Siirry suoraan sisältöön

Aikuisen asiakkaan ohjaaminen ja tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081241-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2020 - 07.09.2020

Ajoitus

03.09.2020 - 01.10.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Johanna Strömbäck
  • Noora Kumpulainen
  • Meeri Rusi

Ryhmät

  • PSOSS19V
    Sosionomi, verkko, Turku

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee ihmisen elämänkaaren eri vaiheita ja identiteetin kehittymisen prosessin
- oppii erilaisia tapoja työskennellä nuorten ja aikuisten kanssa

Sisältö

Sisällöt:
- elämänkaari ja identiteetin kehittyminen
- kriisi ja mielenterveystyö
- päihdetyö
- rikosseuraamusalan työ
- seniorityö

Oppimateriaalit

Oppimistehtävän tukena:
Nurmi, J.E. ym. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös verkossa.
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. Helsinki: WSOY.
Saarenheimo, M., Pietilä, M., Maununaho, S., Tiihonen, A. & Pohjolainen, P. 2014. Ikäpolvien taju. Elämänkulku ja ikäpolvet muuttuvassa maailmassa (myös verkossa).
.
Tenttiin:
Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita sekä
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

1.10 9.00-10.00 Optimatentti, pidennetty aika 9.00-10.30
Uusintatentit Optimassa:
3.11.2020 kello 16-17, pidennetty aika 16-17.30
19.1.2020 kello 16-17, pienetty aika 16-17.30

Sisällön jaksotus

Viikot 36 – 40 (torstai)
3.9. 8.15-10 Opintojakson aloitus. Aikuistyön asiakasryhmät ja haasteet. Meeri Rusi
10.9. 8.15-10 Elämäntilanteiden ongelmat, rikosseuraamus ja ohjaaminen. Meeri Rusi
17.9. 8.15-10 Elämänkaaren vaiheet ja kehitystehtävät. Noora Kumpulainen: https://turkuamk.zoom.us/j/64412913164?from=msft
24.9. 8.15-10 Nuoruus ja vanhuus elämänvaiheina – ohjaaminen. Meeri Rusi
1.10 8.15-9.00 Mielenterveys. Noora Kumpulainen: https://turkuamk.zoom.us/j/65809147322?from=msft
9.00-10.00 Optimatentti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Verkkoluennot ja niitä tukevat ennakkoon tehtävät ryhmätehtävät 1 op, hyväksytty - hylätty
Eri asiakasryhmien ohjaaminen - yksilötehtävä 2 op, hyväksytty - hylätty
Kirjatentti Optimassa 2 op, 1-5, hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei hahmota elämänkaaren eri vaiheita niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija ei hallitse kriisin vaiheita ja niihin liittyvää auttamistoimintaa. Opiskelija ei tunne mielenterveyden riskitekijöitä eikä suojaavia tekijöitä. Opiskelija ei tunne päihdetyön menetelmiä. Hän ei tunne rikosseuraamustyön peruskäsitteistöä eikä etiikkaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää joitakin elämänkaaren eri vaiheita niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija osaa nimetä kriisin eri vaiheet. Opiskelija tietää joitakin mielenterveyden riskitekijöitä ja suojaavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä päihdetyön menetelmiä. Hän tietää rikosseuraamustyön eri muotoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoimintaa. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä mielenterveyden ensiavun perusteet. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja vapautumisen jälkeisen arkielämän haasteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Hän osaa arvioida eri työmenetelmien soveltuvuutta eri asiakasryhmille ja eri elämäntilanteisiin. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoiminnan. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä osaa kuvata mielenterveyden ensiavun käytäntöjä. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja perheen haasteita.