Siirry suoraan sisältöön

Koulu nuoren kasvuympäristönä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081186-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.02.2019 - 14.10.2019

Ajoitus

07.10.2019 - 04.11.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Hanna Siren
  • Heli Virjonen

Ryhmät

  • PSOSTK17
    Sosionomi (AMK), Turku, K17
  • MSOSSS17
    Sosionomi (AMK) monimuoto, Salo, S17
  • PSOSTS17
    Sosionomi(AMK) PSOSTS17

Tavoitteet

Opiskelija tietää koulun toimintaa ohjaavat säädökset sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet. Hän tunnistaa nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja vaikeuksia. Hän osaa soveltaa sekä yksilöohjauksen että ryhmätyöskentelyn menetelmiä.

Sisältö

toiminnallinen ja terapeuttinen työskentely nuorten kanssanuoret asiakkainanuorten yhteisöt, koulu ja vapaa-aika nuorten kasvuympäristöinä.

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus:
1. Junttila, Nina 2015. Kavereita NOLLA. Lasten ja nuorten yksinäisyys. Helsinki: Tammi
2. Ahtola, Annarilla (toim.) 2016. Psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen. sivut 12-164 ja 243-261)
+ lähiopetusmateriaalit

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Jakson varsinainen tentti on 4.11. klo 9-12.
Uusintamahdollisuus on yleisenä uusintapäivänä 27.11. ja toinen mahdollisuus verkkotenttinä keväällä 2020.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

luennot, oppimistehtävä, vierailukäynti, työelämän edustajien puheenvuorot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tentti 2 op
Tehtävä 2 op
Lähiopetus 1 op
Toiminnallisten menetelmien oppiminen on kokemuksellista, joten toivomme intensiivistä osallistumista lähiopetukseen. Syksyllä 2019 emme seuraa lähiopetukseen osallistumista, joten 100 % läsnäolopakkoa lähiopetuksessa ei ole. Tenttikysymyksissä huomioidaan monipuolisesti kirjallisuus ja lähiopetuksen sisällöt.

Sisällön jaksotus

Lähiopetus
7.10. klo 8.15-14 Jakson aloitus 8.15-9.45 (HV); klo 10-14 Lapsuuden ja nuoruuden kehitysvaiheet ja nuorisobarometri (HS)
*******************************************************************************************
14.10. klo 9.00-15.00 Oppilas-ja opiskelijahuolto peruskoulussa ja toisella asteella (HV), ammatti-instituutin kuraattorin ja Valma-ryhmän ohjaajan työ, Henna Andersson
*******************************************************************************************
21.10. klo 9.00-15.00 Erityisopettajan rooli, kolmiportainen tuki ja inkluusio peruskoulussa, ryhmätyöskentelyä nuorten oppimisen vaikeuksista (HS)
*******************************************************************************************
28.10. klo 9.00-15.30 Kouluvierailu ja tutustuminen peruskoulun kuraattorityöhön (HV), MLL:n tukioppilastoiminta Ina Vahalahti; Oppimistehtävän purku (HV)
*******************************************************************************************
4.11. klo 9.00-11.30 Ryhmätentti (HV)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentin arviointi muodostuu kirjallisuuden osalta ryhmätentistä ja lisäksi yksilösuorituksena vastataan lähiopetukseen liittyviin kysymyksiin. Näistä muodostuu kokonaisarvosana siten, että kirjallisuuden osuus on 3/5 ja lähiopetuksen 2/5. Molemmista osuuksista on saatava vähintään 1 piste.