Aikuissosiaalityön lähtökohtia (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081234-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2020 - 10.09.2020
Ajoitus
03.09.2020 - 01.10.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kari Salonen
- Liisa Pirinen
Ryhmät
-
MSOSTK19Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
-
PSOSTK19Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa ennakoida hyvinvointipalveluiden muutoksia ja pystyy osallistumaan palvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen.
- osaa analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
- tuntee aikuissosiaalityötä ohjaavaa lainsäädäntöä- osaa soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita
Sisältö
- sosiaalityön työorientaatiot: yksilökohtainen sosiaalityö, kuntouttava sosiaalityö, yhteisötyö, rakenteellinen sosiaalityö
- sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön määrittely ja toimintakentät
- hyvinvointipalveluiden haasteet
Oppimateriaalit
Kirjat 1-3:
(1) Karjalainen P.; Metteri A. & Strömberg-Jakka, M. 2019. Tiekartta 2030. Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys. Raportteja ja muistioita 2019:41. Helsinki: Sosiaali- ja terveysminis-teriö.
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161612/R41_19_Tiekartta_2030.pdf?sequence=1&isAllowed=y
(2) Kestilä, L. & Karvonen, S. (toim.) 2019. Suomalaisten hyvinvointi 2018. Helsinki: THL. Saatavilla: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137498/THL_Suomalaisten%20hyvinvointi%202018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
(3) Saari, J. 2019. Hyvinvointivaltio eriarvoistuneessa yhteiskunnassa. Toimi-hankkeen selvityshenkilön raportti. Helsinki. Valtioneuvosto. Saatavilla: https://vnk.fi/documents/10616/5698452/Selvityshenkil%C3%B6+Juho+Saaren+raportti+30.1.2019+-+Hyvinvointivaltio+eriarvoistuneessa+yhteiskunnassa2019
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely
Kirjallisuusperusteinen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
1. Tentti 1.10.2020 klo 10-11 verkkotentti.
2. Tentti koulutusalan uusintatenttipäivänä 4.11.2020 klo 16-17.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjatentti:Kirjat ja sivumäärät arvioitu 5 op
Sisällön jaksotus
Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.
Lähiopetus, joka toteutetaan nyt etäopetuksena:
3.9.2020 8.30-9.45 Alustus: jakson aloitus, tavoitteet ja tehtävä Kari
3.9.2020 10.00-11.30 Sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen määrittely, Kari
3.9.2020 12.30-15.30 Terveyden epätasainen jakautuminen, Liisa
1. Tentti 1.10.2020 klo 10-11. Tentti suoritetaan verkkotenttinä.
2. Tentti uusintatenttipäivänä 4.11.2020. Klo 16-17.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti arvioidaan numeerisesti Ti-K5/Hylätty.
Hylätty (0)
Opiskelija
- ei osaa ennakoida hyvinvointipalveluiden muutoksia ja pystyy osallistumaan palvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen.
- ei osaa analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
- tuntee huonosti aikuissosiaalityötä ohjaavaa lainsäädäntöä- eikä osaa soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- osaa ennakoida niukasti hyvinvointipalveluiden muutoksia ja pystyy osallistumaan palvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen.
- osaa analysoida niukasti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
- tuntee välttävästi aikuissosiaalityötä ohjaavaa lainsäädäntöä- osaa välttävästi soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- osaa hyvän tasoisesti ennakoida hyvinvointipalveluiden muutoksia ja pystyy osallistumaan palvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen.
- osaa analysoida hyvän tasoisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
- tuntee hyvän tasoisesti aikuissosiaalityötä ohjaavaa lainsäädäntöä- osaa hyvän tasoisesti soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa ennakoida kiitettävästi hyvinvointipalveluiden muutoksia ja pystyy osallistumaan palvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen.
- osaa analysoida kiitettävästi epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
- tuntee kiitettävästi aikuissosiaalityötä ohjaavaa lainsäädäntöä- osaa kiitettävästi soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita