Yritystoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5021128-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2020 - 13.09.2020
Ajoitus
31.08.2020 - 20.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus
Opettaja
- Raimo Lehto
Ryhmät
-
PPROMS17Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus
-
PPROMS17MatPPROMS17Mat
-
PPROMS17EtPPROMS17Et
-
PPROMS17BioPPROMS17Bio
-
PPROMS18Prosessi-ja materiaalitekniikan koulutus
Tavoitteet
Opiskelija tuntee yritysmuodot, yrittäjäksi ryhtymisen ja yrityksen perustamisen periaatteet. Hän tuntee talouden ja toiminnan välisen vuorovaikutuksen välisiä lainalaisuuksia ja osaa ottaa niitä huomioon toiminnan suunnittelussa. Hän osaa laatia liiketoimintasuunnitelman, lukea tilinpäätöstä ja tuntee yritystoimintaan liittyvien tunnuslukujen merkityksen. Hän osaa johtaa projekteja ja toimia esimiehenä.
Sisältö
Yrittäjyys, yrityksen perustaminen ja yritysmuodot
Liiketoimintasuunnitelman laatiminen
Yrityksen talous, budjetointi, tilinpäätös, taseet, hankinnat, investoinnit, kannattavuus
Johtaminen ja esimiestyö
Oppimateriaalit
Oppimateriaalia on Optimassa.
Kurssin alussa annetaan Optimassa tietoa alaan liittyvistä julkaisuista ja E-kirjoista.
Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset, henkilökohtaiset harjoitustyöt ja ryhmätyöt ja tulosten esittely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei kirjallista tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Learning by doing
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava erikseen vastúuopettajan kanssa kirjallisesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 36 tuntia
Ryhmätyöskentely ja esitysten valmistelu sekä raportointi 50 tuntia
Henkilökohtainen työskentely 47 tuntia
Yhteensä 133 tuntia
Sisällön jaksotus
Yrittäjyys, yrityksen perustaminen ja yritysmuodot
Business idean kehittäminen ja liiketoimintasuunnitelman (LTS) laatiminen
Yrityksen talous, budjetointi, tilinpäätös, taseet, hankinnat, investoinnit, kannattavuus
Yrityksen johtaminen, esimiestyö ja verkostoituminen
Opiskelija tekee raportin tutustumalla alan kirjallisuuteen, jotta pystyy ratkaisemaan Optimassa annetut 2 henkilökohtaiosta tehtävää koskien yrityksen tilinpäätöstietoja, yrityksen organisointia ja henkilöstön johtamiseen liittyviä perusasioita.
Tämän lisäksi laaditaan pienryhmissä liiketoimintasuunnitelma, joka esitetään markkas/joulukuun vaihteessa 2020 asiantuntijaraadille. Opintojakson lähiopetustunneilla käsitellään liiketoimntasuunnitelmaan liittyviä asioita, käydään lävitse Business model canvas/arvonlupauskanvas-periatteet, opetellaan, miten business idean olisi hyvä esitellä sidosryhmille rahoituksen saamiseksi sekä käydään lävitse organisaation johtamiseen ja verkostoitumiseen liittyviä asioita.
Jokaisella lähiopetustunnille on eri teema, joka esitellään ensimmäisellä lähiopetustunnilla ja on katsottavissa Optimassa kurssin alussa..
Viestintäkanava ja lisätietoja
Optimassa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinninsanan perusteena on henkilökohtainen harjoitustyö,sen raportointi Optimaan sekä pienryhmässä tehty kirjallinen raportti business-idean kehittämisestä sekä ryhmän business-idean suullinen esityksen asiantuntijaraadille.
Yhteisen tuotoksen lisäksi opiskelijan henkilökohtaiseen arvosanaan vaikuttaa ryhmätyötaidot, henkilökohtainenaktiivisuus (ryhmätyössä ja tunneilla sekä riittävä osallistuminen) ja ryhmän palautteet (oman pienryhmän vertaispalautteet, oma arviointi ja ohjaajan arviointi).
Arvosana muodostuu seuraavasti:
- henkilökohtaiset harjoitustyöt 30%
- liiketoimintasuunnitelman kirjallinen esitys 30%
- liiketoimintasuunnitelman esitys asiantuntijaraadille ja palaute asiantuntijaraadilta 20%
- ryhmätyötaidot, henkilökohtainen aktiivisuus ja palautteet 20%
Yhteensä 100%
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita hyväksytysti kirjallisia henkilökohtaisia harjoitustöitä eikä osallistu ryhmätyön tekemiseen ja sen esittämiseen yhteisessä tilaisuudessa joulukuussa 2020.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana T1-2:
- Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä, osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä sekä osaa tehdä toimeksiannot ja ohjeiden mukaan.
- Opiskelija osaa nimetä liiketoimintasuunnitelman osa-alueet ja ymmärtää liiketoiminnan peruskäsitteitä.
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä sekä antaa ja ottaa palautetta vastaan.
- Liiketoimintasuunnitelma on tehty ja se sisältää liikeidean ja kannattavuuslaskelmat. Suunnitelmassa on selkeitä puutteita, mutta ne eivät ole kokonaisuuden kannalta merkittäviä. Esitys on pidetty ja vertaisarvioinnit suoritettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana H3-4:
- Opiskelija osaa etsiä ja yhdistellä arkitietoa sekä tutkittua tietoa sekä käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä systemaattisesti.
- Opiskelija osaa toimia aktiivisesti ryhmässä ja tehdä tavoitteellista yhteistyötä. Opiskelija osaa antaa rakentavaa palautetta ja ottaa sen huomioon työskentelyssään.
- Kaikki kurssin tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu sovitun aikataulun mukaisesti.
- Kaikki tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu ammattimaisella otteella tehtävänannon ja annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta tuotokset ovat jääneet yleiselle tasolle.Liiketoimintasuunnitelma sisältää keskeiset osa-alueet jaon yhtenäinen kokonaisuus.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana K5:
- Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja soveltaa oppimaansa luovasti ja tuottaa omia johtopäätöksiä.
- Opintojakson tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu aikataulun mukaisesti ja ammattimaisella ja perehtyneisyyttä osoittavalla tavalla.
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja tuo uusia ajatuksia avoimesti ryhmän käyttöön.
- Opiskelija hallitsee rakentavan palautteen ja pystyy muokkaamaan omaa toimintaansa sen mukaisesti. Hän innostaa muita toimimaan näiden kykyjen ja tavoitteiden mukaisesti.
- Liiketoimintasuunnitelma sisältää keskeiset osa-alueet ja innovatiivisen liikeidean. Suunnitelmassa ei ole puutteita ja se on toteutettavissa. Esitystapa on innovatiivinen ja innostava.