Tutkimustoiminta ja kehittämistoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081147-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2019 - 10.02.2020
Ajoitus
01.01.2020 - 31.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 80
Opettaja
- Ilkka Uusitalo
- Liisa Pirinen
- Meeri Rusi
Ryhmät
-
PSOSTK18Sosionomi (AMK), Turku, K18
-
PSOSTS18Sosionomi (AMK), S18
Tavoitteet
Sosionomilla (AMK) on käytäntöpainotteista tutkimuksellista osaamista ja hän osaa tuottaa uutta tietoa. Opiskelija ymmärtää tutkimusprosessin sekä hallitsee laadullisten ja määrällisten tutkimusmenetelmien perusteet. Sosionomi (AMK) osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeen.
Sisältö
kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus tutkimusprosessi aineistokeruumenetelmät ja analyysimenetelmät luotettavuus ja etiikka kehittämistoiminnan prosessi kehittämistoiminnan menetelmät projektityö kehittämisen välineenä
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ilmoitetaan tarkemmin Optima-verkko-alustan välilehdillä.
.
Tenttiä varten otetaan haltuun verkkomateriaali ja kirjallisuus:
• Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.Oy
Opetusmenetelmät
Itsenäiset verkko-tehtävät Optimassa
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti optimassa auki
helmi-,to 27.2., maalis- to 26.3 ja huhtikuussa to 16.4
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus
Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tämän opintojakson voi suorittaa tämän kevätlukukauden toteutuksen lisäksi kesätoteutuksena tai syksytoteutuksena.
Tämä opintojakso on suoritettava ennen kuin opiskelija voi aloittaa opinnäytetyön suorittamista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h opiskelijan työtä
Optima -verkkoalustan välilehtien tehtävät sekä tentti
Sisällön jaksotus
Jakson aloitusinfo to 16.1 klo 14-16 (ei pakollinen) tammikuussa Joukahaisenkatu (ICT), muutoin toteutus tapahtuu verkko-opiskeluna.
Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso on auki Optimassa 1.2.-30.4.2020.
.
Verkkototeutus sisältää kolme osa-aluetta:
- Johdantoa kvalitatiiviseen tutkimusotteeseen (toteutuu oppimistehtävinä ja raportointina)
- Johdantoa kvantitatiiviseen tutkimusotteeseen (toteutuu oppimistehtävinä ja raportointina)
- Johdantoa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamiseen (toteutuu oppimistehtävinä ja raportointina)
Jaksolla käsitellään myös tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä lähtökohtia ja ohjeita (Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohjeet korkeakouluille).
.
Sisältö:
- Sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
- Opinnäytetyön prosessin vaiheet
- Näyttöön perustuva toiminta
- Sosiaalialan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä.
Jaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.
Jakson arvioidaan 1-5 / hylätty -periaatteella.