Siirry suoraan sisältöön

Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa tukeva harjoittelu (6 op)

Toteutuksen tunnus: 7011159-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2019 - 31.10.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Esa Bärlund
  • Kati Naamanka
  • Satu Takala
  • Afrisa Kapella
  • Taina Vahtera
  • Pirjo Pennanen

Ryhmät

  • MFYSIK18
    Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K18

Tavoitteet

Opiskelija osaasoveltaa sekä hengitys- ja verenkiertoelimistön ongelmiin liittyvää fysioterapian teoreettista tietoa asiakastilanteissa,laatia asiakaslähtöisen liikkumis- ja toimintakyvyn tutkimissuunnitelman ja toteuttaa sen tilannekohtaisesti, luotettavasti ja turvallisesti,tehdä johtopäätöksiä potilaan toimintakykyä ja sen edellytyksiä kuvaavista tutkimistuloksistaan sekä selittää, miten potilaan liikkumis- ja toimintakyvyn muutokset vaikuttavat hänen osallistumismahdollisuuksiinsa,laatia asiakaslähtöisen fysioterapiadiagnoosin ja tavoitteet, sekä suunnitella ja toteuttaa asiakkaan liikkumis- ja toimintakykyä ylläpitävät ja/tai edistävät fysioterapiatilanteet ottaen huomioon potilaan resurssit,vertailla fysioterapian eri toteutusvaihtoehtojen tuloksellisuutta sekä raportoida potilaan tilasta suullisesti ja kirjallisesti,lisäksi ottaa huomioon hengitys- ja verenkiertoelimistön kirurgisten toimenpiteiden vaikutukset potilaan liikkumis- ja toimintakykyyn lyhyellä ja pitkällä aikavälillä,toimia yhteistyössä omaisten ja muun terveydenhuollon henkilöstön kanssa.

Sisältö

Hengitys- ja verenkierto-ongelmaisten potilaiden toimintakyvyn tukeminen fysioterapian keinoin, oppimisympäristönä esim. perusterveydenhuolto, sairaala.

Oppimateriaalit

Oppiminen etenee fysioterapeuttikoulutuksessa kumulatiivisesti, joten harjoittelu edellyttää sitä, että opiskelija on omaksunut ennen harjoittelujakson alkua edeltävien opintojen sisältöjen mukaisen osaamisen.
Oppimateriaalina em. osaamisen liittyvä materiaali sekä harjoittelupaikan määrittämä oheismateriaali.

Opetusmenetelmät

Fysioterapeutin työtehtävissä toiminen ohjattuna ( sopimuksen mukaan), kirjallinen itsearviointi ennen harjoittelun alkua , alku/väliarvioinnissa ja loppukeskustelussa, kirjallinen raportointi ja oppimispäiväkirja(Optimassa)
Kirjallisessa raportissa fysioterapianimikkeistön lisäksi hyödynnetään ICF koodeja jäsentämässä toimintakyvyn ja sen osa-alueiden kuvausta

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

ENNEN HARJOITTELUN ALKUA Opiskelija perehtyy Optiman Harjoittelu-Clinical practise -kansiossa olevaan harjoittelun oppaaseen perusteellisesti selvittäen omat vastuunsa harjoittelussa. Epäselvät asiat opiskelija ottaa esille orientaatiotunnilla. Opiskelijan tulee ottaa huomioon oppaan määrittämien tehtävien lisäki Jobiilissa mainitut harjoittelupaikkakohtaiset tehtävät hyvissä ajoissa
Orientaatiotunnilla (2 x 45min) käsitellään harjoitteluun liittyviä erityispiirteitä sekä opettaja vastaa opiskelijoiden kysymyksiin ja osallistuu keskusteluun harjoitteluun liittyvistä asioista, joita ei ole selvitetty harjoitteluoppaassa. Opettaja määrittää yhdessä opiskelijoiden kanssa harjoitteluun liittyvät tehtävät (itsearviointi- ja tavoitteet, oppimispäiväkirja ja asiakastyötä kuvaava raportti) ja niiden palautusajankohdat.
Oppimistavoitteet: itsearviointi ja tavoitteet –lomake hyvissä ajoissa 3 viikkoa ennen harjoittelun alkua Optiman palautuslaatikkoon opettajan kommentoitavaksi.
Opiskelija muokkaa kommentoitua lomaketta tarpeen mukaan siten, että hän voi lähettää tavoitteensa viimeistään 1 viikko ennen harjoittelun ohjaavalle fysioterapeutilleen. Opiskelija ja ohjaava fysioterapeutti tarkastelevat opiskelijan asettamia tavoitteita harjoittelupaikassa ensimmäisen harjoitteluviikon kuluessa sekä tarvittaessa opiskelija muokkaa asettamiaan tavoitteita.

