnistaminen, arviointi ja kehittäminen.

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali on Itslearning-työtilassa.

Opetusmenetelmät

Opintojakson ensimmäinen lähipäivä on 14.3. Tällöin perehdytään johtamisviestinnän käsitteeseen ja dialogisuuden kehittämiseen omassa työyhteisössä.

Toisena lähipäivänä 9.5. keskustellaan johtamisviestinnän tämänhetkisistä haasteista ja omien viestinnällisten tyylien ja toimintatapojen reflektoinnista.

Lähipäivien lisäksi opintojaksolla kirjoitetaan tutkimus- ja teoriakirjallisuuteen pohjautuva raportti tietystä johtamisviestintään liittyvästä osa-alueesta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua. Opintojaksolla on kaksi lähiopetuspäivää, joissa korostuvat vuorovaikutteisuus ja aktiivinen osallistuminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää 16 tuntia lähiopetusta. Opiskelijan itsenäiselle työskentelylle on varattu aikaa noin 117 tuntia. Tämän lisäksi opiskelija saa palautetta johtamisviestinnän raportista ja keskusteluun osallistumisesta.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla käsitellään

- viestinnän osa-alueita
- johtamisviestinnän periaatteita ja ydinkysymyksiä
- johtamisviestinnän käytäntöjä ja niiden kehittymistä, esim. strategia- ja projektiviestintä
- viestintäsuhteita ja niiden vaikutuksia
- dialogisuuden merkitystä
- omien viestinnällisten tyylien ja toimintatapojen tunnistamista, arviointia ja kehittämistä.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu lähipäiviin eikä tee pyydettyjä tehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää, mitä viestintä merkitsee esihenkilön työssä. Hän pystyy kirjoittamaan johtamisviestinnästä ohjeiden mukaisen teoria- ja tutkimuskirjallisuuteen pohjautuvan raportin. Hän osallistuu lähipäiviin ja keskusteluun osittain.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää ja ymmärtää, mitä viestintä merkitsee esihenkilön työssä ja johtamisessa. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen teoria- ja tutkimuskirjallisuutta hyvin hyödyntävän raportin. Opiskelija asennoituu opintojaksoon positiivisesti sekä osallistuu lähipäivien työskentelyyn ja keskusteluun aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tietää ja ymmärtää, mitä viestintä merkitsee esihenkilön työssä ja johtamisessa. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja erinomaisella tavalla lähdemateriaalia hyödyntävän raportin. Opiskelija asennoituu opintojaksoon erittäin positiivisesti ja tavoitteellisesti sekä osallistuu lähipäivien työskentelyyn niin, että hän tuo keskusteluun uusia ja merkityksellisiä näkökulmia.

Esitietovaatimukset

Liiketoiminnan perusteet