Siirry suoraan sisältöön

Elinympäristössä toimimista tukeva fysioterapia (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7011198-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2018 - 31.01.2019

Ajoitus

01.01.2019 - 31.07.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 50

Opettaja

  • Kati Naamanka
  • Kirsi Karlsson

Ryhmät

  • PFYSIS17B
    PFYSIS17B
  • PFYSIS17A
    PFYSIS17A

Tavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa työssä esiintyviä, etenkin fyysisiä kuormitustekijöitäarvioida asiakkaan työ-/toimintaympäristöä ja työn kuormittavuuttatunnistaa ja arvioida asuin-/toimintaympäristöjen esteettömyyttä ja saavutettavuutta sekä asiakkaan suoriutumista näissäarvioida apuvälinetarvetta osana asiakaslähtöistä liikkumisen ja toimintakyvyn arviointia,esittää keinoja optimaalisen kuormituksen aikaansaamiseksisuunnitella ja toteuttaa työhyvinvointia edistäviä, fysioterapian ennaltaehkäiseviä toimenpiteitätoimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti fyysistä (työ)hyvinvointia edistävissä moniammatillissa työryhmissä fysioterapian edustajana.suunnitella ja muuttaa ympäristöä asiakkaan toimintaa ja osallisuutta tukevaksi yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä sosiaali-, terveys- ja rakennustoimen edustajien kanssa,toimia apuvälineprosessin edellyttämällä tavalla yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä sosiaali- ja terveysalan, erityisesti toimintaterapian ja apuvälinealan, ammattilaisten kanssa

Sisältö

Toimintakykyä tukeva apuvälinepalvelu ja -teknologia: apuvälineet, apuvälinepalveluprosessi, apuvälineiden myöntämisperusteet, apuvälineluokitusArjessa ja elinympäristössä selviytyminen: rakennetun ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, esteettömyyden arviointi, ratkaisut ympäristön esteettömyyden edistämiseksi.Työssä selviytymistä tukeva fysioterapia: ergonomiatietous, työn fyysiset kuormitustekijät ja niiden arviointi, työntekijä - työtehtävät - työympäristö, ratkaisut ja ohjaus optimaalisen kuormituksen aikaansaamiseksi, työhyvinvoinnin edistäminen preventiivisen fysioterapian keinoin.

Oppimateriaalit

Opiskelija tutustuu ja kertaa ennen potilassiirtojen ergonomiapäivää seuraavan materiaalin:
Toiminnan ja perusliikkumisen tutkiminen ja harjoittaminen -opintojakson diamateriaali
Tamminen-Peter L. ja Wicström G. 2014. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Hki: Otava.
Tamminen-Peter L, Moilanen A ja Fagerström V. 2015. Fyysisten riskien hallintamalli hoitoalalla. Työterveyslaitos. Tampere: Tammerprint Oy.
www-sivut: Työterveyslaitoksen sivusto aiheeseen liittyen ja ErgocareBank
Kukkonen. 2001. Työfysioterapia. Työterveyslaitos.
Launis, M. & Lehtelä, J. (toim.) 2011. Ergonomia. Työterveyslaitos
Esteettömyyskartoituksessa käytettävä materiaali:
https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
http://www.esteettomyys.rakennustieto.fi/
Apuvälineet osion materiaali:
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Apuvälineosio: itsenäinen työskentely sisältää apuvälinepalveluprosessiin perehtymisen ja casetehtävien työstön, raportoinnin sekä esityksen laatimisen.
Esteettömyysosio: itsenäinen työskentely sisältää kartoitusmenetelmään perehtymisen ja kartoituksen ja raportin tekemisen pienryhmässä sekä seminaariesityksen.
Ergonomiaosio: itsenäinen työskentely sisältää tehtävien tekemisen ja infotilaisuuden järjestämisen kohderyhmälle.