HARJOITTELUSSA fysioterapeuttiopiskelija työskentelee fysioterapeutin ohjauksessa fysioterapeutin tehtävissä. Opiskelija vastaa hänelle annettujen työtehtävien hoitamisesta fysioterapeuttiohjaajalleen ja opettajaohjaajalle. Vastuutehtäviä on kuvattu tässä toteutussuunnitelmassa ja tarkemmin harjoittelun oppaassa.
ALKU- tai VÄLIARVIOINTI sijoitetaan 1.-3. harjoitteluviikolle ja siihen osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja. Arvioinnit käydään Skype tms välityksellä. Tarvittaessa ja erityistilanteissa, ohjaava opettaja voi myös osallistua harjoittelupaikan asiakastilanteisiin ja arviointikeskusteluun harjoittelupaikalla. Opiskelija sopii arviointiajankohdat ohjaajansa kanssa opettajien antamien aikataulujen puitteissa.

Ohjaavien opettajien ohjausajat:sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa

Opiskelija varmistaa ohjausajankohdan lähettämällä skype-kokouskutsun opettajalle, vaihtoehtoisesti opettaja lähettää kutsun varmistettua ohjausajankohdan sopivuuden. Opiskelija on laatinut kirjallisen itsearvioinnin välikeskustelua varten ja palauttanut sen Optimaan viimeistään kaksi päivää ennen välikeskustelua.
Jos käytetään väliarviointia. siihen mennessä kirjallinen raportti on jo aloitettu. Muussa tapauksessa raportti in hyvä aloittaa viimeistään 2. - 3. harjoitteluviikon aikana. Tässä vaiheessa raportissa on kirjattu raportin alkuosa: esitiedot, raporttikohteen tilan kuvaus (ICF pääkoodit mukaan lukien), alustava fysioterapeuttinen diagnoosi ja tavoitteet. Ohjaava fysioterapeutti tarkistaa raportin sisällön oikeellisuuden ja opettaja jäsennyksen, tavoitteet, toteutuksen jne.. Opiskelijan kannattaa palauttaa raporttiluonnos mahdollisimman varhain Optimaan, jotta ohjaava opettaja voi tarvittaessa ohjata raportin etenemistä. Valmis raportti tulee palauttaa Optimaan viimeistään harjoittelun päätyttyä.

