Varhaiskasvatuksen lähtökohdat (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081170-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.03.2019 - 13.09.2019
Ajoitus
06.09.2019 - 27.09.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 44
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heli Virjonen
- Janina Luoto
Ryhmät
-
PSOSTK18Sosionomi (AMK), Turku, K18
-
MSOSTK18Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
-
MSOSSS18Sosionomi (AMK) monimuoto, Salo, S18
-
PSOSTS18Sosionomi (AMK), S18
Tavoitteet
Opiskelija- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy päivähoitoon lapsen kasvuympäristönä.- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.
Sisältö
varhaiskasvatuksen kehittyminen ja yhteiskunnalliset tehtävät varhaiskasvatuspalveluiden kokonaisuus kasvun ekologinen teoria varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) alle kouluikäisen lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen
Oppimateriaalit
Tenttikirjat:
Koivunen, Pirjo-Leena. 2009. Hyvä päivähoito - Työkaluja sujuvaan arkeen. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Kolme artikkelia kirjasta Koivula, Merja & Siippainen, Anna ja Eerola-Pennanen, Paula (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Tampere:Vastapaino.
1. Salminen Jenni ja Poikonen Pirjo-Liisa. Opetussuunnitelma pedagogisena työvälineenä.
2. Mykkänen Johanna ja Böök Marja Leena. Moninaiset perheet ja varhaiskasvatus.
3. Koivula Merja ja Laakso Marja-Leena. Lapsen varhainen kehitys kommunikaation, vuorovaikutussuhteiden ja leikin näkökulmista.
Opetusmenetelmät
- lähiopetus
- oppimistehtävät
- tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti pidetään 27.9.2019 klo 10-12.
Ensimmäinen uusintatentti on 27.11. klo 16-18, toinen ilmoitetaan myöhemmin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on aiempi sosiaali- tai kasvatusalan tutkinto ja työkokemusta varhaiskasvatuksessa vähintään kaksi vuotta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Optimaoikeudet, kunhan opiskelija on osoittanut em. vaatimusten täyttyvän.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1op
Tehtävät 2op (Päivä päiväkodissa -havainnointitehtävä)
Tentti 2op
Sisällön jaksotus
pe 6.9. klo 8.15-11.30 HV ja JL Varhaiskasvatusopintojen käynnistäminen: ryhmään tutustuminen. Sovitaan havainnointitehtävään liittyvät ryhmäjaot.
klo 12.30-15 JL Alle kouluikäisen lapsen kehitys
******************************************************************************************************************
pe 13.9. klo 8.15-11.30 JL Varhaiskasvatussuunnitelmat varhaiskasvatuksen pedagogisina työvälineinä;
klo 12.30-15 HV Päivähoidosta varhaiskasvatukseen - varhaiskasvatuksen kehittyminen
*****************************************************************************************************************
pe 20.9. HV klo 8.15-9.45 Varhaiskasvatuspalveluiden kokonaisuus; 10-11.30 Yhteisöllisyys ja yksilöllisyys ryhmässä; klo 12.30-14 Perheet ja varhaiskasvatus, yhteistyö vanhempien kanssa
*****************************************************************************************************************
pe 27.9.2019 JL klo 10.00-12 TENTTI ; klo 13-15 JL tehtävien purku
Viestintäkanava ja lisätietoja
Jakson lähiopetustunnit ovat pakolliset ja jos niistä on pois, niin tulee aina sopia ja tehdä korvaustehtävä, joka palautetaan Optimaan.
Arviointiasteikko
H-5