Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen lähtökohdat (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081170-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.03.2019 - 13.09.2019

Ajoitus

06.09.2019 - 27.09.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 44

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Heli Virjonen
  • Janina Luoto

Ryhmät

  • PSOSTK18
    Sosionomi (AMK), Turku, K18
  • MSOSTK18
    Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
  • MSOSSS18
    Sosionomi (AMK) monimuoto, Salo, S18
  • PSOSTS18
    Sosionomi (AMK), S18

Tavoitteet

Opiskelija- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy päivähoitoon lapsen kasvuympäristönä.- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.

Sisältö

varhaiskasvatuksen kehittyminen ja yhteiskunnalliset tehtävät varhaiskasvatuspalveluiden kokonaisuus kasvun ekologinen teoria varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) alle kouluikäisen lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen

Oppimateriaalit

Tenttikirjat:
Koivunen, Pirjo-Leena. 2009. Hyvä päivähoito - Työkaluja sujuvaan arkeen. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Kolme artikkelia kirjasta Koivula, Merja & Siippainen, Anna ja Eerola-Pennanen, Paula (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Tampere:Vastapaino.
1. Salminen Jenni ja Poikonen Pirjo-Liisa. Opetussuunnitelma pedagogisena työvälineenä.
2. Mykkänen Johanna ja Böök Marja Leena. Moninaiset perheet ja varhaiskasvatus.
3. Koivula Merja ja Laakso Marja-Leena. Lapsen varhainen kehitys kommunikaation, vuorovaikutussuhteiden ja leikin näkökulmista.

Opetusmenetelmät

- lähiopetus
- oppimistehtävät
- tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti pidetään 27.9.2019 klo 10-12.
Ensimmäinen uusintatentti on 27.11. klo 16-18, toinen ilmoitetaan myöhemmin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on aiempi sosiaali- tai kasvatusalan tutkinto ja työkokemusta varhaiskasvatuksessa vähintään kaksi vuotta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Optimaoikeudet, kunhan opiskelija on osoittanut em. vaatimusten täyttyvän.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 1op
Tehtävät 2op (Päivä päiväkodissa -havainnointitehtävä)
Tentti 2op

Sisällön jaksotus

pe 6.9. klo 8.15-11.30 HV ja JL Varhaiskasvatusopintojen käynnistäminen: ryhmään tutustuminen. Sovitaan havainnointitehtävään liittyvät ryhmäjaot.
klo 12.30-15 JL Alle kouluikäisen lapsen kehitys
******************************************************************************************************************
pe 13.9. klo 8.15-11.30 JL Varhaiskasvatussuunnitelmat varhaiskasvatuksen pedagogisina työvälineinä;
klo 12.30-15 HV Päivähoidosta varhaiskasvatukseen - varhaiskasvatuksen kehittyminen
*****************************************************************************************************************
pe 20.9. HV klo 8.15-9.45 Varhaiskasvatuspalveluiden kokonaisuus; 10-11.30 Yhteisöllisyys ja yksilöllisyys ryhmässä; klo 12.30-14 Perheet ja varhaiskasvatus, yhteistyö vanhempien kanssa
*****************************************************************************************************************
pe 27.9.2019 JL klo 10.00-12 TENTTI ; klo 13-15 JL tehtävien purku

Viestintäkanava ja lisätietoja

Jakson lähiopetustunnit ovat pakolliset ja jos niistä on pois, niin tulee aina sopia ja tehdä korvaustehtävä, joka palautetaan Optimaan.

Arviointiasteikko

H-5