LOPPUARVIOINTIIN osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja.
Opiskelija järjestää loppuarviointikeskustelun harjoittelun oppaassa kuvatulla tavalla. Opiskelija valmistautuu keskusteluun siten että hän vie keskustelua eteenpäin esitellen oman oppimisensa edistymistä ja jatkokehittymistarpeita tavoitekohtaisesti kirjallisen itsearviointiinsa nojautuen.
Loppuarviointikeskustelu toteutuu pääsääntöisesti Skypen tms. välityksellä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsearviointi ja tavoitteet: kirjallinen itsearviointi ja tavoitteet ennen harjoittelua osana ammatillisen kasvun opintoja (KoTe) + täydentäminen väli- ja loppuarviointiin (itsenäinen opiskelu)
Osallistuminen orientaatiotunnille ja harjoittelun yhteenvetokeskusteluun harjoittelun päätyttyä.
Kirjallinen raportointi (Ohjeet oppaassa ja sisältyy itsenäiseen työskentelyyn)
Harjoittelun aikana opiskelija tekee kirjallisen fysioterapiaprosessia kuvaavan raportin. Tästä on raporttipohja ohjeineen ja muuta tukimateriaalia Optimassa ”Harjoittelu Clinical Practise” -kansiossa. Raportissa käytetään ICF pääkooditusta fysioterapianimikkeistön koodien lisäksi jäsentämään kirjoittamista. Muu itsenäinen opiskelu esim. ohjaavan fysioterapeutin määrittämään oheismateriaaliin perehtyminen.
Dokumenttien arkistointi
Opiskelija arkistoi harjoitteluun liittyvät dokumentit Harjoittelun oppaassa kuvatulla tavalla.
Harjoittelun kuluessa opiskelija tekee jatkuvaa itsearviointia kirjallisesti oppimispäiväkirjaan: kirjaa vk 2 (punainen fontti) ja vk 4 (sininen fontti) miten on saavuttanut tavoitteitaan sekä tarvittaessa muuttaa tavoitteitaan. Opiskelijan ja ohjaavan opettaja lisäksi oppimispäiväkirja on ohjaavan fysioterapeutin ohjaamistyökalu, mikäli niin erikseen sovitaan. Opettaja kommentoi oppimispäiväkirjaa sovitusti. Opiskelijan kirjallinen väli- ja loppuarviointi on osa oppimispäiväkirjaa.
Kaikki poissaolot korvataan kirjallisesti ohjaavan fysioterapeutin ja ohjaavan opettajan kanssa sovitulla tavalla.
MITOITUS:
Harjoittelupaikassa tapahtuva työskentely ohjaavan fysioterapeutin ohjauksessa 6op = 27hx6=162h
Itsenäinen työskentely (itsearvioinnit, raportti, oheismateriaalin hankkiminen ja siihen perehtyminen, oppimispäiväkirja) sisältyy soveltuviin osin harjoittelun kokonaistuntimäärään.

Orientaatiotunnit ja yhteenveto 2h +2h

Sisällön jaksotus

Ajankohta:
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa fysioterapiaa asiakkaille, joiden terapian toteutukseen vaikuttavat ensisijaisesti hengitys- ja verenkierron ongelmat.
Fysioterapeuttiopiskelija työskentelee fysioterapeutin ohjauksessa fysioterapeutin tehtävissä. Opiskelija vastaa hänelle annettujen työtehtävien hoitamisesta fysioterapeuttiohjaajalleen ja opettajaohjaajalle. Vastuutehtäviä on kuvattu tässä toteutussuunnitelmassa ja tarkemmin harjoittelun oppaassa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

(hieman kesken 10.10 klo 13:47/eb)

Harjoittelujakson arvosana koostuu kolmen osa-alueen arvioinneista: työskentely harjoittelupaikassa 50% arvosanasta, fysioterapiaprosessia kuvaava raportti 25% sekä harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitaminen 25%.

Työskentelyä harjoittelupaikassa arvioi ohjaava fysioterapeutti / fysioterapeutit fysioterapeuttikoulutuksen asettamien kriteerien mukaan ohjaavan opettajan tuella ( asteikko: hylätty, 1-5). Arvioinnissa painottuvat fysioterapeuttinen tutkiminen ja kliininen päättely, terapiaosaaminen sekä ohjaus- ja opetusosaaminen.
Fysioterapiaprosessia kuvaavan raportin ammatillisuutta arvioi opettaja harjoittelun kriteerien mukaisesti (täydennettävä-heikko-tyydyttävä-hyvä-erinomainen). Harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitamisen arvioivat sekä ohjaava fysioterapeutti että ohjaava opettaja em. kriteerejä hyödyntäen.
Vastuutehtäviin kuuluu mm. opintojakson arviointien ym. dokumenttien skannaus ja lataus Optimaan niille varattuun opiskelijakohtaiseen palautuslaatikkoon.
Opettaja merkitsee opintojakson arvosanan opintosuoritusrekisteriin, kun opiskelija on tehnyt hyväksytysti kaikki opintojaksoon liittyvät suoritteet ja tehtävät.