Elinympäristössä toimimista tukeva fysioterapia (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7011198-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2018 - 31.01.2019
Ajoitus
01.01.2019 - 31.07.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Opettaja
- Kati Naamanka
- Kirsi Karlsson
Ryhmät
-
PFYSIS17BPFYSIS17B
-
PFYSIS17APFYSIS17A
Tavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa työssä esiintyviä, etenkin fyysisiä kuormitustekijöitäarvioida asiakkaan työ-/toimintaympäristöä ja työn kuormittavuuttatunnistaa ja arvioida asuin-/toimintaympäristöjen esteettömyyttä ja saavutettavuutta sekä asiakkaan suoriutumista näissäarvioida apuvälinetarvetta osana asiakaslähtöistä liikkumisen ja toimintakyvyn arviointia,esittää keinoja optimaalisen kuormituksen aikaansaamiseksisuunnitella ja toteuttaa työhyvinvointia edistäviä, fysioterapian ennaltaehkäiseviä toimenpiteitätoimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti fyysistä (työ)hyvinvointia edistävissä moniammatillissa työryhmissä fysioterapian edustajana.suunnitella ja muuttaa ympäristöä asiakkaan toimintaa ja osallisuutta tukevaksi yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä sosiaali-, terveys- ja rakennustoimen edustajien kanssa,toimia apuvälineprosessin edellyttämällä tavalla yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä sosiaali- ja terveysalan, erityisesti toimintaterapian ja apuvälinealan, ammattilaisten kanssa
Sisältö
Toimintakykyä tukeva apuvälinepalvelu ja -teknologia: apuvälineet, apuvälinepalveluprosessi, apuvälineiden myöntämisperusteet, apuvälineluokitusArjessa ja elinympäristössä selviytyminen: rakennetun ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, esteettömyyden arviointi, ratkaisut ympäristön esteettömyyden edistämiseksi.Työssä selviytymistä tukeva fysioterapia: ergonomiatietous, työn fyysiset kuormitustekijät ja niiden arviointi, työntekijä - työtehtävät - työympäristö, ratkaisut ja ohjaus optimaalisen kuormituksen aikaansaamiseksi, työhyvinvoinnin edistäminen preventiivisen fysioterapian keinoin.
Oppimateriaalit
Opiskelija tutustuu ja kertaa ennen potilassiirtojen ergonomiapäivää seuraavan materiaalin:
Toiminnan ja perusliikkumisen tutkiminen ja harjoittaminen -opintojakson diamateriaali
Tamminen-Peter L. ja Wicström G. 2014. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Hki: Otava.
Tamminen-Peter L, Moilanen A ja Fagerström V. 2015. Fyysisten riskien hallintamalli hoitoalalla. Työterveyslaitos. Tampere: Tammerprint Oy.
www-sivut: Työterveyslaitoksen sivusto aiheeseen liittyen ja ErgocareBank
Kukkonen. 2001. Työfysioterapia. Työterveyslaitos.
Launis, M. & Lehtelä, J. (toim.) 2011. Ergonomia. Työterveyslaitos
Esteettömyyskartoituksessa käytettävä materiaali:
https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
http://www.esteettomyys.rakennustieto.fi/
Apuvälineet osion materiaali:
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Apuvälineosio: itsenäinen työskentely sisältää apuvälinepalveluprosessiin perehtymisen ja casetehtävien työstön, raportoinnin sekä esityksen laatimisen.
Esteettömyysosio: itsenäinen työskentely sisältää kartoitusmenetelmään perehtymisen ja kartoituksen ja raportin tekemisen pienryhmässä sekä seminaariesityksen.
Ergonomiaosio: itsenäinen työskentely sisältää tehtävien tekemisen ja infotilaisuuden järjestämisen kohderyhmälle.
