Siirry suoraan sisältöön

Aikuissosiaalityön lähtökohtia (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081234-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2020 - 10.09.2020

Ajoitus

03.09.2020 - 01.10.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Kari Salonen
  • Liisa Pirinen

Ryhmät

  • MSOSTK19
    Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
  • PSOSTK19
    Sosionomikoulutus

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa ennakoida hyvinvointipalveluiden muutoksia ja pystyy osallistumaan palvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen.
- osaa analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
- tuntee aikuissosiaalityötä ohjaavaa lainsäädäntöä- osaa soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita

Sisältö

- sosiaalityön työorientaatiot: yksilökohtainen sosiaalityö, kuntouttava sosiaalityö, yhteisötyö, rakenteellinen sosiaalityö
- sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön määrittely ja toimintakentät
- hyvinvointipalveluiden haasteet

Oppimateriaalit

Kirjat 1-3:

(1) Karjalainen P.; Metteri A. & Strömberg-Jakka, M. 2019. Tiekartta 2030. Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys. Raportteja ja muistioita 2019:41. Helsinki: Sosiaali- ja terveysminis-teriö.
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161612/R41_19_Tiekartta_2030.pdf?sequence=1&isAllowed=y

(2) Kestilä, L. & Karvonen, S. (toim.) 2019. Suomalaisten hyvinvointi 2018. Helsinki: THL. Saatavilla: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137498/THL_Suomalaisten%20hyvinvointi%202018.pdf?sequence=1&isAllowed=y

(3) Saari, J. 2019. Hyvinvointivaltio eriarvoistuneessa yhteiskunnassa. Toimi-hankkeen selvityshenkilön raportti. Helsinki. Valtioneuvosto. Saatavilla: https://vnk.fi/documents/10616/5698452/Selvityshenkil%C3%B6+Juho+Saaren+raportti+30.1.2019+-+Hyvinvointivaltio+eriarvoistuneessa+yhteiskunnassa2019

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely
Kirjallisuusperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

1. Tentti 1.10.2020 klo 10-11 verkkotentti.
2. Tentti koulutusalan uusintatenttipäivänä 4.11.2020 klo 16-17.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kirjatentti:Kirjat ja sivumäärät arvioitu 5 op

Sisällön jaksotus

Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.

Lähiopetus, joka toteutetaan nyt etäopetuksena:
3.9.2020 8.30-9.45 Alustus: jakson aloitus, tavoitteet ja tehtävä Kari
3.9.2020 10.00-11.30 Sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen määrittely, Kari
3.9.2020 12.30-15.30 Terveyden epätasainen jakautuminen, Liisa

1. Tentti 1.10.2020 klo 10-11. Tentti suoritetaan verkkotenttinä.
2. Tentti uusintatenttipäivänä 4.11.2020. Klo 16-17.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti arvioidaan numeerisesti Ti-K5/Hylätty.

Hylätty (0)

Opiskelija
- ei osaa ennakoida hyvinvointipalveluiden muutoksia ja pystyy osallistumaan palvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen.
- ei osaa analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
- tuntee huonosti aikuissosiaalityötä ohjaavaa lainsäädäntöä- eikä osaa soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- osaa ennakoida niukasti hyvinvointipalveluiden muutoksia ja pystyy osallistumaan palvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen.
- osaa analysoida niukasti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
- tuntee välttävästi aikuissosiaalityötä ohjaavaa lainsäädäntöä- osaa välttävästi soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa hyvän tasoisesti ennakoida hyvinvointipalveluiden muutoksia ja pystyy osallistumaan palvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen.
- osaa analysoida hyvän tasoisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
- tuntee hyvän tasoisesti aikuissosiaalityötä ohjaavaa lainsäädäntöä- osaa hyvän tasoisesti soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa ennakoida kiitettävästi hyvinvointipalveluiden muutoksia ja pystyy osallistumaan palvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen.
- osaa analysoida kiitettävästi epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
- tuntee kiitettävästi aikuissosiaalityötä ohjaavaa lainsäädäntöä- osaa kiitettävästi soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita