Siirry suoraan sisältöön

Osallistavat menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081169-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 10.03.2020

Ajoitus

03.03.2020 - 07.04.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 20

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Kari Salonen
  • Maija-Liisa Aronpää

Vastuuopettaja

Maija-Liisa Aronpää

Ryhmät

  • PSOSVS17
    Sosionomi (AMK), Turku, PSOSVS17

Tavoitteet

Opiskelija- ymmärtää monikulttuurisen asiakastyön erityiskysymyksiä ja osaa toimia asiakasta osallistavasti monikulttuurisessa ohjaustyössä.- osaa tukea kansalaisten osallisuutta ja kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhteistyössä asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.

Sisältö

- monikulttuurinen ohjaus
- ryhmän ohjauksen menetelmät
- asiakkaan osallisuutta tukevat työmenetelmät

Oppimateriaalit

Jelli - Välineitä järjestötyöhön https://www.jelli.fi/jarjestotoiminta/

Korhonen, V.; Puukari, P. 2017.Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.

Laitinen, Nikkala (toim.) 2013.Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Tampere: Vastapaino. Saa-tavana verkkokirjana kirjaston kokoelmassa (ellibs).

Nummi, P. 2007.Fasilitaattorin käsikirja. Helsinki: Edita.

Pohjola, A; Kairala, M.; Niskala, A. &,Lyly, H. (toim.) 2017 Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikut-tajaksi : Asiakkaan osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tampere: Vastapaino.

Yhteiskehittäminen aikuissosiaalityössä materiaali (Pro sos) http://www.prosos.fi/yhteiskehittaminen-on-osallisuutta

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, ryhmätyö

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Jaksoon liittyvän oppimistehtävän palautus XXX ja toinen palautuspäivä XXX
.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmätyö, kontaktiopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus ja siihen valmistautuminen 1 op. Oppimistehtävä 4 op, 1-5
.
.

Sisällön jaksotus

Toteutuu tiistaisin klo 16.30-18.30
Ennen jokaista tapaamista tehdään ennakkotehtävä.
3.3.2020 Jakson aloitus ja jakson oppimistehtävän esittely. Orientaatio osallisuuden käsitteeseen. KS, M-LA
10.3.2020 Osallisuutta tukevat työmenetelmät ryhmän ohjauksessa, M-LA
17.3.2020 Monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Tehtävän tarkastelu. KS, M-LA
24.3.2020 Yhteiskehittäminen aikuissosiaalityössä KS
7.4.2020 Ryhmäohjaustehtävien purku ja toteutetun toiminnan esittely kahdessa pienryhmässä. KS,M-LA
Raportti palautetaan 14.4.2020. Raportin toinen palautuspäivä 14.5.20.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetus 1 op, hyväksytty/ hylätty
Oppimistehtävä 4 op, 1-5
.
Lähiopetuksesta tehdään jokaisen kerran jälkeen reflektiivinen kooste, joka tallennetaan Optimaan.

Hylätty (0)

Hylätyssä suorituksessa jákson oppimistehtävä on tehty huolimattomasti, Suunnitelman perusteella ei pysty toteuttamaan kansalaisia aidosti osallistavaa toimintaa. Toimintaa ei ole kuvattu niin, että siinä välittyisi ´toteutunut työ ja opiskelijaryhmän yhteistyö on ollut sekavaa ja lyhytjänteistä. ´Toimintaa ei perustella teoreettisesti ja tehtäväraportti on huolimaton ja siinä ei noudateta amk:n kirjoitusohjeita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojakson hyvän suorituksen edellytyksenä on osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti ja kehittää toiminnassaan osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön kehittämiseen tai tiedottamiseeni. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu teorian kautta. Perustelut ovat jonkin verran pinnallisia ja niiden yhteys toimintaan jää heikoksi. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty tyydyttävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojakson hyvän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää toiminnassaan osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön kehittämiseen tai tiedottamiseen aktiivisesti. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu teorian kautta. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty informatiivisesti ja hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson kiitettävävän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Tehtävän ryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää toiminnassaan asiakkaita aidosti osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu aikuissosiaalityön kehittämiseen tai tiedottamiseen innovatiivisesti. Tehty toiminta raportoidaan niin, että kuvauksessa välittyy huolellinen suunnittelu, toiminnan prosessin kuvaus ja tapahtumien osallistava arviointi. Toiminta ja osallistaminen on perusteltu teoreettisesti. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n raportointiohjeita huolellisesti. Tehtävän esittäminen on tehty innostavasti ja informatiivisesti.