Koulu nuoren kasvuympäristönä (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081186-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.02.2019 - 14.10.2019
Ajoitus
07.10.2019 - 04.11.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Hanna Siren
- Heli Virjonen
Ryhmät
-
PSOSTK17Sosionomi (AMK), Turku, K17
-
MSOSSS17Sosionomi (AMK) monimuoto, Salo, S17
-
PSOSTS17Sosionomi(AMK) PSOSTS17
Tavoitteet
Opiskelija tietää koulun toimintaa ohjaavat säädökset sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet. Hän tunnistaa nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja vaikeuksia. Hän osaa soveltaa sekä yksilöohjauksen että ryhmätyöskentelyn menetelmiä.
Sisältö
toiminnallinen ja terapeuttinen työskentely nuorten kanssanuoret asiakkainanuorten yhteisöt, koulu ja vapaa-aika nuorten kasvuympäristöinä.
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuus:
1. Junttila, Nina 2015. Kavereita NOLLA. Lasten ja nuorten yksinäisyys. Helsinki: Tammi
2. Ahtola, Annarilla (toim.) 2016. Psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen. sivut 12-164 ja 243-261)
+ lähiopetusmateriaalit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Jakson varsinainen tentti on 4.11. klo 9-12.
Uusintamahdollisuus on yleisenä uusintapäivänä 27.11. ja toinen mahdollisuus verkkotenttinä keväällä 2020.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
luennot, oppimistehtävä, vierailukäynti, työelämän edustajien puheenvuorot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tentti 2 op
Tehtävä 2 op
Lähiopetus 1 op
Toiminnallisten menetelmien oppiminen on kokemuksellista, joten toivomme intensiivistä osallistumista lähiopetukseen. Syksyllä 2019 emme seuraa lähiopetukseen osallistumista, joten 100 % läsnäolopakkoa lähiopetuksessa ei ole. Tenttikysymyksissä huomioidaan monipuolisesti kirjallisuus ja lähiopetuksen sisällöt.
Sisällön jaksotus
Lähiopetus
7.10. klo 8.15-14 Jakson aloitus 8.15-9.45 (HV); klo 10-14 Lapsuuden ja nuoruuden kehitysvaiheet ja nuorisobarometri (HS)
*******************************************************************************************
14.10. klo 9.00-15.00 Oppilas-ja opiskelijahuolto peruskoulussa ja toisella asteella (HV), ammatti-instituutin kuraattorin ja Valma-ryhmän ohjaajan työ, Henna Andersson
*******************************************************************************************
21.10. klo 9.00-15.00 Erityisopettajan rooli, kolmiportainen tuki ja inkluusio peruskoulussa, ryhmätyöskentelyä nuorten oppimisen vaikeuksista (HS)
*******************************************************************************************
28.10. klo 9.00-15.30 Kouluvierailu ja tutustuminen peruskoulun kuraattorityöhön (HV), MLL:n tukioppilastoiminta Ina Vahalahti; Oppimistehtävän purku (HV)
*******************************************************************************************
4.11. klo 9.00-11.30 Ryhmätentti (HV)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentin arviointi muodostuu kirjallisuuden osalta ryhmätentistä ja lisäksi yksilösuorituksena vastataan lähiopetukseen liittyviin kysymyksiin. Näistä muodostuu kokonaisarvosana siten, että kirjallisuuden osuus on 3/5 ja lähiopetuksen 2/5. Molemmista osuuksista on saatava vähintään 1 piste.