Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen vuorovaikutus, etiikka ja ohjaustyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081238-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2020 - 25.01.2021

Ajoitus

18.01.2021 - 08.02.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sirppa Kinos
  • Tiina Laakso

Ryhmät

  • MSOSSS20
    Sosionomi, monimuoto, Salo

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet
- tuntee erilaisia ihmiskäsityksiä ja ymmärtää ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
- osaa ammatillisen vuorovaikutuksen ja ohjaamisen perusteet

Sisältö

Sisältö:
- ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
- ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä, ohjauksen erilaiset lähestymistavat, ohjauksen teoreettiset orientaatiot ja tekniikat
- etiikan käsite ja ammattietiikka
- laki asiakkaan asemasta ja oikeuksista
- sosiaalihuoltolaki

Oppimateriaalit

- Luentomateriaali
- Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000
- Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
- Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet http://www.talentia.fi/files/558/Etiikkaopas_2012.pdf.
- Vilen, M.; Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY
- Juujärvi, S.; Myyry, L. & Pesso, K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi

Simulaatioihin osallistuminen edellyttää ennakkomateriaaliin perehtymistä:
Vilen, M.; Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY, luvut 1-3 (=Vuorovaikutuksellinen tukeminen - counselling; Asiakkaiden voimavarat ja tarpeet tavoitteiden taustalla; Työntekijän ammatillisuus ja hyvinvointi).

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely (tai parityöskentely oppimistehtävässä).
Oppimistehtäväperusteinen.
Simulaatioperusteinen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti jakson lainsäädännöstä 8.2.2021 klo 14-15.45.

Uusintatenttipäivät
24.3.2021 klo 16.00 Itslearning. Jaksojen vastuuopettajat.
12.5.2021 klo 16.00 Itslearning. Jaksojen vastuuopettajat.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen.
Verkko-oppiminen.
Simulaatio-oppiminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävä ohjeistetaan opintojakson alkaessa ja Optimassa/ ItsLearningissa. Oppimistehtävän palautuspäivät 15.2.2021 tai 15.3.2021.

Sisällön jaksotus

18.1.2021 klo 10-15. Opintojakson aloitus, tavoitteet, oppimistehtävä, simulaatioryhmät. Vuorovaikutus asiakastyössä. Ammattieettiset periaatteet. (TL)
Aloituskerran linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/8761997719
25.1.2021 klo 8.15-14.00 Ohjauksen erilaiset lähestymistavat, teoreettiset orientaatiot ja tekniikat. (SK) Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/69009916691?from=addon
1.2.2021 klo 8.15-15.45 Simulaatiot pienryhmissä (SK,TL, opetusharjoittelija) VERKOSSA. Ryhmäjako löytyy Itslearningista. kalenterikutsut ryhmiin myös lähetetty.
8.15-9.00 Yhteinen ohjeistus Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/64289564348?from=addon
Klo 9 ->
Ryhmä 1. LAAKSO Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/63224504346?from=addon
Ryhmä 2. SAARENTO-LUOTOJoin Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/65469372118?from=addon
Ryhmä 3. KINOS
Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/64000523576?from=addon
8.2.2021 klo 14-15.45 Tentti jakson lainsäädännöstä (20 min.), oppimistehtävän purku ja opintojaksopalaute.
Opetus toteutuu verkossa. Simulaatio-päivä myös.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä 3 op (T1-K5,hylätty).
Optimatentti jakson lainsäädännöstä1 op (hyv./hyl.).
Lähiopetus ja simulaatiot 1 op. Simulaatiossa 100 % läsnäolovelvoite.

Hylätty (0)

- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti vuorovaikutukseen simulaatioissa
- hän ei osaa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei tiedä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- opiskelija tietää sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet
- hänellä on puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan simulaatioihin
- hän osaa erottaa ammatillisen ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän tietää joitakin ohjaamisen lähestymistapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii vastuullisesti ja aktiivisesti simulaatioissa
- hän ymmärtää ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- hän tietää ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja tekniikoita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii erittäin aktiivisesti ja vastuullisesti, muita osallistujia huomioiden, simulaatioissa
- hän tietää ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen tekniikoita.