Sisällön jaksotus

Toteutus
Opintojakso toteutuu kolmessa osassa: 1. Apuvälinepalvelut, 2. Esteettömyys 3. Ergonomia. Ammatillisen osaamisen näkökulmasta em. osien sisällöt liittyvät elinympäristössä ja työssä selviytymistä tukevan fysioterapian kokonaisuuteen. Opiskelu koostuu itsenäisestä yksilöllisestä työskentelystä ja kontaktitunneista, jotka toteutuvat työpajoina ryhmissä. Oppiminen edellyttää opiskelijalta perehtymistä ja sisällön tuottamista sekä aktiivista osallistumista jokaiseen teemaan. Jokaiseen teemaan liittyvät itsenäiset tehtävät palautetaan Optimaan.
Osa 1: Apuvälinepalvelut, 1.5 op, Orientaatio opintojakson toteutukseen ja arviointiin sekä opiskelutapaan, tarkempi sisältö Optimassa. Itsenäisen työskentelyn ohjeistus. Kontaktitunneilla työskentely pienryhmissä, itsenäisten tehtävien tekeminen ja palautus optimaan sekä case-työskentely. Yritysvierailu.
Osa 2: Esteettömyys 2 op. Esteettömyys ja saavutettavuus, rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoittaminen ja raportointi pienryhmissä. Raportin esittäminen ja palautus Optimaan.
Osa 3. Ergonomia, 1.5 op. Ergonomia käsitteenä, sisältöinä ja soveltaminen projektiin. Työn fyysisten kuormitustekijöiden arviointi ja mittaaminen sekä optimaalisten ergonomiaratkaisujen etsiminen. Projektityöskentelyn suunnittelun käynnistyminen.
Potilassiirtojen ergonomiapäivä Kunnonkodissa (tulee olla läsnä): Fysioterapeutti potilassiirtojen ergonomia-asiantuntijana (8.30-9.45 Orientaatio päivään, ohjeistus, 10.10-11.40 Case-työskentely ja 12.30--> Case-työskentely jatkuu, käytännön harjoittelu). Itsenäinen opiskelu ennen ergonomiapäivää, ks. kohta Muu kirjallisuus ja oheismateriaali. Jokainen tutustuu erilaisiin potilassiirtotilanteisiin (kirjallisuus, www-sivut) ja valmistautuu tällä tavoin case-työskentelyyn ryhmässään.
Ergonomiapäivät Kunnonkodissa: 4.4. A-ryhmä, 28.2.. B-ryhmä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Apuvälineosio: Vierailu apuvälinealan yrityksessä
Ergonomia ja esteettömyysosiot: yhteistyö Turun ammattikorkeakoulun suunterveyden koulutusalan ja Turun yliopiston hammaslääketieteen laitoksen kanssa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson toteutus koostuu useammasta projektista, joten opetussuunnitelmasta poiketen arviointi on hyväksytty / hylätty.
Arvosana muodostuu apuvälinepalvelut-, esteettömyys- ja ergonomiaosion hyväksytty/hylätty arvosanoista. Jokaista osiota arvioidaan erikseen ja jokaisesta osiosta on osoitettava riittävä osaamistaso suorituksen saamiseksi. Opintojakson osien teoreettinen hallinta tehdään näkyväksi käytännön toiminnoissa ja asiakas antaa toteutuksesta palautteen. Opettaja ohjaa toteutusprosessia hyväksyen sen eri vaiheet. Jokaiseen osioon liittyy myös oman osaamisen arviointi (lähtötaso ja lopputason arviointi).
Apuvälinepalvelut: arvosana muodostuu teemoihin liittyvien henkilökohtaisten tehtävien hyväksytystä suorittamisesta ja oman osaamisen arvioinnista (lähtötason ja lopputason arviointi)
Esteettömyys: arvosana muodostuu esteettömyyskartoituksen luotettavasta tekemisestä ja raportoinnista sekä oman osaamisen arvioinnista (lähtötason ja lopputason arviointi)
Ergonomia: hyväksytty/hylätty arvosana muodostuu projektin valmisteluun liittyvistä henkilökohtaisten -ja ryhmätehtävien suorittamisesta sekä oman osaamisen arvioinnista (lähtötason ja lopputason arviointi)