Sisällön jaksotus
Toteutus
Opintojakso toteutuu kolmessa osassa: 1. Apuvälinepalvelut, 2. Esteettömyys 3. Ergonomia. Ammatillisen osaamisen näkökulmasta em. osien sisällöt liittyvät elinympäristössä ja työssä selviytymistä tukevan fysioterapian kokonaisuuteen. Opiskelu koostuu itsenäisestä yksilöllisestä työskentelystä ja kontaktitunneista, jotka toteutuvat työpajoina ryhmissä. Oppiminen edellyttää opiskelijalta perehtymistä ja sisällön tuottamista sekä aktiivista osallistumista jokaiseen teemaan. Jokaiseen teemaan liittyvät itsenäiset tehtävät palautetaan Optimaan.
Osa 1: Apuvälinepalvelut, 1.5 op, Orientaatio opintojakson toteutukseen ja arviointiin sekä opiskelutapaan, tarkempi sisältö Optimassa. Itsenäisen työskentelyn ohjeistus. Kontaktitunneilla työskentely pienryhmissä, itsenäisten tehtävien tekeminen ja palautus optimaan sekä case-työskentely. Yritysvierailu.
Osa 2: Esteettömyys 2 op. Esteettömyys ja saavutettavuus, rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoittaminen ja raportointi pienryhmissä. Raportin esittäminen ja palautus Optimaan.
Osa 3. Ergonomia, 1.5 op. Ergonomia käsitteenä, sisältöinä ja soveltaminen projektiin. Työn fyysisten kuormitustekijöiden arviointi ja mittaaminen sekä optimaalisten ergonomiaratkaisujen etsiminen. Projektityöskentelyn suunnittelun käynnistyminen.
Potilassiirtojen ergonomiapäivä Kunnonkodissa (tulee olla läsnä): Fysioterapeutti potilassiirtojen ergonomia-asiantuntijana (8.30-9.45 Orientaatio päivään, ohjeistus, 10.10-11.40 Case-työskentely ja 12.30--> Case-työskentely jatkuu, käytännön harjoittelu). Itsenäinen opiskelu ennen ergonomiapäivää, ks. kohta Muu kirjallisuus ja oheismateriaali. Jokainen tutustuu erilaisiin potilassiirtotilanteisiin (kirjallisuus, www-sivut) ja valmistautuu tällä tavoin case-työskentelyyn ryhmässään.
Ergonomiapäivät Kunnonkodissa: 4.4. A-ryhmä, 28.2.. B-ryhmä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Apuvälineosio: Vierailu apuvälinealan yrityksessä
Ergonomia ja esteettömyysosiot: yhteistyö Turun ammattikorkeakoulun suunterveyden koulutusalan ja Turun yliopiston hammaslääketieteen laitoksen kanssa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson toteutus koostuu useammasta projektista, joten opetussuunnitelmasta poiketen arviointi on hyväksytty / hylätty.
Arvosana muodostuu apuvälinepalvelut-, esteettömyys- ja ergonomiaosion hyväksytty/hylätty arvosanoista. Jokaista osiota arvioidaan erikseen ja jokaisesta osiosta on osoitettava riittävä osaamistaso suorituksen saamiseksi. Opintojakson osien teoreettinen hallinta tehdään näkyväksi käytännön toiminnoissa ja asiakas antaa toteutuksesta palautteen. Opettaja ohjaa toteutusprosessia hyväksyen sen eri vaiheet. Jokaiseen osioon liittyy myös oman osaamisen arviointi (lähtötaso ja lopputason arviointi).
Apuvälinepalvelut: arvosana muodostuu teemoihin liittyvien henkilökohtaisten tehtävien hyväksytystä suorittamisesta ja oman osaamisen arvioinnista (lähtötason ja lopputason arviointi)
Esteettömyys: arvosana muodostuu esteettömyyskartoituksen luotettavasta tekemisestä ja raportoinnista sekä oman osaamisen arvioinnista (lähtötason ja lopputason arviointi)
Ergonomia: hyväksytty/hylätty arvosana muodostuu projektin valmisteluun liittyvistä henkilökohtaisten -ja ryhmätehtävien suorittamisesta sekä oman osaamisen arvioinnista (lähtötason ja lopputason arviointi)